Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Espen Hugaas Andersen

#1
Alt det andre / Krigen i Ukraina
tirsdag 17. mai 2022, klokken 09:05
Tenkte det kunne være greit å ha en egen tråd for diskusjon om krigen. Ikke legg ut grafiske bilder e.l.
#2
Tesla / Lang ventetid på service - unikt for Drammen?
torsdag 18. februar 2021, klokken 09:08
Service-situasjonen har for min del vært ganske brukbar i perioden 2017-2020, men nå begynner det å bli ganske ulevelig. En ting er at første ledige time er en del uker ut i tid, men det verste er det jeg opplever nå, der jeg leverer inn bilen til avtalt time, og så blir bilen stående i dager og uker i *kø* for å komme inn på verkstedet! Hele poenget med å avtale en time er jo at bilen ikke skal havne i noen kø.

Etter å ha satt opp en time i begynnelsen av januar leverte jeg inn bilen kl 08:00 11. februar, for service, EU-kontroll, bytte av en baklykt og en kromlist, med estimat på 2-5 dager (som jo er latterlig lang tid for noe så smått!), og så skjedde det ingenting. Jeg kan se i appen at bilen tilsynelatende ikke er rørt - den står fortsatt på samme sted. Samme sted som den har stått hver gang jeg har sjekket, og jeg har sjekket flere ganger om dagen. For et par-tre dager siden ble estimatet i appen oppdatert til at den skulle være ferdig 17. februar, men i går når jeg ringte de og lurte på om det var vits i å sette seg på et tog for å hente bilen, så kunne de bekrefte at bilen ikke var rørt, og sto i kø for å komme inn på verkstedet. (Jeg lurte litt på om de rett og slett hadde jobbet på bilen på parkeringsplassen, eller jobbet på den i f.eks 2-3 timer mens jeg ikke sjekket appen, og så parkert samme sted.) Og så oppdaterte de estimatet til 23. februar.

Om dette estimatet stemmer, så bruker de altså 13 dager på noe som burde tatt 1 dag, og som var avtalt å ta maks 5 dager. Dette kunne kanskje være greit nok om jeg fikk lånebil, men det har de så klart ikke hatt. Så for øyeblikket har jeg leiebil for egen regning. Jeg har krevd å få dekket leiebilkostnader og/eller få lånebil, men har ikke fått svar ennå.

Men det jeg lurer på er om dette faktisk er den nye realiteten? Har verkstedkapasiteten knelet fullstendig igjen etter å ha vært på bedringens vei i flere år? Er det unikt for Drammen?
#3
Tesla / Reklamasjonssaker mot Tesla utenfor garanti
fredag 08. januar 2021, klokken 11:56
Er det noen som har noen erfaringer fra hvordan utfall det har vært på reklamasjonssaker mot Tesla?

På mandag begynte det å bli trøbbel med luftfjæringen på min 2017 Model X, som nå har gått 133800 km. Etter å ha vært inne hos Tesla sier de nå at luftfjæringen på begge sider foran, kompressor og noe ventiler og slikt må byttes til en kostnad på 37.122 kr. Jeg syns så klart dette bør gå på reklamasjonsretten, ettersom bilen ikke er 4 år en gang, men de kom med noe som virket som et standardsvar, som jeg ikke har sett før:

"Hei. I reklamasjonssaker kan man ikke se bort i fra kjørelengde. I dette tilfelle har bilen gått 133800 kilometer, som tilsvarer 6,69 år hvis man regner 20000km årlig som ett år. Reklamasjonen er derfor avslått og vi ønsker avgjørelse på tidligere sendt prisoverslag. Mvh Tesla Service Drammen"

Og etter jeg insisterte på at kjørelengde ikke er avgjørende, så kom dette svaret også:

"Hei. Vi har gitt vårt tilsvar og reklamasjonssaken er avslått. Vi forholder oss alltid til gjeldende lovverk, og dette har vært oppe i systemet og avgjort tidligere. Det vil ikke bli gitt flere svar ang reklamasjon i denne saken. Dersom du ikke ønsker bilen reparert anses saken som avsluttet og bilen kan hentes. Mvh Tesla Service Drammen"

Jeg kommer til å få bilen reparert, men er så klart uenig i at dette ikke er en reklamasjonssak, og kommer til å klage.

Men er tilsvarene fra Tesla bare hersketeknikk? Om det var sånn at 20.000 km = ett år, så er reklamasjonsretten *helt* verdiløs, ettersom reklamasjonsrett og garanti løper ut samtidig. Og dette er en praksis jeg aldri har sett selv antydet noe sted før. Jeg hadde egentlig forventet at de ville påstå at dette var slitasjedeler, men de valgte en helt annen rute.

Men hva er deres erfaringer?
#4
Tesla / Hva vil Tesla aksjen være verdt ved slutten av året 2020?
tirsdag 01. september 2020, klokken 12:59
Tenker det kan kan være på tide med en liten avstemning på hvor folk tror aksjen går. Per i dag er aksjen på $498,32, etter en 1 til 5 splitt. Det er altså $2491,6 i før splitt, eller en markedsverdi på ca $464 mrd.

Jeg tenker dette er en boble som sprekker ganske snart, så jeg gjetter på $195. (1. januar gjettet jeg på $575, altså $115 etter splitt, så jeg har justert litt opp.)
#5
ID.3 / Toppmodellen med 550 km rekkevidde vil kun ha fire seter
fredag 10. januar 2020, klokken 08:36
Sitat– ID.3 med den største batteripakken og en rekkevidde på inntil 550 kilometer lanseres på et senere tidspunkt og vil sannsynligvis kun bli tilgjengelig som fireseter grunnet vektrestriksjoner.

https://www.motor.no/artikler/elbil-vw-id3-far-vektproblemer/

Hva tenker folk om dette? Kan ikke se mye reaksjoner. Skal alle ha 330/420 km?
#6
https://twitter.com/elonmusk/status/1102332191462195201

"First public Tesla V3.0 Supercharger Station goes live Wed 8pm"

Spennende. :)
#7
Model X 2014 - 2022 / "L" for øvelseskjøring
torsdag 07. februar 2019, klokken 09:15
Hva er den beste løsningen for dette på Model X?

Tror ikke de vil fungere særlig bra å ha det i bakruta, pga spoiler og sotet glass, så den bør være på utsiden. Magnetisk fungerer vel ikke, ettersom det er aluminium. Teip ønsker jeg ikke å ha på lakken.

Sugekopp er en løsning, men det ser ut som den man får kjøpt med sugekopp hos Clas Ohlson er tiltenkt å ha i bakruta. Vet ikke om man kan fikse litt på den slik at den fungerer fint å ha på utsiden.

Seasucker med en L teipet fast bør absolutt fungere, men virker som fullstendig overkill. (Må i så fall kjøpe en seasucker.)

Kanske det går an å montere hengerfestet, og så feste L på hengerfeste? Er det innafor?

Noen som har en veldig god løsning?  :)
#8
Jeg har lagt merke til at veldig mange ser frem til Byton, og selskapet får masse positiv mediedekning. På elbilforumet har Byton til og med fått sitt eget underforum. Men hvor sannsynlig er det egentlig at de vil levere en eneste kundebil?

Byton ser ut til å være der Tesla var i ca 2006. De ser også ut til å være litt bak der Lucid Motors, Faraday Future, Fisker Inc, SF Motors, mf er i dag. Er det rett og slett det at de lover gull og grønne skoger (lav pris, bra bil) som gjør at folk er villige til å legge godviljen til?

Jeg håper Byton klarer å gjøre kundene fornøyde, men det er mange utfordringer som må løses. De må utvikle produktet, de må skaffe en fabrikk, de må ordne finansiering, de må få på plass salgs- og serviceapparat, osv. Det er ekstremt vanskelig å starte et nytt bilselskap. I nyere tid er det bare Tesla og noen kinesiske bilselskaper som har klart å overleve oppstarten.
#9
Mange har ventet på at Toyota skal komme med elbiler med faststoffbatterier, men nå sier de at det er kanskje mulig å få til i 2030.

https://insideevs.com/toyota-says-solid-state-batteries-still-more-than-decade-away/

Nissan har også vært tvilende til teknologien for utrulling de nærmeste årene.

https://www.cnet.com/roadshow/news/nissan-solid-state-ev-batteries-not-yet/
#10
https://www.dinside.no/motor/elbilene-kjorer-stadig-mer/69844857

Syns denne var litt morsom. Spesielt kjørelengde per år. Som man kan se så var den 7820 km i 2014, mens den har økt til 14694 km i 2016. Det som er interessant med disse dataene er at de kommer fra EU-kontrollene, og disse utføres som kjent ikke før fire år etter en bil er førstegangsregistrert. Altså dataene 7820 km i 2014 var basert på elbiler registert år 2010 og tidligere. Mens dataene fra 2016 var basert på elbiler registrert år 2012 og tidligere. Det er altså ikke en eneste Tesla Model S/X i disse dataene, og det er ganske sannsynlig at tallene skal fortsatt opp.

De som var på forumet for ca fire år siden husker 7800 km som betegnelsen "Bjart", etter Bjart Holtsmark, en elbilhatende SSB-ansatt, som brukte dataene for å forsøke å overbevise folk om at elbiler ikke var miljøvennlige og relevante. Jeg kjører nå ca 5 Bjart i året. :)
#11
Kjøpe elbil? / Konebil
torsdag 01. mars 2018, klokken 13:25
Kona ønsker en nyere bil med automatgir og greit med plass. Jeg tenker da at elbil er supert.

Men det er mye å velge i, og jeg vet det er mange her som har litt mer erfaring med de spesifikke detaljene rundt hver biltype, så litt innspill kan være greit. I utgangspunktet er ikke kravene spesielt uoverkommelige. Bilen vil neppe kjøres mer enn 100 km på en dag, noensinne, og hurtiglading trengs ikke. 3,3 kW lader er tilstrekkelig. Bilen bør være driftssikker, rimelig å forsikre/vedlikeholde og trygg. Den bør ha best mulig garanti og helst Type 2. Minimum størrelse kan settes ved Leaf, og jeg tenker budsjettet bør settes maks rundt 200k, men mindre er bedre. Ikke eldre enn 2014 og ikke mer enn 75.000 km. Det er også uaktuelt med biler som ikke kan kjøpes nå, ellers ville Model 3 vært på listen. Og bilen skal stå ute, så det er greit med effektivt varmeapparat som kan styres fra app/nøkkel.

Jeg tenker f.eks noe ala denne: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=115053229

Men hvor driftssikker er egentlig B-klasse? Er det noen fallgruver? Hvordan er forvarming? App?

Det ser ut som man kan få en grei Leaf til 140k, når det gjelder alder/km, men må innrømme jeg er blank på hva man egentlig får da. Tror kona hadde likt surroundview - men da må man kanskje opp i pris?

Noen innspill? :)
#12
https://electrek.co/2017/11/21/tesla-model-3-order-regular-reservation-holders/

Ser ut som Tesla endelig begynner å få orden på ting. :)
#13
Model X 2014 - 2022 / Resultater fra krasjtesting
tirsdag 13. juni 2017, klokken 07:46
https://electrek.co/2017/06/12/tesla-model-x-crash-tests/

Nå er det kommet noen videoer fra krasjtestingen. Det ser bra ut. :)
#14
Elbiler i media / Første li-ion elbilbrann i Norge?
tirsdag 08. desember 2015, klokken 10:55
http://www.f-b.no/nyheter/fbdirekte/trafikk/el-bil-i-full-fyr-etter-togkrasj-jeg-matte-bare-lope-vekk/s/5-59-326762

"Christopher Traasdahl Sæther (43) rakk akkurat å hoppe ut av bilen før det smalt på jernbaneovergangen på Rådesletta tirsdag morgen. Så tok bilen fyr."

Nå vet vi i hvert fall hva som trengs for at det skal ta fyr. ;)
#15
Model X 2014 - 2022 / Ekstrautstyr i design studio
mandag 10. august 2015, klokken 09:08
2015-08-21: Oppdatert med nyeste forventinger.

Nå er design studio like rundt hjørnet, om kanskje så lite som to uker vil vi kunne konfigurere våre Model X, men hva tror vi vil være tilgjengelig av utstyr/utstyrspakker?

Jeg tror vi vil kunne velge:

- 70D
- 90D
- P90D

- 5-6 forskjellige lakkfarger, ~3 nye og ~3 gamle, minimum blå, hvit, svart.
- Skinnseter (stoffseter standard)
- Oppgradert interiør; abachi, karbonfiber
- 20" hjul standard, to forskjellige typer 22" som opsjon
- Autopilot
- Ludicrous
- Premium interiør
- Luftfjæring
- Lydpakke
- Vinterpakke
- Hengerfeste
- Tredje seterad

Kanskje laderen blir mulig å velge. Det ryktes av dobbeltlader utgår og at det skal i stedet være mulig med en lader som kan ta i mot 50% mer strøm. Altså kanskje 16A lader er standard og 25A lader blir tilvalg?
#16
Zoe / 43 kW AC lader fases ut
tirsdag 16. desember 2014, klokken 16:41
Sitatour contact confirmed that 43 kilowatt AC rapid charging capability will be absent from the new motor and therefore the quickest charging speed of any ZOE or Kangoo Z.E. fitted with the new motor will be 22 kilowatts.
https://transportevolved.com/2014/12/16/renault-zoe-lose-43-kw-rapid-charging-preference-improved-home-charging/

Hva tenker dere?
#17
Model S 2013 - 2022 / "Askerpassat"
onsdag 11. juni 2014, klokken 09:59
Noen som skjønner seg på dette begrepet?

Jeg skjønner det er fordi Model S er ganske vanlig i Asker, men jeg skjønner ikke hvorfor noen syns det er morsomt. Noen tanker:

- Det kan menes at folk fra Asker driter penger, og det er en kritikk av Model S som "et leketøy for de rike".
- Det kan menes at Model S er vanlig, kjedelig og lite eksklusiv, akkurat som en Passat, nå som "alle" har den.

Tanker?
#18
Hei, jeg oppdaget en liten feil her om dagen. LED kjørelys står oppført både på "Detaljer" siden, som vil bety at det kommer standard, og under beskrivelsen av Tech-pakken.

Jeg tok kontakt med Tesla og sa ifra, og det riktige er at LED kjørelys kommer standard, og det er LED kurvelys som er inkludert i Tech-pakken. Dette skal rettes opp snarlig, men inntil da er det i hvert fall mulig å finne denne informasjonen her.

I USA er både LED kjørelys og kurvelys inkludert i Tech-pakken. Så de har tydeligvis inkludert LED kjørelys som standard i Europa, trolig i all hovedsak pga av reglene rundt kjørelys i Norge. (Dette stemmer også med UK sidene.)
#19
Nå kan man spare 3550 kr ved å bestille 5 års service sammen med bilen og unngå MVA, og nå er hattehylle inkludert uten kostnad. Denne kostet 1700 kr før.

Det er jo greie 5250 kr å spare. :)
#20
Model S 2013 - 2022 / Hva tjener de som har kjøpt Tesla Model S?
torsdag 06. februar 2014, klokken 10:23
Jeg vet vi har hatt noen av disse undersøkelsene tidligere, men de har ikke alltid spesifisert spørsmålet veldig nøye.

Altså, hva er husholdningsinntekten:

- For dere som har kjøpt/finalized
- Før skatt
- Inklusive kapitalinntekter
- Uavhengig av om parteren bidrar til bilen
- Norske kroner
- Uavhengig av om man har kjøpt flere Model S eller Roadster
- Inklusive ting som støtte fra NAV, barnebidrag, osv.

Er spørsmålet klart? :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA