Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Espen Hugaas Andersen

#6676
Model X 2014 - 2022 / Sv: Argumenter for X mot typisk familiebil
tirsdag 08. januar 2013, klokken 11:11
Den tredje eieren vil forresten ha ca dette regnestykket:

Model X
Innkjøp: 75 000 kroner
Batteribytte: 100 000 kroner
Elektrisitet for 5 år/100 000 km: 24 000 kroner (2,5 kWh/mil, 1 kr/kWh)
Service: 30000 kroner
Årsavgift: 2075 kroner
Bompenger: 0 kroner
Totalt: 231 075 kroner

Restverdi: 87500 kroner

Passat
Innkjøp: 87 500 kroner
Dieselforbruk 5 år/100 000 km: 78 000 kroner (0,6 l/mil, 13 kr/liter)
Service: 30 000 kroner
årsavgift: 14 700 kroner
Bompenger: 10 000 kroner
Totalt: 220200

Restverdi: 43000 kroner

Altså vil man spare ca 33500. Dette betyr at ca 2 av 3 Tesla-eiere vil spare penger i forhold til en Passat!
#6677
Model X 2014 - 2022 / Sv: Argumenter for X mot typisk familiebil
tirsdag 08. januar 2013, klokken 11:02
Like relevant for akkurat like mange personer er å kjøpe brukt. Med dine antakelser vil sammenligningen da være:

Model X
Innkjøp: 200 000 kroner
Elektrisitet for 5 år/100 000 km: 24 000 kroner (2,5 kWh/mil, 1 kr/kWh)
Service: 30000 kroner
Årsavgift: 2075 kroner
Bompenger: 0 kroner
Totalt: 256 075 kroner

Restverdi: 75 000 kroner

Passat
Innkjøp: 175 000 kroner
Dieselforbruk 5 år/100 000 km: 78 000 kroner (0,6 l/mil, 13 kr/liter)
Service: 20 000 kroner
årsavgift: 14 700 kroner
Bompenger: 10 000 kroner
Totalt: 297700

Restverdi: 87 500

Altså sparer man ca 34 000 kroner over 5 år.

Det som er viktig å huske på er at om man leker med restverdien så føres gevinsten ved elbilen vidre til neste eier. Man må se på total cost of ownership over hele levetiden. Eventuelt eierbytte fører til at en av partene tjener nøyaktig like mye som den andre parten taper.
#6678
Model X 2014 - 2022 / Sv: Argumenter for X mot typisk familiebil
tirsdag 08. januar 2013, klokken 10:37
Sitat fra: Runarbt på tirsdag 08. januar 2013, klokken 10:11
Ser du legger inn batteribytte. Da vil jo Model X være nesten som nybil å rekne, sjølv etter 8 år.

Da bør du legge inn ein ganske stor post for Passaten på bytte av registerreim, clutch, oljeskift.. kanskje ein større rep.post/bytte av motor? Alt som er slitt, bør byttes ut slik at PAssaten kan være i nærheten av tilstanden Model X vil ha.

Ev. som det nevnes, sette restverdi på passaten ganske lavt, mens model x vil ha ein betydelig høgere restverdi siden bruksverdien/rekkevidde vil være som ein nybil.

Om ein og rekner med at det nok er komme avgifter på elbiler vil jo ny Model X om 8år koste betydelig meir enn Model X koster dei første årene no uten avgifter. Model X vil holde seg betydelig betre enn ein 8år gammel nesten "oppbrukt" Passat. :-P
Jeg antar ca null restverdi etter 15 år. Det er ikke urimelig.

Vedlikehold er et lite spørsmålstegn. Vi vet fortsatt ikke norske priser på dette, men utifra prisene i USA vil vi trolig ikke spare noe på vedlikehold. Jeg tar utgangspunkt i at elbilens lavere vedlikeholdskostnader blir nullet ut av Teslas kvasi-monopol.

I de siste fem årene har jeg brukt ca 25 000 i vedlikehold på min 98-modell honda CR-V. Jeg antar Tesla vil ikke være langt under 5000 kroner i året.
#6679
Model X 2014 - 2022 / Sv: Argumenter for X mot typisk familiebil
tirsdag 08. januar 2013, klokken 10:32
Sitat fra: ElRey på tirsdag 08. januar 2013, klokken 10:03
12 kr per liter? Det var billig diesel.

Tror også at du bør ta med restverdi og avskrivning i regnskapet

Passaten kan du skrive helt ned, mens X'en vil no ha en større restverdi. Det er forsterket dersom du kjøpe før det blir avgift på elbiler og selger etter det er kommet avgift
Etter 15 år vil restverdi være nært 0 kroner for begge bilene. Hvis man skal få noe igjen for eventuell avgiftsøkning bør man selge bilen ca et år etter avgiftsøkningen, slik at prisen får litt tid til å stabilisere seg men verditapet ikke har til til å utslette gevinsten.

12 kroner er kanskje noe lavt, men ikke spesielt lavt. På søndag fyllte jeg bensin på 13,09, og jeg tro diesel var nede på ca 12,3. Hvis man da har rabattkort så er prisen under 12.
#6680
Tesla Owners Club / Sv: Tesla Owners Club
tirsdag 08. januar 2013, klokken 09:58
Jeg er med, selv om det går nok noen år før jeg får meg en Tesla.

Jeg foreslår at admin flytter disse trådene til delforumet Tesla Owners Club:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6861.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6814.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6761.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6768.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6663.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6669.0.html

Da får vi startet litt diskusjoner om hva som burde prioriteres og hva som burde endres.

Sitat
Fra forum Admin:
Siste link er flyttet. De andre blir der de er, da de også passer der de orginalt var postet.
#6681
Model X 2014 - 2022 / Sv: Argumenter for X mot typisk familiebil
tirsdag 08. januar 2013, klokken 09:10
Sitat fra: Blip på lørdag 05. januar 2013, klokken 14:00
Kan det forsvares økonomisk å kjøpe en Model X til 600k i forhold til en standard familiebil (les: passat stasjonsvogn) til 350k? Jeg vet det er en annen klasse, men utvalget av el-biler (som går langt nok) med plass til 5, er jo begrenset...

Jeg har satt opp et enkelt regnestykke som viser at el-bilen koster ca 10500 mindre pr. år enn en dieselbil. Med 3.5% lånerente tilsvarer dette renter på litt over 300k. Jeg mener jeg har brukt konservative tall.

Forutsetninger: Årsavgift, 12000km/år, 0,6l/mil, 0,25kWh/km, 1kr/kWh, 12kr/l, 2000kr på bom. Ingenting til parkering.

Model X
Innkjøp: 600 000 kroner
8 års finansiering: 85 000 kroner (200 000 kroner EK, 6,5% effektiv rente, 28% rentefradrag)
Elektrisitet for 15 år/200 000 km: 50 000 kroner (2,5 kWh/mil, 1 kr/kWh)
Årsavgift: 6225 kroner
Batteribytte: 100 000 kroner
Bompenger: 0 kroner
Totalt: 841 225

Passat
Innkjøp: 350 000 kroner
8 års finansiering med 200 000 i egenkapital: 30 000 kroner (200 000 kroner EK, 6,5% effektiv rente, 28% rentefradrag)
Dieselforbruk 15 år/200 000 km: 144 000 kroner (0,6 l/mil, 12 kr/liter)
årsavgift: 44 100 kroner
Bompenger: 30 000 kroner
Totalt: 598 100

Det er mulig tallene mine er noe pessimistiske, men i all hovedsak tror jeg ikke konklusjonen vil endre seg. En strippet Passat er for billig, og du kjører ikke nok til at det skal lønne seg. Det lønner seg derimot hvis man kjører ca 18 000 km/år, og Passaten koster ca 490 000 kroner. Hvis man ikke trenger batteribytte (som er mulig, men jeg vet ikke om jeg ville ta utgangspunkt i dette), så blir regnestykket en del bedre.
#6682
Model S 2013 - 2022 / Sv: Model S - reservasjonsoversikt
lørdag 05. januar 2013, klokken 22:05
Det er bare en måte å vise om man er i "general production" eller "signature". Du har P2245.
#6683
Lading av Tesla / Sv: Tesla superchargers - ønsker og forslag
fredag 04. januar 2013, klokken 14:02
Sitat fra: jkirkebo på fredag 04. januar 2013, klokken 13:58
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 04. januar 2013, klokken 13:46
Jeg tror ikke mersalg er riktig måte å betale for seg når det gjelder hurtiglading. Problemet er at med 90 kW flytter man penger inn i batteriet for raskt. Hvis jeg skulle stoppe et sted i 30 minutter for å kjøpe noe, så må jeg kjøpe for kanskje 200-500 kroner for at stedet skulle gå i null. De ville mest sannsynelig ikke tjene penger på meg, så det ville ikke lønne seg. 20 kW trefase er mer aktuelt for gratis-lading. Det er ganske rimelig å installere, og om man bruker 30 minutter et sted får man bare med seg 8 kroner i strøm. Trefase passer seg også bedre til topplading, så det er enklere å parkere bilen og være inne på et kjøpesenter i 1-2-3 timer uten at man irriterer 10 andre bilister som trenger 90 kW mens du lader med 10 kW på en supercharger.

Jeg mente ikke mersalg i butikker, men mersalg av biler pga. at det tilbys et landsdekkene nett av gratis hurtigladere. Altså brukt som markedsføring, istedenfor div. reklame. Da går også markedsføringsbudsjettet tilbake til brukerne, istedenfor til reklamebyråer og TV-stasjoner. Genialt :)

Ellers er jeg enig i at ved butikker, kjøpesentre og slikt er det 22kW som gjelder mhp. gratislading. Handler jeg i 1 time i sentrum av Dokka på vei til hytta får jeg strøm for 15 kroner men handler fort for en tusenlapp (det var ihvertfall såpass vi brukte der på onsdag :))
Da er vi helt enig. :)
#6684
Lading av Tesla / Sv: Tesla superchargers - ønsker og forslag
fredag 04. januar 2013, klokken 13:46
Jeg tror ikke mersalg er riktig måte å betale for seg når det gjelder hurtiglading. Problemet er at med 90 kW flytter man penger inn i batteriet for raskt. Hvis jeg skulle stoppe et sted i 30 minutter for å kjøpe noe, så må jeg kjøpe for kanskje 200-500 kroner for at stedet skulle gå i null. De ville mest sannsynelig ikke tjene penger på meg, så det ville ikke lønne seg. 20 kW trefase er mer aktuelt for gratis-lading. Det er ganske rimelig å installere, og om man bruker 30 minutter et sted får man bare med seg 8 kroner i strøm. Trefase passer seg også bedre til topplading, så det er enklere å parkere bilen og være inne på et kjøpesenter i 1-2-3 timer uten at man irriterer 10 andre bilister som trenger 90 kW mens du lader med 10 kW på en supercharger.
#6685
Lading av Tesla / Sv: Tesla superchargers - ønsker og forslag
fredag 04. januar 2013, klokken 13:12
Sitat fra: Kristian på fredag 04. januar 2013, klokken 11:42Jeg kan ikke se at det er noe i dagens kraftmarked som skulle tilsi at strøm skal være gratis, hverken for elbiler eller andre flott tiltak. At noen profilerer seg med gratis strøm som miljøtiltak, tror jeg er av forbigående karakter. Hvor langt Tesla kommer til å dra sin satsing på ladestasjoner er ikke godt å si, uansett vil Tesla bileiere ende opp med regningen. Når nå BMW, VW, MB og alle andre kommer med elbiler, hvor skal disse lades? Jeg ser ikke noe fremtid i at alle bilprodusenter bygger ladestasjoner til sine biler, virker ikke kostnadseffektivt på meg. Og vi elbileiere kan ikke argumentere for løsninger som er lite kostnadseffektive og samtidig være så naive at vi tror noen andre vil plukke opp regningen. Kan ikke se hvem det skal være.
Det er så klart ikke gratis med strøm. Hvis Tesla inkluderer gratis lading, der en gjennomsnittlig bilkjøper lader 5 ganger per år i 15 år, så er dette 75 ladinger og totalt i området 3500 kWh. Dette blir ca 2800 kroner i strøm. I tillegg er koster en stor nok bit av en hurtiglader i 15 år ca 4000 kroner.

Det er ikke en veldig stor kostnad å bake inn inn i bilprisen. Men så klart, det er også mulig å senke prisen per bil med 6800 kroner, og ha en eller annen betalingsløsning.

Jeg ville kanskje tro den beste løsningen er å tilby tilgang til hurtigladerene som en opsjon, der de 6800 kronene er baket inn i prisen på opsjonen. Jeg ville tro det er dette vi ser på 60 kWh modellen, der Supercharger-tilgang koster 12750 kroner. 6800 kroner for strøm og hurtigladere for 15 år, og 5950 for noen ekstra releer og kabling.

Når det gjelder andre elbiler tenker jeg at selskapene får gjøre avtaler med Tesla. Hvis Tesla får bygget ut et hurtigladenettverk av høy kvalitet vil selskapene stå i kø for å få bruke infrastrukturen på sine egne biler.
Sitat fra: Kristian på fredag 04. januar 2013, klokken 11:42Vi må dit at alle bensinstasjoner installerer hurtiglader, og de må kunne ta seg slik betalt at det er attraktivt for dem. Om elbil eiere spiser så mye pølse i ladepausen at de ikke trenger å ta veldig høy pris, vet jeg ikke, men dette vil markedet finne ut av. Når vi kommer dit, vil all rekkeviddeangst være borte, og mange fler vil kunne kjøpe seg el bil. Videre vil en trenge mindre batteripakker, elbilene vil bli billigere, eierrisikoen vil bli mindre (med mindre penger i batterier) og kostnadene vil bli lavere ved å eie elbil. Dette vil bety massive besparelser for alle elbileiere, om en kan spare noen hundringser i dann og vann på billig strøm er helt uinteressant i det store bildet. Det er når det lønner seg å sette opp hurtigladere vi vil få mange av dem.
Det er helt bak mål med hurtigladere på bensinstasjoner. Jeg har ikke lyst til å bruke 30 minutter på en bensinstasjon et eller annet sted. Hurtigladere må plasseres steder man har lyst til å bruke 30 minutter.
#6686
Lading av Tesla / Sv: Tesla superchargers - ønsker og forslag
fredag 04. januar 2013, klokken 11:55
Sitat fra: jkirkebo på fredag 04. januar 2013, klokken 11:33
Hmm, ser ikke ut til at de gjør det slik i USA ihvertfall. Der varierer størrelsen på ladestasjonene foreløpig ganske mye. Det gir ikke mening å sette opp like mange ladeplasser over alt IMHO. Det trengs f.eks mange flere ladeplasser pr. stasjon mellom Oslo og Trondheim enn mellom Narvik og Kirkenes.
Jeg sjekket litt mer rundt laderne i USA, og det virker som om du har rett - de er litt forskjellige. Jeg ville kanskje anta at dette er noe som vil bli mer utarbeidet over de neste årene, men da er det vel ganske mulig det vil være litt variabelt i Norge også i de første årene.

Det er fullt mulig jeg var litt for pessimistisk, men det er jo bare en god ting - da gir det enda mer mening for Tesla å inkludere hurtiglading. ;)
Sitat fra: jkirkebo på fredag 04. januar 2013, klokken 11:33Ok, men mange biler betyr vel ikke egentlig behov for flere lokasjoner, kun flere plasser pr. lokasjon. Så sant de ikke begynner å bygge ut nettet for biler med kortere rekkevidde da. I så fall er 50 alt for lite.
Poenget med flere lokasjoner er at laderne er mer ideelt plassert i forhold til behov. Hvis jeg skal kjøre 1000 km på en dag kan jeg være ved 50% SOC når jeg kommer til første hurtiglader, så da er det for tidlig på turen for å lade raskest mulig. Jeg trenger en hurtigladestasjon når jeg er i 0-25% området for å kunne bruke hele 90 kW, så kan jeg stoppe i 30 minutter og faktisk få 42,5 kWh inn på batteriet. Hvis jeg stopper i 30 minutter når jeg har 50% SOC får jeg kanskje bare 20-30 kWh, så jeg må stoppe lengre enn strengt tatt nødvendig.
#6687
Lading av Tesla / Sv: Tesla superchargers - ønsker og forslag
fredag 04. januar 2013, klokken 11:16
Sitat fra: jkirkebo på fredag 04. januar 2013, klokken 10:595 mill. pr. stk. ? Kanskje, om det inkluderer en ny, diger trafo og et godt strekk med 11kV linje. Personlig tror jeg snittprisen havner langt, langt lavere, spesielt siden mange lokasjoner fort klarer seg med 2 ladeplasser. En slik lokasjon, med 120kW krafttilførsel, går nok fint å etablere for godt under millionen.

De største ladestasjonene, langs hovedveiene til Bergen og Trondheim, kan nok trenge 4-6 ladeplasser  og dermed kraftbehov på inntil 360kW. Merk at antall ladeplasser alltid vil være et partall slik Tesla bygger hurtigladerne sine.
Jeg antar 5 mill og 4-6 ladere fordi mitt inntrykk av Tesla er at de er villige til å gå opp i pris for å sikre premium-følelse for brukerne. Det er mulig 2 ladere er mer enn nok for de fleste lokasjonene, men jeg ser ikke for meg at Tesla vil gjøre opplevelsen for brukerne veldig variabel. Det blir som med butikk-kjeder. De sørger som oftest for at butikker med samme navn har ca lik størrelse og ca lik planløsning. Dette bygger merkevaren, ved at kunden vet hva de får om de går inn i en butikk ved navn "Rema 1000", eller hva enn.

Sitat fra: jkirkebo på fredag 04. januar 2013, klokken 10:59Men jeg skjønte ikke hva du mente med 400.000 i inntekt pr. bil ? Med 25% margin vil vel dette tallet heller ligge rundt 150.000 ?
Jeg mente salgssum på 400 000 kroner per bil. På sikt vil trolig 3. generasjon utgjøre en god andel av Tesla's salg, og prisen på de andre bilene bør senkes noe i de neste årene for å gjøre plass til avgifter.

Sitat fra: jkirkebo på fredag 04. januar 2013, klokken 10:59Forøvrig ser jeg ikke behovet for 50 stasjoner. Halvparten vil jeg tro holder lenge, hvorav halvparten av disse igjen er små stasjoner med to plasser. Burde la seg gjøre å få på plass for rundt 50 millioner kroner.
Jeg skalerte hurtigladenettet til 100 000 biler. Dette er vel ihvertfall 10-20 år unna, og det er om det går bra med Tesla.
#6688
Lading av Tesla / Sv: Tesla superchargers - ønsker og forslag
fredag 04. januar 2013, klokken 10:42
Det er akkurat fordi hurtiglading vil utgjøre en forsvinnende liten del av kostnadene at Tesla bør inkludere det ved bilkjøp.

Hvis Tesla setter opp 50 hurtigladestasjoner (med 5 hurtigladere) til 5 millioner kroner stykket, så blir det 250 millioner kroner. Og hvis man nedskriver disse over 10 år blir det 25 millioner per år. Hvis vi antar 25 ladinger fra 0-50% per hurtigladestasjon per dag, så vil strømkostnadene være på ca 15 mill per år. 50 hurtigladestasjoner passer ca til 100 000 av Tesla sine biler på veiene (4-5 ladinger per år per bil), så dette antar i området av 6700 biler solgt per år for Tesla (hvis en bil blir kjørt i 15 år før den skrotes). Med kanskje 400 000 kroner i inntekt per bil for Tesla betyr dette en omsetning på 2,8 mrd, så da vil hurtigladestasjonene koste Tesla 1,4% av omsetningen. (Og da ser jeg bort ifra inntekter på vedlikehold.)

Det at hurtigladerne koster 1,4% av omsetningen betyr at Tesla, med 25% margin, må øke salget sitt av biler med over 5,6% som et resultat av hurtigladerne for at de skal lønne seg. (1,4/25) Er dette trolig? Ja, vil jeg si. Hvis salget var på 6300 uten inkludert hurtiglading så ville salget måtte økes til 6653 biler med inkludert hurtiglading. 353 ekstra biler solgt per år ville betale for inkludert hurtiglading for alle bilene. Sånn ca ihvertfall.
#6689
Lading av Tesla / Sv: Tesla superchargers - ønsker og forslag
torsdag 03. januar 2013, klokken 18:39
Tesla har gått langt i å si at de vil lage en adapter, men det er vel ikke helt absolutt garantert. Vi får se.

Personlig ville CHAdeMO være ganske uinteressant for min del, såfremt det ble rullet ut superchargere ganske raskt. 90 kW supercharger er bedre enn 45 kW CHAdeMO på langturer, og ellers er 20 kW trefase mer enn godt nok.
#6690
Lading av Tesla / Sv: Tesla superchargers - ønsker og forslag
torsdag 03. januar 2013, klokken 14:54
Sitat fra: Per Magnus på onsdag 02. januar 2013, klokken 14:57Hadde vært fint om noen som har litt peiling oppretter et åpent kart i Google-maps der en kan legge inn forslag til fornuftige plasseringer av superchargere langs norske veier. Jeg har selv forsøkt uten å lykkes med dette dessverre...
Det finnes allerede et slikt kart: Tesla SuperCharger locations

Reglene:

• For å legg til en markør, bruk "Additions"/"Add Marker - Detailed eller Simple" menyen.
• Bruk reservasjonsnummeret, "(EU)", fulgt av bindestrek og din prioritering av ladepunktet. F.eks. "P409 (EU)-1", "S106 (EU)-1"
• Bruk fargekodingen som er beskrevet på bunnen av skjermen. Grønn = 90 kW, lys grønn= 20 kW, lys blå= 10 kW
• Hvis det allerede er en markør på ditt ønskede sted, legg til markøren litt til siden for den eksisterende markøren. Ellers vil den ikke synes.
• Hvis det allerede er lagt en markør på ditt ønskede sted, sørg for å plasser en ekstra markør. Dette er for å synliggjøre ovenfor Tesla at det er et reelt ønske om en hurtiglader på dette stedet.
• Legg inn så nøyaktig posisjon som mulig. Markørene bør helst legges inn i områder du er kjent, slik at du legger markørene på best mulig sted.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA