Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Espen Hugaas Andersen

#6331
e-Golf / Sv: eGolf vs konkurenter til eGolfs disfavør
torsdag 27. februar 2014, klokken 18:16
Jeg undersøkte forresten litt nærmere, og det virker som det er tilfelle at Model S faktisk ikke har varmepumpe.

Det den i stedet har er et sofistikert væske-basert temepraturstringssystem: http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/22172-Model-S-Overall-Thermal-Management

Model S klarer å fordele de 2-4 kW med varme som genereres i motor, batteri og inverter utifra hvor den bør helst være. Og så sper den på med litt vanlig resistiv oppvarming i to varmeelementer, eventuelt kjøler ned kjølemediet i tre radiatorer eller i A/C.
#6332
Er det greit for en Tesla med CHAdeMO adapter å lade i to timer?

Jeg tenker at det er i utgangspunktet greit å lade opp til der effekten fra hurtigladeren faller under 3,5 kW. Da kan man like godt finne seg et Schuko stikk.
#6333
E-golf har lastevolum 341/1231 liter og nyttelasten er 450 kg.

Leaf har 370/680 for Visia/Acenta, og nyttelasten er 397-471 kg utifra hvilke opsjoner som er valgt. (Tekna har litt mindre lastevolum.)

Jeg ser på bilene som ca like gode i lastekapasitet.
#6334
e-Golf / Sv: eGolf vs konkurenter til eGolfs disfavør
onsdag 26. februar 2014, klokken 19:54
Model S har vel varmepumpe. Men ikke rattvarme.

En bra ting med Golf er at den har oppvarmet frontrute. Det vil gjøre at man kan kutte betydelig i oppvarmingen uten at det går på trafikksikkerheten løs. Det er begrenset hvor lite varme man kan bruke på Leaf og andre, da frontruten iser eller dugger.
#6335
e-Golf / Sv: Lading av E-golf
onsdag 26. februar 2014, klokken 19:44
Litium-ion batterier liker seg best i mellom 20 og 80%. Om du konstant klattlader eller lader kun annenhver dag har liten betydning.

Helst lader du kun til 100% om du skal bruke bilen ganske snart. Batteriene liker spesielt dårlig å bli lagret ved 100% over lengre tid og ved høyere temperaturer.

Og litium-ion batterier er i all hovedsak vedlikeholdsfrie. Men det kan være greit å lade til 100% noen ganger i året, slik at du får balansert cellene. Det får du ikke gjort ordentlig om du alltid kun lader til 80%.
#6336
e-Golf / Sv: Lading av E-golf
onsdag 26. februar 2014, klokken 18:00
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 26. februar 2014, klokken 17:34Du får nok ikke kjøpt laderne fra Tesla, så du må i så fall basere deg på en Brusa 22kW eller noe sånt.
Forventet volum er nok såpass lite at enhver profesjonell aktør måtte fordelt utviklingskostnaden på et ganske lite antall. Markedet er ikke stort nok etter min mening, selv til en fjerdedel av prisen på den jeg nevnte.
Enig i at markedet ikke er stort  - men på sikt er det mulig det blir tilgjengelig. Om det er 100 000 CCS kompatible biler i Europa som kun har 3,3 kW lader, så om 1% av bileierne kjøper mobil 22 kW lader, så vil dette bety 1000 kjøpere. 1000 kjøpere burde være nok for en rimelig løsning.

Spørsmålet er vel om 22 kW intern lader blir standard før kundebasen blir stor nok. Det er ganske mulig.
#6337
e-Golf / Sv: Lading av E-golf
onsdag 26. februar 2014, klokken 15:45
Prisen er ikke 155.000 kroner pga elektronikken. Det er fordi de legger utviklingskostnaden på ett titalls antall enheter.

Det det egentlig er snakk om er jo å bruke f.eks 2 stk EU-ladere fra Model S, med en CCS plugg og en kommunikasjonsenhet. Hvor mye koster en EU-lader? Kanskje 7000 kroner. Da bruker du kanskje noe sånt som 14 000 kroner på ladere, 3000 kroner på CCS plugg, og 3000 kroner på kommunikasjonsenheten. Med innkapsling og litt kabling så havner du kanskje på 25.000 kr totalt. Dette er om man skal lage det selv; hva tror du en profesjonell aktør kunne fått til?
#6338
e-Golf / Sv: Lading av E-golf
onsdag 26. februar 2014, klokken 12:47
Det er fint mulig å lage en mobil DC lader med CCS kabel, som kan ta inn mindre enn 64A og levere det til bilen.

Hva dette vil koste vet jeg ikke, men kanskje noe mellom 20.000 og 50.000, om noen skulle ta seg bryet med å lage dette.
#6339
e-Golf / Sv: Blir e-golf en hit?
onsdag 26. februar 2014, klokken 12:38
Ikke undervurder verdien av å ha hatt et godt utprøvd produkt på markedet i flere år. "Elbil" er til en stor grad synonymt med "Nissan Leaf", da nesten 50% av elbilene i Norge er Leaf. Disse bilene er overalt i Norge, og de fornøyde eierne er enormt god reklame for Leaf.

e-Golf har så klart også noen fortrinn. Det er så klart en bedre bil på mange måter, og det er en bil fra VW, som veldig mange har kjennskap til og er fornøyd med - men det er fortsatt en veldig ny bil fra et selskap som ikke har mye erfaring med elbil. Det er nok ikke få potensielle kjøpere som vil sitte på gjerdet inntil de føler e-Golf har bevist hva den klarer.

Jeg tror vi vil se en moderat prisreduksjon på Leaf, kanskje 25 000 kroner. Dette vil gjøre Leaf stort sett konkurransedyktig med e-Golf, og Nissan vil fortsatt tjene penger, da dette er jo allerede prisnivået i resten av Europa.

Og vi vil garantert se begrenset leveringsevne fra VW. Batteri-produksjonen blir en begrensende faktor, der Nissan har hatt flere år på å skalere opp produksjonen. I tillegg har jo Leaf et forsprang på nærmere 1000 biler, og forspranget øker. Jeg ville forvente at det leveres 3000-4000 eGolf i år, 5000-6000 Leaf og 4000-5000 Model S. Om dette slår til vil e-Golf få tredjeplassen.

2015 derimot - der har e-Golf store sjanser om VW ikke gjør noen store feil i år.
#6340
e-Golf / Sv: Lading av E-golf
onsdag 26. februar 2014, klokken 11:15
Spenningen varierer utifra status på batteriene, men den er vel i området 300-600V. Den begynner lavt, da spenningen på batteriene også er lav, og ettersom spenningen på batteriene øker øker også levert spenning fra laderen. Strøm derimot starter høyt og så senkes det mot slutten av ladingen, men kan være i området 150A på begynnelsen. Resultatet av strøm og spenning er en effektkurve som er flat på 40 kW til å begynne med, og så når batteriene nærmer seg 60-70% så trappes effekten ned. Over 90% er det kun snakk om noen få kW.

Inn-spenning til hurtigladeren er trefase 400V. 40 kW trenger rundt 64 ampere.
#6341
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 25. februar 2014, klokken 21:44
Om vi går ut fra US-priser + et lite påslag kan imprtøren prise Acenta til 199k inkl. lev.omk. og fortsatt tjene gode penger. Altså ca. 29k ned fra dagens pris. De har ikke hatt noe incentiv til å gjøre det foreløpig, men om salget synker kraftig tipper jeg vi fort havner der.
Jepp. Jeg tror vi havner der ganske fort. Nissan har fått markedet for seg selv i flere år, og utnyttet dette ganske grundig. Leaf vil fortsatt være en bil som selges i stort antall, men Nissan kan ikke lengre ta de marginene de har tatt så langt.

Jeg syns det vil bli veldig spennende å så hvordan dette går. Om Nissan går ned til 199k, så ville det ikke overraske meg om vi når 40.000 elbiler på norske veier før 31. desember. Leaf + e-golf alene kan sikkert selge i området 10.000 biler, såfremt VW har tilstrekkelig batteriproduksjon. Med 5000 Model S, 3000 e-Up!, 2000 i3 og 1000 Focus/i-MiEV/eNV200/Zoe, så er vi der ganske fort.
#6342
Model S 2013 - 2022 / Sv: Kunnskap om superlading blant Tesla-eiere
tirsdag 25. februar 2014, klokken 16:08
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 25. februar 2014, klokken 16:03
Sitat fra: Bjørn på tirsdag 25. februar 2014, klokken 15:55
"Man bør velge ladepunkt hvor den andre laderen med samme tall ikke er i bruk... "

Fikk vondt i hodet av den setningen..  :-\

Altså.. hvis  lader 1A er opptatt så bør man bruke 1B ?!

Nei. Hvis 1A er i bruk så IKKE bruk 1B. Ta hvilken som helst av de andre.
Ja. 1A og 1B er tilkoblet samme lader, 2A og 2B er tilkoblet samme lader, osv. Den som kobler seg først til lader 1 får maks effekt, mens den andre som kobler seg til lader 1 får all resterende effekt.
#6343
Model S 2013 - 2022 / Sv: Kunnskap om superlading blant Tesla-eiere
tirsdag 25. februar 2014, klokken 16:05
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 25. februar 2014, klokken 16:01
Sitat fra: RaBalder på tirsdag 25. februar 2014, klokken 15:51
Har forstått det slik at likeretter i en superlader består av en mengde mindre likerettere. Tipper 12 stykker.

Tror de har oppgradert til 15 nå (?)

Sitat
Q1: Er det samme hardware som sitter i bilen (likeretteren)?

Jepp, samme som i US-utgaven.
Tror de bruker 12 stk EU-ladere. Det er vel derfor de plutselig gikk fra 120 kW til 135 kW. EU laderne er 11 kW i stedet for 10 kW.
#6344
Model S 2013 - 2022 / Sv: SuperCharger Or BatterySwap?
tirsdag 25. februar 2014, klokken 15:19
Jeg tenker at det har absolutt noe for seg i land som Tyskland, der man kan finne på å holde 150 km/t over lengre tid. Da er ett 90 sekunders stopp for batteribytting hver 1-2 timer betydelig mer spiselig enn en 30 minutter pause hver time.

I norge har det kun noe for seg hvis man kan f.eks eie en 60 kWh Model S, og så leie ett 110 kWh batteri for noen dager eller uker. Eventuelt om man kan leie en veldig dyr batteripakke med begrenset levetid. Om man har mulighet til å leie en 200 kWh li-luft batteripakke for noen tusenlapper, så ville det bli ganske populært. Dette er uansett litt frem i tid.
#6345
e-Golf / Sv: Blir e-golf en hit?
tirsdag 25. februar 2014, klokken 14:32
Jeg tror golf blir en storselger. Den er like god eller bedre enn Leaf på det aller meste, og hvis man har med litt utstyr er den også billigere enn alle fossilgolf.

Det eneste jeg kan komme på som den mangler i forhold til Leaf er 6,6 kW AC lader. Men de 3 kW ekstra er det ikke veldig mange som trenger.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA