Sitat fra: Aspiranten på torsdag 31. mai 2012, klokken 19:36Jeg tenker det ville aldri bli nødvendig. Hvis man tar utgangspunkt i Tesla Model S, så er batteriet på 60 kWh garantert for 200 000 km. Det tilsvarer nesten 700 fulle utladinger. Hvis man får 800 km på 800 kWh, så ville batteriet vare 550 000 km med samme ratio. I tillegg er det så klart en sikkerhetsmargin, og når man bare bruker batteriet i 5 år i stedet for 8 år så mister man mindre kapasitet på grunn av lagring. 900 000 km burde absolutt være mulig.
Hvor ofte ville ett batteri måtte bli byttet på 900,000km?
Det finnes en Tesla Roadster som har kjørt over 200 000 km på 4 år, og den er bare garantert for 160 000 km over 7 år. Den gjenstående kapasiteten var ca 76%, så batteriet burde vare ihvertfall til 250 000 km før det når 70%. Det vil si 1,56 ganger garantien, og hvis vi ganger dette med 550 000 km får vi ca 850 000 km.
Hvis det tar 1000 kWh for Oslo - Trondheim så er det mindre margin, og det kan hende batteriet ville måtte byttes ut tidligere.
Sitat fra: Aspiranten på torsdag 31. mai 2012, klokken 19:36Det kunne jo også vært interessant å se på antall kWh som medgår under produksjon av hydrogenet også. I Norge har vi jo blitt lurt til å tro at det er kraftunderskudd slik at utbyggerene ikke skal få motgang nå som landet skal bygges ned de neste 10 årene, men i andre land hvor det ikke er så meget energi å ta av vil det kanskje bli enda gunstigere med batteribuss pga. lavere driftsmargin?Et kg hydrogen tar vel ca 50-55 kWh med strøm å produsere. 20 kroner i påslag per kg for produksjonsutstyret er ihvertfall ikke mye.