Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - edybvik

#1
Hei, har du plukket 50V batteriet helt fra hverandre for å bytte ut enkelt celler som er dårlige?
Har du mulighet til å lage en liten beskrivelse av jobben?
#2
Ikke strøm til aktuator som skal frigjøre girstang fra P(ark).

Mulige feil:
- strømbrudd på ledning til aktuator.
- i mitt tilfelle feil på motstand inne i krympestrømpe på ledningen like før aktuator.
- kan være feil på strømbryter på bremsepedalen. Denne slår på strøm til ledningen til aktuator når man trykker på pedalen.

Førstehjelp: bruk en pinne / skrujern for å frigjøre girstang fra P ved å ta av skinn/plastdeksel ved girstang og på høyre side stikke ned og dytte frem det gule plastdekselet på aktuatoren (laget for dette formålet)
#3
Tidlige elbiler: Think / Sv: Demontere midtkonsoll i Think city
torsdag 07. januar 2016, klokken 17:06
Start med å ta av girstang plastdekselet (skinn) og løsne de 3 skruene. Da får du tatt av toppdekselet når du har girstangen i E. Løsne 2 skruer under det blanke hoveddekselet ( 1 på hver side) dra dekselet litt ned så frontrute varmer og nødblink bryterne går klar og dekselet kommer ut/glir ut. Da kommer nye skruer til syne for feste av dekselsel til midtkonoll og videre oppover mot pærene dine i bryterne.
#4
Har kjøpt inn nye motstander og fått loddet motstand på kortet, samt byttet ledninger som var brent/smeltet.
Satte tilbake MLEC kortet og trillet batteriet inn under bilen og koblet på ledningene, men power limit lampen lyser fremdeles.
Antar at denne "power limit " feilmeldingen må slettes enten i PCU eller på batteriet før bilen kan kjøres?
Kanskje noen vet?
#5
Ja det er en litt merkelig konstruksjon å la alt vannet fra frontruten renne rett ned på alt som er i motor rommet. Fyller støtdemper festene på toppen med vann etc. Kanskje vi bør dekke alt med plast :O)
#6
Tidlige elbiler: Think / Sv: Think charging socket
fredag 22. mai 2015, klokken 21:13
There are many spare parts sold by RøhneSelmer Asker and Bærum Bilforhandler
Adr: Stasjonsveien 20, 1396 Billingstad, Norway Phone 67 57 37 00

Or used parts on junk yard - check internet

http://www.nbfbildeler.no/templates/NewResults.aspx?q=think

#7
Hello Roy,
First of all - powerlimit may be caused by low voltage on the 12V battery, so recharge or replace.

Then all lithium cars in US or EU may get burnt MLEC card and the powerlimit fault. This occurred frequently in US a period - and may be caused by a software bug not switching of external equipment during start up before the main battery is on-line. Like washer / heater / electric heating in rear window or front.

This "overload" probably cause the precharge resistor to burn (inclusive nearby by electric cables)
The resistor can be replaced and also the nearby melted cables. If you are lucky then the rest is ok.
The final problem is to remove the power limit error from the system before driving again.

Today I connected ELM327 to the OBD2 port in the THINK and connected with CAN(29-bit 500 kbaud) and 29 bit CAN filtering. But I have only the version for engine check so no battery info was found :O(

Some pictures of the operation to replace the MLEC card. The second last is the original preresistor - you can buy on net and replace like on my card the last one. Or use some cheaper repair resistor as shown above with two in paralell and cables to connect them to the MLEC card.
#8
For å unngå dette må man alltid slå av varmevifte / varmeapparat før start/stopp av bilen.

Dette i følge et amerikansk bilverksted som reparerer THINK og har byttet mange av disse pre-charger motstandene.
Om kortet ikke er for brent kan man bytte mostanden med en ...
"HVR Advanced Power Components, 47 Ohm U-2115 series which is rated at 3.5 Watts average power and 700 Joules single impulse energy"
Les gjerne: https://groups.google.com/forum/#!topic/2011-think-ev-owners-oregon/_OwMN-tWm4I
#9
Kjøpte en bluetooth dings på Biltema som ble brukt en stund, men kvaliteten var så som så og det var også lyden fra FM radioen. Byttet derfor til en Panasonic med Dab og Bluetooth. Denne oppfyllte alle ønsker.
#10
Yes water heating with 4kw.  Do you know any details about this precharger?
#11
Speildeksel på foten til Fiat speilt på THINK  selges på Røhne Selmer Sandvika og koster 237kr.

Dekselet er ikke samme som på FIAT 500, men Fiat dekselet kan skjæres til , varmes opp med hårføner - bøyes litt og limes på om man ikke har andre muligheter. Ok men ikke så pent som originalt :O)


#12
Hei , ser du har byttet vindusviskermotoren.
Men for andre som er innom og leser, så kan jeg si det er enkelt å bytte vindusvisker motor. Man kan også bytte plasthjulet om noen tenner er ødelagt. Da vil viskeren stoppe, men motoren gå og om man dytter på viskeren så vil andre tenner ta tak og dra den en runde til før den stopper.
NB husk å fylle fett i smørenippelen i hylsen til akselen fra viskermotoren og ut til selve vindusviskeren slik det ikke kommer vann inn og ruster opp. Jeg tror mange Thinker er tomme for fett i den hylsen.
Jeg har både resevemotor og tannhjul om noen trenger.

For å bytte vindusviskermotor:
- skru av vindusvisker
- skru av panser
- ta av side skruer på plastdekselset festet i skjermene og løsne plast proppene i dekselet fra under vinduet.
- løsne og ta av luftinntaket til kupefilteret
- skru av rammen som holder vindusviskermotoren + luftinntaket etc...
- skru ned vindusviskermotoren som er festet med 4 skruer
#13
Noen bilder for hvordan 12V batteri byttes.
A few pictures guiding how to replace 12V battery.
#14
The battery is located under the car -front left side and with access from under the car - but you need to disconnect the cables from above.

- Open the hood
- Remove the hood - only two screws but check the marks for the screws.
Makes it easy to re innstall the hood on the same place and you won't have any problem to open the hood in the future. If you don't center the lock it might get stuck.

Disconnect the battery cables with a 10mm wrench and put some plastic on the cable to isolate - or isolate the battery pole with the cups from the new battery (if available).

Make some kind of support under the battery platform before you remove the screws.
Remove the 3 screws holding the battery platform.
Remove the support and lower the platform with the battery and replace the battery.

Fasten the battery platform again - connect the cables and you are done!
#15
Jeg har en ekstra Think med powerlimit problem. Den vil ikke kjøre og batteri symbolet lyser sammen med power limit som blinker. Det er satt inn nytt 12V batteri som er fulladet uten at det hjelper.
Jeg prøvde å koble batteri fra Thinken som virker til PCU på den som ikke virker. Samt koble jordledningen under setet mellom bilene. Det er vel ikke flere ledninger mellom batteri og bil enn de to til PCU og jordledningen?
Har ennå ikke tatt ned batterikassen selv, så jeg mangler den erfaringen.
Dessverre var resultatet samme som før... bare blinkende power-limit og batterifyllingsgrad nøyaktig som for batteriet som står i bilen - selv om jeg mener det er frakoblet :0(
Hvordan sendes informasjon om batteriladenivå fra batteri til PCU / måler på dashbord?
Noen som har tips om det finnes arbeidsmanual / tidligere erfaring med batteribytte?
All info mottas med takk :O)


Har nå tatt ned batterikassen og resultatet var :
- brent hovedkort på batterikassen - må byttes - tror ikke det er mulig å reparere
- litt sot og smelteskade på plastdeksel til nærmeste batteri - renses og gjenbrukes
- brente/smeltede kabler som er koblet til nederste del av hovedkortet - disse kan nok skjøtes om.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA