Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Espen Hugaas Andersen

#6961
Model S 2013 - 2022 / Sv: hvorfor kjøpe tesla s...
søndag 08. april 2012, klokken 14:54
Sitat fra: foxy på lørdag 07. april 2012, klokken 23:14Men har faktisk blitt glad i trillingen - synes det er morsomt å kjøre den og bruker den faktisk mest nå og ikke fosilbilen - men hadde jeg kjøpt el-bil uten de godene ref parkering, kollektivfelt, og bompenger? - neppe..

når det gjelder tesla s, så er det en bil for de litt lengre turene og så skal den være konkurransedyktig både på rekkevidde og pris mot nettopp a6, 5serie og e-klasse... eneste signifikante fordelen tesla s har, er spart differanse på drivstoff utgifter...
Og økt ytelse.

Jeg skal kjøpe Tesla fordi det er den eneste bilen man får som har den ytelsen, som koster under millionen. (Jeg forventer prisen for Model X med AWD og 85 kWh batteri å bli på rundt 600 000.) I tillegg sparer man mye på drivstoff, så hvis man skal sammenligne pris, så må man sammenligne med en bensinbil som koster rundt 400 000 kroner, eller en dieselbil som koster rundt 500 000 kroner.

Faktisk så er bompenger, kollektivfelt og parkering ikke en faktor i min avgjørelse for å kjøpe Tesla. Jeg bruker kanskje 200-300 kroner i bompenger i året, er aldri i Oslo i rushtiden, og parkerer nesten aldri noe stad man må betale for det. Realiteten er at Tesla lager elbiler som er bedre enn tilsvarende bensinbiler. Det stemmer selv i USA, der den økonomiske forskjellen på innkjøpspris på en elbil kontra en bensinbil er en subsidie på elbiler på 45 000 kroner. Utover det er elbiler skattlagt helt likt, og bensinprisen ligger på 5-6 kroner per liter.

Dessuten så er rekkevidden ganske god. Hvis Tesla bygger ut et hurtigladenettverk i Norge (90 kW "Supercharger"), som de har tenkt å gjøre i USA, så vil man måtte stoppe i 30 minutter ca hver 300 km. Med andre ord må man stoppe i 30 minutter hver 4. time. Dette er ikke umulig at vil skje, og da er det ikke noe problem å kjøre hvor som helst på nesten samme tiden en bensinbil ville gjøre det. Jeg har kommet frem til at man trenger ca 16 hurtigladere for å dekke hele landet. Da er man aldri lengre unna enn rundt 200 km fra nærmeste hurtiglader. Og å kjøre fra Lindesnes til Kirkenes kan unnagjøres på 42 timer kontra 37 timer for en bensinbil (på E18 og E6). Da uten stopp for å sove, og for bensinbilen, ingen stopp i det hele tatt. Hva koster 16 90 kW hurtigladere? Ikke mer enn 8 millioner kroner, ihvertfall. Det er ganske billig for dekke hele landet.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA