Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - mariowing

#1
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Ionity slutter med fastpris
mandag 10. februar 2020, klokken 23:20
Mye fokus på norske forhold her. Fastned er et nederlandsk selskap som har eksistert lenge og nå også ekspanderer til Tyskland. De har til og med lading uten bruk av brikke men kun via identifikasjon i CCS protokollen. De tar €0.59 per kilowatt på dropin. Jeg antar siden de har holdt på såpass lenge at det er en pris de kan leve av. Det setter Ionity sitt griske prisnivå på €0.79 i et enda underligere lys etter min mening
#2
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 05. oktober 2019, klokken 09:07
Sitat fra: mariowing på lørdag 05. oktober 2019, klokken 06:39
EasyPark tar heller ikke påslag på parkeringsplasser som er gratis men som krever at man tar en lapp fra automat, typisk på kjøpesenter med tidsbegrenset gratis parkering. Genialt å stille inne på appen mens man går mot senteret i stedet for å måtte gå til automaten, vente på lappen og gå tilbake til bilen.

Slike steder burde akseptere elektronisk parkeringsur i vinduet, det er enda mye enklere enn å styre med appen ;)

Men da kan de ikke bøtlegge billister som glemmer å trekke lapp. Jeg hadde håpet at tidsur på slike gratis men tidsbegrensede plasser ble gyldig i nye parkeringsforskriften men det klarte jammen bransjen å forhindre. Lite forbrukervennlig!
#3
EasyPark tar heller ikke påslag på parkeringsplasser som er gratis men som krever at man tar en lapp fra automat, typisk på kjøpesenter med tidsbegrenset gratis parkering. Genialt å stille inne på appen mens man går mot senteret i stedet for å måtte gå til automaten, vente på lappen og gå tilbake til bilen.
#4
i-Pace / Sv: H228 utført - Flere forbedringer - gode nyheter
lørdag 31. august 2019, klokken 09:37
Sitat fra: Tellus på onsdag 28. august 2019, klokken 10:51
Vil du kjøre fortere så må du tanke oftere.

Selvfølgelig en selvfølge; men du kommer også raskere frem. Gjorde en regneøvelse etter en tur Gøteborg - Oslo. Jeg snittet 110 km/t og hadde et ladestopp på Rygge. En annen Facebook bruker skrev at han kjørte samme strekning uten stopp med snitt på 90 km/t. Litt regning gav svaret at jeg kom frem to minutter tidligere. Så da ble konklusjonen at det koker ned til personlig preferanse om du ønsker å kjøre uten stopp og ligge i høyre felt eller kjøre på og ta en benstrekk underveis.
#5
i-Pace / Sv: Får vi Android Auto?
fredag 04. januar 2019, klokken 10:08
Sitat fra: daktari på onsdag 02. januar 2019, klokken 17:04
usikker på merverdien av å få Spotify på storskjermen.

Skal du følge loven så er det totalt forbudt å trykke på mobiltelefonen under kjøring for alt annet enn å foreta en samtale (og da må telefonen være fastmontert). Så sånn sett er merverdien nesten uendelig stor da det faktisk gjør det å bytte sang på Spotify mens du kjører lovlig :-)
#6
Sitat fra: Venterpåkona på onsdag 02. januar 2019, klokken 15:21
Hvordan betales det på disse stasjonene?

Med kredittkort på en webside. De ligger også inne i PlugSurfing appen og kan betales med Plugsurfing brikke hvis man vil unngå app. I tillegg kommer Audi og Porsche med egne ladekort/betalingsløsninger som er knyttet mot respektiv bil slik at man «plug and play» uten hverken app eller brikke. Det siste er en del av CCS standarden så det kommer trolig på alle biler.
#7
i-Pace / Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
mandag 10. desember 2018, klokken 20:20
Min legger ikke inn ladestopp, det har jeg skrudd av. Skulle gjerne fortalt deg hvordan jeg gjorde det men ikke lett å huske i set virvaret de kaller en meny ;-) Ladere i Norge ser uansett ut til å være svært mangelfullt, mangler det meste av hurtigladere så vidt jeg kan se.
#8
Jeg vet status på den mellom de to du nevner; fire ladere montert på Circle K utenfor Strømstad. Trafo på plass også, sto et telt over «noe greier» så det så ut som de hadde kommet ganske langt.
#9
i-Pace / Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
søndag 09. desember 2018, klokken 16:58
Sitat fra: Tellus på søndag 09. desember 2018, klokken 14:19
Ikke så gale der der. Er vel litt 120 km/t soner i Sverige. Lå du akkurat på maks hastighet eller litt over ?

Ingen 120 soner på strekningen, men 110 så godt som hele veien. Lå stort sett med cruise kontroll 10 over fartsgrensen så (sett bort i fra den evige debatten om WLTP) så synes jeg det er OK med 300 km rekkevidde under slike forhold. Det betyr at man kan kjøre uten stopp på sommeren, denne gangen hadde jeg et stopp på 20 min med påfyll av 15 kW for å være sikker på å komme frem.

Forøvrig er Ionity under bygging utenfor Strømstad som blir en perfekt, midtveis plassering på denne turen og da kan det kanskje holde med ned mot 10 min ladepause der og ellers ikke noe annet.
#10
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Begynnelsen på slutten for Chademo?
søndag 09. desember 2018, klokken 10:04
Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 09. desember 2018, klokken 05:47
En ny operatør bygger ladestasjoner for tyske bilfabrikanter langs hovedveier, og ryktene sier at denne operatøren satser kun på CCS, og den planlegger noen få stasjoner her i landet. Prismodell og plassering av stasjoner, og antallet plasseringer her i landet, minner meg om Arctic roads, så jeg vil vel ikke gi denne operatøren særlig oppmerksomhet.

Det er ingen (inkludert Tesla) som har bygget så raskt og massivt som Ionity, det er rett og slett det beste som har skjedd hurtiglading for oss som ikke kjører Tesla noen sinne. De bygger altså kun CCS. Din kommentar viser enten at du ikke følger med eller at du ikke vil åpne øynene.

Tesla har valgt CCS som hurtiglading for alle europeiske Model 3 og Model 3 støtter ikke Teslas proprietære hurtigladeløsning. Tesla skal utstyre alle sine ladestasjoner med CCS.  Særlig flere argumenter for at Chademo dør ut trenger ikke jeg.

Forøvrig så er det nå registrert 200 000 elbiler i Norge, av de er det for eksempel 50 000 Leaf og 28 000 Golf. Så å si at ingen produsenter med CCS har klart å selge særlig biler blir også merkelig. Og at Model 3 (med CCS) kommer til å selge mye i Norge i 2019 er hevet over tvil så bildet dreies ytterligere i favør av CCS utbredelse.
#11
i-Pace / Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
søndag 09. desember 2018, klokken 09:40
Kjørt Oslo - Gøteborg - Oslo fredag-lørdag. Våt veibane absolutt hele veien. Fra 0-6 grader ute, 22 inne. 20» piggfrie vinterdekk. Ikke målt vind, månefaser eller annet. Snittforbruk på hele turen 285, snitthastighet 104 km/t.

Interessante observasjoner:
På hjemturen når jeg kom inn i Norge steg snittforbruket på tross av noe lavere fartsgrenser. Antar at dette skyldes at temperaturen sank fra 4 til 0 grader.

Ved Tusenfryd viste bilen at det manglet 10 km rekkevidde på å komme hjem.  Skrudde da på sparemodus og fulgte trafikken i høyre felt. Kom hjem med 7 km i pluss så den modusen kan tydeligvis spare en del.

Rekkeviddeangivelsen faller fortere enn kjørte km, på tross av at bilen vet hvor jeg skal via navigasjonen og at den har et gjennomsnittsforbruk å forholde seg til. Det skuffer litt, bør være mulig å regne seg frem til dette ganske nøyaktig.

Selv med aller nyeste kart anslo navigasjonen at å kjøre fra Tanumshede til Oslo som er 170 km at det skal ta 2 timer og 10 minutter å kjøre, dvs en snittfart på 78 km/t. Det er merkelig lavt siden det er fartsgrense på 110 og 100 på i alle fall 130 km og 80 på de siste 40.
#12
i-Pace / Sv: Litt om infotainmentsystemet i EV400 + random fun facts
tirsdag 04. desember 2018, klokken 22:24
Tror dette først og fremst er input lag fra du har fjernet fingeren til skjermen viser det du har valgt. Om denne forsinkelsen er satt såpass høyt med vilje eller ikke er ikke så godt å si. Scrolling og panorering av kartet går jo raskt og fint så tror cpu/gpu holder greit unna. På den andre siden har man lag'et fra bildene fra ryggekamera som jo virker veldig merkelig og kan allikevel peke på ineffektiv bildeprossesering.

Jeg merker meg at den nedre touchskjermen ikke har input lag. Den sentrale skjermen i dashboardet har heller ikke lag når man bruker scrollhjulet. Så kanskje de rett og slett har tildelt for lite ressurser til den vm som kjører hovedskjermen?
#13
i-Pace / Sv: Lading med Ionity
tirsdag 04. desember 2018, klokken 22:05
Sitat fra: Nordlands på onsdag 28. november 2018, klokken 00:23


Bilen på bildet ladet ved ca 0 grader i luften og med varmt batteri etter fire timers kjøring og to kortere hurtigladestopp tidligere på dagen. Fra 12-70% gikk på 39 minutter og 49 kWh tilført. Ved 34% gav den 415 volt på 199 amp / 82 kW. Det var det høyeste jeg så. Gav mellom 190 og 199 amp helt fra 12% og opp på 40-tallet et sted. Startet forøvrig med 396 volt/199 amp (78 kW) ved 12% så den gir høy fart ganske lenge.
#14
i-Pace / Sv: Litt om infotainmentsystemet i EV400 + random fun facts
søndag 02. desember 2018, klokken 21:49
Har kjørt Skoda (betalt av Jaguar...) i tre uker, ikke enig i at Jaguar sitt system er spesielt vanskelig å bruke. Det er litt terskel for å komme i gang men så fungerer det fint. Dashboard som viser status på navigasjon, media og telefon på en og samme «view» er for eksempel meget bra.

Lagg er det, men ikke mer enn at man glemmer det når man venner seg til det.

Etter min mening så er det største problemet forsinkelse på ryggekamera, at den ruller bakover hvis man ikke bruker creep og at bilen har store problemer med å hente opp profilen basert på nøkkel og telefon slik at det blir veldig tilfeldig hva slags innstillinger som gjøres gjeldende fra gang til gang. 360 kamera velger også noen ganger å bytte til front kamera når man kjører fremover, andre ganger ikke. Kunne dessverre laget en lang liste over denne typen feil :-(
#15
i-Pace / Sv: Tester og medieomtaler
søndag 02. desember 2018, klokken 08:21
Sitat fra: RayBomb på søndag 02. desember 2018, klokken 01:13
Sitat fra: mariowing på torsdag 29. november 2018, klokken 22:04
Hvis man låser opp to ganger og ikke avslutter ladingen på laderen først så avsluttes ladingen uten at man trenger å dra frem brikke eller app. Det er den kombinasjonen jeg liker best!
Er dette noe man kan gjøre med i-pace?
Og pistol da frigjøres fra bilen?

Jeg gjorde det ved en feiltagelse en gang og oppdaget at laderen meldte lading avsluttet. Prøvd det to-tre ganger etterpå med samme resultat. Har sjekket på «min side» og betalingene er korrekt. Så for meg ser det ut til å fungere fint. Så mitt svar på dine spørsmål er ja og ja.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA