Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Sterkstrøm

#1
B-Electric / Sv: Hvilke dekk passer best
fredag 29. mai 2015, klokken 16:42
Har kjørt ca.2000km. Gjennomsnittforbruk denne perioden ligger på 2.26 kw pr. mil. Temperatur 5-13 grader. Med de dekkene jeg har går bilen ca. 16 mil ved 10 grader og ca. 18-19 mil med lading til 100%. Regner med at bilen går litt kortere med mykere dekk.
#2
B-Electric / Hvilke dekk passer best
fredag 29. mai 2015, klokken 08:58
Jeg har fått levert punkteringsfrie dekk som standard med bilen. Jeg synes de bråker mye. Jeg har kjørt Leaf tidligere og der er dekkstøyen i bilen mye lavere. Er det noen som har vært borti bedre dekk til Mercedesen som ikke støyer så mye?
#3
Jeg hadde ikke Range Pluss.
#4
Har ikke sjekket prikker, men kjørte 16 mil i dag med snittfart 46 km/t med forbruk 1.9 kw/mil og 3 km igjen på gesometeret. Fikk varsel om lite strøm og måtte "hurtiglade" så Statoilen på Økern. Kr 75 for 5.5kw/t.
#5
Jeg har hatt Mercedesen nå i ca. 3 uker og har kjørt litt over 100 mil. Min erfaring så langt er følgende:
Bilen er meget behagelig å kjøre. Den går ca 30% lenger en den 2011 Leafen uten varmepumpe jeg erstattet den med. Med range extenderen vil den gå ennå lenger. Leafen hadde jeg i tre år og kjørte totalt ca 75.000km. Forbruket på blandet kjøring ligger på ca. 2,3 kwt pr. mil ved 5-10 grader. Jeg kjører pent og i modus E.
Mercedesen har noe mer dekkstøy enn Leafen. Det er mulig det skyldes de "punkteringfrie"dekkene som forhandleren kalte de.
Fm radioen fungerer meget bra, men lydanlegget fungerer ikke helt som det skal. Det er ikke mulig å dempe basslyden ned til et akseptabelt nivå selv med bassreguleringen på 0. Det er mulig bilen er for tett?
Komforen er meget bra. Ratt, bremser, ventilasjon fungerer meget bra i forhold til Leafen. Fjering er noe stivt i fartsdumper som på Leafen, men betydelig bedre i svinger etc.
Et irritasjonsmoment er ladekabelen på 13A som følger med. Mercedesen har ladeuttaket på førersiden mens ladeledningen er kun et par meter når den er strekt ut. Dette betyr at ladelokket stikker ut i kjørebanen og ladeledningen ligger som en strikk over karosseriet for å komme til offentlige ladebokser ved parkering i kjørerettningen langs veier. På kjøpesentere må du rygge inntil ladestolper for å få koblet til strøm da ladepunktet ligger rett over bakhjulet.
Med Leafen ladet jeg hver gang jeg hadde anledning til det. Med denne bilen holder det for meg å lade hjemme om natten. Det gjør at jeg ikke har behov for offentlig lading. Jeg ser at det nå har kommet 12kw. trafoer som omgjør fra 230 til 400 volt for lading av Mercedes. Prisen er heller ikke så ille og de kan monteres pågarasjevegger. Jeg skal se hvordan det går med nattlading før jeg eventuelt monterer en slik trafo for hurtiglading. Avsluttningsvis vil jeg si at jeg er meget fornøyd med bilen.
#6
Leaf 2010-2017 / Sv: 3-års garanti på Leaf
fredag 03. oktober 2014, klokken 15:11
Gjelder dette bortfallet av garanti også for batteriene?
#7
Leaf 2010-2017 / 3-års garanti på Leaf
onsdag 01. oktober 2014, klokken 18:42
Vår Leaf firmabil som vi kjøpte i 2011 har nettopp rundet 65000km og blir 3 år i begynnelsen av november. Vi skal bytte ut bilen nå. I vår kontrakt med Nissan står det at bilen har 3 år garanti. Betyr dette at den privatpersonen som kjøper bilen av oss ikke har noe Nissan garanti på bilen utover disse tre årene?
#8
Leaf 2010-2017 / Service og avleste verdier
tirsdag 23. september 2014, klokken 17:47
En viktig del av servicen på min Leaf er å avlese batteribruk og batterikapasitet for å beholde garantien. Siden Nissan kan laste ned brukerdata via carwing skulle det vel ikke være behov for å ha bilen på service for å få disse dataene. Det må da være mulig å lese av data og oppgradere programvare via carwing systemet. Ved eventuell avvik kunne det gis en melding via skjermen i bilen. Da ville det stå igjen å smøre hengsler og bremser, samt bytte pollenfilter. Det er noe jeg kunne klare selv
#9
B-Electric / Sv: Mercedes B-klasse electric drive
mandag 11. august 2014, klokken 12:14
Har du fått noe informasjon om når det åpnes for bestilling?
#10
Synd det ikke er mulig å få en fornuftig vare elbil som går minst 15 -20 mil om vinteren fra forhandler. Jeg skulle gjerne hatt en på jobben innen en prisramme på 300-350.000,- jeg hadde håpet at nv200 skulle klare det, men det ble det ikke noe av. Da blir det diesel bil i stedet.
#11
Noen som vet hva det vil koste å ha en "løs" 12 kwt pakke i bagasjerommet for innkobling ved behov? Gjerne med separat lading og mulighet for å ta ut pakken på en enkel måte?
#12
B-Electric / Sv: Mercedes B-klasse electric drive
søndag 13. juli 2014, klokken 23:32
Jeg ser at Elbil.no ikke har lagt inn Mercedes B-klasse under elbiler som kommer. Er det noen som vet om Elbil.no ikke regner med at denne Mercedesen kommer til Norge? Før lå A-klassen inne, men det ser ut som denne også er blitt fjernet. Er det noen som vet om det er noen spesiell grunn til dette? :o
#13
B-Electric / Sv: Mercedes B-klasse electric drive
fredag 27. juni 2014, klokken 18:48
Det åpnes for bestilling av denne Mercedesen hos Andresen bil i Asker og Ski om en måneds tid. BOS skal vist ikke ta den inn etter det selger i Lillestrøm sier. Andresen bil var veldig positive og greie å ha med å gjøre. Dette til orientering :)
#14
Mercedes/ EQ / Mercedes partner elbil
søndag 08. juni 2014, klokken 22:57
Jeg ser at Mercedes har satt en stjerne i fronten på noe som ser ut som en Peugeot Partner. Er det noen som vet om Mercedes har begynt å selge lett modifiserte Partnere som egne biler? Eventuelt om dette også gjelder elbiler?
#15
Elektriske utfordringer / Sv: Elbil og tordenvær?
søndag 08. juni 2014, klokken 11:43
Du bør benytte overspenningsvern for den stikkontakten du lader elbilen med. Overspenninger kommer ikke bare fra tordenvær. Det kan også komme fra elektronisk utstyr som ladere etc. Til og med flere elbiler som får strøm fra samme sikringsskap kan i enkelte tilfeller skape problemer for hverandre. Nye forskrifter for elektriske anlegg som kom i drift i år (Nek400-2014). Setter noen spesielle føringer for stikkontakter som forsyner elbiler med strøm. Selv for de som har "eldre" anlegg kan det lønne seg å prøve å følge disse. I tillegg til overspenninger kan underspenninger være et problem. Om du bor litt ute på landet hvor det er luftstrekk (ledninger som henger på stolper) kan spenningen synke såpass lavt at det kan oppstå problemer med elektronikk og lading.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA