Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Noppo

#1
Model 3 / Sv: Har dere Creep på eller av?
tirsdag 10. november 2020, klokken 07:35
Sitat fra: Daniel80 på mandag 09. november 2020, klokken 23:48
Var ikke sånn på S og X. Da holdt den til jeg gav gass.
Om jeg står i slakk bakke og skifter fra P til D (med bremsepedalen inne), så triller den bakover istedefor å stå iro eller krype frammover før jeg rekker å gi gass når jeg flytter foten fra brems til gass. Håpløst om noen står i kø bak meg etc..
Samme i "hold".
Men bremsene er gode ved kjøring, så virker som den gir for lite effekt til motor i creep og hold.

Det er litt utydelig om du har på creep eller ikke, fordi bilen oppfører seg litt annerledes. Men den burde uansett ikke gli bakover i slak bakke.
Har du creep på må mann trykke ganske hardt på bremsen før Hold slår inn. Hold er det samme som parkeringsbrems og du ser det med en liten H i displayet. Hvis bilen da fremdeles triller er det noe galt.

Med creep av, slår hold seg på nesten med en gang du stopper.
#2
Model 3 / Sv: Problemer med tilkobling (App og API)
mandag 23. september 2019, klokken 17:01
Jeg hadde samme problem som deg for en ukes tid siden. Ble da anbefalt å logge ut og inn av appen. Så fungerte det igjen.

Altså gå til Settings og velg "Sign Out". Stopp appen og start den igjen og du blir bedt om å logge inn igjen.
#3
Av de svarene jeg leser her så tolker jeg det slik at aerodynamikken kanskje er den største synderen. Husker en gang jeg leste om en kar som hadde en Passat han dro campingvogn med. Han påstod at forbruket gikk ned med ca 10% når han hadde skiboks på taket. Kan vel da kanskje konkludere med at vindmotstanden på øvre del av campingvognen som er hovedsynderen til merforbruket. Altså, siden Pajeroen er så høy i utgangspunktet så går den "mer i ett" med vognen.
#4
Sitat fra: cra på fredag 31. mai 2019, klokken 11:21
ed Caravella opplevde jeg at forbruket gikk ganske mye ned når jeg trakk henger (CampLet) på ca 400kg kontra langturer uten henger. :) Årsaken er utvilsomt at vogntoget fikk en mye mer aerodynamisk fasong enn caravella hadde aleine. 

Ja, det var interessant! Aerodynamikken har nok mye å si...
#5
Sitat fra: gr på fredag 31. mai 2019, klokken 11:07
Jeg tipper det kan bli et marked for campingvogner og tilhengere med litt mer aerodynamisk fokus fremover.

Ja, det tror jeg nok. Det er jo allerede kommet flere små dråpeformede campingvogner. Dethleffs har t.o.m eksperimentert med campingvogner som har eget batteri for fremdrift.
https://dinfritid.no/caravan/2018/08/campingvogn-el-biler
#6
Det har blitt skrevet mye om forbruk ved trekking av tilhenger/campingvogn på dette forumet. Men her er en litt annen vinkling: Jeg tør påstå at merforbruket ved å trekke henger er vesentlig høyere enn det jeg har med dieselbil. Det jeg lurer på er hvorfor? Skulle nesten tro det var motsatt, med tanke på at elbil har høyere dreiemoment og mer effektiv drivlinje

Jeg har en Mitsubishi Pajero og en campingvogn på ca 2,2 tonn. Ved 80-90 km/t ligger jeg ca 50-70% over normalforbuk. Mens med min kompis sin Model X øker forbruket med ca 100%.

Sjekk også denne videoen som også viser omtrent samme tall:
https://insideevs.com/news/345855/2019-tesla-model-x-long-range-tow-test-video/

Det eneste jeg kan tenke meg er at Pajero er så ueffektiv i utgangspunktet (høy luftmotstand) at forskjellen blir mindre. Andre ideer?
#7
Mye av dette er lett å få tak i her i Norge hvis du ikke bryr det om det er originalt.

Søk på google etter hjulboltkapsel og navkapsel.


#8
Model 3 / Har dere Creep på eller av?
fredag 15. mars 2019, klokken 10:55
Kanskje et teit spørsmål, jeg er nysgjerrig på om dere benytter Creep funksjonen. (Ruller sakte fremover når man slipper bremsen.)
Den eneste fordelen med Creep som jeg kan finne er at det er lettere å kjøre sakte på trange plasser. Ellers foretrekker jeg å ikke benytte Creep. Hva tenker dere andre?
#9
Model 3 / Sv: Huawei p20 pro som nøkkel
torsdag 14. mars 2019, klokken 17:30
Ja se bildet (vedlegg)
#10
Model 3 / Sv: Huawei p20 pro som nøkkel
torsdag 14. mars 2019, klokken 17:07
Jeg har samme telefon og den fungerer fint. Men jeg har gjort som beskrevet og fjernet strømsparing på appen. Det er mange apper du bør gjøre det med...
#11
Model 3 / Sv: Fra "gratis" Autopilot til FSD Pris?
tirsdag 12. mars 2019, klokken 18:15
Jeg har prøvd å få svar på det samme. Fikk beskjed om å gå inn på min side og bestille derfra. Men jeg finner ikke det valget.
#12
Model 3 / Sv: Skjerm går i svart
onsdag 06. mars 2019, klokken 22:31
Prøvde en reset ved å trykke inn begge knapper på rattet. Ble ikke bedre. Prøvde også med bremsepedalen trykket, uten at jeg merket noen stor forskjell. Kontaktet Tesla og de anbefalte en Power off.
Korrekt prosedyre i følge damen:

  • Gå til Safety and security menyen og velg "Power off"
  • vent 5 minutter mens du sitter stille inni bilen. Ikke rør noe.
  • Trykk inn bremsepedalen og bilen starter opp igjen.

Gjorde dette før i dag og har ikke hatt problemer de siste 3 turene jeg har hatt. Håper det var så enkelt å løse...
#13
Model 3 / Sv: Skjerm går i svart
tirsdag 05. mars 2019, klokken 11:07
Takker for svar. Jeg skal prøve en hard reset, så får jeg se om det hjelper.
#14
Model 3 / Sv: Betale til Tesla?
tirsdag 05. mars 2019, klokken 10:01
Du finner kontonummer ved å fjerne NO57 fra IBAN nummeret.
#15
Model 3 / Skjerm går i svart
tirsdag 05. mars 2019, klokken 08:14
Hentet min bil på fredag. Kjempefornøyd, men på søndag begynte skjermen å tulle. Går i svart mens jeg kjører. Så går det ca 10 sekunder så kommer T logoen. 15 sekunder senere er den tilbake. Dette skjer typisk 1 - 3 i løpet av en kjøretur.
Har søkt diverse forum men ikke funnet noen som opplever det. Noen som vet hva dette skyldes og om jeg kan rette det selv? Eller er dette en hardware feil?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA