Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Espen Hugaas Andersen

#6631
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bruktbilpris på Tesla S
mandag 11. februar 2013, klokken 14:49
Rekkevidden burde være mer enn nok. Med 400 km rekkevidde burde man ihvertfall klare 5 timer konstant kjøring. Og som oftest må man jo vente litt innimellom. Hvis man sørger for å ha 20 kW lader og setter opp ett 400 V trefase stikk i nærheten av der man venter, burde man jo kunne få noen ekstra timer kjøring per dag.

Uansett, om man mister en tur innimellom, så vil det jo lønne seg i drivstoffbesparelsene.

Problemet med Model S som taxi er nok takhøyden bak. Jeg tror det vil bli mye mer populært med Model X som taxi. 7 seter til voksne og rikelig med takhøyde burde få taxinæringen til å kaste seg over den.
#6632
Hvis man skal bruke bilparken som energilagring, så er det helt nødvendig å få opp levetiden på batteriene.

Jeg vet at hvis jeg hadde en Tesla, så skulle energiselskapene ha fått betale i dyre dommer for å få lov til å bruke batteriet mitt. Levetiden på batteriet er ikke veldig mye mer enn det man trenger, så hvis de får bruke batteriet mitt, så øker sannsynligheten for at jeg ville måtte bruke 100 000 kroner på å kjøpe nytt batteri i løpet av bilens levetid.

Hvis det da er snakk om la oss si 1 kr per kWh, så er det da snakk om 35 000 kroner i løpet av 10 år, hvis de bruker 10 kWh  av batteriet hver eneste natt. Dette tilsvarer 400 totale utladinger, altså det meste av batterilevetiden! 1 kr er altså for lite. Jeg kunne kanskje gå med på i området av 2,5 kroner per kWh, pluss HW-kostnaden av tilkobling til nettet. Dette er garantert dyrere enn løsningen i artikkelen.

Så klart, hvis levetiden på batteriet var mye bedre, så ville det ikke plage meg å få betalt kun noen tusenlapper i løpet av ett år. Inntil da må man se på elbilbatteriene som en fullstendig utnyttet energilagring. De har ikke overflødig levetid å bruke på V2G.
#6633
Jeg antar vrakpant er inkludert i prisen Tesla oppgir. Det står ikke eksplisitt på nettsiden, men det skal være inkludert i prisen i reklamemateriell, i henhold til norsk lov. Jeg antar de følger norsk lov.
#6634
Dette kommer litt ann på hvordan man spør spørsmålet.

Hvis man ser på hvordan en Model S ville bli skattlagt etter de nåværende reglene, så blir det slik:

Model S 85 kWh: 507 000 kr
MVA: 127 000 kr
Vektavgift: 196 000 kr
CO2-avgift: -97 000 kr
NOx-avgift: 0 kr
Motoreffektavgift: 313 000 kr

Totalt: 1 046 000 kroner

Men hvis man spør hva den ville kostet om den ble skattlagt akkurat som en bensin-/dieselbil så ville den bli enda dyrere, med fort 100 000 kroner i CO2 avgift (man ville måtte kalle det noe annet, så klart).

Og hvis man spør hva ville den kostet om staten begynner å kreve inn avgifter, så er det veldig usikkert. Det er veldig lite trolig staten ville fjerne unntaket fullstendig, man ville ihvertfall se noen spesialregler akkurat som hybrider får trukket ifra litt på vekten (tilsvarende 40 000 kroner mindre i avgifter).
#6635
Sitat fra: Quattro på onsdag 06. februar 2013, klokken 14:53
Jeg ser forskjellen, men å påstå at det er feil er ikke riktig.
Det er riktig.

Du sa man trenger en atombombe for å få til fusjon. Dette er feil - man trenger ingen atombombe, det er flere tokamak-reaktorer rundt om i verden som får til fusjon på daglig basis, uten atombomber.
#6636
Sitat fra: Quattro på onsdag 06. februar 2013, klokken 14:45
Dette var selvmotsigende, hvordan kan det være feil når en atombombe er måten for å få dette til  :P
Det er en måte, ikke måten. Forstår du ikke forskjellen?

Det er mulig å koke ett egg med en atombombe, det er altså en måte å koke ett egg på. Det er IKKE måten å koke ett egg på, ihvertfall ikke hjemme hos meg!
#6637
Sitat fra: Quattro på onsdag 06. februar 2013, klokken 13:57For informasjon så trenger du en atombombe for å starte en fusjon....
Ikke riktig. Man trenger høy temperatur og/eller høyt trykk, og en atombombe er en måte å få til dette, men det er ikke den eneste måten. ITER er det mest avanserte som skjer på området, der man bruker oppvarmet hydrogen-plasma som er innesluttet i et sterkt magnetfelt for å få til fusjon.

Jeg tror kommersiell (varm) fusjon er mulig, men jeg tviler på at det vil bli spesielt stort. Innen vi får utviklet all nødvendig teknologi vil solceller være så billige at fusjon er unødvendig.
#6638
BMW i3 / Sv: BMW i3
fredag 01. februar 2013, klokken 11:20
330k-350k uten range extender må være helt feil. Da ville den vel koste noe sånt som 430-450k med range extender. Da ville den være like dyr som en 60 kWh Tesla Model S!
#6639
Man kan gjerne diskutere hva vilkårene burde ha vært, men jeg kan ikke se at Ishavskraft bryter med vilkårene slik de er skrevet.

Selv om Ishavskraft ikke bryter med vilkårene er jeg ikke sikker på at fylkeskommunen får tilstrekkelig gjenytelse for pengene. Problemet ligger i:

e. Østfold fylkeskommune skal få tilgang til alle tilgjengelige bruksdata for Ishavskrafts
hurtigladeinfrastruktur i Østfold, til intern bruk i videre planlegging.


Når Ishavskraft priser seg ut av markedet er bruksdataene verdiløse. For å sikre at dataene har verdi på lang sikt bør man sette krav til prisnivå. F.eks inkludere et krav på makspris på 100 kroner per 30 minutter/20 kWh.
#6640
Sitat fra: selveste på mandag 28. januar 2013, klokken 02:45Prisen på abonnement vil kunne reduseres etterhvert som flere elbilister blir en del av et langsiktig og lønnsomt marked for fornybar kraft. I Japan har man 40 000 elbilister, i Norge rundt 10 000. I Japan betaler man et abonnement, ikke for enkeltladinger. Glem de 500 kronene - tegn abonnement! Med flere abonnenter kan prisene reduseres til Japansk nivå, dvs rundt en hundrelapp pr måned.
Forresten, vet du hvor mange ladere det er i Japan? 1381. Det er litt mer enn de 17 stk man får tilgang til hos Ishavskraft for 3 ganger prisen.
#6641
Det er helt poengløst av Ishavskraft å sette opp ladere de ikke har til hensikt å drifte. For det er det det er snakk om når de priser seg slik at de ikke vil få inn noen penger til drifting, og heller ikke har tenkt til å dekke driftskostnadene i oppstartperioden.

Ingen sier at man skal ha hurtiglading gratis - det man sier er at prisingen til Ishavskraft er slik at ingen tjener på det. Ishavskraft tjener ikke på det for de vil ikke få noen kunder, og kundene tjener ikke på det fordi de vil ikke få lading. Samfunnet tjener heller ikke, da det har betalt millioner av kroner for ladere som vil stå ubrukte.

Slik jeg ser det har Ishavskraft to muligheter - enten redusere prisene, eller selge laderne sine til noen andre som har en mer langsiktig tilnærming.
#6642
Du vet at jo rikere man er jo mer subsidier får man til bolig; er det riktig? Fattige har ikke råd til bolig så de får ikke subsidier.

Jeg syns ikke det er overhodet noe som helst galt med subsidier til elbiler, selv om de som kjøper de har over gjennomsnittet med penger.
#6643
Sitat fra: skatvalsbygg på fredag 25. januar 2013, klokken 16:19
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 25. januar 2013, klokken 16:01
Sitat fra: skatvalsbygg på fredag 25. januar 2013, klokken 15:52Tilbudet var at man betaler 99 kroner i måneden, som inkluderer 12 enkeltladinger (12 mnd bindingstid på abo). For ladinger utover dette betaler man 75 kroner pr. lading. Hva synes dere, er dette dyrt eller billig? Det var ihvertfall såpass bra i mine øyne at jeg slo til på det.
Det syns jeg er ganske rimelig. Verken dyrt eller billig. 1200 kroner i året for tilnærmet ubegrenset lading tror jeg de fleste kan se verdien av.

Det burde så klart være flere abonnementer enn kun 12 mnd, da. "Klippekort", 3 mnd og 6 mnd og kanskje 100 kroner per enkel-lading. Noe deromkring.
Det heldige med akkurat dette abonnementet er at man ikke for alt i verden prøver å unngå å hurtiglade, jeg må faktisk hurtiglade en gang i måneden i snitt fordi det har jeg betalt for. Og oppmuntring til bruk av laderen er jo hensikten. 75 kroner pr. ekstra ladning er også en grei pris for de som kjører sjelden på langtur. Det blir fremdeles mer lønnsomt å bruke elbilen fremfor fossilen så lenge turen krever kun 1 hurtigladestopp.
Vårt kjøremønster tilsier at vi trenger 1-2 hurtigladinger i måneden, så da er dette et helt ok tilbud.

Det kan uansett være greit at elbilistene ikke bare kritiserer priser (med unntak av Ishavskraft der prisen jo er helt uhørt!), men også signaliserer hva vi faktisk kan være villige å betale.
Vent, jeg misforsto abonnementet. Jeg trodde det var 12 enkeltladinger i måneden. Med kun 12 enkeltladinger på ett år syns jeg det er dyrt. 100 kr per lading for de første 12 ladingene og deretter 75 kr per lading er ikke spesielt rimelig. Det burde vært inkludert minimum 5 hurtigladinger i måneden.

For en tung bruker som lader kanskje 50 ganger i året vil prisen per lading ligge på ca det dobbelte av strømprisen, og for mer normale brukere vil prisen ligge på rundt 5 ganger strømprisen. Det er rimelig.
#6644
Sitat fra: skatvalsbygg på fredag 25. januar 2013, klokken 15:52Tilbudet var at man betaler 99 kroner i måneden, som inkluderer 12 enkeltladinger (12 mnd bindingstid på abo). For ladinger utover dette betaler man 75 kroner pr. lading. Hva synes dere, er dette dyrt eller billig? Det var ihvertfall såpass bra i mine øyne at jeg slo til på det.
Det syns jeg er ganske rimelig. Verken dyrt eller billig. 1200 kroner i året for tilnærmet ubegrenset lading tror jeg de fleste kan se verdien av.

Det burde så klart være flere abonnementer enn kun 12 mnd, da. "Klippekort", 3 mnd og 6 mnd og kanskje 100 kroner per enkel-lading. Noe deromkring.
#6645
De håper på 1000 abonnenter!

De får aldri over 100 (helårs) abonnenter i år, hvis ikke prisene reduseres. Hvis vi antar 100 stk så vil de ha omsetning i området av 350 000 kroner. Jeg skjønner at det er ikke veldig attraktivt når de bruker mange millioner på å sette opp hurtigladere, men om de skal prøve seg i markedet må de jo tenke langsiktig! Det er ikke noe vits i å jage bort potensielle kunder allerede nå.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA