Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Espen Hugaas Andersen

Sider: [1] 2 3 ... 448
1
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: I går kl. 09:06 »
Dette gir liten mening.
Joda. Tesla hadde omkring $8 mrd i cash ved slutten av Q1. 500k Cybertruck reservasjoner utgjør $0,05 mrd, som er helt irrelevant. Det utgjør altså en forskjell på 0,6% på totalen.

Men ser man på overskudd, så hadde de et overskudd på $68 millioner i Q1. Da vil en forskjell på $2 millioner i kredittkortgebyrer utgjøre 3% av overskuddet. Og alt tyder på at Q2 kan være enda nærmere underskudd enn Q1, pga nedstengningen av Fremont. I teorien kan man ende opp med at det eneste som gjør at Tesla klarer overskudd i Q2 er at reservasjonsbeløpet er $100 i stedet for et høyere beløp.

Si reservasjonsbeløpet var $5000 - da ville Tesla måtte ut med $10 millioner i gebyrer på salg/reservasjon av 100.000 biler i Q2. Det ville være svært mye av overskuddet som ble utradert. Greit nok, de ville få inn $490 mill i ekstra lånte penger, men den forskjellen betyr bare at de har $6.49-$7.49 mrd mer enn de trenger, i stedet for $6-$7 mrd mer enn de trenger...

Overskudd vs underskudd er en stor forskjell, som definitivt påvirker hvordan Tesla oppfattes av markedet.

Musk ble saksøkt som følge av "false and misleading statements". I søksmålet skrev SEC at Musk hadde sagt at "funding secured" og at det var en investor fra Saudia Arabia som stod som sikkerhet, men at pengene verken var sikret der eller andre steder. Elon har i lang tid vært negativ til shortere, og flere mente dette var et bevisst forsøk på å ta de.

Musk var "deeply saddened and disappointed"  ang. søksmålet.

Saken endte opp med at han selv måtte betale 200 000 000, Tesla måtte også betale 200 000 000. Pengene skulle fordeles til flere som hadde blitt skadelidende. Elon måtte også gå fra sin rolle som chairman i 3 år og all fremtidig kommunikasjon relevant for investorene måtte godkjennes. Elon selv ga utrykk for at han var svært brydd over denne saken. Han kunne forsøkt saken selvsagt, men skjønte jo at dette var letteste vei ut. Å bli anklaget for å manipulere markedet i US er ingen liten anklage.
Det er ikke noe tvil om at Musk helst skulle kjempet mot SEC. Det har han uttrykt ved flere anledninger. Men å kjempe mot SEC ville tatt mange år og ha et usikkert utfall. Det er ikke uvanlig for folk å bli uskyldig dømt. Og hele tiden ville dette ha hengt over Tesla og Musk, med konstante mediasaker o.l.

Så Musk valgte å bruke 0,04% av formuen sin på å betale SECs krav, og fortsette med livet sitt. (For en mer normal person med f.eks 2 mill i formue tilsvarer dette å betale et parkeringsgebyr på 800 kroner.)

2
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Tirsdag 30. Juni 2020, klokken 23:39 »
Gitt at kunden betaler med kreditt-kort, så er det vel et 2% engangsfee ja. 2% rente (minus de som benytter andre betalingsløsninger) må da fordeles over x antall år mens kunden venter på produktet, hvilket gjør det nært gratis for et lån. Og det med 0,- sikkerhet ovenfor lånegiver. 

Å snakke om noe som helst tapt profitt i denne sammenheng har kun marginal relevans om pengene står på sperret konto. Gjør de det?

Hvis ikke er det jo gratis penger. I tillegg kan de gå til banker og investorer og slenge 0,5 millioner reservasjoner på bordet for enda mer dollar.
Pengene står ikke på sperret konto i de fleste markedene. Men Tesla trenger ikke penger. De trenger å kunne vise til overskudd. Da er alt som reduserer overskuddet negativt.

Man inngår ikke forlik uten å skjønne at man på et eller annet sett har tabbet seg ut.
Tull. Man inngår forlik om en sak ikke er verdt bryet.

Tesla gikk ikke privat. Hva du og jeg måtte mene om det er jo irrelevant for påstanden her.
Musk sa ikke at han definitivt skulle ta Tesla av børs. Han sa han vurderte det. Den vurderingen gikk i den retningen at han ikke tok Tesla av børs.

3
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Tirsdag 30. Juni 2020, klokken 22:42 »
Musk pleier å levere på det han lover, og det er ingen grunn til å tro at Roadster ikke vil ha funksjonaliteten det er snakk om. Her er du i gang med å rakke ned på Tesla og Musk uten å tenke objektivt igjen.
  • I 2013 sa han at alle ladestasjonene skulle få solcellepanel. I 2017 bekreftet han at det var på vei.
  • I 2015 mente han autonomi var klart i 2018.
  • I 2016 sa han at man skulle kunne kjøre på tvers av USA med autonomi i mot slutten av 2017.
  • I 2017 sa han kanskje 3 måneder, maks 6 måneder for full autonomi.
  • I 2019 lovte han 1 million robot-taxi på veiene i 2020. Man mer eller mindre var dum om man ikke kjøpte en Tesla med ekstrautstyr tilsvarende en god bruktbil (FSD), da en Tesla skulle være en utmerket inntektskilde for deg.
  • I 2018 sa han at de måtte sparke 9% av de ansatte for å slippe å aldri gjøre det igjen. 7 måneder senere kuttet han 7% til. 
  • I 2018 sa han at "Funding secured" for å ta Tesla privat. Tiltalt for bedrageri av SEC for den.
  • I Januar 2019 sa han at Q1 (og alle fremtidige kvartalsresultater) skulle gå i pluss. Q1 endte i minus.
  • I 2016 sa Elon at de ville produsere 0,5 millioner biler i 2018. Presterte halvparten.
  • Roadster annonsert i 2017. SpaceX pakke med mulighet for å flyte på bakken ble lovt, med presisering at det ikke var en spøk. Først forventet 2020, så varslet Musk om forsinkelse til 2021. Tesla tok i mot store summer i reservasjoner på Roadster. Nylig uttalte Elon at han nå ønsker å prioritere andre kunder (Cybertruck). 2022 er nå mer nærliggende. Ikke noe mer snakk om raketter.
  • Trenger vi å repetere alle solcelle-lovnadene? Eller 750 millioner dollar i subsidier mot "jobs for all".
  • Det har også vært en del lovnader om ytelser til de ulike produktene (hvilket endte med et saftig forlik her til lands), eller at de skulle ta Porsche på Nurburgring.

Tok 10 sekunder å finne noen eksempler. Jeg digger Elon Musk, vi trenger flere innovatører som han. En av få jeg beundrer i tech-markedet. Men når det kommer til lovnader så er han en "loose cannon", og i denne tråden der man diskuterer egne sparepenger i aksjer, fantastiske produkter som garantert kommer og sikre fremdriftsplaner - så er det jo greit å holde seg litt på bakken.
Musk er kjent for å være optimistisk i forhold til tidsestimater. Fjerner man de som Musk trolig vil levere (eller har levert), gitt nok tid, så står man igjen med:

Sitat
  • I 2018 sa han at de måtte sparke 9% av de ansatte for å slippe å aldri gjøre det igjen. 7 måneder senere kuttet han 7% til. 
  • I 2018 sa han at "Funding secured" for å ta Tesla privat. Tiltalt for bedrageri av SEC for den.
  • I Januar 2019 sa han at Q1 (og alle fremtidige kvartalsresultater) skulle gå i pluss. Q1 endte i minus.
Den første går på at det er vanskelig å vite hva som kreves av tiltak før man er i gang med tiltakene. Det kan aldri utelukkes at man må kutte stillinger, ettersom man vet aldri hva som kommer til å skje. Se på f.eks SAS og Norwegian - de hadde sikkert ikke planlagt å si opp ansatte i år.

Den andre kan man notere seg at Musk inngikk forlik på, der han ikke innrømmet noe skyld. Det var også snakk om å ta Tesla av børs på *420*, og nå nærmer vi oss tre ganger det. Det er vel lite tvil om at Musk kunne ha tatt Tesla av børs. Jeg er takknemlig for at han ikke gjorde det, ettersom jeg da hadde gått glipp av en fin oppgang...

Den tredje går igjen på at det er vanskelig å vite fremtiden. Men han sa ikke at alle fremtidige kvartaler skulle gå i pluss. Han sa: "I'm optimistic about being profitable in Q1. Not by a lot, but I am optimistic about being profitable in Q1 and all quarters going forward." Jeg har vel allerede nevnt at Musk er i overkant optimist.

4
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Tirsdag 30. Juni 2020, klokken 14:42 »
Det er en del som argumenterer for at en del av av S&P500-effekten er priset inn alt, da mye av innkjøpet skjer før et selskap formelt inkluderes der (fordi man kan se hvor det bærer og dermed posisjonere seg i forkant).
Det er helt klart mulig. Men kjøper jeg ikke, så kan du være sikker på at TSLA går til 1500...

Skulle gjerne visst hvor mye fondene har kjøpt, og hvor mye som gjenstår. Jeg mistenker at det gjenstår mye, fordi det er snakk om flere titalls millioner aksjer som må bytte hender, men jeg vet ikke.

5
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Tirsdag 30. Juni 2020, klokken 09:27 »
Stadig 50% vekst høres jo fint ut, men innen 2030 så har Tesla nesten halve verdens bilproduksjon ved å leke med tall på den måten.
Sier ikke det vil fortsette inn i evigheten. Men det er ingen grunn til å tro at det er over ennå. Jeg tror de klarer omkring 20% i 2020, og 50% i 2021 og 2022, i hvert fall. (Så fremt det ikke blir behov for flere nedstengninger av Fremont.) Etter det har vi ikke nok informasjon til å si særlig.

Mye av veksten så langt er drevet av i-land med subsider/incentiver, og Tesla har fått lov til å operere helt uten konkurranse i sine segmenter. Regnemåten din mangler altså noen viktige parameter. Jeg tror markedet vil endre seg mye neste 5 år, og man ser salgstallene på Model X/S falle fort i europeiske land nå (sikkert flere årsaker, men det vil jo alltid være forklaringer - resultatet er likevel det samme).
Insentivene har gradvis blitt faset ut. Til tross for dette har veksten fortsatt.

Og ja, salget av Model S/X er ned. Mye av årsaken er at Tesla ikke har prioritert S/X. Alt Tesla trenger å gjøre for å øke salget er å ta en Model 3 LR batteripakke og stappe den inn i S/X. Da får man en 75 kWh S/X som kan selges til noe sånt som $10-20k lavere pris. Som samtidig også får 250 kW lading.

Ellers er det jo greit å huske på at salget av Model S/X er fortsatt høyt i forhold til forventingene fra 2012. Planen da var å produsere 20.000 Model S og 20.000 Model X per år. Og da var startprisen $50k - nå er den $75k. Det er ikke noe tvil om at det er et begrenset marked for biler til $75k+. Dette gjelder ikke bare for Tesla.

Reservasjoner uten forpliktelser for et produkt som er så langt unna/ikke ferdig utviklet, bør man være forsiktig med å bokføre som "salg".
Jeg forsøkte ikke antyde at dette var bokførte salg. Poenget er at det er stor etterspørsel for Teslas produkter, de må bare få satt de i produksjon. Tesla har hatt lange reservasjonskøer på Model S, Model X, Model 3, og det har resultert i stort salg. Tesla har lange reservasjonskøer på Model Y, Cybertruck, Roadster og Semi. Sannsynligvis vil dette resultere i stort salg.

Det er en grunn til at Tesla lærte av Roadster og gjorde "billetten" så billig (og lanserte den allerede nå), dette er uhyre effektiv måte å rentefritt låne penger på av konsumere på, og ha muligheten til å få mer penger fra investorer ved å peke på reservasjoner.
Pengene de låner fra kundene er irrelevante per i dag. De har mer penger enn de klarer å bruke.

Jeg tror det er flere grunner for at de har redusert reservasjonsbeløpet:
- Reservasjonsinnbetalingen betales gjerne med kredittkort - dette er en dyr betalingsløsning for Tesla der kredittkortselskapet gjerne tar omkring 2%. 2% av differansen på $900 for 500.000 kunder per år utgjør $9 mill i tapt profitt per år.
- Folk forventet å få noe igjen for å betale store summer åresvis i forveien. Ettersom Tesla ikke kan garantere at man egentlig får noe igjen for reservasjonen, så får man også mer fornøyde kunder med et lavere beløp.
- En del av grunnen til å ha reservasjonsinnbetaling var at man da kunne beholde denne innbetalingen om kunden gikk bort fra kjøpet etter bilen gikk i produksjon. Da ville de fortsatt få inn noe penger som kompenasjon om kunden hadde bestilt en rar konfigurasjon som var vanskelig å selge. Nå har Tesla veldig få varianter og det finnes ingen varianter som er vanskelig å selge.
- Som du nevner var det på et tidspunkt fine penger å få inn på reservasjoner. Ettersom behovet falt bort ga det mening å kutte ned beløpet betydelig. Dette har egentlig vært en gradvis prosess. Det kostet $40.000 for en reservasjon på en Model S Signature. Altså 1.000 Signature reservasjoner ga like mye lånte penger inn som 400.000 Cybertruck reservasjoner.

Elon strakk seg langt i å forsøkte å hype opp produktet ved å snakke om skuddsikkerhet (som endte opp med å bli en dårlig "last moment" idè) og la den dra andre pickup`er (under kritikkverdige forhold). Nå antyder han at de kanskje kan få til at bilen kan gå på vann. Det lukter litt "Roadster med raketter" av det hele (også med reservasjoner - og forsinkelser). Veldig amerikansk anno 2020, men det gjelder å ikke la seg rive helt med.
Grunnen til å hype opp at bilen er skuddsikker er for å vinne over nye kunder. Cybertruck har blitt godt mottatt, men det var ikke alltid sikkert. Tesla ønsket å vinne over kunder som er vant til "Built Ford Tough" o.l. Kanskje gikk de litt langt, og det er så klart mulig Cybertruck ikke blir fullt så robust som de har gitt inntrykk av, men det var i hvert fall viktig at Tesla viste at robusthet er en prioritet.

Det med at den kanskje kunne brukes til vanns var åpenbart ikke seriøst, så det gidder jeg ikke diskutere nærmere.

6
Byton / Sv: Hvor sannsynlig er det egentlig at Byton vil levere en eneste kundebil?
« på: Tirsdag 30. Juni 2020, klokken 08:36 »
Kan se ut som det er slutt. https://twitter.com/ray4tesla/status/1277843175294373888?s=21

Kanskje like godt å arkivere Byton forumet et eller annet sted.

7
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Mandag 29. Juni 2020, klokken 12:49 »
1. 33% av det globale bil-markedet skal bli til elbiler på bare 5 år, mot 2% i dag (der Norge og et par andre land som har mulighet til å gi incetiver fortsatt har en nevneverdig del, og har en begrenset påvirkningskraft når man passerer et visst volum). Jeg prøver å være optimistisk på elbilenes vegne, men det høres utrolig optimistisk ut. Innenfor metropoler som innfører dieselforbud og incentiver, ja - uland der kjøpekraften er lav osv.?
Jeg er enig i at det er optimistisk. Jeg forventer ikke en så rask overgang til elbil. Jeg ville forvente 10-20% i 2025.

Men når det er sagt, disrupsjon kan skje raskere enn man tror. 5 år virker lite, men det er lengre enn man tror.

2. Tesla har ingen billige elbiler på markedet, og ingen planlagt lansert i nær fremtid. Model 3 er en dyr bil i mange land. Stor del av omsetningen i verden er billige fossile småbiler.
Tesla jobber med en hatchback. Men det er veldig tidlig i design-fasen. Det hadde derimot ikke vært overraskende om de lanserte den neste år og startet produksjon i 2023. Da kunne de faktisk produsere opp mot 1 million per år i 2025, uten at det var usedvanlig ekstremt.

3. Fabrikker skal planlegges og bygges. En ting er å bygge fabrikken, men man trenger tomt, reguleringsplaner skal på plass etc. Tesla har en historikk med forsinkelser.
Ikke når det gjelder fabrikker. Første fase av fabrikken i Shanghai ble ferdigstilt på rekordtid. Og ting tar raskt form selv ved Berlin. Jeg hadde forventet at prosessen ville være mye tregere i Tyskland vs Kina, men de valgte tydeligvis riktig tomt med få truede dyrearter, og de mottar mye velvilje fra myndighetene. Europa er kanskje det området i verden med mest trøbblete byrokrati, så når det går raskt her kan man forvente at det vil gå raskt overalt ellers.

4. Tesla har brukt 8 år (om vi skal regne fra Model S) til å jobbe innenfor en kake av 2%. Nå skal de plutselig skalere opp ekstremt fort.
De har alltid skalert fort. Tesla har klart omkring 50% årlig vekst i nærmere 10 år. Sier vi de klarer 500k i 2020, og så fortsetter med veksten derifra, så er altså utviklingen slik:

2020: 500.000
2021: 750.000
2022: 1.125.000
2023: 1.687.500
2024: 2.531.250
2025: 3.796.875

Man kan så klart si at det blir vanskeligere og vanskeligere å opprettholde veksten, jo større man blir. Men på samme tid, så blir det på noen områder enklere. Tesla får større og større finansielle muskler og de får større og større stordriftsfordeler. De får bedre og bedre støtte fra leverandører og myndigheter.

5. Produktet skal fortsatt selges. Selger man skinnet før bjørnen er skutt?
Du kan si de har gjort det. De har noe sånt som 600.000 reservasjoner på Cybertruck.

6. En grunn til at Tesla er populært er superschargers. Ser man på kartet begynner det å bli god dekning i US og Europa (og økende i visse deler av Kina) - utover det er det temmelig tynt.
Mye av grunnen her er manglende etterspørsel. Ettersom Tesla selger flere biler øker etterspørselen, og det gir mening å sette opp flere ladere. Her har man også stordriftsfordeler, ettersom man ikke bare får større kapasitet, men også større geografisk dekning. Dette i tur øker salget av biler, som gjør at man kan sette opp flere ladere, osv.

7. Servicenettverk skal også bygges ut i et høyt tempo.
Jepp, det er noe de jobber med.

8
Tesla i media / Sv: Tesla i utenlandske medier
« på: Mandag 29. Juni 2020, klokken 12:27 »
Dette har vært nevnt tidligere, men slike tråder er ikke ment for å bare liste opp forskjellige artikler. Da kan man gå til google news og skrive inn "Tesla".

Dette er et diskusjonsforum og tanken er å linke til interessante artikler som man ønsker å diskutere.

9
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Mandag 29. Juni 2020, klokken 10:19 »
Tittet litt mer på ARK siden du stadig henviser til de. Catherine Wood antar at elbilmarkedet skal vokse fra 2% til hele 33% av verdensmarkedet på bare 5 år. Med verdensmarkedet inkluderer man da altså landsbygda i India, Kina, Russland etc.

Og at Tesla da med sine relativt dyre produkter fortsatt skal klare en 18% kake av verdens-markedet (som da igjen inkluderer nevnte områder der en bil til 90k er dyrt). De vil også kjempe mot arbeidskraft fra disse landene.

Og en slik vanvittig ekspandering skal de klare mens de i dag produserer biler i telt, nylig har omtalt ekspanderingen (fortsatt en kake innenfor 2%) som "hell", har kvalitets utfordringer og har forsinkelser (og forsåvidt er kjent for forsinkelser). Et godt utbygget service-nettverk har de heller ikke.
Det er ingen som er bedre posisjonert for å dekke etterspørselen for elbiler. Tesla holder på å doble størrelsen av fabrikken i Shanghai, de bygger en stor fabrikk ved Berlin, og de skal starte opp byggingen av en fabrikk i Texas.

Det er slettes ikke usannsynlig disse fabrikkene får opp produksjonskapasiteten til noe i området av 2 millioner biler per år om 2-3 år. For å komme seg til 18% av 33% av 80 mill biler per år må de opp til ca 4,8 mill biler per år, så det ville kreve en del flere fabrikker, men det kan ikke utelukkes at er mulig på 5 år. Det har vist seg at å bygge fabrikker går relativt raskt.

10
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Mandag 29. Juni 2020, klokken 09:58 »
Men når det gjelder aksjekursen. Jeg tror Tesla faktisk har klart å levere nok biler til å havne på plussiden i Q2. Og at de vil havne på S&P500 innen et par måneder nå.

Jeg vurderer faktisk å kjøpe meg litt inn igjen. Det virker som det er relativt mange aksjer som indeksfondene må kjøpe, og som da forsvinner fra float. Jeg tror altså det er mulig Tesla vil se en betydelig oppgang utover høsten. Kanskje 1500? Men her er det definitivt en del usikkerhet. Indeksfondene kan allerede ha sikret seg aksjer, noe som kan forklare noe av oppgangen hittil. I så fall kan inkluderingen i S&P være ganske udramatisk.

11
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Mandag 29. Juni 2020, klokken 09:51 »
Dette går vel ikke i hop. Om Tesla har 2% og en annen bilprodusent produserer 30 ganger så mye betyr det at denne bilprodusenten har 60% av markedet alene...
Tolker det slik at HåkonE mener Tesla kjemper innenfor "elbilmarkedet", som i 2019 utgjorde 2% av det totale bilmarkedet. Og at det finnes bilprodusenter som er 30 ganger større enn Tesla i totalmarkedet. Det med at det finnes et eget "elbilmarked" er ganske feil. Det er en tanke som har bestått i en del år, uten at det har medført noen slags utfordring i forhold til vekst. Realiteten er at folk kjøper de bilene de syns er best for seg, uansett om dette er fossilbiler eller elbiler. Og så ettersom det kommer flere mer attraktive elbiler på markedet, så krymper markedsandelene til fossilbilene.

12
Lading av Tesla / Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?
« på: Torsdag 25. Juni 2020, klokken 23:47 »
Megacharger-nettverket teller vel ganske nøyaktig 0 ladere nå på verdensbasis og det ryktes at den settes i masseproduksjon mot slutten av året. Det må jo bety en periode med "nødlading" på SC-stasjoner, inntil Megacharger-nettverket blir bra nok.
Megachargerne vil nok bygges ut i takt med at det selges biler.

Si Walmart kjøper 1000 lastebiler. Det er da kanske et par måneders produksjon det første året. Da kan de altså fokusere et par måneder kun på å sette opp de Megachargerne som Walmart trenger. Og så kan de hoppe videre til neste kunde, og neste kunde, og neste kunde. Etter hvert begynner man kanskje da å få et greit nettverk i visse områder, så da kan man fylle inn hullene, og selge til store og små aktører i det området. Og så utvider man derifra.

Jeg tror aldri kunder vil benytte superladere for å lade Semi. Jeg tror det vil bare benyttes Megachargere og treglading. (I en eller annen form, for Semi vil 50 kW være treglading.)

13
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Torsdag 25. Juni 2020, klokken 23:40 »
Og hva leser vi i nyhetene det siste døgnet!? En ekko av presis det jeg tidligere har argumentert for i tråden:
  • Kursen reflekterer verken det Tesla leverer, åpenbar risiko eller kommende utfordringer
  • Tesla kan ikke sammenlignes med selskaper som Apple
  • Konkurransen kommer (merk Kina)
  • Tesla har lagt seg (med vilje, eller ufrivillig) på et absolutt bunnivå hva kvalitet angår.
Det er vel ingen som tror du er alene med disse meningene. Så hva dette skulle bevise vet jeg ikke.

14
Tesla / Sv: Tesla Semi
« på: Torsdag 25. Juni 2020, klokken 06:54 »
Ja, dette er en veldig improvisert løsning for testfasen. Det vil nok settes opp Megachargere i år eller neste år.

Sider: [1] 2 3 ... 448