Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - LeafSwe

#1
Tesla SW og AP / Sv: 2021.44.25 - Holiday update
torsdag 30. desember 2021, klokken 22:57
 ;D
#2
Model 3 / Sv: SR+
søndag 09. mai 2021, klokken 07:11
Sitat fra: TøddiVedder på onsdag 05. mai 2021, klokken 13:22
SR+ går 10 mil kortere enn LR? 614-448=?

Stämmer bra med ca 10 mils skillnad. Vintertid eller vid motorvägskörning är förbrukning ca 200wh/km på lr awd, blir 37 mils räckvidd med 74kWh tillgängligt batteri.
Sr+ 27 mil och 185Wh/km, 50kWh tillgängligt. Blir faktor 0,6 av wltp.

Lr awd 614 x 0,6 = 37 mil
Sr rwd 448 x 0,6 = 27 mil
#3
Model 3 / Sv: Batteriet på en 2019 TM3 LR
mandag 26. april 2021, klokken 14:07
Den hade 499km ny på displayen i bilen. (Wltp 560km)

Let the car go into sleep mode over night at different SOC, for example 90%, 50%, 20%
That will help calibrate the bms and you may get higher km reading.

Sleep mode = sentry mode and apps off
#4
Sitat fra: TorT på mandag 29. mars 2021, klokken 07:05
Leser meg jo opp på Tesla siden jeg har bestilt en LR.

Den nye med varmepumpe tar jo varme fra batteriene for å varme kupeen.

Kan det være så enkelt som at batteriene er kalde, og ikke yter sitt beste på den nyeste?

Mvh TorT

Tror också det beror på batteri temperaturen
#5
Enligt ScanMyTesla

New Panasonic 82,1kWh
Old Panasonic 77,8kWh
LG 74,5kWh
#6
Model 3 / Sv: Performance vs Long range - Kjørekomfort
søndag 15. november 2020, klokken 21:32
Vi har en sr+ med 18" och en performance med 20".
Nästan ingen skillnad på fjädringskomfort och ljudnivån märker vi ingen skillnad på alls.
#7
Model 3 / Sv: SR+
mandag 31. august 2020, klokken 19:00
Sitat fra: z4rd på søndag 30. august 2020, klokken 13:03
Ok, så du mener at 14-18 mil forskjell ikke er vesentlig? Jeg kjører nemlig fint over 50 mil om sommeren med min LR, uten å lade, på en del ulike strekninger i landet.

Jeg snakker ikke om hva som er "godt nok" for den enkelte - men svarte bare på hva som er vesentlige forskjeller mellom bilene, iht trådstarter sin post.

SR+ har 10% lavere forbruk enn vanlig LR? Heftig påstand. Gjerne back det opp. Åpen for at det er tilfellet, men hørtes mye ut.

Forresten så mangler SR+ også noe interiørbelysning, samt fog-lights.

EDIT: Sjekket https://ev-database.org/ - iht oversikten deres er SR+ 5% mer effektiv enn LR AWD. Til gjengjeld lader SR+ 31% tregere på SuC.

Det skiljer ~ 11mil på sr+ och lr awd
https://teslike.com/wp-content/uploads/2019/09/3-km-912.png
Det betyder att sr+ har ~ 11% lägre förbrukning, pga lägre vikt och rwd.

Vi har en sr+ med 18" och en performance med 20" och det skiljer ca 15% i förbrukning. Lr awd 20" och performance 20" har exakt samma förbrukning.
#8
Model 3 / Sv: "Spiser" USB
lørdag 22. august 2020, klokken 09:30
I have had this usb memory for 16 months/1800mil without problems. Easy to hook up with iphone and scroll fast in sentry movies.
https://www.prisjakt.no/product.php?p=3697163
#9
Model 3 / Sv: Bil "sover" ikke like raskt som før
torsdag 23. juli 2020, klokken 22:46
Här i Sverige har det kommit flera kartuppdateringar sista dagarna, kanske det som hållt bilen vaken tillfälligt
#10
Model 3 / Sv: Rengjøring bak originale skvettlapper
tirsdag 26. mai 2020, klokken 23:17
Sitat fra: knegg på tirsdag 26. mai 2020, klokken 18:58
Sitat fra: LeafSwe på tirsdag 26. mai 2020, klokken 18:03
Jag har haft denna rally modell 1år och är nöjd. Hade kina modellen först men bytte.
Man får klippa till dom lite
https://www.biltema.no/bil---mc/laste-og-trekke/tilhengere/skvettlappbeskyttelse/skvettlapp-2000032290

Hvordan monterte du de? Har du bilde?

Originalhålen där nere och en skruv genom plasten där uppe. Dom är mjuka och böjer sig om man kör nedför trottoarkant. Dom är rättså anonyma.

https://ibb.co/KwNCYzC

https://ibb.co/Jm6RFMr
#11
Model 3 / Sv: Rengjøring bak originale skvettlapper
tirsdag 26. mai 2020, klokken 18:03
Jag har haft denna rally modell 1år och är nöjd. Hade kina modellen först men bytte.
Man får klippa till dom lite
https://www.biltema.no/bil---mc/laste-og-trekke/tilhengere/skvettlappbeskyttelse/skvettlapp-2000032290
#12
Model 3 / Sv: Klimaanlegg sommerstid
torsdag 21. mai 2020, klokken 08:25
Jag körde en resa igår och testade förbrukningen i scan my tesla.
Ca 15 grader ute och sol. Körde först manuellt utan AC och fläkt på 4-5 mot ansikte.
När man lägger i neutral ser man vad bilen drar totalt, då ligger förbrukningen runt 400watt.

Efter ett tag blev det lite för varmt i bilen och jag bytte till auto och 20 grader (med ac på), efter det låg förbrukningen i neutral runt 700watt och lagom kallt i kupé.
Så AC drog endast 300watt under dessa förhållanden.

Men om man höjer kupétemp till 21-22, då kickar värmepaketet in för att blanda kall och varm luft och då sticker förbrukningen iväg uppåt 2000watt, detta blir inget problem när det blir varmare ute.
#13
Sitat fra: GOS på mandag 27. april 2020, klokken 16:27
Sitat fra: LeafSwe på mandag 27. april 2020, klokken 10:27
Model 3 performance, 13000km, 13 månader gammal

449km @ 90%
501km i appen om jag drar till 100%
Har du CanBus? Bor du i Oslo området og kunne tenkt deg å måle den?

Jag har scan my tesla, förra sommaren visade den 76.7kWh, nu 75.9kWh.
Man kan räkna ut i energigrafen också men blir lite trubbigare beroende på inga decimaler i procenten.
Inte märkt någon skillnad efter v10, inget som jag hört från andra model 3 heller i Sverige eller på teslaclubsweden.
Här finns lite info, många har fått tillbaka kapacitetstappet.
V10 kanske begränsar vissa bilar med mer DC laddning.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/v10-loss-of-range-5-range-loss-in-2019-model-3-after-install-of-v10-update.169413/
#14
Sitat fra: Contango på mandag 27. april 2020, klokken 11:31
Vi har ikke hatt noen endring av rekkevidde etter software oppdateringer.

Tror ingen annan haft det heller, antingen normal degradering (som hos bjorn nyland) eller obalanserade celler som sänker räckvidden.
#15
Model 3 performance, 13000km, 13 månader gammal

449km @ 90%
501km i appen om jag drar till 100%

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA