Etter et besøk på tesla kokstad, forøvrig utmerket service denne gangen. Viser det seg at slitasje på kontakten i bilen gjør at den ikke lader på min hjemmelader. Da må den byttes men det er vel en bedre deal enn å bytte ombordlader ;-)
Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitat fra: automat på søndag 03. oktober 2021, klokken 13:29Tja hvis det koster 180 tusen for nytt batteri, tenker jeg at 3 parts verksteder vil ta seg veldig godt betalt for å fikse evt feil. Jmf svart skjerm problematikken kostet jo 15 tusen i begynnelsen hos tredjepart. Men etterhvert som mange verksteder tilbyr batteri rep vil jo prisen synke . men ryker batteriet etter 8 og et halvt år skal man nok få betaleSitat fra: kjølholdt på søndag 03. oktober 2021, klokken 09:20Man går ikke til Tesla og kjøper et nytt batteri. Man går til et tredjepartsverksted som fikser det man har. Så lenge batteriene har vært under garanti har det ikke vært noe marked for dette. Det kommer til å endre seg nå som biler begynner å komme ut av garanti.
Etter 8 år med tesla og batterigaranti som utløper om 1 mnd tenker jeg at mnd leie av batteri er en god ide. Tesla forlanger 180 tusen for nytt batteri. Da har jeg fått 60 tusen i innbytte på det som står i bilen. Nå som prisen for batterileie er 1400 kr pr mnd , tenker jeg dette kan være et godt konsept.
For eiere/kjøpere av 8 år gamle biler så tror jeg den månedlige regninga for batterileie vil oppleves som plagsom. På en helt annen måte enn for nybilkunder.
Batterileieavtalen til Nio får forøvrig kritikk:
https://www.tu.no/artikler/nios-batteriavtale-legger-begrensninger-pa-hvordan-kundene-kan-bruke-bilen/513846
https://www.tu.no/artikler/forbrukerradet-kritisk-til-nio-kontrakt-mener-avtalen-ma-endres/513899
Sitat fra: VegarHenriksen på fredag 03. september 2021, klokken 08:44Nå mente jeg at åpningen av ladenettverket var positivt ! Forøvrig har jeg et ganske godt grunnlag for å mene noe om tesla sitt servicenivå i løpet av disse 8 åra. At alle andre bilfabrikanter også er like idioter skal det være et argument?Sitat fra: kjølholdt på torsdag 02. september 2021, klokken 11:16
Uavhengig av juss synes jeg dette er en elendig måte av tesla å behandle kundene sine på. Jeg skal skifte el bil nå og det blir ikke tesla igjen. Hadde de tatt litt bedre vare på kundene sine , hadde jeg nok gått for en ny tesla. Men med åpning av ladenettverket for andre biler finner jeg liten grunn til å velge tesla da de gir jamt f.......... i kundene . I løpet av denne åtte års perioden har de gått fra å være veldig serviceminded til å gi f.............
Hva i alle dager er det du jabber om? Du har ikke opplevd en eneste ladekø som følge av åpningen av superchargers. Jeg vet ikke helt om du klarer å se grunnen til å åpne superladerne, men jeg vil påstå at det er svært positivt med tanke på utbyggelse, som igjen gjør at flere kan kjøre Tesla.
Hvis du kjøper en E-Tron/I-Pace/Leaf/ID.4/Polestar/Taycan, osv. så sitter du jo i akkurat samme søla når garantien på batteriet går ut. Noen av disse har sikkert dobbelt pris av Tesla på batteribytte.
Har en 2013 mod med orginalt batteri som har gått 160k og ble reseala i fjor.
150.000+ kroner for batteri høres skummelt ut, men men må tenke på at Tesla har en "replace instead of repair" filosofi for å gjøre ting enklest for de. En reparasjon av batteriet kan nok falle ned på 1/10 av prisen, ref. Gruber Motors