Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Espen Hugaas Andersen

Sider: 1 [2] 3 4 ... 448
16
Lading av Tesla / Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?
« på: Tirsdag 23. Juni 2020, klokken 10:51 »
Fikk innsyn nå. Det er snakk om 4 stk 250 kW superladeplasser i Fiskerigata i Honningsvåg, Gårdsnummer 7, Bruksnummer 137 (GPS 70.979217, 25.968498).

17
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Tirsdag 23. Juni 2020, klokken 08:36 »
Tror jeg vil gjette på rundt $1500 30. september 2023. Men innen den tid har jeg nok glemt denne spådommen. :)

For å se litt kortere frem, jeg tenker noe ala $750 ved 31. desember 2020.

18
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Mandag 22. Juni 2020, klokken 11:12 »
Noen som fikk med seg noen Nikola-aksjer? Hva med å stoppe det vanlige sporet i denne tråden og heller diskutere NKLA vs TSLA?
Bilnorge: "Nikola overgår Tesla
Vi er kjent med overstadige verdivurderinger av Tesla, men de produserer da tross alt en og annen bil. Nikola har enda ikke levert noe som helst, men da de nettopp debuterte på Nasdaq med en berg- og dalbane (aksjene ble suspender to ganger de første 40 minuttene) endte børsverdien på $ 38 mrd. Mer enn Ford, som tross alt venter omsetning på $ 115 mrd. i år. Nikola venter null.
19-06-2020 // 08:57"
Jeg mener ganske bestemt at NKLA er en av de største boblene man har sett i aksjemarkedet noensinne.

Selv om mange har håp til hydrogen, så er det lite som tyder på at Nikola har noen slags fordel på noe område.

- Hydrogenlastebiler er ikke noe direkte nytt. Hyundai leverer hydrogenlastebiler i disse dager. https://www.hyundai.co.nz/hyundai-motor-and-h2-energy-to-bring-the-world-s-first-fleet-of-fuel-cell-electric-trucks-into-commercial-operation-
- Nikola har ingen fabrikk, og ingen planer om å lage fabrikker. De tenker å få partnere til å gjøre all produksjonen. Da vil altså denne partneren ta det meste av det potensielle overskuddet. I verste fall kan de sitte igjen med overskudd og Nikola sitte igjen med tap, litt utifra hvordan kontrakten er strukturert. Eller så kan begge sitte igjen med tap, så klart.
- Nikola har ingen teknologipatenter, og det virker ikke som de har noen verdifull teknologi på noen områder. De planlegger å kjøpe inn brenselceller, batterier, hydrogentanker, fyllestasjoner, osv fra andre produsenter. Så her vil de ikke tjene noe.
- Nikola har ingen verksteder. Igjen skal partnere stå for dette, så her vil Nikola heller ikke tjene noe.
- Nikola har lovet absurd lave priser på hydrogen, så her vil de ikke tjene noe. I beste fall kan de gå i null, men mest sannsynlig vil de måtte ta enorme tap om de skulle levere hydrogen til antydet pris.

Det eneste lyspunktet til Nikola er at de gradvis beveger seg vekk fra hydrogen og over på batterier. Nå skal den første lastebilen kun ha batterier i noen år. Pickupen skal ha brenselcelle som en opsjon, men også ha stort batteri. Men hvordan skal de klare seg i konkurransen med Tesla Cybertruck, Rivian R1T, Bollinger B2, mf?

Jeg vet ikke akkurat hva jeg ville verdsatt Nikola til per i dag, men det er nok ett sted i området 0-1 mrd dollar, pluss kontantbeholdningen. Selv om jeg legger godviljen til og antar alt går på skinner har jeg vanskeligheter for å komme meg særlig høyere enn 10 mrd dollar. Da antar jeg de produserer 500k Badger per år og 100k lastebiler per år, sitter igjen med $1 mrd i overskudd per år etter partnere har tatt sitt, og bruker $500 mill på drift av selskapet. Det er da med en P/E på 20.

19
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Mandag 22. Juni 2020, klokken 07:28 »
I andre nyheter. Battery Day og Shareholder meeting er tentativt satt til 15. september. Jeg må huske å kjøpe inn popcorn. :)

20
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Mandag 22. Juni 2020, klokken 07:27 »
Ja, S&P er kanskje det som taler mest for oppgang i nær fremtid.

Nå har også Tesla droppet prisen på å aktivere AP, og varsler at prisen på FSD skal gå opp i Q3, så det virker som de gjør alt de kan for å få til overskudd i Q2. Det er ca det eneste som nå trengs for å havne på S&P. (Kan sikkert skylde på dette for noen av kvalitetsutfordringene på Model Y også. De trenger å levere alt som ser ut som bil for å kunne få til overskudd.)

21
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: ſøndag 21. Juni 2020, klokken 19:55 »
Høres ut som en dårlig oversettelse.

Saken er i hvert fall den at Musk har fått tildelt opsjoner på å kjøpe et betydelig antall aksjer, til kraftig underkurs i forhold til dagens kurs. Og det var rundt 90% av aksjonærene (om jeg ikke husker feil) som stemte for planen, selv etter at Musk mf holdt seg utenfor avstemningen.

Her kan man lese om kompensasjonsplanen: https://ir.tesla.com/news-releases/news-release-details/tesla-announces-new-long-term-performance-award-elon-musk

Dette er et søksmål som vil ikke gå noe sted. Aksjonærene i et selskap har lov til å kompansere sin konsernsjef så godt de ønsker.

22
Lading av Tesla / Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?
« på: ſøndag 21. Juni 2020, klokken 09:36 »
Tror man må få tillatelse før man setter opp destinasjonsladere på kommunal eiendom, eksempelvis.

23
Lading av Tesla / Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?
« på: Lørdag 20. Juni 2020, klokken 15:59 »
Kanskje bare destination charger? Har søkt om innsyn.

(Antar det ikke er på plass før jeg ankommer nordkapp senere i sommer, uansett hva det er.)

24
Model X / Sv: Øvre grense for kjørte kilometer?
« på: Torsdag 18. Juni 2020, klokken 10:03 »
Jeg ser ikke så stor forskjell på 95k og 105k heller. Man bør uansett sjekke at bilen ikke har noen feil før kjøp, og 5k km går veldig fort, så man er nok som regel over 100k km før eventuelle nye feil skulle dukke opp.

(Men det kan være greit å kjøpe fra Tesla for å få bruktbilgaranti.)

25
Model X / Sv: Øvre grense for kjørte kilometer?
« på: Torsdag 18. Juni 2020, klokken 08:46 »
Jeg ville sett mer på alder enn kmstand. Bilene har fortløpende kommet med oppdateringer, og garanti på 8 år og ubegrenset km på batteri/drivenhet er gull verdt, så man ønsker at den varer lengst mulig.

Men jeg ville kanskje forsøkt å styre unna biler som har gått mer enn 30k km per år, så fremt de ikke var nevneverdig billigere. Det er ikke mye poeng i å velge bilene som har gått lengst om det skiller lite på pris.

26
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Torsdag 18. Juni 2020, klokken 08:21 »
Over til aksjen, ref mailen fra Elon til prod avdelingen, kan Tesla gå på en skikkelig smell i Q2?
Det spørs hvordan en definerer en skikkelig smell

Jeg er temmelig sikker på at det blir lave tall. Markedet kan ha tatt høyde for det og det er heller ikke sikkert at de blir så lave at det gjør utslag vesentlig.

Tror det blir en dipp av en viss størrelse. Men Tesla er utrolig flinke til å komme med nyheter som endrer fokus. Det er store forventninger til Battery day spesielt. Så gir ingen garantier.
Jeg tror resultatet for Q2 trolig blir bedre enn ventet (altså dårlig i stedet for ræva), så jeg forventer liten til ingen påvirkning på aksjekursen.

27
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Torsdag 18. Juni 2020, klokken 08:18 »
Ja, Lillehammer var et problem for noen år siden. Samme med Lier nord/sør, men den har nå blitt avlastet av Liertoppen. Solli var også en utfordring, men der tok Rygge å avlastet. Samme med Porsgrunn, men Ringdalskogen og Rugtvedt hjalp en god del. Åsane var også en utfordring, men jeg ser det har kommet 20 på Arna, så det har sikkert også bedret seg.

Usikker på om det egentlig finnes særlig flere flaskehalser. Det kan sikkert være en utfordring på enkelte dager i løpet av året, men mitt inntrykk er at det er slutt på at det er problemer hver dag/helg.

28
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Onsdag 17. Juni 2020, klokken 23:58 »

Det var poenget mitt også gr, når E50 skal byttes ut om noen år av tusener av familier tror jeg en stor andel vil ha - mer rekkevidde høyest opp på ønskelista.

Over til aksjen, ref mailen fra Elon til prod avdelingen, kan Tesla gå på en skikkelig smell i Q2?

Hva om de selger kun 50 000 biler? Vil det kunne bli behov for ytterligere emisjoner? Hva da med kursen.

Tror salget av S og X blir mye viktigere i år, enn spådd tidligere i tråden, det var vel om ti år, men i år er det salget viktig.
Tesla har masse penger, så ikke forvent at de henter inn mer penger om de ikke plutselig har veldig ekstreme planer. Om de på Battery Investor Day for eksempel sier de skal bygge ut Gigafactory til 1 TWh/år, så er det mulig det vil hente inn mer penger.

(Har forresten sett noen analyser som tilsier at Tesla går pluss/minus null i Q2. Men personlig tenker jeg de kanskje heller har et moderat tap.)

29
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Onsdag 17. Juni 2020, klokken 11:55 »
Ja, etron klarer ikke kapre de kundene som trenger 7 seter. Men samtidig har Etron mer premium følelse, mer utstyr, takrails (skiboks, kano m.m) osv. Det er fordeler og ulemper med begge, men det aller viktigste er at de begge er i kategorien "stor og dyr SUV".
Mer premium følelse er jo helt subjektivt. En treg kjedelig bil gir ikke meg spesielt mye, og Model X har f.eks frontruten som gir en helt annen opplevelse. Infotainment er også i en annen liga.

e-tron har på noen områder mer utstyr og andre områder mindre utstyr. Jeg syns f.eks det var ekstremt praktisk å kunne kontrollere alle dørene fra senterskjermen, nøkkel og app, den gangen jeg knakk foten og var på krykker. Kunne eksempelvis åpne bildøren før jeg reiste meg fra stolen der jeg tok på sko.

Model X har også høyere tillatt hengervekt, og med større bagasjerom har man betydelig mindre behov for takboks. Med bagasjen inni bilen påvirkes ikke rekkevidden til særlig grad, og man slipper knote med å få ting opp/ned fra taket.

Men du har rett, begge er dyr SUV. (Kan ikke egentlig kalle e-tron "stor". Det er en helt normal størrelse SUV.)

30
Enig i at Hydro ikke er en miljøaksje, akkurat. Det er mer en råvareaksje. (Og jeg eier litt Hydro.)

NEL vil jeg si er en miljøaksje. De tilbyr et alternativ til å produsere hydrogen fra naturgass, der man heller kan benytte fornybar strøm. Men jeg holder meg langt unna denne. Jeg tror de blir dratt med i det sannsynlige fallet til Nikola. (Kanskje verdenshistoriens største bobleaksje.)

Sider: 1 [2] 3 4 ... 448