Har de? Det normale er vel at man forsikrer nyttelasten, ikke rakettene. Og det er jo bare Starlink som er SpaceX sin egen nyttelast.
Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitat fra: kodax på onsdag 09. februar 2022, klokken 22:50Lurer på om SpaceX var forsikret for dette. Det koster jo hinsides mye, men er vel blitt temmelig vanlig med payload-en (men ikke så vanlig med selve raketten). Og så spørs det om forsikringen bare gjaldt ifm selve oppskytningen, eller også etter at de ble frigjort og var på vei ut i bane. Tror det er stort potensiale for å tjene mye penger som forsikringsagent i den bransjen..Tviler sterkt på at de er forsikret. Det gir mest mening å være uforsikret når de eier hele operasjonen og har råd til å dekke tapet.
Sitat fra: daktari på fredag 07. januar 2022, klokken 19:21Hvorfor solgte ikke Tesla 17000 X pr år 5 år på rad?De solgte alle bilene de produserte. Hvorfor skulle Tesla selge biler til lavere pris i Norge i stedet for å selge de til høyere pris andre steder?
Sitat fra: hemi på fredag 07. januar 2022, klokken 17:16jeg har en cayenne nå som "familiebil", model X er ikke en utfordrer eller noe som er vurdert. X5 var vurdert ved handel, SQ7 og.Folk er forskjellig. Jeg har Model X som familiebil og Cayenne er ikke en utfordrer eller noe som var vurdert.
Sitat fra: daktari på fredag 07. januar 2022, klokken 13:38Men igjen så var poenget at Teslas tidligere største familiebil, selv da den var alene på markedet, raskt ble parkert salgsmessig når konkurrentene endelig kom på banen. Jeg var litt overrasket over det hvertall.Hvordan konkluderer du det? Model X solgte bra helt til 75D ble faset ut. Og så ble salget utradert når de sluttet å produsere den.
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 02. november 2021, klokken 13:25Ja, og Samsung har også alt mulig annet enn mobiler. Men mobiler er en ganske stor del av omsetningen for begge selskaper.SitatF.eks har Appple en markedsandel på rundt 16% av smartphone-markedet, og en markedsverdi på $2500 mrd. Mens Samsung, som har en markedsandel på rundt 19% er bare verdt rundt $400 mrd.
Apple har i tillegg til mobiltelefoner, store inntekter på Apple Store, Apple Music, iPads, Mac, Apple TV, Apple Watch, ++++, som Samsung har betydelig mindre av.
Sitat fra: MaxQ på søndag 31. oktober 2021, klokken 01:31PE regnes ut for et fullt år. Så om man skal få et øyeblikksbilde utifra Q3 så må man gange GAAP EPS med fire, ettersom et år har fire kvartaler, som gir oss 5,76. Med en aksjekurs på 1114 blir da PE på 1114/5,76 = 193. (Det er litt høyere enn det jeg sa tidligere, da jeg brukte basic EPS og ikke diluted EPS. Diluted er kanskje riktigere.)
@Espen Hugaas Andersen
Jeg har EPS diluted GAAP på 1,44 og non-GAAP på 1,86 fra Q3 rapporten å forholde meg til (dette er non-TTM verdier så vidt jeg skjønner) og en gitt EPS TTM på 3,09 som inkluderer Q3. Regnestykket mitt blir da en PE på over 360, noe alle andre kilder også bruker, når jeg bruker EPS TTM (enda høyere så klart om jeg bruker tallene fra Q3 rapporten).
Så jeg tar gjerne i mot kunnskap om hvordan regne den under 200 nå slik du viste til?
Sitat fra: MaxQ på lørdag 30. oktober 2021, klokken 03:11Takk for korreksjonen, men var ikke EPS 1,44 i Q3 rapporten og EPS TTM var 3,09? Så i kveld med kurs på 1114 så er PE (ttm) på 360,52 igjen? Det bli spennede å se om den faller under 100 i 2022.TTM (trailing twelve months) gir ikke et nøyaktig bilde for vekstselskaper som Tesla. Hvert kvartal gir betydelige forbedringer i omsetning og inntjening, og da blir bildet egentlig mer nøyaktig jo kortere tidshorisont man ser på.
Sitat fra: MaxQ på lørdag 30. oktober 2021, klokken 03:11Aksjen var på vei oppover ja, men jeg såg ikke $1000 på denne siden av nyttår før Q3 rapporten 20. oktober. Ser vi på grafen så løftet Q3 dette noe, så mulig den hadde nådd $1000 før nyttår selv om jeg tviler. Jeg ville spådd høyst $950 ved nyttår selv.Nye og overraskende tall tar gjerne en del dager for å synke inn. Du får f.eks noen runder med revidert guidance fra analytikere, og så har man f.eks momentum-tradere som hopper inn når de ser bevegelsene. Det er en del treghet i systemet.
Spørsmålet blir egentlig, hvor lenge etter Q3 rapporten vil aksjen "hoppe" eller når kan en si at effekten av Q3 er hentet ut? Her er det mulig jeg tar feil og antar et alt for kort vindu.
Herzt dealen ble kjent 25. oktober, altså 5 dager senere. Og det er da vi ser et byks (som nå fortsetter). Jeg mener at det da skyldes i større grad Hertz avalen enn Q3. Og det er altså derfor jeg argumenterer for at Hertz avtalen slik jeg ser det ikke er så enorm at den forsvarer den voldsome økningen som kom i dagene etter Hertz avtalen ble kjent (og ikke i dagene mellom Q3 og Hertz). jeg mener jo så klart også at Q3 ikke forsvarer en økning som vi nå ser, men sånn er det bare, noen ganger har en rett, andre ganger feil og det er helt ok.
Sitat fra: MaxQ på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 19:40Og nå dette. PE på over 300. Tesla skal vokse mye de neste årene for å ta igjen dette med mindre aksjen stuper. 50% årlig veskt er vel og bra, men det stanger i taket fort.PE på 166, utifra siste kvartal og seneste aksjekurs. Det er høyt, men ikke helt latterlig høyt. Man kan nok forvente at PE er under 100 i løpet av 2022.