Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - vangli

#2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hvem skal betale for et bedre miljø?
torsdag 04. juli 2019, klokken 08:43
Er det ikke slik at alt en hører og leser går på "tap for staten", mens ingen snakker om hva bilistene sparer, fordi de velger miljøvennlige løsninger som ikke belaster miljøet på samme måte som fossilbrennstoff, med de besparelser det gir i kroner i form av redusert luftforurensning lokalt som globalt?

Jeg savner også en klargjøring av de samfunnsøkonomiske og sosiale gevinstene og nytteverdien transport med bil og lastebil faktisk har. De gir en uovertruffen fleksibilitet i det ganske land med spredt bebyggelse og store avstander. Veien er blodårene i et et samfunn. De er et fellesgode som vi alle er avhengige av.

Så vidt jeg forstår gir kostnader i form av kroner et bilde på hvor effektivt de forskjellige løsningene er. Når da enkelte tiltak medfører enorme kostnader, stiller jeg derfor et spørsmål om hvor smarte de egentlig er. Jamfør f.eks. jernbane til Tromsø, med en kostnad på 120 milliarder og minst en driftstid på rundt 40 år +/-, før tiltaket er klimanøytralt. Snakker vi da 2080 eller noe sånt?

Kanskje er jeg teknologioptimist, men jeg synes virkelig det er feil å bruke begrunnelser i dagens fossilteknologi for motorer med å begrunne tiltak som gjelder i en framtid hvor dette vil være annerledes. Det er ikke fly, båt og bil som er det egentlige miljøproblemet, men teknologien og drivstoffet som brukes i disse. Når det blir rent og klimanøytralt (elektrisitet, hydrogen o.l.), så faller denne begrunnelsen bort.

Kanskje ville det være mye smartere å bruke noen (mesteparten??) av midlene i disse ekstremt dyre prosjektene til heller å investere i forskning, utvikling, utbygging og tilrettelegging av infrastruktur og teknologier som gir mulighet til faktisk å ta i bruk rene energibærere på alle transportområder. Så får vi heller leve i en overgangsperiode med at noen av veiene ikke blir så superfine som tiltenkt, eller at trengselen i noen byer blir noe større enn det idelle.

Mvh Bent
#3
Leaf 2010-2017 / Sv: Noen Leaf 2011/2012 som har 12barer? (>84%SOH)
fredag 11. januar 2019, klokken 20:13
Leaf fra januar 2012, gått 83.000 km. Har 12 barer, 89,5% SOH målt med Leaf Spy. Det har den ligget på i flere år, gjerne 91% på sommeren og ned mot 89% på vinteren. Saktelader stort sett til 80% og kjører i Oslo området, så ikke de største temperaturpåkjenningene.

Mvh Bent
#4
Carwing / Sv: Noen som har fungerende app?
mandag 07. januar 2019, klokken 21:20
Dette er tullete. Leaf Manager klarer ofte, men uke alltid, å starte både lading og varme, men umulig å få status. Det pussige er at Nissan Connect av til viser status, men så feiler den på lading og varme, men virker noen få ganger.

Mvh Bent
#5
Sitat fra: Gordon Retriever på torsdag 12. juli 2018, klokken 13:19
Sitat fra: SKYNET på torsdag 12. juli 2018, klokken 04:46
Leste et urovekkende innlegg på DinSide om at folk kansellerer sine ordre/kontrakter i trass og frustrasjon på grunn av lang ventetid på Kona ev.

Det hadde vært interessant å vite hvilke forventninger til leveringstid de som trakk kønummer 14-18.000 hadde i utgangspunktet.

Hei.

Jeg har valgt å trekke meg med kønummer rundt 19.000 og levering først halvdel 2020. Et års ventetid hadde vært innenfor. Ellers er jeg av den oppfatningen at konkurransen er dårlig, sett fra kjøpers ståsted, med så lange leveringstider. Leveringsdyktigheten fra leverandørene kunne vært mye bedre. Når det er sagt,  synes jeg at Huyndai har opptrådt ryddig i sin kommunikasjon. Det hadde bare vært så mye bedre med større leveringsdyktighet.

Jeg er ikke redd for at det I løpet av et par år vil finnes utmerkede alternativer med akseptable leveransetider, kanskje til og med Kona. Det er bindingen over nesten to år jeg ikke aksepterer.

Mvh Bent
#6
Dette skjønner jeg. Jeg ligger i køen med kønummer opp mot 20.000. Har fått beskjed om levering i første halvdel 2020 mot å signere kontrakt inne. 27. juli. Leveringstiden er for lang, så etter litt funderinger kommer jeg ikke til å signere noen kontrakt. Da vil noen hundre etter meg i køen kunne rykke fram :o .

På så lang tid vil det skje ting i markedet, og inntil det vil jeg kunne leve fint med min Leaf 1. gen, 2. versjon (24 kWt) og en Outlander PHEV for bruk som krever lengre rekkevidde.

Mvh Bent
#7
Elbilen i Samfunnet / Sv: om elektriske biler
onsdag 02. mai 2018, klokken 09:54
Hei. goo.gl, som er en url forkorter fra Google, er skummel da en ikke vet hvor en havner. Brukes en del av kriminelle for spam. Jeg tørr ikke klikke på slike lenker hvis jeg ikke er 100% trygg på den som har lagd lenka. Hvilken nettside landet dere på?

Mvh Bent
#8
Kun en måte å få dette endret på. Stem på parti eller partier som er mot avgiftsrushet ved neste valg. Mvh Bent
#9
Vel, med dette forsvinner incitatementet til å kjøpe ny elbil, da jeg allerede har en. Rent øknomisk blir det mye rimeligere å kjøpe en eldre sotende dieselbil som snart blir hivd etter deg for en bitte liten sum. En kan kjøre mange ganger igjennom bompengeringen for denne besparelsen. Altså, etter min mening er det tankeløs politikk ikke å beholde de beviselig virkende incitamentene noen år til.

Mvh Bent
#10
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Litt nytt om neste generasjon Leaf
mandag 14. august 2017, klokken 09:50
Noen som vet hvilke ladekontakter med effektbegrensninger som vil benyttes?

Mvh Bent
#11
Carwing / Sv: Leaf manager sluttet å virke?
fredag 31. mars 2017, klokken 09:23
Jeg opplever påloggingsproblemen når jeg bytter enheter. Har manager både på telefon og pad. Får alltid feilmelding 401 når jeg bytter enhet. Da hjelper innlogging, dog vil første enhet deretter feile på samme måte når jeg prøver. Sitter også med et inntrykk av at når en bytter nettverk, må en ofte logge inn på nytt.

Egentlig årsak kan være mye, da jeg ikke er helt trygg på at Carwingssystemet er stabilt oppe til enhver tid. Det ligger jo en lang historikk i den saken.  :o

Mvh Bent
#12
Carwing / Sv: Leaf manager sluttet å virke?
torsdag 02. mars 2017, klokken 07:33
Uff, nå sluttet Leaf Manager å virke igjen (versjon 2.47). Får 401 feil. Nissan EV virker. Er det flere som opplever feil, eller er det bare meg nå?

Mvh Bent :o
#13
Carwing / Sv: Leaf manager sluttet å virke?
fredag 24. februar 2017, klokken 16:38
Supert arbeid gyathaar.
#14
DRIFTSBATTERI / Sv: Nye batteripakker på gamle biler
onsdag 11. januar 2017, klokken 14:49
Se gjerne mitt innlegg:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,25914.msg499304.html#msg499304

Begynn å kreve fra leverandører at det skal være et batteribytteprogram som er hensiktsmessig før en kjøper et bilmerke. Elbiler holder vanligvis lengre enn fossilbiler, og da er det idioti å skrote en ellers brukbar bil fordi en må bytte tank (les batteri).

Mvh Bent
#15
Elbiler i media / Sv: Dagens batterirevolusjon - atter igjen
onsdag 07. desember 2016, klokken 09:29
Gleder meg til å se kablene som skal levere strøm til et 100 kWh superkapasitetsbatteri på 30 sekunder. Lade 90 Kwh på 30 sekunder, med la oss si 450V og helt uten tap, blir vel noe sånt som 24.000A. Altså tjuefiretusen ampere. Vi må vel drasse med oss 30 tonn med kobberkabler da   ;)

Mvh Bent
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA