Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - rwilthil

#1
Hei. Vurderer å slanke litt i bilstallen. Bilen 1 reg i 1996 og er en orginal Golf 3 Citystromer/El bil. Sjelden sjangs!!

For dem som ikke kjenner til dem, så bygget VW beskjedne 120 stk MK3 Citystromer i perioden 1993-1996. Det regnes at det er ca 30-40 stk igjen.

Citystromer ble bygget alt med MK1, men MK3 var den første som ble solgt til privat. Den hadde da 17Kw bly batterier og en rekkevidde på ca 90km.

Bilen ellers er som en normal 3 dørs MK3, med vanlig girkasse og klutch. Varme apparat har egen webasto og fungerer helt supert. Rent teknisk fungerer alt i bilen. Jeg kjørte den før jeg tok ut batterier, og gikk som normalt.

Batterier er kastet. Nye fåes kjøpt om ønsker dette. Det er std industri bly celler på 6V/180ah (16 stk). Med system spenning på 96v.
Mye likt det som brukes i gaffel truck osv. Men ideelt bør en heller sette inn Lithium.
1/2 av vekt. De orginale batterier hadde samlet vekt på like over 500kg... MK7 e golf sitt ligger rundt 260kg.

Det enkleste vil være å bruke 12V Lithium batteri, eller en kan få tak i et batteri fra E golf, Leaf, Zoe etc hos en hugger å bygge batteri selv. Alt ettersom kunnskap.

Bilen er komplett, og rulles fint på en henger. Innvendig er den meget pen uten slitasje eller mangler. Bilen er hvit med orginal Citystromer dekor.

Negative er rust. Begge kanaler må byttes da det er hull i fremkant mot hjulbue.  Likeså fram skjermene. Dette er ikke kostbare deler, men jobben må likevel gjøres .

Jeg har dessverre ikke bilder akkurat nå, jeg er på utenlands jobb og hjemme ca 18 juni.

Pris vurderes til 20 000,-

Kontakt: rwilthil@gmail.com

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk

#2
e-Golf / Sv: Kjøpe e-golf med «høy km»?
søndag 30. januar 2022, klokken 07:38
Min 2015 model  har et stykke igjen til 200K. Min er ved 80K nå. Har hatt den siden 25K.

Stort sett ser jeg 155-160km ved temp fra 12-13 grader. Og ned mot 100-110 ved -5 ish.

Har ikke merket noe endring Ove tid på dette.

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk
#3
Audi e-tron / Sv: Batterimishandling - har ikke forhandlerne lært?
søndag 30. januar 2022, klokken 07:27
Det er velkjent at endel Lithium batterier (avhengig av kjemi) er anbefalt å lagre ved 60-80%.

Så brukt biler som blir stående i måneder, kan nok absolutt ha bedre av å stå med et ladenivå i det området.





Sent fra min SM-G973F via Tapatalk

#4
Jeg har hatt samme feil på min e golf. Oppstod uten noe ytre påvirkning såvidt meg bekjent.

Var innom merkeverksted å prøvde meg, men avslag som ventet. Men nå er jeg heldig å har nødvendig verktøy for diagnose og programmering, men ville prøve verksted først i og med at bilen var under garanti osv.

Sjekket litt ut selv, å fant ut at sensor da var utenfor kaliberings verdier. Kalibrert på nytt og alt ok siden.

Hvordan og hvorfor det ble slik vet jeg ikke. Men jeg ser det er ganske små toleranser, så det er ikke mye bevegelse som skal til før verdier er utenfor.




Sent fra min SM-G973F via Tapatalk

#5
Audi e-tron / Sv: Batterimishandling - har ikke forhandlerne lært?
lørdag 29. januar 2022, klokken 22:30
Det kan absolutt være jeg tar feil.

Men den buffer som oppgis er av min oppfatning en tilpasset forbruker opplysning basert på det dem kaller netto effekt. Og ikke reelt for det som ligger i programmet/styring.

Jeg kan faktisk bevise at det på min e golf ligger programmert en nedre grense på 20% og øvre grense på 90%.

Basert på celle spenning ved de gitte lade nivå, ser det ut til å stemme ganske greit.

Det er ingen fasit,  men absolutt slik jeg oppfatter det utfra det jeg ser i systemet.

Men det jeg synes er leit, er at mange selgere ikke har rede på elektro i den grad de burde. Det er mange nye begreper som mange nye El bil eiere ikke har noe relasjon til. Og det vil ta godt med tid før vi er på et komfortabelt nivå der vil jeg tro.

Men lærekurven er bratt for mange, så kanskje det går kjappere en ventet .

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk

#6
Det er mye bra informasjon ute både fra kunnskaps rike enkelt personer og nettet.

Men, jeg mener at mye av denne informasjon er mer skadelig enn til nytte for de mange brukere av El biler. Det er absolutt ikke noe galt med informasjonen om de forskjellige Lithium kjemiene/batteriene. Men jeg føler mange glemmer at de aller fleste El biler har avansert BMS som styrer lading nøye.

De aller fleste har en buffer både på bunn og topp, dvs at når bilen er full ladet/viser 100%. Så er i realiteten batteriet bare ladet til f.eks 90% om dette er lagt inn som øvre buffer. Likeså i bunn. Når bilen er "tom"  så er gjerne nivået på 20%.

Dette vil nok variere fra produsenten osv. Men på min e-golf ser jeg det ligger programmert 20% på bunn og 10% på topp. Altså får jeg bruke 70% av batteriets totale kapasitet.

Jeg vil tro det er flere årsaker til dette. Blant annet å forlenge batteriets levetid, samt å beholde bilens oppgitte rekkevidde etterhvert som batteriet slites/degraderes.

Dette gjøres ved å gravis øke den tillatte Soc/Dod, da i et eksempel om dod er 20% og soc er 90%. Så endres dette til f.eks 19%-91% osv. Da vil tilgjengelig effekt være den samme og rekkevidde opprettholdes.


Sent fra min SM-G973F via Tapatalk

#7
Vurderer salg av prosjektet ettersom jeg ikke får tid.

Golf 3 Citystromer, orginal E golf fra VW. For dem som ikke kjenner disse, så er dette altså en MK3 som VW konverterte til El drift og produserte dem. Den har vanlig 5 trinn manuell gir med klutch. Det ble bare produsert ca 120 stk mellom 1993-1996. Hvor mange det er igjen er usikkert, men begynner nok å bli sjeldne og ikke minst en kuriositet. Mener alle var 3 dørs.

For cupe varme installerte dem diesel varmer med påfylling via tanklokk som vanlig. men da med en liten tank på ca 8 liter. Varme apparat styres som på en vanlig MK3 golf.
Orginalt er disse utstyrte med bly batterier  totalt 16 stk 6V/180Ah celler. Fordelt på 8 fremme og 8 bak i tilpassede kasser. Samlet vekt rundt 500Kg.. oppgitt rekkevidde var ca 70-80 km. Dette er samme type som blant annet brukes i El truck etc. Og fåes kjøpt i dag.

Men ideelt bør en jo konvertere til Lithium, enten ved å kjøpe enkelt celler eller f.eks ved å kjøpe en brukt batteripakke fra nyere  El bil og bygge eget batteri. System spenning 96V, men BMS/inverter er programmerbar og skal være kapabel oppimot 300v. Likeså El motor.

Det finnes endel som har gjort Lithium konvertering, beholdt system spenning på 96v og fått rundt +200km rekkevidde avhengig av kapasitet.

Slitedeler ala bremser, hjuloppheng osv er std VW.

De har også regenerering ved bremsing!

Alt av teknikk osv fungerer, varme  lys etc.
Men det er da ikke batteri I bilen.

Av negativt  så er det rust som er saken på denne. Bilen er ellers hel, interiør osv er meget pent uten noe skavanker.

Uten å ha full oversikt så er det frem skjermer som må byttes samt kanaler.

Ved interesse, ta gjerne kontakt på mail, rwilthil@gmail.com

Bud er velkommen,  men virker å være etterspørsel i Tyskland. Så eksport vurderers evt til våren alt ettersom.

Bilen står pent inneklemt i garasjen, så øvrige bilder kan ordnes. Må bare flytte den ut eventuelt .



Sent fra min SM-G973F via Tapatalk

#8
Audi e-tron / Sv: Batterimishandling - har ikke forhandlerne lært?
lørdag 29. januar 2022, klokken 17:02
Om det vises 100% i bilens instrument, så betyr det ikke at batteriet eller cellene er ladet til 100% soc.

BMS i de fleste El biler er programmert med en buffer på bortimot 30% med individuelle variasjoner hos produsentene.

Jeg har flere ganger vært inne å kikket i programmet på min e golf. Disse har 20% buffer i bunn og 10% buffer på topp. Mao er det ennå 20% igjen når bilen er "tom", samt 10% på topp.

Jeg har mange bekjente som stort sett ikke har noe kunnskap om batteri kjemi, lading og generelt elektro. Men de har nærmest panikk for å ødelegge batteriet i sine elbiler ved å lade dem full, eller kjøre dem tom. Basert på det som dem plukker opp fra diverse media om akkurat dette med soc osv.

En kan ikke legge skyld på forbrukere for slike "feil tolkninger", vi må kunne bruke bilene våres uten at det skal være krav eller behov for hverken elektrisk eller teknisk kjennskap/utdanning. Mangel på kunnskap ligger mer hos selgere, som burde vite slikt og ikke minst kunne videre formidle dette til forbrukere. Men kanskje det er ubehagelig å fortelle kjøperen av elbilen at han egentlig ikke får utnyttet mer enn 70% av batteriets kapasitet .

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk

#9
e-Golf / Sv: Retrofit 35,8KWH batteri i 24,2 KWH E-Golf
lørdag 05. juni 2021, klokken 20:52
Tja, kan jo se ut for at batteriet også er unntatt.

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk

#10
e-Golf / Sv: Retrofit 35,8KWH batteri i 24,2 KWH E-Golf
tirsdag 11. mai 2021, klokken 16:13
Skal betale mva i utg pkt ja

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk

#11
e-Golf / Sv: Retrofit 35,8KWH batteri i 24,2 KWH E-Golf
tirsdag 11. mai 2021, klokken 07:50
Akkurat i det tilfellet hentet jeg det selv .
Frakt av litium batterier er noe vanskelig pga restriksjoner og sikkerhet.

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk

#12
e-Golf / Sv: Retrofit 35,8KWH batteri i 24,2 KWH E-Golf
mandag 10. mai 2021, klokken 10:52
Kjøpte det via hugger i Danmark. 

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk

#13
e-Golf / Sv: Retrofit 35,8KWH batteri i 24,2 KWH E-Golf
onsdag 05. mai 2021, klokken 14:36
Kjøpte nettopp en 24kw golf pakke, gå 12K  for denne. 80tkm, 2016. Skal brukes i en Citystromer.

Men det varierer nok ja. Vi går typisk inn i periode på året med færre skade biler, og det er nok da også færre batteri pakker tilgjengelig også. Grønvold bildemontering hadde flere golf pakker i fjor til 15-30K.

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk

#14
e-Golf / Sv: Retrofit 35,8KWH batteri i 24,2 KWH E-Golf
tirsdag 27. april 2021, klokken 23:49
Sitat fra: Dan9x på tirsdag 27. april 2021, klokken 17:16
Jeg fikk faktisk svar fra 4 leaf at de gjennomfører konvertering hos seg for 10 000 DKK. De hadde gjort det på fem stk biler, inkludert en som de selv hadde i daglig bruk. De sa at hinderet var mest det programvaremessige. De brukte visstnok 3 dager på jobben. Da virker det som om muligheten er til stede. Så får hver og en vurdere nytten opp mot kostnaden. Man må også få tak i en batteripakke utenom.
10K dkk synes jeg er relativt ok. Så kan en vel regne mellom 20-30K nok for en batteripakke.

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk

#15
e-Golf / Sv: Retrofit 35,8KWH batteri i 24,2 KWH E-Golf
tirsdag 27. april 2021, klokken 16:20
Det er nok slik at BMS må kodes rett i forhold til batteri kapasitet. Ellers får en nok ikke utnyttet den ekstra kapasiteten.

Om ikke det gjøres, ser jeg egentlig ikke noe grunn til å bytte.

Angående utladning, så vil ikke cellene utlades 100% uansett. Selv Om måler i bilen sier O, så er der en buffer på batteriet/cellene på mellom 10 og 20% som styres av BMS.

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA