Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Espen Hugaas Andersen

#6646
Sitat fra: foxy på fredag 25. januar 2013, klokken 10:38
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 25. januar 2013, klokken 08:07

Altså, om en kjøper ville kjøpe en Model S til 500 000 kroner, men prisen er subsidiert til 450 000 kroner, så er det 50 000 kroner i subsidier til kjøperen og det resterende er til produsenten.

Prinsippet stemmer ihvertfall, for man kan ikke si at man ikke personlig tjener noe på at det ikke er skatter og avgifter på elbiler.

Du har ikke lært enda Espen - støtte ikke subsidier...  ;D


.. og seff tjener man ikke noe som helst! Man tjener jo ikke noe bare fordi avigift eller skatten er lavere.

Men du er sikkert typen som kommer hjem etter en tur til elkjøp hvor du har kjøpt ny TV på tilbud og så forteller kona at: "I dag har vi tjent xxx kroner"  :P  ;D ;D
Man tjener nytteverdi på en bil som man i utgangspunktet var villig til å betale mer for enn det den kostet.

Jeg kan ta deg som eksempel. Du har bevist at du er villig til å kjøpe en i-MiEV til noe sånt som 250 000 kroner (som var ca prisen i 2011). Hvis du i stedet hadde betalt noe sånt som 190 000 kroner (som er ca prisen i dag), da kunne du fint ha betalt 60 000 kroner i skatter og avgifter, uten at dette hadde påvirket avgjørelsen din. Du anså at nytteverdien til i-MiEV var større enn 250 000 kroner, ellers hadde det vært umulig for deg å kjøpe en. (Såfremt du er en rasjonell aktør.)

Det finnes de som kjøper en i-MiEV i dag som er som deg, og ville også ha betalt 250 000 kroner i 2011, og disse er personene tjener 60 000 kroner på at det ikke er 60 000 kroner i avgifter på i-MiEV. Om det hadde vært 60 000 kroner i avgifter på i-MiEV (og mer enn dette på alternativer som Leaf, så klart) ville de betalt 250 000 kroner med glede.
#6647
3500 hadde vært en grei pris for ett landsomfattende nett, om man var typen som tar lang-turer flere ganger i året. Men nå er jo ikke Ishavsveien landsdekkende - utifra nettsidene deres har de 3 ladere, pluss 13 ladere til samarbeidspartnere.

Man kan ikke ta seg betalt for en tjeneste man kanskje kommer til å tilby en gang i fremtiden!
#6648
Jeg tenker at hvis det er disse prisene de forventer å kunne ta, da har de bommet grovt i strategiplanleggingen og prosjekteringen.

Men en mulighet er at de prøver å starte høyt, fordi de ikke er helt sikker på hvor mye folk er villige til å betale, og de vil redusere forventningene til kundene, da det trolig er noen som ønsker at det skal være gratis.

En ting er klart, og det er at prisene må ned. Spørsmålet er egentlig bare hvor lenge dette er til, og om noen i organisasjonen må sparkes først. For slik prisene er nå taper alle.
#6649
Sitat fra: Griffel på fredag 25. januar 2013, klokken 00:56
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 24. januar 2013, klokken 21:35
Hva er den praktiske forskjellen mellom "Elbil-eiere får støtte fra staten på flere hundre tusen kroner" og "Elbil-eiere får subsidier fra staten på flere hundre tusen kroner"?

Uansett hvilket ord man bruker så kan man ikke definere seg vekk fra realitetene.
Kjøper jeg en Passat til 450 000 får staten en god del penger i kassen, kjøper jeg en Tesla til samme pris får staten ingen ting. Jeg blir like fattig, men fabrikk og salgsledd får beholde mer av mitt bidrag.

Altså er det ikke jeg som sponses men elbil produsent/salgsledd.
Dette er et mer interessant spørsmål enn om man skal bruke ordet støtte eller subsidier.

Jeg vil si at det er ikke bare produsenten som støttes - det er en kombinasjon av produsenten og kjøperen. Det er ikke helt lett å finne ut hvordan fordelingen er, men jeg vil si at alt som reduserer prisen utover den prisen kjøperen ville kjøpt bilen til er subsidier til kjøperen.

Altså, om en kjøper ville kjøpe en Model S til 500 000 kroner, men prisen er subsidiert til 450 000 kroner, så er det 50 000 kroner i subsidier til kjøperen og det resterende er til produsenten.

Prinsippet stemmer ihvertfall, for man kan ikke si at man ikke personlig tjener noe på at det ikke er skatter og avgifter på elbiler.
#6650
Ladestasjonen på Vestby kostet 1,8 millioner og fikk 400 000 kroner i støtte fra Transnova. De har sikkert fått støtte for andre ladestasjoner også.
#6651
Hva er den praktiske forskjellen mellom "Elbil-eiere får støtte fra staten på flere hundre tusen kroner" og "Elbil-eiere får subsidier fra staten på flere hundre tusen kroner"?

Uansett hvilket ord man bruker så kan man ikke definere seg vekk fra realitetene.
#6652
"Støtteordning" er da mer eller mindre synonymt med subsidier. Dette blir flisespikking.

(Håper du ikke skal begynne å argumentere for at landbruksstøtte er ikke subsidier, bare en statlig støtteordning...)
#6653
Sitat fra: Balrog på torsdag 24. januar 2013, klokken 17:25
Men som den oppegående personen du sikkert er har du antagelig allere tatt hintet når ingen av de 96 andre som har postet deler din svært spesielle oppfatning av hva subsidiering betyr.
Det var da å overdrive. Det er ikke 96 personer som har kommentert i denne tråden, og ikke alle er uenige.

I utgangspunktet har timingbeltkiller helt rett. Fritak for avgifter til en spesiell gruppe er en subsidie. Som definisjonen som ble postet på første side sier:

Sitat§ 10-4. Definisjon av subsidier
(1) Med subsidier menes økonomisk bidrag fra offentlig myndighet når det gis en fordel ved at:
a)det offentliges praksis innebærer direkte pengeoverføringer (gave, lån, kapitaltilførsel mv.), eller potensielle direkte overføringer av penger eller forpliktelser (lånegarantier mv.),
b)offentlige krav som ellers er forfalt, frafalles eller ikke innkreves,
c)det offentlige leverer varer eller yter tjenester ut over generell infrastruktur, eller kjøper varer,
d)det offentlige foretar innbetalinger til en finansieringsordning, eller overlater til, eller pålegger, en privat aktør en eller flere oppgaver som vanligvis hører under det offentlige, og som er beskrevet under bokstav a til c, og dette uten reell grunn avviker fra den praksis det offentlige vanligvis følger,
e)det gis en eller annen form for inntekts- eller prisstøtte som direkte eller indirekte bevirker økning i eksporten av en vare.
(2) Definisjonen i første ledd kan fravikes såfremt utjevningstiltaket iverksettes innenfor folkerettslige rammer som åpner for dette.

Men jeg sier ikke at det er noe som helst galt med subsidiene. Det er viktig med subsidier der markedet ikke klarer å planlegge for fremtiden. Spesielt ting som utdannelse, forskning, teknologi og infrastruktur.
#6654
Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 23. januar 2013, klokken 10:03Fiskebåtflåtens fritak for mineraloljeavgifter betyr iflg Naturvernforbundet en årlig subsidiering på 400 millioner. Tilsvarende utgjør 1K solgte Tesla'er med nåværende regler en subsidiering på min 500 millioner.
Det er så klart mulig å se på det på flere måter, men tapet i inntekter for staten er ikke i nærheten av 500 000 kroner per solgte Tesla Model S. Det blir som media-industrien som regner hver nedlasting som et tap på flere hundre kroner - det er jo fullstendig tull.

Det er de færreste som ville kjøpt en BMW M5 eller noe hvis ikke de kunne kjøpe Tesla Model S. Det er mer trolig man ville kjøpt noe sånt som en Passat, som betyr ca 90 000 kroner i engangsavgift og ca 50 000 kroner i MVA. Hvis man også tar med årsavgift på 37 000 kroner over 15 år, så blir dette ca 177 000 i subsidier. Hvis man velger å ta med veibruksavgift og slikt på bensin/diesel må man legge på rundt 50 000 kroner, og med litt bompenger og parkering og slikt er det totalt sett kanskje snakk om 300k.

Joda, 300 000 kroner er en god del penger, men det er fortsatt ikke i nærheten av 500 000 kroner.
#6655
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 17. januar 2013, klokken 13:17
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 17. januar 2013, klokken 09:09
Det virker som løsningen vi går for er å installere 5 ladepunkter i den felles garasjekjelleren på ca 40 plasser, med uttak på 32A enfase Mennekes. En eventuell EVSE må så tilkobles dette uttaket.

Høres ut som en god løsning, men strengt tatt kobler man ikke en EVSE til et Mennekes-uttak. EVSEn er innebygd i boksen med Mennekes-uttaket. Fra Mennekes-uttaket og til bilen bruker man bare en enkel kabel, uten kladd av noe slag.
Vi tenkte vel egentlig å bare sette opp noen av disse: Mennekes 32A enfase, og så får man koble til en eventuell EVSE selv. Hva tenker du vi bør gjøre?
#6656
Jeg deltok på styremøte i borettslaget mitt i går, for å diskutere ladeplasser. (Jeg har utsatt kjøp av elbil inntil videre, men om jeg ikke er den første som kjøper elbil, så er noen andre det.)

Det virker som løsningen vi går for er å installere 5 ladepunkter i den felles garasjekjelleren på ca 40 plasser, med uttak på 32A enfase Mennekes. En eventuell EVSE må så tilkobles dette uttaket. Dette er i så fall en ganske god oppgradering fra dagens tilstand, der ca 5 plasser deler en kurs på 16A.

Vi diskuterte også betalingsløsninger, og for selve installasjonen virker det som det går mot at borettslaget betaler, men når det kommer noen som vil ha bruksrett på ett av punktene, så må de betale for en femtedel av kostnaden ved oppkobling fra sikringskapet, og borettslaget dekker eventuelle kostnader utover dette. Dette er ikke urimelig - det burde være en del billigere enn å koble opp en enebolig når man tar 5 punkter på en gang.

Betaling for strøm ble diskutert, men vi nådde ikke noen enighet. Vi vurderer en måler per kurs, eller en fast avgift på 300 kr/mnd for fri bruk.
#6657
BMW i3 / Sv: BMW i3
fredag 11. januar 2013, klokken 12:19
Jeg vet at i3 er mindre, den har jo også kun fire seter. Men på den andre siden er det jo en BMW. BMW prøver jo sjeldent å være billigst så det kunne være mye verre.

Med pris fra 250 000 kroner vil BMW legge press på prisen til Leaf, da de som ikke trenger mer enn fire seter men trenger mer rekkevidde enn med i-MiEV vil fort velge i3 i stedet for Leaf.
#6658
BMW i3 / Sv: BMW i3
fredag 11. januar 2013, klokken 11:13
350 000 kroner med range extender er slettes ikke dårlig. Det er jo billigere enn Opel Ampera!

Som elbil vil den da slippe ca 10 000 kroner i engangsavgift, 20 000 kroner (?) for range extender og ca 68 000 i moms. Da vil den koste kun 252 000 kroner som elbil. Billigere enn Leaf!

(Spørsmålet er vel hvor mye de tar for ekstrautstyr.)
#6659
Zoe / Sv: Renault Twizy til Norge
torsdag 10. januar 2013, klokken 09:14
Renault Twizy:

Innkjøp: 80 000 kroner inklusiv dører
Batterileie i 8 år: 50 000 kroner (?)

Mitsubishi i-MiEV:

Innkjøp: 185 000 kroner

I utgangspunktet er da en i-MiEV ca 55 000 kroner dyrere over levetiden til batteriet, som er stort sett greit, egentlig, men jeg syns det er litt vanskelig å sammenligne batterileie med batterikjøp. Hva skjer om 5 år, når batterileieavtalen går ut? Vil Renault ganske enkelt nekte deg å fortsette å leie batteriet med garantert 75% kapasitet, da de kan forvente at om de lar deg leie batteriet lengre så vil de måtte bytte det? Kanskje du må kjøpe et nytt batteri til 50 000 for å sette bilen i stand.

Jeg skjønner argumentet med at batterileie er på en måte bra når man får 75% garantert kapasitet, men det er jo ikke de fem første årene man trenger garantert kapasitet - det er de neste 10 årene etter det. Per dags dato tilbyr ikke Renault leieavtaler som går så langt frem i tid, og vi vet ingenting om de kommer til å gjøre det.

Jeg kunne vurdert å kjøpe en Twizy, man da bare om vilkårene inkluderte en garantert makspris for leie i de første 15 årene (med garantert 75%, så klart). Om Renault ville avslutte avtalen burde avtalen inkludere vilkår der bileieren kompanseres for at den garanterte maksprisen blir satt til side. Kanskje ved at man får beholde et batteri med over 75%, der man får 1000 kroner i kompensasjon for hver prosent batteriet er under 100%. Om Renault legger ned batteri-leie virksomheten har man ihvertfall et batteri som vil vare i noen år, eller 25 000 kroner i kompensasjon.
#6660
Tesla Owners Club / Sv: Hvordan påvirke tesla
torsdag 10. januar 2013, klokken 00:25
Sitat fra: flux på torsdag 10. januar 2013, klokken 00:06
Tesla er så jammed med store utfordringer fremover, at jeg har ingen tro på at de skal putte store penger i utbygging av ladeinfrastruktur i Norge. De trenger jo ikke det, siden Model S er så konkuransedyktig her at vi uansett kommer til å kjøpe bilene.
Med den logikken trenger ikke Tesla bygge noen hurtigladere i USA. Der selger de mer enn de kan produsere, tross alt.

Tesla bør fokusere på å levere det de har lovet til sine eksisterende kunder, ikke å bruke masse penger på å få opp antall kunder i tyskland fra noen titalls til hundrevis. Og alt tyder på at Tesla fokuserer på å få et solid grunnlag i de områdene de selger biler, samtidig som de prøver seg litt på andre markeder. De innser nok at de vil måtte selge biler i de andre markedene, men dette er ikke før om noen år, når fabrikken begynner å kunne levere nok biler.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA