Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Carl Anton Stenling

Sider: [1] 2 3 ... 97
1
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil for familie på 5
« på: ſøndag 15. ſeptember 2019, klokken 02:35 »
Vet du om de selger disse noen steder i Bergen?

Multimac bestiller du på nett. De har ulike utgaver tilpasset bredden for de ulike bilene. Ser ut til at firmaet er forberedt på å bistå i rådgivning som en del av kjøpsprosessen.

2
Oslo og Akershus elbilforening / For dyrt og vanskelig å lade i Oslo?
« på: Fredag 13. ſeptember 2019, klokken 21:48 »
Nå er jo ordningen med betaling for lading på kommunale ladeplasser i Oslo etablert.

Hva er din erfaring? Er det for dyrt å lade? Hvordan fungerer tidspunktene og den tekniske løsningen?

3
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Pris på lading i borettslag
« på: ſøndag 08. ſeptember 2019, klokken 21:57 »
Det kommer litt an på om du bare betaler for strøm eller om det også ligger en form for vedlikeholdskostnad/nedbetaling av fellesanlegg (infrastruktur) bakt inn. Dersom det bare er strøm så bør dette være samme pris som du betaler for vanlig strøm, dvs. borettslaget skal fordele kostnaden, men ikke bruke dette som en melkeku.

Dersom det inngår noe infrastruktur så er det vel vanlig å betale rundt 2 kr/kWt, dvs. en dobling av innkjøpsprisen for strøm. Her vil imidlertid investerings- og vedlikeholdsbehovet til installasjonen måtte vurderes for det enkelte borettslag.

Strengt tatt er det vel mer rettferdig at hver enkelt betaler en fastpris per ladepunkt per måned og i tillegg vanlig strømkostnad.

4
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil for familie på 5
« på: ſøndag 08. ſeptember 2019, klokken 15:51 »
Kombinert treseter er også en mulighet: https://www.multimac.com/home

Hvis du aksepterer at familien og bilen behøver en stopp underveis så er det flere modeller som lett kjører denne strekningen.

5
Kjøpe elbil? / Sv: Brukt E-UP
« på: ſøndag 08. ſeptember 2019, klokken 15:47 »
For e-Up er det også et moment at det snart leveres ny utgave med svært mye lengre rekkevidde. Generelt vil jeg si at e-Up bør være priset noe lavere (20-30 %) enn samme årsmodell/kjørelengde Leaf. Imidlertid har e-Up hatt relativt høy nypris, men nå blir den jo mer konkurransedyktig priset i ny utgave.

6
Hyundai Ioniq / Sv: Prute argumenter
« på: ſøndag 08. ſeptember 2019, klokken 08:42 »
Et eksempel (vi har nettopp kjøpt Ioniq selv):

Nypris på veien: kr 290.000 (tilbud fra Aaby Auto med vinterdekk)
Antatt levetid: 200.000 km
Kjøpspris per km: kr 1,45/km

Så til en bruktbil: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=150728361
Bruktpris: kr 199.000
Km-stand: 85.000 km
Gjenværende antatt levetid: 200.000 km - 85.000 km = 115.000 km
Bruktpris per gjenværende km: kr 1,73/km

Et slikt eksempel hvor det fokuseres på kjøpspris per gjenværende km viser at for denne brukte bilen vil du betale mer for hver km enn forrige eier. Normalt skal det være motsatt, dvs. første eier som har garanti og ny bil bør betale mer per km.

For øyeblikket ser det ut til at mange av Ioniq som ligger på Finn er høyt priset. Vi fant det mer lønnsomt å kjøpe ny bil enn brukt pga. dette.

-----------

Du kan bruke overgangen til ny modell som argument for lavere pris. Det kan hevdes at bruktbilprisene vil falle en del straks den nye modellen med større batteri begynner leveringen. Du kan foreslå for selger at han godtar en noe lavere pris nå fremfor å vente og få et enda større prisfall.

7
Hyundai Ioniq / Sv: Prute argumenter
« på: Lørdag 07. ſeptember 2019, klokken 01:20 »
Du kan bruke kampanjeprisene som nå ligger ute og regne ut kostnad per kilometer ved å ta utgangspunkt i 200.000 km levetid. Dersom bruktbilen gir høyere gjenstående kostnad per km enn nybil så forsøker bruktbilselgeren å selge til for høy pris. Du kan også bruke overgangen til ny modell som argument.

8
Hyundai Ioniq / Sv: Fått et tilbud på ny Ioniq, Er dette et godt tilbud?
« på: Fredag 06. ſeptember 2019, klokken 19:25 »
BNH sitt tilbud er vel uten transport/klargjøringskostnader og vinterhjul. Et kjapt overslag tilsier at Aaby Auto har en noe mer fordelaktig pris (hvis vi regner rundt kr 15.000 for vinterhjul + rundt kr 10.000 for transport/klargjøring).
Noen som har kjøpt fra BNH og vet hva faktisk pris på veien med vinterhjul blir?

9
Hyundai Ioniq / Sv: Fått et tilbud på ny Ioniq, Er dette et godt tilbud?
« på: Torsdag 05. ſeptember 2019, klokken 20:21 »
Kjøpte nettopp fra Aaby Auto Ioniq med teknikkpakke og vinterhjul til kr 289.900 ferdig på veien. Det tenker jeg er et godt tilbud.

10
Tidlige elbiler: Think / Sv: Bør jeg kjøpe denne Think City’en?
« på: ſøndag 01. ſeptember 2019, klokken 21:23 »
Dersom man skal kjøpe godt brukt elbil så er mitt råd at man ikke kjøper noe billigere enn i-MiEV hvis man er opptatt av lav totalkostnad. Har selv hatt en Think 2010-modell og synes det var en fin bil, men nå er det ingen enkel bil å vedlikeholde fremover.

Du vil nok finne en i-MiEV til kr 35-40.000 etter pruting. Eventuelt kan du vurdere leasing av brukt elbil.

11
Tidlige elbiler: Think / Sv: Bør jeg kjøpe denne Think City’en?
« på: ſøndag 01. ſeptember 2019, klokken 19:23 »
Think City 2010 er nok mer en entusiastbil enn sparebøsse. Du kan regne med en god del reparasjoner. Typiske svake punkter er batteriet, varmekolbe og motorstyringen.

Et tryggere valg i denne prisklassen er i-MiEV el.l, men også her må du påregne noe reparasjoner. Den har bl.a. en del rust på bremserør og noen har hatt problemer med girkasse eller AC-kompressor.

12
Elbiler i media / Sv: Full fyr i ladeboks og elbil etter lynnedslag
« på: Mandag 26. August 2019, klokken 22:12 »
Direkte lynnedslag er umulig å beskytte seg mot. Et moderne elanlegg inkluderer imidlertid overspenningsvern som reduserer skaderisikoen i situasjoner hvor tordenværet bare har gitt moderate forstyrrelser i strømnettet.
Vi skal jo også være glade for at bilen ikke er full av brennbart drivstoff hvis lynet treffer garasjen :-)

13
Model S / Sv: Forsikring Tesla
« på: Lørdag 24. August 2019, klokken 13:45 »
Ved bilforsikring har man lett for å tenke bare på selve bilskaden. Imidlertid er også kostnadene for personskader meget store. Det snakkes ikke så mye om utviklingen i personskadekostnadene.

14
Leaf 2010-2017 / Sv: Vad ska jag tänka på innan jag går till inköp av Leaf?
« på: Onsdag 21. August 2019, klokken 21:33 »
Det er smart å lese av status for batteriet (SOH) - alternativt kan du få dette oppgitt fra selger og dokumentert i kontrakten.
Import fra varme områder kan gi noe økt risiko for batterisvekkelse. Også en del ulike utstyrsvarianter for importbiler. Bør sjekke at varmepumpe, hurtiglading og setevarme er på plass.
Vær også oppmerksom på de forskjellige generasjonene. Til denne prisen bør du kunne få en generasjon 2 produsert 2013/14 eller senere. Denne generasjonen kjennetegnes ved at den har fotbrekk.
Husk også at det er mye uærlige annonser ute og går. Sjekk derfor nøye og få med i kontrakten alt som er viktige spesifikasjoner.

15
Elbiler i media / Sv: De rikeste får mest glede av elbilfordelene
« på: Torsdag 15. August 2019, klokken 21:47 »
I samfunnsøkonomiske kretser er det stor motstand mot elbilpolitikken. De tenker at man bør gjøre karbonprising og så fikser markedet resten. Ser ut til at mange samfunnsøkonomer også er mer opptatt av å prise utslippene korrekt enn å fjerne utslippene.

Sider: [1] 2 3 ... 97