Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Gnist

#61
ID.3 / Sv: 1st leveringsdato i Norge
mandag 16. mars 2020, klokken 21:49
Sitat fra: Elmo på mandag 16. mars 2020, klokken 17:08
Fikk mail idag:
Sitat fra: Møller Bil
Her er en liten oppdatering ang din forhåndsreservasjon av ID.3 1ST

Som jeg skrev for en tid tilbake, håpet jeg at konvertering fra forhåndsbestilling til kontrakt skulle vært godt i gang. Nå er siste info rundt dette at dette vil skje etter påske, du vil da motta en mail om hvordan dette skal gjøres. Men kort fortalt blir det å velge farge (4 valg) og 1 av 3 utstyrspakker. Se info på  https://www.volkswagen.no/no/biler/id3.html

Håper fortsatt du er interessert i å bestille bilen når den tid kommer, har du spørsmål er det bare å ta kontakt med meg.

Og når bestillingen åpner er det meg du vil ha kontakt med som hjelper deg til kontrakt.

Selv om det har blitt forsinkelser på pris og bestilling, ser det ut som levering starter på slutten av sommeren og alle som har forhåndsbestilt vil få bil i 2020

Jeg har ikke fått tilsvarende e-post i dag. Virker som dette er noe du har fått fra din selge?

Min vurdering er at det fremdeles er stor usikkerhet rundt leveringstid og at VW nok ennå ikke har full kontroll. Jeg vil tro at når VW oppnår full kontroll slik at de er trygge på når leveranser kan starte, så kommer de til å gå veldig aktivt ut med informasjon om dette. For å berolige aksjonærer og kunder.
#62
Da har VW bekreftet at denne bilen heter ID.4.
#63
ID.3 / Oppdatering fra Volkswagen
fredag 28. februar 2020, klokken 00:24
Jeg er sikkert ikke alene om å ha fått e-post fra Volkswagen Norge i dag.

Her er den viktigste delen av teksten:

SitatLevering
Det har den siste tiden versert rykter om forsinkelser i forbindelse med ID.3 lansering som følge av utfordringer knyttet til programvare. Vi har i dag fått følgende uttalelse fra fabrikk:

«Volkswagen bekrefter at tidslinjen for ID.3, som har vært kommunisert i flere måneder, ikke har endret seg: Verdenspremieren fant sted på IAA 2019, produksjonen startet som planlagt i november 2019 og ID.3 lanseres i løpet av sommeren 2020.

Produksjonen av ID.3 1ST startet med en flat oppstartskurve, og øker jevnlig frem til markedslanseringen i sommer. Volkswagens mål er å levere 30.000 ID.3 1ST til kundene som har forhåndsbestilt bilen i Europa innen utgangen av 2020.

Programvaren installeres i kjøretøyene i produksjon og vil bli oppdatert til den nyeste versjonen før overlevering til kunde.»

Bestilling
Vi hadde håpet på å kunne åpne opp for at du kunne bestille din bil i løpet av første kvartal. Bestilling av bilen planlegger vi nå å åpne for i andre kvartal, og vi vil jobbe for at det skal skje så tidlig som mulig. Du vil få god informasjon i forkant av bestillingsprosessen. Følg derfor litt ekstra godt med i innboksen, så er du godt forberedt.

Priser
Tekniske data lar vente på seg som gjør at vi ikke kan gå ut med endelige priser. Vi vil informere om priser før vi åpner for bestilling av bilen.

Bestillingsprosessen er utsatt til ubestemt tidspunkt i andre kvartal. Dette leser jeg som at det både er en forsinkelse og at det er usikkerhet rundt hvor stor forsinkelsen er. Jeg antar også at dette betyr at årsaken(e) til forsinkelsen ennå ikke er løst.

I teksten sies det at man fremdeles jobber mot oppstart av leveranser sommeren 2020 (markedslansering) og at 1st bilene skal leveres innen utgangen av året. For meg høres det ut som dette betyr at bilene i verste fall kan leveres en gang mellom september og desember.

Det er bra at Volkswagen kommuniserer, men mindre bra om dette kommer som en reaksjon på artikkelen i Manager Magazine. Ikke bra om Volkswagen først kommuniserer til pre-bookers når de blir tvunget til det.
#64
ID.3 / Sv: VW ID.3 - tråden
lørdag 22. februar 2020, klokken 21:03
Sitat fra: Shagma på lørdag 22. februar 2020, klokken 09:04
SitatVolkswagen will launch the ID.3 with a very competitive renting quota. In Spain, for 275 euros per month plus VAT and an entry of 3,325 euros, customers can enjoy an ID.3.
https://translate.googleusercontent.com/translate_c?depth=1&nv=1&rurl=translate.google.com&sl=auto&sp=nmt4&tl=en&u=http://comunicacion.volkswagen.es/actualidad/notas-de-prensa/volkswagen-presenta-por-primera-vez-en-espana-el-nuevo-id-3__887-889-c-58629__.html&usg=ALkJrhgTIkvoD8j-7JwkIbeYTR0Bam8Cug

Ligger bilder fra presentasjonen ute på id.3 prebookers group på facebook.

Der står det at prisene over er for en "ordinær/ikke 1st" id.3 ved leie i 36 måneder og 10.000 km kjørelengde. Altså 3.333 km kjørelengde per år.

På samme bilde står det forøvrig at pris ved kjøp av samme bil starter på 29.950 EUR. Fratrukket spansk moms på 21%, så blir dette 250.000 NOK. Med andre ord må dette være utgaven med det minste batteriet. Pure.

Et annet bilde i samme presentasjon sier at kjøpspris for ID.3 1st blir 43.100 EUR, tilsvarende NOK 359.000.

De spanske kundene fikk også høre at kontrakter skal signeres i mai og at leveranser blir i september.
#65
ID.3 / Sv: Priser i Norge og utlandet
tirsdag 18. februar 2020, klokken 12:24
Sitat fra: Gustav Hedelin på mandag 17. februar 2020, klokken 11:10Är det kommunicerat några priser i norge var min fråga?

VW har uformelt kommuniser "under" priser slik som du sier er gjort i Sverige.

Uansett hvilke priser ID.3 1st selges for, så føler jeg meg sikker på at prisen på tilsvarende bil er vesentlig lavere i 2021.

Jeg opplever det som om VW er usikker på hva som er rett pris på 1st og at de føler seg frem.

Jeg tror pris/spesifikasjon/opplevd kvalitet pakken som er vist så langt skuffer mange.
#66
ID.3 / Sv: Tre store barn i baksetet?
mandag 27. januar 2020, klokken 09:59
Sitat fra: navyelsen på mandag 27. januar 2020, klokken 08:50
Ut i fra bildet med mål som sammenligner Golf/ID3, ser det da vitterlig ut som om bakeseteplassen blir dårligere i ID3:

Takhøyden bak redusert med 1-2 cm, og avstand fra gulv til sitteflate redusert med nesten 2 cm. Dette gir større vinkel i bena og mer ubehagelig sittestilling. Ser også ut som det blir noe trangere plass til føttene under forsetet...

Det figuren ikke viser er at det er mye bedre plass mellom fremkant av baksetet og baksiden av forsetene.  Dette gjør opplevelsen i baksetet på en ID.3 mye bedre enn i en Golf. I den dimensjonen har man virkelig følelsen av å ha god plass som baksetepassasjer i ID.3.

Når forsetene i ID.3 er justert helt ned, så er det ikke mulig for baksetepassasjerer å få skoene inn under forsetene.
#67
ID.4 / Sv: Bilder
onsdag 22. januar 2020, klokken 00:19







"The next ID" slik den står utstilt på VW DRIVE i Berlin i disse dager. Hjulene er 21 tommer.

Klikk på bildene for full størrelse.
#68
ID. Buzz / Sv: Kommer denne? Når?
lørdag 11. januar 2020, klokken 13:57
Verken ID.3 eller ID.4 ser ut til å bli så kule som konseptene var. Tipper dette også blir tilfelle for ID.Buzz.

Er dette bilen som skal være den elektriske varianten av Caddy? Da må i hvert fall 2-3 seters varianten med stort varerom få en helt annen og mer realistisk pris.
#69
ID.3 / Sv: Priser i Norge og utlandet
onsdag 08. januar 2020, klokken 18:56
Sitat fra: gte-bjørn på onsdag 08. januar 2020, klokken 18:45
Når du har trukket fra 24% finsk moms, har du da trukket 24% fra sluttsummen? Det er isåfall feil, du skal dele på 1,24 og det betyr å trekke fra ca. 19,35%. Bare for å pirke litt, i tilfelle.  :police:

Selvsagt delt på 1,24.

Du kan følge lenken til kilden og selv kontrollregne, om du ikke tror meg ;)
#70
ID.3 / Sv: Priser i Norge og utlandet
onsdag 08. januar 2020, klokken 10:48
Fikk nå høre fra en av finnene at prisene oppgitt så langt i Finland ikke nødvendigvis er de endelige finske prisene. Priser og spesifikasjoner kan endres inntil endelig kontraktsinngåelse.

Min vurdering er da at prisene som nå er oppgitt i Finland og kanskje i Danmark er antydninger slik som vi i Norge har fått muntlig fra selgere.

#71
ID.3 / Sv: VW ID.3 - tråden
onsdag 08. januar 2020, klokken 09:42
Sitat fra: TM på onsdag 08. januar 2020, klokken 05:34
Det står noe interessant i artikkelen fra InsideEVs.

«The version with the biggest battery (77 kWh) will not be combined with a panoramic roof, while those who opt for the panoramic roof will have to accept that they will not be able to install a bike rack»

Betyr det at det likevel blir mulig med takstativ på ID.3. Siden det er omtalt i forbindelse med panoramatak er det jo lite sannsynlig at de mener sykkelstativet for kroken bak (som vel heller ikke kommer med det første)

Det sies andre steder at "bike rack" her betyr sykkelstativ montert på kule bak på bilen. Betyr dette at ID.3 1st Max ikke kan ha sykkelstativ på kule?

Apropos dette, så sies det også enkelte steder at biler med 77 kWh batteri kun får fire setebelter. Det midterste setebeltet bak utgår. Tror dette var et av ryktene som kom fra Danmark.

Summen av manglende mulighet for hengerfeste, manglende mulighet for takstativ, umulig å kombinere glasstak med sykkelstativ på kule og kun 4 seter i 77 kWh utgaven gir meg en følelsen av at ID.3 er en vingeklippet bil. Jeg tror bilen blir stadig mindre aktuell som eneste bil for familier.
#72
ID.3 / Priser i Norge og utlandet
tirsdag 07. januar 2020, klokken 21:14
VW i Finland har presentert priser for ID.3 i dag.

Basert på info lagt ut på Facebook av en av deltagerne er de finske prisene som følger. Omregnet fra Euro og fratrukket 24% finsk moms.

ID.3 1st        NOK 319.000
ID.3 1st Plus NOK 363.000
ID.3 1st Max NOK 398.000

Finland får 250 ID.3 1st biler fordelt slik:

ID.3 1st         20 biler
ID.3 1st Plus 120 biler
ID.3 1st Max 110 biler

Leveranse i August/September.

Kilde: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1961107567365935

(Så dessverre ikke at det var tråd med samme tema lenger nede på siden før jeg postet. Kan nå ikke slette denne meldingen/tråden.)
#73
ID.3 / Sv: VW ID.3 - tråden
tirsdag 07. januar 2020, klokken 19:02
Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 06. januar 2020, klokken 23:43
https://insideevs.com/news/391335/volkswagen-id3-delayed-until-august-2020/

Danmark har fått beskjed om forsinkelse, tipper møller ikke vil informere i frykt for å miste kunder.

Jeg ser det skrives andre steder at VW Danmark sier at heller ingen andre land vil motta leveranser før i August. Mye mulig at dette viser seg å stemme, men kan vanskelig tenke meg at VW Danmark er autorisert av VW sentralt til å gå ut med slik informasjon. Tipper dette handler om hva VW Danmark "tror" er riktig eller hva de føler de må si for å berolige egne danske kunder.

For effektiv leveringsprosess så er det naturlig at ikke alle land får biler til samme tid og da kan ikke alle få biler først. Hvorfor skal da Danmark prioriteres?

Uansett så er August fremdeles en sommermåned i min kalender, så strengt tatt er dette innenfor hva som ble sagt av salgssjefen over alle salgssjefer VWs Jürgen Stackmann under lanseringen av ID.3 i mai 2019.

#74
ID.4 / Sv: Rykter om ID Crozz (ID.4?, SUV & CUV)
tirsdag 07. januar 2020, klokken 15:43
Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på tirsdag 07. januar 2020, klokken 00:35
Sitat fra: Gnist på tirsdag 07. januar 2020, klokken 00:23
Til sist i denne pressemeldingen fra VW sier de at planen er å starte produksjonen av produksjonsversjonen av ID. Crozz i 2020.
Produksjonen av ID.3 startet i november 2019 med utlevering sommer 2020. Selv om ID.4/ID.Crozz får et kortere vindu fra produksjonsstart til utleveringer starter, så kan det fort blir 2021 før vi ser den på våre veier.

Det som holder leveranser av ID.3 tilbake er at programvaren ikke er ferdig. Programvaren i ID.4 vil ganske sikkert bare være en lett videreutvikling av programvaren i forhold til ID.3 bilene som leveres til samme tid.

Det å fysisk lage ID.3 virker det som om de har god kontroll på.

Det å i parallell kjøre prosjekt for å utvikle hardwaren i ID.3 og ID.4 er jeg ganske sikker på at VW har kapasitet til.

Jeg er helt sikker på at VW ønsker å få til leveranser av også ID.4 i 2020. Dette for å dekke behov hos flere kundegrupper enn de ID.3 dekker og dermed øke sjansen for å få levert de 100.000 MEB-baserte bilene VW har som mål å levere i 2020.

Så får vi se om de klarer det.

Jeg tipper at VW ønsker å starte leveransene av ID.4 samtidig som de starter leveranser av "ordinære" ID.3.
#75
ID.4 / Sv: Rykter om ID Crozz (ID.4?, SUV & CUV)
tirsdag 07. januar 2020, klokken 00:23
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/press-releases/volkswagen-significantly-raises-electric-car-production-forecast-for-2025-5696

Til sist i denne pressemeldingen fra VW sier de at planen er å starte produksjonen av produksjonsversjonen av ID. Crozz i 2020.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA