Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Espen Hugaas Andersen

#46
Elbiler i media / Sv: Bremsesjekk på E6
fredag 30. april 2021, klokken 23:18
Gjelder forsåvidt ikke her, ettersom det er snakk om feltskifte, ikke forbikjøring.
#47
Sitat fra: Cougar på tirsdag 20. april 2021, klokken 15:28
Ser ut som om myndighetene vil kreve loggene utlevert, så da kan man kanskje få mer detaljert info på dette:

https://www.zerohedge.com/markets/texas-regulator-tells-tesla-he-will-subpoena-data-logs-fatal-crash

Ett lite klipp fra atikkelen:
"Texas police are going to be serving search warrants on Tesla to get the data involved in the fatal crash, Reuters reported late Monday. To matters even more interesting, Mark Herman, Harris County Constable Precinct 4, said he had already obtained witness statements indicating there was no one in the drivers' seat prior to the wreck.

"We have witness statements from people that said they left to test drive the vehicle without a driver and to show the friend how it can drive itself," Herman said."
Ser ut som man kan forvente en preliminær rapport innen noen uker: https://www.reuters.com/business/autos-transportation/amid-confusion-ntsb-release-report-texas-tesla-crash-soon-possible-2021-04-28/

Det kom også ut mer informasjon i Teslas kvartalsrapport.

1. Rattet var deformert, som tyder på at noen var i førersetet.
2. Autopilot kunne ikke aktiveres på denne veien.
3. Det ville ha vært mulig å aktivere ACC på denne strekningen, hvis noen satt i førersetet med setebeltet fastspent.
4. Setebeltet i førersetet var ikke fastspent, som tyder på at ACC ikke var aktivert, eller om det var aktivert, at det var noen bak rattet som deretter tok av seg beltet etter ulykken.
5. ACC ville maks klart å akselerere opp til 30 mph på denne strekningen. Alt tyder på at ulykken skjedde i betydelig høyere fart.

Så alt tyder på at autopiloten er helt uskyldig. Men man får vente på den offisielle rapporten.
#48
Sitat fra: vinterdekk på torsdag 29. april 2021, klokken 07:58Vel, at store selskaper entrer kryptospekulasjon pumper også opp prisen og etterspørselen, deretter øker energiforbruket. Så starter det forfra når flere henger seg på. Ganske opplagt at det er mer enn to transaksjoner som settes i gang da.
Det er et greit argument, på generelt grunnlag. Men utslippet relatert til de ytterligere transaksjonene er faktisk ikke Teslas. De som faktisk utfører disse transaksjonene og miningen må ta skylden for disse utslippene.

Det er samtidig ca umulig å anslå hvordan Teslas transaksjoner har påvirket markedet. Markedet kunne ha steget ca like mye uten Teslas kjøp. Men man må nesten bare anta Teslas kjøp førte til at bitcoin-prisen steg til en eller annen grad.
#49
Sitat fra: hELgenen på torsdag 29. april 2021, klokken 07:09
Så du teller antall transaksjoner med Bitcoin som Tesla har gjort og regner fotavtrykket på dette. Det var kreativt,det må jeg si.
Hva ellers skal man gjøre?

Tesla miner ikke bitcoin, så der har de stått for null utslipp.
#50
Jeg er forsåvidt enig i at det er ikke spesielt optimalt å støtte bitcoin, på et generelt grunnlag.

Men jeg mener at det blir veldig feil å si at Tesla har stått for masse utslipp når de ikke har gjort det.

Litt rask googling tilsier at hver transaksjon med bitcoin utgjør et energiforbruk på 707 kWh. Man vet at Tesla har minst utført 2 transaksjoner (ett kjøp og ett salg). Med noe sånt som 0,5 kg CO2 per kWh, så utgjør det i så fall minst 707 kg CO2. Eller like mye CO2 som en noenlunde gjennomsnittlig fossilbil slipper ut på 6 måneder.
#51
Jeg er ingen bitcoin-ekspert, men jeg skjønner det fra eksperter at tallet ikke er reelt. Det forutsetter at Tesla kjøpte sine bitcoin i et utall små transaksjoner, der det i realiteten var snakk om en håndfull større transaksjoner. Da er det nesten ubetydelig energiforbruk.
#52
Tesla / Sv: Tesla aksjer
onsdag 28. april 2021, klokken 18:26
Noen regnet litt på det, og Tesla hadde faktisk $47 mill i overskudd på bilene.

Men de tapte $193 mill på Tesla Energy. Og det var derfor de ikke ville hatt overskudd uten bitcoin/miljøkreditter.

Det kan nevnes at Tesla Energy varierer en del utifra sesongene. Det er på sommeren det produseres mest solkraft, og det er også da strømprisene er høye.
#53
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 27. april 2021, klokken 08:54
Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 27. april 2021, klokken 07:16
Taper dog fremdeles penger på bilene. Tjener inn på grønne sertifikater og bitcoin (!)



https://jalopnik.com/tesla-loses-a-lot-of-money-selling-cars-but-makes-it-a-1846768094


De tjener fortsatt penger på bilene. Bruttomarginen er på 26,5%, eller 22,0% uten miljøkredittene.

Det er derimot sant at de også hadde inntekter fra salg av miljøkreditter og bitcoin, og at de ikke hadde hatt overskudd uten disse inntektene. De hadde nok hatt et tap på ca $120 mill uten disse inntektene. (Jalopnik glemte å trekke i fra skatten på disse inntektene. Ingen inntekt = ingen skatt.)

Uansett; sterkt resultat for første kvartal, som normalt sett er årets svakeste kvartal. Tror ikke dette året er noe unntak, ettersom salget av S/X var nesten på null.
#54
Elbiler i media / Sv: Bremsesjekk på E6
lørdag 24. april 2021, klokken 23:54
Sitat fra: Ferry på lørdag 24. april 2021, klokken 22:01Nå er det en del år siden jeg tok lappen, men den gang lærte vi at vi hadde vikeplikt om den bak oss satte på blinklyset først. Nå vet jeg ikke hva Teslaen gjør her, men det er uansett ikke relevant. Miev har blinklyset på idet sperrelinja tar slutt. Miev har også grei luke idet den begynner å legge seg over i venstre felt. Det er Teslaen som velger å bytte fil kjappere og stange Miev. Miev er i sin fulle rett til å gå helt over til venstre felt. Tesla kan i teorien ikke gjøre noe med det heller, om 3s-regelen skal overholdes.
Teslaen var i venste felt først. Da har i-MiEV vikeplikt når han skal foreta feltskifte til venste felt. Om Teslaen da hadde kjørt i baken på i-MiEVen i forbindelse med feltskiftet så hadde i-MiEVen fått skylden. Det er akkurat som å kjøre ut foran en bil ved et vikepliktskilt, som så ikke klarer stoppe.
#55
Elbiler i media / Sv: Bremsesjekk på E6
lørdag 24. april 2021, klokken 10:31
Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 23. april 2021, klokken 17:17
Den blå bilen ligger foran, gir tegn til å skifte felt (har blinklyset på) men bruker litt tid på feltskiftet til venstre felt.
Da har bilen bak vikeplikt og det er litt teit å blinke med lysene.
Det er ikke slik at om man blinker så får bilene i det andre feltet vikeplikt. Den som foretar feltskifte har vikeplikt.

Fyren i Teslean kjørte aggressivt, og da er han kanskje en dust, men fyren i i-MiEVen brøt vikeplikten. Og ble deretter sur og skapte en ekstremt farlig situasjon.
#56
Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 20. april 2021, klokken 12:24Så var det dette med hvor pålitelig informasjonen fra Tesla er. Hvor detaljert er loggen? Hvor ofte logges det? Hele tiden, hvert minutt?
Loggene er svært detaljerte. De logger f.eks posisjon på gass og bremsepedal mange ganger i sekundet.

Jeg vet ikke akkurat hvor lang tid bakover som lagres, og gamle logger skrives fortløpende over, men i hvert fall ved airbag-utløsning lagres loggene mer permanent. Trolig også ved andre hendelser.

Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 20. april 2021, klokken 12:24Og Musk lyver når han sier at autopilot ikke fungerer på vei uten markering. Tok meg to sekunder å finne youtube-videoer med nettopp autopilot på veier helt uten markering.
Det er nok ikke helt umulig. Men nå vet vi uansett at denne bilen ikke hadde aktivert autopilot, utifra loggene.
#57
Om det faktisk er en tiktok-ulykke, så må det være ganske idiotisk.

Da må man nesten anta at sjåføren ønsket å aktivere autopilot, aktiverte i stedet cruise control (ettersom det ikke vil være mulig å aktivere autopilot på denne veien), justerte opp ønsket hastighet til f.eks 80 km/t, og så klatret ut av førersetet.
#58
En annen mulighet er at det var en tredje person som kjørte, som f.eks ikke hadde lappen, og som kom seg unna innen politi og brannvesen dukket opp.

Mer detaljert analyse av loggene fra bilen bør gi et klarere bilde for akkurat hva som har skjedd. Mulig at de også kan hente ut video.
#59
Sitat fra: Cougar på tirsdag 20. april 2021, klokken 10:29Så bilen kjørte uten noen i førersetet, uten at autopilot var aktivert?
Det er da enda mer merkelig..

Jeg tenker at politiet har ment at det ikke har vært noen i førersetet når de ankom stedet. Jeg tenker det mest sannsynlige scenariet er at sjåføren krasjet bilen i høy hastighet, forsøkte å komme seg ut ved å flytte seg over til passasjersetet og døde der.
#60
Bilen hadde ikke FSD og autopilot var ikke aktivert:

https://twitter.com/elonmusk/status/1384254194975010826

Det som er galt med mediadekningen er at media alltid antar at autopilot er aktivert når det er en ulykke, og som regel finner man i etterkant ut at autopilot ikke var aktivert. Media er ikke like raske med å dementere sine tidligere artikler, og om de gjør det, så er det som regel ikke profilert på samme måte på forsiden med store blinkende bannere o.l.

Det er for øvrig masse ulykker med førerløse biler som ikke får lignende dekning. F.eks: https://ranano.no/mann-i-60-aarene-klemt-i-hjel-mellom-traktor-og-bil/15.04-06:45
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA