Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Espen Hugaas Andersen

#61
Elbiler i media / Sv: Tesla-brann i Vesterålen
søndag 18. april 2021, klokken 14:56
De har noe statistikk: https://www.tesla.com/VehicleSafetyReport

"From 2012 – 2018, there has been approximately one Tesla vehicle fire for every 170 million miles traveled. By comparison, data from the National Fire Protection Association (NFPA) and U.S. Department of Transportation shows that in the United States there is a vehicle fire for every 19 million miles traveled."

"From 2012 – 2019, there has been approximately one Tesla vehicle fire for every 175 million miles traveled. By comparison, data from the National Fire Protection Association (NFPA) and U.S. Department of Transportation shows that in the United States there is a vehicle fire for every 19 million miles traveled."

"From 2012 – 2020, there has been approximately one Tesla vehicle fire for every 205 million miles traveled. By comparison, data from the National Fire Protection Association (NFPA) and U.S. Department of Transportation shows that in the United States there is a vehicle fire for every 19 million miles traveled."
#62
Elbiler i media / Sv: Tesla-brann i Vesterålen
søndag 18. april 2021, klokken 11:22
Man ser jo fra bildene at sommerdekk går helt fint. Det er bar tørr asfalt.
#63
Elbiler i media / Sv: Tesla-brann i Vesterålen
søndag 18. april 2021, klokken 10:02
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 18. april 2021, klokken 09:17
Ja utfra bildene eieren la ut av hele hendelsesforløpet, inkludert helt i starten utenfor huset, ser det ut som kraftig varmeutvikling/flammer fra bakre høyre hjørne på batteriet. Flammene kommer fra undersiden av bilen helt i starten.
Jeg har ikke lest nøye alt eieren har lagt ut mtp om det kan ha vært fysisk skade under bilen som utløste dette, men basert på hvor få branner det har vært sammenlignet med antall solgte biler opplever jeg ikke dette som dramatisk.
Selv om bildene sikkert går sin seiersgang på nettet blant elbil-motstandere synes jeg det er interessant å få detaljert informasjon om hva som kan skje, hvordan forløpet er og hvordan brannvesenet håndterte det.
Forklarende bilde. Jeg vil faktisk tro det kan være batteripakken.

Jeg ville kanskje mistenke at batteripakken har blitt skadet under jekking/dekkbytte. Jekker man direkte på batteripakken vil batteripakken bli deformert og det kan starte brann. Og det ser ut som det kan være satt på sommerdekk.
#64
Model X 2014 - 2022 / Sv: Brann TMX
søndag 18. april 2021, klokken 08:38
Sitat fra: Sandvika på lørdag 17. april 2021, klokken 22:20Bilen ser tilsynelatende hel ut og det er vanskelig å se noe opplagte sot eller varmeskader på bilen etter at den er tauet ut på jordet.  Batteriet er svært godt beskyttet, om brannen hadde startet noe annet sted som i det elektriske systemet, bagasje eller at bilen rett og slett var blitt satt fyr på ville jeg forventer at det hadde vært omfattende skader på bilen før batteriet hadde gått i thermal runaway..
Ja, og ingen av bildene viser om det var omfattende skader på bilen før det gikk i thermal runaway.

Det er vel faktisk usikkert om brannen entret batteripakken. Den er relativt godt beskyttet. Men jeg ville anta den har tatt fyr på et tidspunkt.
#65
Elbiler i media / Sv: Tesla-brann i Vesterålen
søndag 18. april 2021, klokken 08:34
Mye av elektronikken er bak. Om det startet ved en falkevingedør var det trolig en kortslutning i 12V-systemet.

Sannsynligvis er det ikke hovedbatteriet.
#66
Tesla / Sv: Tesla aksjer
torsdag 15. april 2021, klokken 14:32
Sitat fra: daktari på torsdag 15. april 2021, klokken 12:52
Problemet med robottaxi er at det er en drøss konkurrenter som har kommet ganske langt. Tesla, hvis de lykkes, blir neppe alene.
Så er spørsmålet om du vil krabbe inn i en småtrang Model 3 eller heller sitte på med en buss-aktig kassevogn/engelsk cab-robot eller sove-robot med seng og stor TV.
Realiteten er at det er kun Tesla som kan *masseprodusere* selvkjørende biler. De andre som er langt fremme baserer seg på LIDAR, og dette er dyrt og komplisert å masseprodusere. Når det da trengs millioner av robotaxier er det bare Tesla som er i en posisjon til å rulle ut dette raskt.
#67
Hengervektene varierer blant annet fra land til land. XC90 trekker 2250 kg i Canada og USA - er det slik at XC90 er en lekesuv i USA men en fullverdig SUV i Europa?
#68
Sitat fra: hemi på torsdag 15. april 2021, klokken 12:51
tar den ikke 3500kg på kroken, er det ikke en suv i mitt syn. absolutt alle fossil suv'er tar jo 3500KG

alle produsenter sier jo de har en "suv" fordi det selger. mens mange bare er heva personbiler med litt mer
takhøyde.

Tråden heter fullverdig, om det er nok for mange at de "sitter litt høyt" og har en henger på 900kg de bruker av og til, er det ikke så interessant for meg.
Du har absolutt lov til å mene at SUVer som ikke kan trekke 3500 kg ikke er SUVer. Men det er ikke slik at du kan definere ord slik du føler for og alle andre må akseptere din definisjon.

Det er faktisk flertallet som bestemmer definisjonene på ord. Og å bruke andre definisjoner enn det folk flest er enig om skaper bare misforståelser.

Men skal ikke si du har gjort noe galt i denne tråden - du har forklart hva du legger i begrepet fullverdig SUV, og da kan man stort sett unngå misforståelser.
#69
Sitat fra: hemi på torsdag 15. april 2021, klokken 11:52Model x, er ikke i nærheten, og hvordan kan man kalle den en suv er jo bare en model S med heving, og merkelig layout på chassis.
Man kaller det en SUV fordi det er en SUV. Det er få romsligere biler på markedet (Cayenne er liten i forhold), uten å gå opp på varebil, den har firehjulstekk og god bakkeklaring. Den trekker 2250 kg som er rikelig for de fleste.

Sitat fra: hemi på torsdag 15. april 2021, klokken 11:52cayennen min er hva 2,2 tonn? og tar 3500 lekende lett, har rett under 1000km l tilgjengelig med 3500kg på kroken i praksis, og 1600km uten
Rekkevidde med stor henger på elbil er så klart ganske redusert. Den kan fort halvere seg. Men det handler bare om å ta regelmessige pauser.

Om man ønsker kjøre 1000 km i strekk uten pause med 3,5 tonns henger så kjenner jeg ikke til en eneste elbil som er planlagt å kunne gjøre dette, utover Tesla Semi.
#70
Jeg vil si Tesla laget første fullverdige elektriske SUV med Model X sånn ca 2016.

Men når man ser på dine kriterier for en SUV, så tenker jeg at Cybertruck blir den første bilen som møter de spesifikke kravene dine. Men den er jo en pickup, ikke en SUV egentlig. Men den har 6 seter, så forskjellen ligger stort sett i at bagasjerommet har litt annen utforming/funksjonalitet.

En ting den ikke har er låst diff, men to uavhengige motorer er jo bedre enn låst diff.
#71
Tesla / Sv: Tesla aksjer
torsdag 15. april 2021, klokken 11:32
Sitat fra: emurof på torsdag 15. april 2021, klokken 11:28Men jeg tror at det til slutt vil bli forbud mot å ha egen bil fordi det er mye sikrere når det ikke er mennesker som kjører.
Det tror jeg absolutt ikke vil skje. Det er masse fordeler med å eie bil selv, som folk er villig til å betale for. F.eks å ikke måtte montere ut barneseter og tømme bilen for eiendeler hver gang man har gjennomført en kjøretur.

Men at det blir ulovlig å kjøre bilen selv, det kan skje.
#72
Tesla / Sv: Tesla aksjer
torsdag 15. april 2021, klokken 11:20
Sitat fra: turfsurf på torsdag 15. april 2021, klokken 11:01Altså, det er jo begrenset hvor mange robottaxier det er behov for da. Så hvis valget er å selge til en konkurransedyktig pris eller ingen ting, så blir det vel salg.

Premisset ditt gjelder bare hvis etterspørselen etter robottaxier er større enn produksjonskapasitet. Det tror jeg ikke varer lenge.
Tror heller det ikke varer veldig lenge, men mitt eksempel forutsatte 20 millioner turer per dag. Dette er sånn ca på samme nivå som Uber, og Uber har bare en del av det globale taximarkedet.
#73
Tesla / Sv: Tesla aksjer
torsdag 15. april 2021, klokken 10:45
Sitat fra: MaxQ på torsdag 15. april 2021, klokken 02:05
At det prises inn en verdi for FSD kan jeg skjønne, men at det prises inn en utrolig stor verdi for "robotaxi" kan jeg ikke skjønne. Taxi markedet er rimelig mettet og svært presset på pris. Eneste nyvinningen er jo bedre brukeropplevelse ved booking/betaling (slik f.eks. Uber har det). Vil det være en kundemasse som foretrekker en robotaxi fremfor en tradisjonell taxi eller en Uber-lignende taxi? Trolig, men er det markedet stort nok?
Poenget er jo at en robotaxi vil være mye billigere i drift per km og vil fullstendig utkonkurrere tradisjonelle taxier med sjåfør, inkludert Uber, slik de opererer i dag.

En taxitur som i dag koster 250 kroner kan kanskje koste 100 kroner når man ikke trenger betale lønn til en sjåfør, der 50 kr er rent overskudd. Med f.eks 1 million av robotaxier i drift og kanskje 20 turer per dag med 50 kr i overskudd per tur, så får man inn 1 mrd kroner i overskudd per dag. Eller  $45 mrd per år. Da kan selskapet være verdt $900 mrd med en P/E på 20.

Man kan så klart diskutere hvor sannsynlig det er at Tesla kan gjennomføre sin strategi med robotaxier. Men om de får det til, så vil det ganske åpenbart være ekstremt lukrativt.

I hvert fall inntil det kommer konkurrenter på banen, som er villige til å ta f.eks 60 kroner for en tur som Tesla tar 100 kr for. Da ville Tesla også måtte redusere sine priser, og overskuddet ville falle raskt.

Sitat fra: MaxQ på torsdag 15. april 2021, klokken 02:05Ser noen sier at meningen er at en skal kjøpe en bil nummer 2 til dette, hvor blir det da av miljøaspektet og fortjenesten? Og om "alle" skal kjøpe 2 biler og leie ut den ene, hvem skal da være kunden?
Om Tesla har suksess med sin plan, så vil det veldig raskt bli mangel på biler. Da kan man forvente å måtte betale Tesla det de ellers ville tjent på å sette bilen inn i robotaxidrift for å kjøpe bilen. Altså da må kanskje kundene betale Tesla 1 mill for en Model 3 SR. Så klart vil det da ikke være mange som kjøper egne biler fra Tesla. De fleste vil da Tesla beholde selv og sette rett inn i robotaxidrift.
#74
Tesla / Sv: Tesla aksjer
fredag 09. april 2021, klokken 10:44
Sitat fra: turfsurf på onsdag 07. april 2021, klokken 10:34Stage 2 i Berlin er vel planlagt for ca 2 millioner biler...
Tror ikke det er et offisielt tall. Vil tro 1 mill er mer realistisk, når man tar hensyn til behovet for areal til batteriproduksjon og slikt.

Men uansett var poenget mitt mer at de må bygge ny kapasitet. Om det er nye bygg 10 meter unna dagens fabrikk eller om det er en helt ny fabrikk er litt likegyldig.

Og jeg tror de begynner å stange mot begrensninger omkring 2023/2024. Om de klarer 1,5 mill i 2022 vil økningen måtte være 750k i 2023 og 1,25 mill i 2024. Og så ca 1,7 mill i 2025. Dette er ganske store tall. Vi snakker om vekst som aldri før har blitt oppnådd av noe bilselskap.
#75
Tesla / Sv: Tesla aksjer
onsdag 07. april 2021, klokken 09:28
Selv med ganske forsiktig oppstart ved Austin, Berlin og den nye produksjonslinjen i Shanghai bør 1 mill i 2021 og 1,5 mill i 2022 være fint oppnåelig. Spørsmålet er egentlig hva som skjer fra 2023 og utover. Med fabrikkene som Tesla har på gang nå ser jeg ikke helt at de skulle klare særlig mer enn 2 mill/år, så om de skal klare 50% vekst fra 2022 til 2023 trenger de å få spaden i jorda på flere fabrikker. Og 50% vekst fra 2023 til 2024 blir enda mer utfordrende.

Jeg tenker det er omkring 2023/2024 at veksten går under 50% per år, og blir der.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA