Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Gnist

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 16
31
ID.4 / Sv: Bilder
« på: Lørdag 22. August 2020, klokken 19:30 »
Lanseringsfarge.

Sennepsgul?

Det stod vel også en hvit bil bak.

Det sies at Skoda skal lansere Enyaq 1. september og VW skal lansere ID.4 tre uker senere.

VW har startet test-produksjon av ID.4 i Zwickau.

Vi har vel ikke hørt noe om at produksjon av Enyaq har startet. I det hele tatt så har ikke jeg sett noe informasjon fra Skoda om hvor de er i løypa med å klargjøre fabrikken for produksjon av Enyaq.

Jeg gjetter på at leveranser av ID.4 starter før Enyaq og at leveranse av ID.4 med AWD også starter før tilsvarende for Enyaq.

32
e-Golf / Sv: Bytte bremser bak på egolf.
« på: ſøndag 16. August 2020, klokken 18:38 »
Hvordan gikk det med bremsebyttet? Jeg har gjort et forsøk, men sliter med å få løsnet holderen til caliperen, som er festet med to XZN (tolvkant) M14 skruer. De satt fryktelig godt. Tar gjerne imot tips der, hvis noen har prøvd seg på disse..

Uten at jeg har skrudd på Golf, så vet jeg at på en del andre biler så er det brukt loctite på de to boltene som holder caliperbraketten. Da kan et slag på en så lang arm som du får plass til få bolten til å løsne.


33
ID.3 / Sv: Tester av ID.3
« på: Mandag 10. August 2020, klokken 11:29 »
Dersom VW vesentlig forbedrer brukersnittet i neste årsmodell, så kan man i hvert fall lure på om utfordringene med brukersnittet i førsteutgaven vil påvirke andrehåndsverdien av denne.

Dersom de bruker millioner av kroner på et system i en "ekstremt moderne bil" og ikke kan endre brukergrensesnittet OTA eller på service, så forstår jeg ingenting. Da er det jo to skritt frem og ett tilbake. Er ikke det hele fordelen med kun skjerm og "en rullende datamaskin".

Det som ikke kan endres er

- knapper i døren for styring av vinduer fra førerposisjon
- knappene på rattet
- sliderene under skjermen

Se videoen fra Autogefuhl for detaljene.

34
Volkswagen VW / Sv: Wolkswagen versjon av E-tron?
« på: Torsdag 06. August 2020, klokken 14:23 »
Er det lansert noen mulighet for en wolkswagen versjon av Audi E-tron?

E-Tron er et Audi varemerke og vil aldri bli å finne på andre bilmerker.


35
ID.3 / Sv: Tester av ID.3
« på: Torsdag 06. August 2020, klokken 13:22 »
Markedet bestemmer, og priser kan justeres.

Dessverre er det flere krefter i markedet enn kundene. Foreløpig viser VW muskler og holder prisene høye.

Jeg tror fortsatt at den minste batteripakken kommer til å selge godt, det gis vel signaler om at alle batteriene etter hvert skal kunne få rask hurtiglading.

Jeg tror også den minste batteripakken kan selge bra i Norge dersom det er en reell prisdifferanse i forhold til den neste størrelsen og om absoluttprisen blir ned mot nivået VW tidligere har skrytt av at ID.3 skal selges for.

Bilen med minste batteripakken vil være en god nummer to bil og pendlerbil for veldig mange. Tilstrekkelig rekkevidde, stor innvendig plass og god grunnleggende kjørekomfort.

Jeg tror at bilen med den minste batteripakken og uten varmepumpe kan bli en storselger på bruktimport til Norge. Spesielt om det drøyer før biler med den minste batteripakken blir tilgjengelig fra Møller.

Jeg er litt usikker på om den jevne kjøper er så ekstremt opptatt av dette "kompliserte" brukergrensesnittet.

Dersom VW vesentlig forbedrer brukersnittet i neste årsmodell, så kan man i hvert fall lure på om utfordringene med brukersnittet i førsteutgaven vil påvirke andrehåndsverdien av denne.

36
ID.3 / Sv: Tester av ID.3
« på: Torsdag 06. August 2020, klokken 12:09 »
Motor har prøvekjørt.

https://motor.no/elbil-id3-nyheter/sorry-alle-andre-dette-blir-en-suksess/176237?fbclid=IwAR1nN74_VHm8_eRDPwszuWjX-dZE79aP1_Lr4f2KoRjtxQmzPHRVuozhAIU

Klart det blir en suksess. Tiden da folk kjøper ny elbil før den er ute hos forhandleren er nok mer eller mindre over.

Motor hopper glatt over å gi noen vurdering av prisen. Det er manglende samsvar mellom pris og produkt som er det største hinderet for suksess for ID.3.

Jeg tror vi får se at mange barnesykdommer knyttet til "brukersnitt" og programvare først blir rettet i neste årsmodell og at det blir dette som blir den første virkelig gode versjonen av ID.3. Blir også interessant å se hvor mange av barnesykdommene VW unngår å gjenta i ID.4. Med barnesykdommer i brukersnitt, så tenker jeg på slike ting som Autogefuhl tar opp i sin gjennomgang.

37
ID.4 / Sv: Bilder
« på: Tirsdag 04. August 2020, klokken 14:33 »
Ser lovende ut. Krysser fingrene for at de også har klart å gjøre interiøret attraktivt.

38
ID.4 / Sv: Hevet utgave ???
« på: Fredag 19. Juni 2020, klokken 15:30 »
I forbindelse med "spionbildene" fra Kina i går skriver en journalist om 2 utgaver: Crozz (hvit bil) og X (grå bil).  Han skiver også at forskjellen er bla. at X er hevet !!!  Noen som vet mer ??
https://motorillustrated.com/heres-the-volkswagen-id-4-without-in-coverings/49826/

Det har tidligere vært rykte om at det skal komme to versjoner av ID.4, en SUV og en kupe-lignende.

Det er også slik at VW samarbeider med minst to ulike bilmerker i Kina, så kan jo tenkes at de skal ha hver sin versjon av bilen.

Uansett, så virker det trolig at bilen som kommer først i Europa er SUV varianten som vi har sett bli testet og som har vært utstilt i kamuflert utgave ulike steder det snaue siste året.

Det er åpenbart at VW er forsinket i forhold til planene de hadde for et år siden. Hva dette betyr for når levering av ID.4 starter er selvsagt umulig å vite, men jeg blir overrasket om VW leverer ID.4 tidligere enn en gang i 1. kvartal 2021.

40
ID.3 / Sv: Oppdatering fra Volkswagen
« på: Onsdag 17. Juni 2020, klokken 00:02 »
E-post mottatt fra Volkswagen i kveld.

Takk for at du var en av de første kundene i Norge som forhåndsbestilte ID.3 1ST. Du er svært viktig for oss og vi setter pris på din tålmodighet og interesse for ID.3 1ST. I morgen har vi gleden av å invitere deg til å bestille din egen utgave, som en av de aller første i Norge.

Vi åpner bestillingsløsningen i morgen kl 12.00. Du vil da motta en invitasjon på e-post og sms slik at du kan være raskt ute med å bestille bilen din. Denne invitasjonen vil inkludere all informasjon om ID.3 1ST, deriblant priser og detaljert informasjon.

Vi anbefaler at du allerede nå tenker på hvilken farge og hvilken modell du ønsker, og ta gjerne en ekstra titt på volkswagen.no. Det er et begrenset utvalg av de ulike kombinasjonene og vi oppfordrer deg til å være raskt ute når bestillingen åpner for deg.

1ST Mover Club

Som en ekstra takk for din tålmodighet og ditt engasjement ønsker vi å invitere deg til «1ST Mover Club». Dette er et eksklusivt tilbud til deg, og gjør at du kan være en av de første som får din ID.3 1ST i Norge. Tilbudet gjelder i kun fire uker, frem til 16. juli.

1ST Mover Club;

Tilbudet inkluderer vår mest innholdsrike service- og vedlikeholdspakke kostnadsfritt, med en kundefordel på kr 9.562,-

Service- og vedlikeholdsavtale 3 år / 45.000 km.

Avtalen dekker serviceprogrammet til Volkswagen, samt bytte av filtere, skift av bremsevæske og slitedelsreparasjoner innenfor normal bruk.

Erstatningsbil inkludert når din bil er på service

Bytte av vindusviskere når bilen er på service

Det er to funksjoner i bilen som ikke vil være tilgjengelig ved levering;

AppConnect (gjelder alle utstyrsversjoner), men bilens telefonsystem via Bluetooth vil fungere som normalt.

AR Head-up display (gjelder kun ID.3 1ST Max) vil ha begrenset AR-funksjonalitet. Funksjoner som viser hastighet, adaptiv cruise-control, førerassistentsystemer, trafikkskiltgjenkjenning og navigasjon er tilgjengelig.
Funksjonene nevnt over vil være tilgjengelig etter en kostnadsfri oppgradering hos din forhandler estimert til første kvartal 2021.

Du vil være en av de første som får levert din ID.3 1ST i Norge.

De første kundebilene sendes fra fabrikken i Tyskland fra midten av september.

De første kundeleveringene starter i Norge fra månedsskiftet september-oktober 2020.

I den digitale løsningen som åpner for deg i gruppe 1 i morgen vil det være mer informasjon og mulighet til å takke ja til tilbudet om å bli med i 1ST Mover Club. Avtalen om medlemskapet må signeres hos din forhandler for å kunne få tilbudet nevnt over.

Dersom du velger å ikke bli med i 1ST Mover Club, vil levering starte fra slutten av fjerde kvartal 2020. Din bil vil da bli levert med AppConnect og full AR-funksjonalitet.

Har du spørsmål rundt bestillingen av din ID.3 1ST så er din forhandler klar for å hjelpe deg.

I morgen blir en merkedag for alle Volkswagen-entusiaster, og vi gleder oss til å endelig kunne dele alt om ID.3 1ST.

41
ID.3 / Sv: Oppdatering fra Volkswagen
« på: Fredag 12. Juni 2020, klokken 17:01 »
https://www.youtube.com/watch?v=XiwI5_c9E9E

https://www.tu.no/artikler/id-3-leveres-i-september-far-redusert-funksjonalitet/493978

De som velger å ta i mot VW ID.3 i September vil få bilen uten "app-connect" og visning av informasjon fra ruteplanleggeren i HUD.

Slik jeg skjønner det så sier VW at de forventer å kunne levere bilen med all funksjonalitet i 3. kvartal og at de som velger å ta i mot bilen tidlig vil få oppdatert programvare etter årsskiftet.

Dette er i hvert fall en bekreftelse på at VW fortsatt ikke er i mål med programvareutviklingen for bilen. Da er det også en viss usikkerhet om når de faktisk kommer til å bli ferdig.

Disse manglene som nå kommuniseres fra VW kommer på toppen av det som allerede er annonsert om at bilen ikke vil bli levert med "over-the-air" programvareoppdatering, men at man må på verksted for å få dette aktivert. Min gjetting er at de som får bilen i September først kan få også dette aktivert etter årsskiftet.

Ingen av disse programvaremanglene er ødeleggende for at bilen kan fungere som bil. Problemet for meg blir at dette blir et signal om at det også kan være andre ting som ikke er helt ferdig.

Jeg kan tenke meg at det å være VW selger som skal kommunisere til "ikke bilinteresserte" kjøpere om ID.3 begynner å bli komplisert.

Så langt har VW vært ryddige på den måten at de ikke har åpnet opp for kontraktsinngåelse før de har en sikker dato for leveranse. Jeg tenker at det også har forenklet kommunikasjonen med kundene.

Nå velger VW å gå i gang med kontraktsinngåelser og leveranser av uferdige biler fra September. Det virker på meg som dette skjer fordi man ønsker å innfri løftet om å levere "i løpet av sommeren".  Da blir meldingene selgerne skal formidle til kundene mer kompliserte og kundene må vurdere om man vil inngå kontrakt på kjøp av en uferdig bil med usikkert leveringstidspunkt.

Dette siste er ikke en ukjent problemstilling for de som har kjøpt ny elbil de siste årene, men likevel er det ikke normalen for den gjennomsnittlige ny-bil-kjøperen.

42
e-up! / Sv: Aktivere Car-Net / We Connect
« på: ſøndag 07. Juni 2020, klokken 19:27 »
Ikke umulig at du kan reklamere til selger på dette gitt at dette var feil ved overtagelsen og ikke ble gjort oppmerksom på av selger. Dette var antagelig en feil som var vanskelig for deg å oppdage før overtagelse, men noe selger burde være oppmerksom på.

43
ID.3 / Sv: Oppdatering fra Volkswagen
« på: ſøndag 31. Mai 2020, klokken 13:27 »
https://www.tu.no/artikler/sliter-med-server-kontakten-vw-id-3-kan-komme-med-redusert-programvare/492765?
VW har sagt at navigasjonssystemet baserer seg på serverkommunikasjon. Slik jeg skjønner vil navigasjonssystemet ikke fungere fullt ut i en bil som ikke er online. Artikkelen sier at noen onlinetjenester skal virke når bilene først leveres. Vi får håpe at navigasjon er en av disse.

Hvis det er snakk om navigasjon i forbindelse med selvkjørende biler er jeg ganske sikker på at Volkswagen har god tid.

Dette er såvidt jeg vet snakk om noenlunde tradisjonelt navigasjonssystem med funksjoner som ligner på det vi er kjent med fra e-Golf. Ikke navigasjon i forbindelse med selvkjøring. 

Jeg kan tenke meg at det at navigasjonssystemet er online kan medføre at oppdateringer av kartet blir tilgjengelig raskt, for eksempel med daglige oppdateringer fra Statens Kartverk.

ID.3 1st og de variantene av ID.3 som følger i de første årene etter vil ikke ha nødvendig hardware for å kunne programvareoppdateres til å bli selvkjørende. Bilene mangler nødvendige sensorer og antagelig også tilstrekkelig kraftig innebygget datamaskin.

Konseptbilen I.D. som ble vist første gang i 2016 hadde sensorer på taket knyttet til selvkjøring og ratt som trakk seg tilbake for å vise hvordan en selvkjørende bil kunne fremstå. Intet av dette er å finne i produksjonsbilen ID.3.

Den bilen VW nå sier skal være den første som får selvkjørende egenskaper er vel produksjonsutgaven av ID. Buzz som firmaet sier skal komme i 2022. Jeg er tvilende til at de holder denne tidsplanen.

44
Mach-e / Sv: Forsinket levering av Mach-E
« på: Onsdag 27. Mai 2020, klokken 19:13 »
Gitt at det blir høy mvasats så er alternativet dyrere for den norske forbrukeren: 25% prisøkning
Men tror selv ikke på at det innføres høy sats med en gang.

Jeg tror nok at coronasituasjonen kan ha satt ting i spill som ellers ville ligget stille, men full mva på elbiler i Norge er utenkelig på kort sikt. Til det er CO2 resultatene samt andre ringvirkninger av den norske elbilpolitikken alt for gode.

Det politiske målet om at den siste fossilbilen selges 31.12.2024 ligger fast. Jeg tror dette målet kommer til å bli høyt prioritert og at mange politikere ønsker at Norge skal være et foregangsland også på denne delen av overgangen til nullutslippsbilpark. Da vil man ikke ta sjansen på å legge mva på elbiler.

Hvis det kommer mva på elbiler i de neste årene, så handler det utelukkende om en symbolsk avgift, for eksempel noen prosent på de aller dyreste bilene.

Det snakkes om at det kan bli mva-fritak på elbiler i EU. Hvis så skjer, så er jeg sikker på at innfasing av mva på elbiler i Norge vil skje når EU gjør det.

Jeg tror også at om bilprodusentene lukter muligheten for det i "nær" fremtid blir et mva-fritak på elbiler i EU, så kan det bidra til at de i dag priser bilene høyere enn de ellers ville gjort. Ref de høye norske prisene på VW "folkevogna" ID.3 1st.

45
Ford / VW MEB baserte Ford-biler
« på: Onsdag 27. Mai 2020, klokken 13:56 »
Ford inngikk i 2019 en avtale med VW om å bygge en ny elektrisk Ford bilmodell basert på Volkswagen sin MEB platform for elektriske biler. Planlagt oppstart av kundeleveranser er 2023. Bilen skal designes ved Fords designstudio i Køln.

I den senere tid har det vært skriving i media om at det kan bli ikke bare en, men to bilmodeller som resultat av dette samarbeidet.

Jeg tenker at det er naturlig å tro at den første av disse blir en bil i Focus-segmentet. Altså en bil i størrelse som VW ID.3, men med Fords designspråk.

Det vil overraske meg om Ford klarer å starte leveranser i 2023, men vi får krysse fingrene og håpe på at det skjer.

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 16