Sitat fra: foxy på fredag 25. januar 2013, klokken 10:38Man tjener nytteverdi på en bil som man i utgangspunktet var villig til å betale mer for enn det den kostet.Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 25. januar 2013, klokken 08:07
Altså, om en kjøper ville kjøpe en Model S til 500 000 kroner, men prisen er subsidiert til 450 000 kroner, så er det 50 000 kroner i subsidier til kjøperen og det resterende er til produsenten.
Prinsippet stemmer ihvertfall, for man kan ikke si at man ikke personlig tjener noe på at det ikke er skatter og avgifter på elbiler.
Du har ikke lært enda Espen - støtte ikke subsidier...
.. og seff tjener man ikke noe som helst! Man tjener jo ikke noe bare fordi avigift eller skatten er lavere.
Men du er sikkert typen som kommer hjem etter en tur til elkjøp hvor du har kjøpt ny TV på tilbud og så forteller kona at: "I dag har vi tjent xxx kroner"
Jeg kan ta deg som eksempel. Du har bevist at du er villig til å kjøpe en i-MiEV til noe sånt som 250 000 kroner (som var ca prisen i 2011). Hvis du i stedet hadde betalt noe sånt som 190 000 kroner (som er ca prisen i dag), da kunne du fint ha betalt 60 000 kroner i skatter og avgifter, uten at dette hadde påvirket avgjørelsen din. Du anså at nytteverdien til i-MiEV var større enn 250 000 kroner, ellers hadde det vært umulig for deg å kjøpe en. (Såfremt du er en rasjonell aktør.)
Det finnes de som kjøper en i-MiEV i dag som er som deg, og ville også ha betalt 250 000 kroner i 2011, og disse er personene tjener 60 000 kroner på at det ikke er 60 000 kroner i avgifter på i-MiEV. Om det hadde vært 60 000 kroner i avgifter på i-MiEV (og mer enn dette på alternativer som Leaf, så klart) ville de betalt 250 000 kroner med glede.