Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Espen Hugaas Andersen

#6691
Som en erstatning for Tesla Model X hadde jeg nok valgt BMW X5 eller X3. Men jeg syns det er vanskeligere å bestemme hvilken bil jeg ville kjøpe i stedet for Model S. Jeg tror nok også Lexus GS 450 ville være høyt på listen.
#6692
Model S 2013 - 2022 / Sv: Prøvekjøring av Model S
lørdag 22. desember 2012, klokken 21:54
Sitat fra: Runarbt på lørdag 22. desember 2012, klokken 08:56
Ledig tme idag 10:20 om noken er raske. Måtte avlyse pga barn med spysyke :-(
Det var leit for din del! Det med prøvekjøringen, pluss at du trolig kommer til å bli smittet en gang i løpet av julen.

Jeg har hatt spysyken (nesten garantert "norovirus") siden onsdag. Jeg anbefaler det ikke, spesielt den første dagen var et rent helvete.
#6693
Model S 2013 - 2022 / Sv: Batteri garantier
lørdag 22. desember 2012, klokken 19:27
Jeg vil forresten si at jeg syns dette er det området Tesla er dårligst på, og håper Tesla setter en klar grense i garantibetingelsene for norge. (Men innerst inne har jeg en frykt for at Tesla bare kjører den amerikanske garantiteksten igjennom google translate, akkurat som de har gjort med nettsidene sine.)

Klare grenser gjør ting så mye lettere, og gjør at mulige kunder ikke må vurdere om det vil være nødvendig med søksmål for å få Tesla til å stå ved garantien sin. Tesla bør vise veien fremover for andre produsenter, ikke bare kjøre på fordi de får solgt biler, selv uten gode garantibetingelser.
#6694
Model S 2013 - 2022 / Sv: Batteri garantier
lørdag 22. desember 2012, klokken 19:12
En ting å huske på er at selv om batterikapasiteten er ikke garantert, så har man også en 5 års reklamasjonsrett. Jeg tror de fleste domstoler vil være enig i at 70% er minimum, utifra bransjenorm, så 70% etter 5 år/ubegrenset antall km kan man være ganske så sikker på å få Tesla til å måtte ordne. Det kan også være mulig å få Tesla til å måtte garantere 70% etter 5 år/ubegrenset antall km, av den enkle grunn at en garanti skal være bedre en reklamasjonsretten. Om 70% er grensen ved reklamasjon vil jeg tro at grensen kan ikke være noe lavere på garantien. Men dette blir mer opp til å bli avgjort i en eventuell rettsak.

Norske forbrukerrettigheter er hvorfor Tesla må ta noe bedre betalt for bilen her, så vi får anta Tesla er klar over at det er ikke så enkelt som å ignorere batterikapasiteten.
#6695
Model X 2014 - 2022 / Sv: Reservasjon
lørdag 22. desember 2012, klokken 17:06
Skal bygge hus. Det ble litt i overkant dyrt med ny bil på toppen av det. Forhåpentligvis er huset ferdig på budsjett i 2014 eller tidlig 2015, og så kan jeg legge inn ny reservasjon og motta bilen innen 12 måneder. 2016 er fortsatt før 2017. ;)

(Hvis jeg vinner over en mill i lotto er ny reservasjon iverksatt innen 1 time.)
#6696
Det finnes jo de i USA som bytter ut M5 med Model S. Det er vel ikke urimelig å anta at det er noen i Europa som vil gjøre det samme. Kanskje færre enn i USA, for i USA er det et salgsargument for Model S at den er produsert i USA. I Tyskland er det vel et salgsargument at M5 er produsert i Tyskland.
#6697
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tesla i Bergen og Trondheim
fredag 21. desember 2012, klokken 08:37
Dette vil nok føre til ett hopp i reservasjoner. :)
#6698
Model X 2014 - 2022 / Sv: Reservasjon
tirsdag 18. desember 2012, klokken 07:09
Sitat fra: Balrog på mandag 17. desember 2012, klokken 11:53
Apropos reservasjon - er det noen her som vet om de som har trukket sine reservasjoner faktisk har fått depositumet tilbakebetalt? (Jeg har svært dårlig erfaring med å betale depositum, så jeg nøler litt med å trykke "send" i nettbanken)
Jeg trakk reservasjonen, og hadde pengene tilbake på konto etter noe sånt som to uker. Jeg tok bare kontakt med selgeren, så videresendte han den nødvendige informasjonen til noen som holdt på med sånt som satt i UK. Jeg fikk inntrykk av at det var ikke helt uvanlig at folk avbestilte.
#6699
Model X 2014 - 2022 / Sv: Kan Tesla X dra campingvogn?
torsdag 13. desember 2012, klokken 09:36
Jeg har hørt det bli sagt at Model X skal kunne dra mer last enn noen annen bil ("car", ikke "truck"), men dette er nok ikke offisielt og kan endre seg.
#6700
Poenget er vel å lage en lader som fungerer på begge systemene. Så lenge laderen takler inngangsspenning på f.eks 200-450V, så vil den fungere med både 230V IT og 400V TN. (Men man vil trenge to forskjellige ladekabler eller en adapter.)
#6701
Det verste scenariet jeg kan komme på med mitt bruksmønster er om jeg kommer hjem fra en langtur sent på kvelden, og neste dag må jeg på jobb, osv. Hvis man kommer hjem med 5% på batteriet og lar bilen lade i 7 timer, så har man rundt 30% kapasitet når man setter seg inn i bilen om morgenen. Med -20C med f.eks takboks man ikke har hatt tid til å ta av, så blir rekkevidden rundt 100 km.

For min del er 100 km nok, da jeg bor ganske nært jobben, men det er nok noen som må tenke seg litt om og kjøre hjem tidligere for å sette bilen til lading, eller installere kraftigere ladepunkt.
#6702
Model S 2013 - 2022 / Sv: Prøvekjøring av Model S
mandag 10. desember 2012, klokken 15:28
Aldri? Hva om bilen foran ligger i 210 km/t på Autobahn, og du må absolutt forbi for å nå fergen til norge? ? ? ? ?  ;)
#6703
Model S 2013 - 2022 / Sv: Prøvekjøring av Model S
torsdag 06. desember 2012, klokken 08:51
Det er forskjell på bykjøring og landeveiskjøring. Hvis du kjører sportlig i byen, så forsvinner mye av rekkevidden, for det er mange flere muligheter for å akselerere/bremse aggressivt. Dette er fullstending urepresentativ kjøring i forhold til langkjøring (som nå faktisk er da man trenger over 100 km rekkevidde). Ved typisk langkjøring ligger man ganske konstant i 80-90 km/t, og da blir rekkevidden en helt annen.

Jeg tror folk klarer å regulere kjøringen helt fint i forhold til om de skal langt eller bare skal på kino eller noe, og kjøre veldig pent om de skal over 400 km, mens normalt sett bruke bilen for alt den er verdt.
#6704
BMW i3 / Sv: BMW i3
torsdag 29. november 2012, klokken 23:33
BMW i3 skal visstnok ha bedre EPA rekkevidde enn 2012 Leaf. I området 80 miles/128 km. Om dette stemmer får vi se.

Uansett om dette stemmer vil nok rekkevidden rammes mer på vinteren enn i Leaf, såfremt man ikke får installert varmeapparat.
#6705
Model S 2013 - 2022 / Sv: Model S justerte priser (amerikanske)
torsdag 29. november 2012, klokken 23:21
Kanskje de kan bruke en Model X etterhvert. Den skal jo kunne dra en god del. :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA