Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Olemann

Sider: [1] 2 3 ... 128
1
ID.4 / Sv: Produksjon og levering av GTX
« på: Lørdag 15. Januar 2022, klokken 17:42 »
Ser at noen fortsatt etterspør hva andre har gitt for sin bil, rabatter etc.  Dette er så vidt jeg kan erindre solid drøftet de siste 5-6 årene her inne, og tror ikke det kommer nye argumenter på dette feltet.
Et søk eller 3 på Forum gir derfor gode svar på dette.

Kan dele en erfaring;  Oppga min pris/rabatt i en slik tråd for mange år siden.  Det førte til et himla styr, ikke før var de første kommentarene om at jeg fikk en god pris mottatt, før noen absolutte ville vite hvilke forhandler +++   

Åpenbart ikke fordi de var nysgjerrige, men fordi de ville bruke MIN avtale til å presse sin forhandler for selv å spare penger.....Sånn er verden dessverre, og så minner jeg om at prising på en vare er som all annen service, det er et forhold mellom 2 parter, som bygger på relasjoner, og der type relasjon bestemmer også pris.  Listepris er for lister, ikke for handling (unntatt kanskje Tesla)

Det at jeg måker snø for naboen betyr f.eks. ikke at jeg har planer om å måke for alle som kontakter meg....naboen og jeg har en relasjon, som jeg også har til min bilforhandler - bl.a. fordi jeg nå nettopp kjøpte min 7. nye bil der, av samme forhandler.

PS! Dette er et deskriptivt innlegg, ikke normativt, la oss unngå debatten om det er bra eller dårlig at det er slik, jeg lar i alle fall den ligge.

2
ID.4 / Sv: Traction modus GTX
« på: Fredag 14. Januar 2022, klokken 00:05 »
Så når den ikke ser behovet for 4x4, kjører den på bakhjulene da?

Ja, ville ikke sagt den kjører på bakhjulene, så sterk er ikke motoren at du får løftet forhjulene, men den trekker på bakhjulene ja  :D

3
ID.4 / Sv: Traction modus GTX
« på: Torsdag 13. Januar 2022, klokken 17:33 »

Har testet bilen på glattkjøringsbane, men selv med avslått/redusert ESP er det ikke lett å merke forskjell på de ulike modi.
AWD slår inn i alle modi når man spinner og traction modus utgjorde ingen merkbar forskjell.   Dette både ved igangkjøring og ved skrens.
Sånn sett er bilen supertrygg og kjedelig.....min VW 1303S var morsommere på bane  :D

4
ID.4 / Stil og tone på dette fine forum
« på: Fredag 07. Januar 2022, klokken 21:57 »
Ett innspill; for å holde stilen her på Forum en god mil unna Facebook nivå, denne gang basert på en konkret dialog i annen tråd, men er helt generelt, derfor egen tråd.

Ikke beskriv hverandre, ikke skriv at andre ikke forstår, ikke skriv hva andre burde gjøre osv......men si det gjerne til kona eller svigerfar eller speilet om de måtte være interessert, men ikke publiser det for verden for øvrig her inne.  Man overvurderer nok verdens interesse for egne vurderinger av andre, for å si det litt forsiktig.

Jeg er interessert i andres kunnskap om ID4, erfaringer etc, men er overhodet ikke interessert i hva noen her inne mener andre burde gjøre og tenke, hva de forstår osv....og jeg antar jeg ikke er alene der.

Dette burde vel være vanlig folkeskikk i debatter også?  :D

Edit: Jeg skrev over at dette er et innspill, noe det også er, jeg har altså ingen rolle eller mandat eller noe som helst myndighet, derfor et innspill, synspunkter, og noe jeg altså mener gjør Forumet triveligere, verken mer eller mindre.

5
ID.4 / Sv: ID4 på Finn
« på: Fredag 07. Januar 2022, klokken 14:47 »
Interessant og sjeldent, fint å lese at man faktisk kunne droppet noe av alt man tok med og betalte for.  Normen er jo heller at man er blitt avhengig, at det var klokt etc.  Og at man "sikkert" får det igjen ved salg.

Det er bare mitt subjektive inntrykk basert på hva utropsprisen er på finn.no for IDene. Hva bilenen blir solgt for vet jeg jo ikke.
Noe av årsaken kan vre at kjøpere ikke har oversikt over hva de faktisk mangler.
En annen sak er at man ikke bør starte "å drikke dyr vin". Man vil ikke tilbake til gamle dager når man får smaken på det gode utstyret.
Men det har jo alltid vært slik at jo billigere og kjipere bil man kjøper, jo rimeligere bilhold får man. Det billigste er jo å kjøpe et EU-godkjent vrak som holder i 2-4 år og så vrake det. Men ganske kjipt.

Jeg har eid 1 stk ID.4 1st - den er nå solgt og nå eier jeg en ID.4 GTX med alt av utstyr foruten sportspakken.

Er ID.4 GTX med alt av utstyr verdt det?

Foruten de elektriske setene jeg nå har på GTX er det i realiteten ingenting jeg ville savnet om jeg gikk tilbake til ID.4 1st.

HUD - bruker aldri - synes det bare forstyrrer synsfeltet. Var kjempekult i 30 minutter før jeg skrudde det av - og nå er det konstant av.

Pano glass - kult - men det knirker litt i kulden - jeg foretrekker stillhet foran knirk - så kunne jeg velge nå hadde jeg ikke valgt dette.

AWD - jo - det er jo greit med fremkommelighet - men mye morsommere og praktisk med RWD - den fantastiske svingradiusen er undervurdert og RWD var rett og slett mer leken - men litt for få hestekrefter til at det ble virkelig morsomt.

Førerassistentpakke + - joda har den og det ENESTE jeg kanskje ville savnet her er kanskje elektrisk bakluke - var også det som gjorde at tok pakken. I ettertid så innser jeg også at manuell bakluke faktisk har sine fordeler også...

Jeg ELSKER stillhet - derfor var støydempende vinduer et must - men når jeg nå har dem og kunne sammenligne med ID.4 1st som ikke hadde full pakke innser jeg at dekkvalg utgjør kanskje 90% av støyen uansett...
Så jeg kunne fint klart meg uten om jeg så kunne velge fritt de dekkene som støyet minst..

Og så til Matrix lysene som jeg da ikke hadde på 1st, men som følger med på alle GTX så vidt jeg forstår.

Jeg er ikke overbevist om at de er så mye verdt...Jeg kjøpte også en Polestar 2 AWD UTEN noen pakker også - altså vanlig LED - DEN har vesentlig kraftigere lys enn GTX. Faktisk veldig overrasket over dette, men det finnes ikke tvil i min sjel - Polestar sitt standard lys er MYE BEDRE enn GTX. Ikke bare lyser de bedre - de er også mye bedre teknisk å kjøre med da de både lyser bedre og automatikken er raskere og oppfører seg bedre enn den som følger med GTX (har skrudd GTX til å skifte raskt til fullt lys i tilfelle noen lurte). Den eneste jeg ser at GTX er litt bedre - er at den svinger lysene med bilen - det skjer ikke med standard lysene til Polestar - men du verden hvor gode standard lysene til Polestar egentlig er.

Så dette med å være vant til å drikke fin vin..altså bare ha biler med full pakke - vel jeg er ikke helt der ennå.
Jeg tror faktisk jeg hadde vært mer fornøyd med en bil med litt mindre utstyr..nå føler jeg at jeg kanskje har brukt vel mye penger på noe jeg fint kunne klart meg foruten....

6
ID.4 / Sv: ID4 på Finn
« på: Torsdag 06. Januar 2022, klokken 22:16 »

Biler med mye utstyr er lettere å selge enn biler med lite....det er min erfaring.
MEN; Virker som noen glemmer at man skal jo også få igjen for det, og min erfaring er også at noe utstyr faller mer enn bilen for øvrig.
Det er slett ikke åpenbart at en GTX med utstyr for kr. 100.000.-, når den selges om 5 år for 50% av kjøpesum, oppnår kr. 50.000.- ekstra pga utstyret.
Men, at den selges lettere er jeg ikke i tvil om.
Kjøper utstyr jeg selv vil ha, ikke det jeg tror neste eier vil ha.  Dog, om den tid kommer da jeg ikke lenger trenger krok ville jeg fortsatt bestilt det.  Det er for viktig for videresalg til å droppe.

Psykologien i dette er likevel klar, råd man får her inne vil nesten alltid gå i retning av JA; den pakken trenger du, sjelden NEI, ta heller med familien på USA tur og dropp den pakken (fordi alternativ bruk av midlene selvsagt ikke kan diskuteres her inne)

7
ID.4 / Sv: ID4 på Finn
« på: Torsdag 06. Januar 2022, klokken 17:07 »
Jeg er varsom med å lytte til råd om valg av pakker fra de som allerede har valgt sine pakker.  Ikke fordi jeg ikke stoler på hva som er viktig for andre, men fordi jeg etter 10 år her inne på dette Forum, og andre, nesten aldri har lest at noen angret på en pakke de valgte. Altså at de pengene kunne de heller brukt på en sydentur eller et par ski eller hva vet jeg.

Det er ikke lett å erkjenne at man har kastet bort penger, det er mye lettere å venne seg til det man allerede har betalt for, og starte å like det, ja ikke bare like, men starte  synes det er helt nødvendig. 

Mine valg ble panotak fordi jeg liker mye lys, og støydempende vinduer betaler jeg gjerne for.

Top Sport setene satt ikke fruen godt i, så de bortfalt.  Selv liker jeg også bedre standard setene, pga annen sittepute.

"Bagasje"pakken tok jeg fordi jeg ikke liker alt som flyter i bagasjen, dobbelt gulv er supert, og alt av stæsj kan stues under.  Så får man også festeopplegg og nett etc. 

Stor/liten skjerm.  Min siste BMW i3 betalte jeg gladelig ekstra for Navi Pro og stor skjerm, som jeg ikke hadde i min første BMW i3, fordi skjermen hadde flere funksjoner og en annen design.   10" i 1ST og nå GTX er helt topp, vil ikke blåse opp de samme ikonene når det ikke tilbys noe mer enn mer lys og større ikoner.  Bare forstyrrelser synes jeg.

Førerassist valgte jeg pluss pakken, kostet en del, men liker 360 kamera, samt at de andre støttesystemene kan bidra til mer sikkerhet.  Så da var det verdt det.

Men som jeg startet med, det blir akkurat en sydenferie for meg og kona for det vi sparte på å velge standard seter, men full forståelse for at noen mener setene er mer verdt enn en sydenferie. Eller et skikkelig integrert vinskap etc.....

Unntatt fra resonnementet over er jo de som ikke trenger velge, men regnet med at de heller er unntaket enn regelen.

Angrer jeg på noen pakker?  Nei, ikke foreløpig.  Hadde vært artig å høre fra andre hvilke pakker de angrer på.

8
ID.4 / Sv: Produksjon og levering av GTX
« på: ſøndag 02. Januar 2022, klokken 13:03 »
Takker! Får håpe din også er i siget nå snart.

Innbyttepris;  Her tror jeg man kan skrive til man blir både grønn og blå.  Har handlet bil (privat) i snart 40 år og erfaringene er slik:
- Proffe oppkjøpere som vil KJØPE av deg dytter på deg at bilen er mindre verdt fordi den er registrert noen dager for tidlig.
- Proffe oppkjøpere som skal SELGE til deg sier det betyr null og niks.
- Møller legger ved innbytte all vekt på årsmodell, reg.år betyr intet.  Her er de redelige og kjører samme tenkning begge veier.
- Det finnes bilmerker og importører som vektlegger både reg.år og modellår. Da kan reg. år bety noe for formell takst, men mindre for kjøpere som jo legger vekt på alder (og mye annet)
- Og; argumenter om "hva takstmenn flest ville sagt om de ble spurt" er jo rimelig uinteressant, i og med at de ikke er spurt og dermed ikke dokumentert.

Jeg var som sagt ikke redd for å få min i romjula, men skal heller ikke selge med det første, hadde jeg spekulert og skulle solgt i januar hadde jeg nok bedt om reg. i januar.

Fasit får jeg når jeg selger om 2-3-4 år.   Det jeg vet, fra salg av ca. 15-20 biler på FINN de siste 20 årene, er at folk er både frekke, oppfinnsomme og påståelige når det gjelder å presse prisen ned.  Jeg har ventet med kaldt blod, og før eller siden dukker det opp en hyggelig og saklig kjøper  ;D



Da er min GTX endelig hentet og på plass i garasjen.  Nøyaktig 13 uker etter siste leveringsdato i kontrakt.  Og den har så vidt jeg har oppfattet kost seg på et eller annet lager mens den ventet på deler i enda lenger tid enn 13 uker og med ferdigstatus i over 2 måneder.
Antar dette er nokså typiske tall, muligens av interesse for andre som også har siste leveringsdato i kontrakt.

Men, det er historie, nå er den da på plass - og noen ny bestilling av elbil og ditto venting blir det ikke med det første :)
Gratulerer med bil! :+1:
Bestilte bil 21.mai,med siste levering i uke 45.
Da blir det vel levering i første uka i februar på meg da... ;D
Siste beskjed var at de manglet deler til comfortpakke pluss,var i begynnelsen av desember.

Kunne også fritt velge om jeg ville ta levering i desember eller januar her tidligere,før forsinkelsene. Noe selgeren mente var gunstigere ang innbyttepris senere.

9
ID.4 / Sv: Produksjon og levering av GTX
« på: ſøndag 02. Januar 2022, klokken 00:59 »
Ja, pakka med panorama har støydempende sidevinduer.
Har 19" vinter, hadde lyst på sorte, men ville ikke ha 20" og størrelse trumfet farge for min del.

Når det gjelder forbruk må jeg teste mer, om det er 15% mer så stemmer det ikke med spec, vil tro det skyldes ikke sammenlignbare forhold.

10
ID.4 / Sv: Produksjon og levering av GTX
« på: Lørdag 01. Januar 2022, klokken 22:10 »
Takker!
Har kjørt 1St siden påske, så sammenlignet med den er det noen forskjeller som er merkbare.

- GTX virker stillere i høy fart, kan skyldes enten at jeg har utgaven med støydempede sideruter eller at bilene har ulike dekk. Så ingen eksakte data på dette.
- GTX bruker betydelig mer strøm. På tur til hytta anslagsvis 15% mer. Men igjen, ikke likt vær og ulike dekk, dessuten noe kaldere på GTX turen enn sammenlignbar 1St tur.
- GTX virker fastere og bedre på veien.  Om det er bare AWD eller annet vet jeg ikke. (har ikke sports/dyn pakke)
- GTX er selvsagt betydelig kvikkere. 1St har etter min mening litt lite trøkk ved forbikjøring i høyere hastighet. Kia eNiro var bedre der enn 1St.
- 1St har bedre svingradius.  GTX er også god på det feltet.
- 1St manglet en del utstyr som nå er valgt.  Dette er jo subjektivt, men senkbar bagasje som betyr at alt drasset kan stues vekk, el. bakluke, ekte key less, 360 kamera etc gjør bilen mer funksjonell.
- Og, det viktigste: AWD som var hovedgrunnen til byttet.

Da satser vi på det, og at det ikke er så mange deler som mangler 👍🏻 grattis med ny bil og skriv gjerne noen plusser og minutter etterhvert 😃

11
Skoda ENYAQ / Sv: Tar batteriet skade av å fullades?
« på: Fredag 31. Desember 2021, klokken 10:51 »
Dette har vært diskutert et stort antall ganger, har hatt 8 elbiler og i alle fall for 5 av dem har dette vært et tema her på EBF.

Det finnes 3 alternativer:

a) Reduser din bruksfleksibilitet av bilen, og fokuser på at du ikke lader til topp og ikke tapper helt ut. Da holder batteriet seg best, men du kan ikke bruke bilen som du vil.

b) Bruk bilen som du vil og lad som du vil.  Da mister batteriet raskere kapasitet, men du kan bruke bilen som du vil.

c) Be til Gud eller Allah eller en annen du har tro på om at du både kan optimalisere levetid og lade som du vil og bruke bilen som du vil. Hittil er jeg ikke kjent med at noen er blitt bønnhørt.

12
ID.4 / Sv: Produksjon og levering av GTX
« på: Torsdag 30. Desember 2021, klokken 18:52 »
Enig, 23 modell levert i aug 22 holder seg bedre enn 22 modell levert i juni.

Og, noen prøver seg alltid med dette reg.år.argumentet, men det er som jeg skrev tidligere folk som lirer av seg det utroligste for å presse prisen ned, der har en del mennesker større fantasi enn dannelse  :)  Eller kanskje man skulle si, større respekt for egen lommebok enn for sitt omdømme. 

Jeg har hatt mange biler, men aldri har opplevd at noen har vært opptatt av om bilen er registrert i desember eller januar. Men det som betyr noe er om man får en 22 modell registrert i juni/juli eller en 23 modell i august . Det kan nok bety 10.000 kr eller mer, selv om bilene er like og har samme nybilpris.
Dessuten krever VW fabrikken at alle biler som kan leveres i år blir registrert før nyttår på grunn av miljøavgiftene i EU.

13
ID.4 / Sv: Produksjon og levering av GTX
« på: Onsdag 29. Desember 2021, klokken 23:57 »
Tiden vil vise det; jeg har planer om å beholde denne bilen en del år, så når den selges om noen år tror jeg ikke disse 3 dagene betyr kr. 10.000.-  Men som sagt, oppkjøpere og prutere vil helt sikkert servere dette argumentet.  Jeg er nå på min 9. elbil etter min elskede Reva som var den første, så jeg har møtt mange kjøpere på FINN når jeg har solgt disse 8 bilene og ikke alle meldinger holder like høyt nivå, verken språklig eller innholdsmessig  :D   Før eller siden dukker det opp en fornuftig kjøper som verdsetter bilen for det den er og verken skal videreselge eller lire av seg påstander for å presse prisen ned.
Men joda, jeg kommer nok til å få høre at disse 3 dagene betyr at bilen er 1 år eldre...eller noe i den dur...


Nå ble ikke dette nødvendig å vurdere for meg ettersom leveringen av min bil fortsatt er usikker selv om den, som din, ble bestilt i mai. Men jeg må nok innrømme at jeg fortsatt er litt skeptisk og tillater meg å tro at de tre dagene vil koste deg minimum 10k når den dagen kommer at du skal kvitte deg med den.

Men uansett - kos deg med bilen, teoriene om pris før og etter nyttår får vi aldri noe eksakt svar på da ingen tilfeller er like.

14
ID.4 / Sv: Produksjon og levering av GTX
« på: Onsdag 29. Desember 2021, klokken 19:00 »

Da er min GTX endelig hentet og på plass i garasjen.  Nøyaktig 13 uker etter siste leveringsdato i kontrakt.  Og den har så vidt jeg har oppfattet kost seg på et eller annet lager mens den ventet på deler i enda lenger tid enn 13 uker og med ferdigstatus i over 2 måneder.
Antar dette er nokså typiske tall, muligens av interesse for andre som også har siste leveringsdato i kontrakt.

Men, det er historie, nå er den da på plass - og noen ny bestilling av elbil og ditto venting blir det ikke med det første :)

Når skrev du kontrakt Olemann?

Hadde du ingen betenkeligheter med å få bilen registrert på det gamle året?

Kontrakt i mai måned.

Nei, ingen betenkeligheter, det er en 22 modell, vet at det er noen oppkjøpere som kommer til å henge seg opp i at bilen er registrert 3 dager for tidlig, men da selger jeg heller til noen andre.
Dette er nok helst noe som henger igjen i enkelte miljøer, reelt sett betyr det jo intet.
En fordel er det, mindre formuesskatt ettersom det styres av reg år og ikke modell.

15
ID.4 / Sv: Produksjon og levering av GTX
« på: Onsdag 29. Desember 2021, klokken 18:57 »
Morro!   Hørte min var på chekpoint 7 da jeg snakket med forhandler i moss idag. Hva enn det betyr? 😊

Da er det mulig du har bilen allerede i løpet av februar....mener min var på det sjekkpunktet for ca 6 uker siden. Men det betyr neppe så mye, venting på deler er jo ikke noe presis vitenskap.

Sider: [1] 2 3 ... 128