Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Espen Hugaas Andersen

#31
Tesla / Sv: Starlink kan nå bestilles, har du bestilt?
tirsdag 31. august 2021, klokken 20:58
Sitat fra: kodax på tirsdag 31. august 2021, klokken 15:26https://www.digi.no/artikler/vokser-raskt-elon-musks-satellittbaserte-internett-har-nadd-gigantisk-milepael/512815?utm_source=digi.no&utm_medium=feed&utm_campaign=feed_most_read
Da er Starlink lansert bla. i Danmark, og Norge er vel kanskje ikke langt unna.
Fortsatt et stykke unna. De aller fleste satellittene de har skutt opp hittil beveger seg ikke langt nok nord til å dekke Norge til særlig grad, Danmark er ca så langt nord som er mulig.

De skal skyte opp satellitter i polare baner fra Vandenberg på vestkysten, og slik jeg skjønner det er det bare noen uker unna at dette starter opp, men det kreves jo noen oppskytninger, og så tar det noen måneder for satellittene å komme seg i riktig posisjon i konstellasjonen. Jeg tenker Starlink kommer til norge før sommeren 2022, men ikke i 2021.
#32
Model X 2014 - 2022 / Sv: Skifte hjullager - DIY ?
torsdag 26. august 2021, klokken 22:14
2017 100D. Det eneste jeg kjenner til av kjente utfordringer med drivakslingene er vibrasjon ved hard akselerasjon.

Men det har de jo egentlig allerede utbedret tidligere på min bil. Det ble da bedre, men det kunne fortsatt være merkbart i visse situasjoner. (Har ikke fått sjekket om det nå er borte.)
#33
Model X 2014 - 2022 / Sv: Skifte hjullager - DIY ?
torsdag 26. august 2021, klokken 19:41
Fikk bilen tilbake fra service i går, og de måtte faktisk bytte drivakslene etter å ha byttet hjullageret høyre foran, ettersom det var vibrasjoner på testkjøringen etter bytte av hjullageret. Skal ikke utelukke at byttet av hjullageret førte til noe kluss med drivakselen, ettersom jeg fikk det på garanti. Ved 154k km.

Men samtidig byttet de *begge* drivakslene foran, selv om bare ett hjullager ble byttet, så kanskje det var noe som trengte å bli gjort og som det var en service bulletin på.
#34
Elbiler i media / Sv: 83 år, skamslått av Teslaeier
fredag 16. juli 2021, klokken 22:59
Sitat fra: hELgenen på fredag 16. juli 2021, klokken 22:15Virket ikke som det var tilfeldig for denne karen at han kjørte Tesla - var noe han var svært så tydelig på.
Tja, hvis han hadde kjørt Audi e-tron så hadde han vel sagt akkurat det samme, at han kan parkere hvor som helst.

Det var kanskje ikke helt tilfeldig at det var snakk om en elbil, men at det var snakk om en Tesla var nok ganske tilfeldig.
#35
Elbiler i media / Sv: 83 år, skamslått av Teslaeier
fredag 16. juli 2021, klokken 19:59
Så klart har man sympati for 83-åringen. Det er ikke noe som man behøver si.

Men det at fyren tilfeldigvis kjørte Tesla har jo egentlig ingenting med saken å gjøre. Idioter kjører alle typer biler.

Jeg kan ikke skjønne hvorfor han ikke anmeldte saken. Mulig politiet kunne funnet noe video eller noe. Vold er normalt sett noe politiet tar seriøst.
#36
Sitat fra: 1317142119 på søndag 04. juli 2021, klokken 17:20Artig at du siterer en paragraf og ikke klarer å forstå den.

All forbikjøring skal foregå til venstre. Altså manøveren å passere noen og deretter legge seg til inn foran vedkommende.

Unntakene er bl.a. der for at man ikke skal bli bøtelagt for å følge trafikken i en kø (at høyrefelt går raskere enn venstrefelt) eller at bussjåfører (og andre i kollektivfeltet) ikke skal få bot for å ligge fartsgrensen i kollektivfeltet.

Men ta gjerne utfordringen: passer en uniformert politibil i kollektivfeltet og legg deg inn foran. Se hva de sier. Ikke skyld på meg når de setter på blålysene, for UP er krystallklare i media på at de har nulltoleranse for den type kjøring.
Det er åpenbart at *du* ikke skjønte det som sto der. Det står *ikke* at all forbikjøring skal gjøres til venstre. Det står spesifikt at det er greit for kjørende med egne tillatte kjørefelt å kjøre forbi til høyre.

Om man byttet ut lastebilen som Teslaen passerte i videoen med en politibil så ville det ikke være noen reaksjon. De har ikke lovhjemmel til å reagere. (Her antatt at lastebilen og den hypotetiske politibilen kjørte sånn ca i 60 km/t og Teslaen kjørte i 80 km/t, i en 80-sone. Politiet er stort sett ikke idioter. Om de kjører 20 km/t under fartsgrensen så vil de forvente å bli kjørt forbi.)

Jeg skjønner at du syns Teslaen ikke burde byttet felt etter å ha passert bilene, men det er også helt greit for Teslaen å bytte felt. Elbiler er ikke *pålagt* å benytte kollektivfeltet, det er valgfritt. Så lenge feltskifte utføres på en trygg måte kan man bytte mellom feltene så ofte man vil.
#37
Sitat fra: 1317142119 på søndag 04. juli 2021, klokken 11:54Det er derimot forbudt å bruke høyre fil som forbikjøringsfil, slik elbilen gjorde.
Nei, det er ikke forbudt å holde fartsgrensen i kollektivfeltet og passere saktegående trafikk i feltene til venstre. Det er faktisk hele poenget med å ha kollektivfelt.
#38
Sitat fra: 1317142119 på søndag 04. juli 2021, klokken 10:31Men heldigvis (vil jeg påstå) ser forsikringsselskapene på hele hendelsen. Ikke bare fakta akkurat i det smellen skjer. Derfor tror jeg det blir delt skyld. Jeg har ingen som helst tro på at han ble påkjørt med vilje - ergo vekslet han fil i dødsonen hans. Trailersjåføren hadde ingen forutsetning for å se at elbilen vekslet fil, men han har like vel et ansvar.
Det er ikke noe slags regelbrudd å foreta et feltskifte inn i dødsonene til en lastebil. Lastebilen har ikke bare "et ansvar" for å sørge for at feltet han skifter til er klart, han har *alt* ansvar for det.

Teslaen gjorde absolutt ingen feil så vidt jeg kan se. Da er det ganske problematisk å skulle dele skyld.

(For å tenke seg et annet eksempel. Hva om Teslaen kjørte i innerste felt på en vei med tre felt, og så la seg inn i midterste felt, i blindsonen til en lastebil som ligger i ytterste felt. Og så ønsker lastebilen foreta en forbikjøring, og legger seg inn i midterste felt og krasjer med Teslaen. Har Teslaen gjort noe galt her? Dette er 100% ekvivalent som situasjonen i videoen.)
#39
Kan ikke tenke meg at det skulle bli delt skyld. Teslaen var ferdig med sitt feltskifte flere sekunder før lastebilen startet på sitt feltskifte. Man har vikeplikt når man bytter felt og dette var åpenbart et brudd på den vikeplikten.
#40
Tesla / Sv: Tesla aksjer
torsdag 03. juni 2021, klokken 23:50
Artikler om leveransetall kan stort sett ignoreres i månedene februar, mars, mai, juni, august, september, november og desember. Sånn har det vært siden 2012, og når det ikke har blitt bedre på snart ti år er det kanskje ikke mye grunn til at det vil endre seg med det første.
#41
Tesla / Sv: Tesla aksjer
torsdag 13. mai 2021, klokken 13:12
Sitat fra: emurof på torsdag 13. mai 2021, klokken 10:55
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 28. april 2021, klokken 18:26Noen regnet litt på det, og Tesla hadde faktisk $47 mill i overskudd på bilene.

Hadde de ikke $2,4 milliarder i overskudd på bilene?

Auto revenue: $9B
Auto expenses: $6,6B

Så kan man trekke fra kreditter og da får man litt under $2B.
Det er 2,4 mrd i bruttomargin, men Tesla må åpenbart også bruke penger på salg, service, administasjon, osv. Disse kostnadene blir gjerne mindre andeler av totalen jo større et selskap blir, men de forsvinner ikke helt.
#42
Tesla / Sv: Elon Musk har Asperger
tirsdag 11. mai 2021, klokken 08:24
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 11. mai 2021, klokken 08:22Men jeg står fortsatt for samme syn mhp. Tesla og Bitcoin - det gir ingen logisk mening å kaste seg over Bitcoin og samtidig stå med rak rygg og hevde at man arbeider for et bedre klima.
Vi har fått med oss at du syns dette. Det er en egen tråd for det, så det blir feil å diskutere her.
#43
Tesla / Sv: Elon Musk har Asperger
tirsdag 11. mai 2021, klokken 08:16
Sitat fra: MeTesla på tirsdag 11. mai 2021, klokken 08:01Snart har hverken Elon eller noen annen Asberger. for den diagnosen går ut av verktøykassa til helsevesenet snart når ICD-11 trer i kraft. Dermed har Elon enten autisme eller ingen ting. Han fungerer alt for godt til å få diagnosen autist så dermed blir han friskmeldt :)
Uten å ha lest ICD-11 så ville jeg anta Asbergers forsvinner og man heller snakker om autisme spektret. Musk vil fortsatt fint kunne være på autisme spektret. Bare mot den mer velfungerende enden av spektret.
#44
https://www.ntsb.gov/investigations/AccidentReports/Pages/HWY21FH007-preliminary-report.aspx

Tesla er stort sett frifunnet. Den ene personen satte seg i førersetet og autopilot kunne ikke aktiveres på denne veien.

Bilen kjørte totalt 165 meter før den krasjet i høy hasighet, så det ville være begrenset med tid for sjåføren å finne på noe rart. Jeg ville gjette turen tok totalt rundt 20 sekunder.

Jeg ville anta han bare skulle vise frem ytelsene og ikke klarte holde svingen.
#45
Tesla / Sv: Elon Musk har Asperger
søndag 09. mai 2021, klokken 22:15
Det er stor forskjell på grad av Asperger og man kan på ingen måte ta generelle tendenser til å si at sånn er det alltid.

Og det er helt idiotisk å forvente at Musk skulle forsøke løse alle miljøproblemer i verden. Det er veldig naturlig at man fokuserer på noen spesifikke områder man interesserer seg for og der man tenker at man kan forbedre ting.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA