Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Thomas Parsli

#1
Model X 2014 - 2022 / Sv: Varme i model x
torsdag 22. februar 2024, klokken 15:34
Sitat fra: Gusse på søndag 07. januar 2024, klokken 19:01Fruen(som for det meste bruker bilen), opplever at model x'n 75 2018 ikke blir skikkelig varm.

Biler med 6 eller 7 seter har varmeapparat i midtre rad, og de har en tendens til å slutte å virke pga. dårlig kontakt.
Hvis det er problemet kjenner du at det blåser kalt ved stolpelene, uansett hva varmen står på.

Når byttet dere luftfilter og ev. HEPA-filter på bilen?
(det kan være ganske tett)
#2
Kjøpe elbil? / Sv: Mulig kjøp..eller ikke?
torsdag 16. mars 2023, klokken 13:05
Strålende fornøyd med vår Model 3 (2022 modell LR), men den har hatt følgende problemer

1) Høyre forsete lot seg ikke justere (helt død), etter et par uker.
Forsøkt fikset på mobil service, endte opp på verksted.

2) Elektrisk lukking av bakluke sviktet.
Byttet mye deler på to mobil service, men nå virker ikke varmen i bakruten.

Dette er altså den "stabile" kina-versjonen  :o
#3
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Flatt 12 V batteri
torsdag 16. mars 2023, klokken 12:57
Sitat fra: arthur på torsdag 16. mars 2023, klokken 12:29
Å få rettens kjennelse på å heve kjøpet på en bil grunnet dette batteriet tror jeg ikke vil gå.

Så lenge bilen ikke kan brukes som forventet, er det uvesentlig hva årsaken er.
Problemet er vel programvarefeil ved lading av 12V, hvis det fikses får ikke eier et problem før neste vinter.
#4
Tesla SW og AP / Sv: 2022.12.x
onsdag 20. april 2022, klokken 20:54
Sitat fra: movic på tirsdag 19. april 2022, klokken 21:51
Mon tro hva jeg har gjort galt mot Elon siden jeg fortsatt har 2022.8.2?

Og vår Model X fikk 8.3 i dag  :o
#5
Leaf 2010-2017 / Sv: Forvarming kw
tirsdag 12. april 2022, klokken 10:18
Ti års erfaring (2012-modell) viser at forvarmingen tapper batteriet noe :)

Teoretisk worse case på en kald vinterdag:
Lader du på 10A får du i 2200W, da mister du 2800W fra batteriet. Forvarmer du en halvtime kan du «miste» 1,4kWh - dvs rundt 5-7km rekkevidde.
#6
Model 3 / Sv: En av Norges mest solgte biler er en rustfelle
tirsdag 12. april 2022, klokken 09:56
Jeg tror også rustbeskyttelse er lurt - og kommer nok til å ta det på vår etter 4-5 år (orker ikke å krangle med Tesla om bortfall av garanti).
Lanolin hvert 2-3 år fremstår som en god investering.

#8
Model 3 / Sv: Batteritype Model 3 Kina
fredag 01. april 2022, klokken 13:19
Sitat fra: Nightrider på tirsdag 29. mars 2022, klokken 20:12
Lurer på om dette LFP batteriet på model 3 Standard har bedre forutsetninger for å tåle supercharging på daglig basis med tanke på slitasje?

LFP tåler høye temperaturer bedre og har 3-4x høyere ladesykler, så alt taler for at svaret er ja. Fasit får du om 2-3 år :)
#9
Model X 2014 - 2022 / Sv: Skvulpelyd etter regnvær
lørdag 19. februar 2022, klokken 21:37
Det er vel også dreneringhull i dørlistene, så trykk på de for å sjekke at det ikke ligger vann i listen fordi dreneringshullet er tett.

Morsomt hva som er normalt på en Tesla 😂
#10
E-HS9 / Sv: Hongqi E-HS9
mandag 03. mai 2021, klokken 07:59
Sitat fra: HolyDiver på søndag 02. mai 2021, klokken 21:32
Hongqi E-HS9: 0,345 CD
Tesla Model X: 0,25 CD

Husk at den reelle luftmotstanden er CdA - altså Cd multiplisert med arealet.
Og for meg ser arealet betydelig ut :(

Skal den leveres i Q4 antar jeg Tesla-Bjørn har en video en gang i løpet av sommerferien...

Hurtigladning (ladekurven) blir spennende å se i praksis, oppgitt maks-effekt er latterlige 120Kw :(
#11
Tesla / Sv: Kjøpe brukt model x eller vente på model y?
onsdag 28. april 2021, klokken 13:57
Sitat fra: Vidar1979 på onsdag 28. april 2021, klokken 10:47
Det er nå en vesentlig prisforskjell på X100D og S75D.

Nettopp.
#12
Tesla / Sv: Kjøpe brukt model x eller vente på model y?
onsdag 28. april 2021, klokken 08:38
Sitat fra: geear på tirsdag 27. april 2021, klokken 20:44
Det er to ting som gjør at jeg angrer på at vi ikke kjøpte 100:
- mange langturer uten destinasjonslading.
- mange langturer med større henger, ofte kombinert med manglende destinasjonslading.

100 ville redusert smerten noe, men ikke fjernet den. Uten henger og med destinasjonslading er det uproblematisk å leve med 75.

Vi har aldri angret på å ha kjøpt 100D, men så var vi også utrolig lei av lade-utfordringer etter å ha kjørt P106 og Leaf i mange år.

Vi ville definitivt kjøpt 100D igjen (selv om prisforskjellen er stor), mens en Model S sannsynligvis ville blitt en 75D.


#13
Tesla / Sv: Kjøpe brukt model x eller vente på model y?
tirsdag 27. april 2021, klokken 13:06
Sitat fra: Vidar1979 på mandag 26. april 2021, klokken 00:06
For en helg på hytta så var 6 seter X en mindre kapabel bil enn TMS til min overraskelse.

Min erfaring er motsatt :)
Vi hadde Model S (lånebil) til hytta forrige påske og vår egen Model X (6-seter) ned.
Begge bilene var pakket til randen (2 voksne, 3 barn, bagasje og langrenn/slalåmutstyr til 6 personer) og jeg så ingen forskjell i praktisk volum. Men Model X var mer komfortabel for alle bortsett fra den ene som satt bakerst.

Har også hatt Model S en halv sommerferien og selv om det er en litt morsommere bil, var vi utrolig glade for å få tilbake Model X. Skal jeg kjøre fort på landevei en Model S bedre, men på langkjøring er faktisk Model X langt bedre.

#14
Tesla / Sv: Lang ventetid på service - unikt for Drammen?
tirsdag 27. april 2021, klokken 10:41
Tesla sliter med å skaffe deler, spesielt på Model X ser det ut til.
To ganger har vi fått flyttet verkstedtimen hos et karosseriverksted fordi Tesla ikke klarer å levere deler. Og vi ventet opprinnelig mange uker...

Problemet er globalt, skyldes Covid19 og kommer på toppen av de vanlige problemene hos Tesla...
#15
Lading av Tesla / Sv: CCS oppgtadering. Hvorfor betale?
tirsdag 27. april 2021, klokken 10:29
Sitat fra: Athina på tirsdag 27. april 2021, klokken 10:09
Har en TMX produsert oktober 2017 og vurderer å oppgradere til CCS.

Lader bilen hjemme med en type 2 kabel, nok for hverdagsbruk.

Hvis jeg oppgraderer til CCS:
1. Kan jeg fortsatt lade bilen hjemme med en type 2 kabel?
2. Kan jeg fortsatt lade bilen i Teslas V2 ladere?

Du beholder kontakten i bilen, men får med et adapter (https://www.tesla.com/sites/default/files/CCS/CCS_Combo_2_Adapter_no-NO.pdf).
Med adapteret (etter at bilen er modifisert) kan du lade på CSS, uten adapteret er alt som før.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA