Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Thomas Parsli

Sider: [1] 2 3 ... 228
1
Tesla SW og AP / Sv: HW 3 i produksjon
« på: I går kl. 10:35 »
Største problemet jeg har hatt med slike remedier er at når viskerne går så lager noen av dem en slik film (som forsvinner i løpet av et sekund eller to). Lite gunstig i mørket og med møtende trafikk.  ::)

Har du prøvd å rengjøre viskerbladene?
Jeg forstår det slik at dette er forurensning som bare skyves rundt på ruta.
Jeg har hatt problemet, men bare forbigående. Stoppet ikke for å rense vindusviskere, men det forsvant etter noe tid (høljeregn).

2
Jeg tror pris har blitt så avgjørende på små elbiler at de ikke kommer med firehjulsdrift før hub-motorer blir vanlige (og dermed billige).

Har du trengt firehjulstrekk på BMW i3? De smale dekkene har jo en marktrykk av en annen verden ;)

3
Tesla SW og AP / Sv: HW 3 i produksjon
« på: I går kl. 10:19 »

Ja, har hatt på Rain-X. Då funkar automatikken mykje betre, men viskarane luggar og går skikkeleg ugjevnt på ruta med mykje ulyd...

Rens viskerbladene ordentlig og påfør RainX på de også :)

4
Skal man helst vente til ca.20% igjen eller kan man godt lade fra 40-50% og opptil 80-90%. Hva er best for batteriet? Noen som vet dette sikkert?

* Klattlading er bra, siden det ikke øker temperaturen så mye
* Det er bedre å bruke 10-60% enn 40-90%, høy SOC sliter på batteriet
* Ikke lad til høyere SOC enn du må, med ikke kjør bilen helt tom (til skilpadde)
* 10A er mere skånsomt enn 16A

Fasit på 1. og 2. gen Leaf ser ut til å være batteritap uansett kjøre -og lademønster.
Og at selv kalde Norge ble for varmt for batteriene...

Skulle gjerne sett kapasiteten på en 2011/2012 modell Leaf som kun er ladet på 10A om natten og aldri over 80% SOC.

5
Tesla SW og AP / Sv: 2019.32
« på: Tirsdag 17. ſeptember 2019, klokken 21:54 »
Vår Model X er også bedre på 2019.32.2.2 (enn 2019.28.x), men det er fortsatt litt igjen før dette er akseptabelt.

TACC fungerer litt bedre -ingen bråbremsing på motorvei men den sedvanlige luggingen på småveier (50 og 60km/t) er der fortsatt. Faren for å bli påkjørt bakfra virker mindre og jeg kan muligens bruke TACC mens kona sitter i bilen  8)

AP fungerer betraktelig bedre, plasserer seg ikke så mye til venstre i kjørebanen og tar svinger bedre.

Fartsgrenser er fortsatt feil :(

6
Tesla SW og AP / Sv: Info om tidspunkt for MCU død.
« på: Mandag 16. ſeptember 2019, klokken 16:33 »
Hei.
Går det ann å finne ut hvor mange ganger minne er overskrevet med hjelp av edb verktøy?

eMMC rapporterer ikke antallet P/E (program/erase) så da må du ev. få lest ut statistikk fra OSet som skriver til den. Det tror jeg ikke du kan ta ut...

Kjenner det er slitsomt å vite at lommeboka kan få et innhogg på 30k når som helst så hadde vært greit å finne ut ca hvor lang tid MCU har igjen før den tar kvelden.
Er det noen som har begynt å fikse MCU uavhengig av Tesla?

Ikke i Norge -og jeg kjenner heller ikke til noen som skrur ut MCU for deg og sender den til USA.

Du kan i teorien få noen til å skru ut MCU, lodde av eMMC og så kan du selv sende den til USA. Tipper du havner på under 10.000,- hvis du gjør det på den måten. Men da kan du glemme garanti, noe Tesla vil gi deg på en ny MCU.

Personlig ville jeg ventet til deg gikk istykker og håpet på en oppgradering til MCU3 (avhengig av bilens alder).

7
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hjemmelader for 2 biler?
« på: ſøndag 15. ſeptember 2019, klokken 19:18 »
Vi kjøpte to Easee, betalte 6.495,-/stk og rundt 7000,- for montering av begge.
De står på hver sin 16A 1-fas og det har vist seg å være mer enn nok for vårt bruk.
(Man skal kjøre ganske langt hver dag før 16A ikke er nok)

https://elbil.no/medlemsfordeler/smartlading-med-easee-ladeboks-fra-tibber/

8
Tesla / Sv: Tesla på 4de-plass i pålitelighet - ny kåring
« på: Fredag 13. ſeptember 2019, klokken 16:49 »

Det var uventet og interresant. Gjerne litt lite datagrunnlag?

Gjerne?

Tesla har vel solgt like mange biler som enkelte andre produsenter på listen?
(Model S er solgt som right-hand-drive siden 2014)

9
EQ / Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« på: Tirsdag 10. ſeptember 2019, klokken 16:04 »
Jeg trodde de kjørte til bilene stoppet?

Hvorfor skulle de det?

Normal bruk er å kjøre til bilen sier 0km/0% eller rett før.
Og de som har kommet til en ødelagt hurtiglader med tomt batteri gjør ikke det flere ganger og passer alltid på å ha nok strøm til å rekke et alternativ.

10
Tesla / Sv: Hvorfor har Tesla-sjåfører så dårlig rykte?
« på: Tirsdag 10. ſeptember 2019, klokken 12:35 »
Jeg tror det beror på at Tesla drar til seg "kandidater" av interessant kjønn, og at mange Tesla-eiere benytter seg av mulighetene. Fort å få dårlig rykte da  :laugh:

I Asker -hvor jeg bor- er det mange kvinner som kjører Tesla. Jeg tror faktisk kvinneandelen på Tesla er større for andre merker.

11
Tesla / Sv: Mer dugg i Tesla enn andre biler?
« på: Mandag 09. ſeptember 2019, klokken 09:31 »
Jeg har opplevd (på andre biler) at duggproblemene har forsvunnet etter en ordentlig vask av rutene innvendig.

Jeg bruker enten ganske konsentrert eddik (ikke søl på inventar eller gummilister) eller en blanding av vann tilsatt zalo og salmiakk. Fungerer langt bedre enn kommersielle produkter!

12
Model X / Sv: TMX riper i frontruten
« på: Mandag 09. ſeptember 2019, klokken 09:23 »
Det ordnes med å skifte frontruta. Alle frontruter på alle biler blir slitt.
Går det med forsikring?(har dnb super).

Forsikring dekker som regel bare steinskade, men det kan være greit å sjekke (står i vilkårene og du får nok raskt svar på telefon).

13
Tesla / Sv: Leveringstid på brukte inventory biler
« på: Onsdag 04. ſeptember 2019, klokken 12:24 »
Mener du Inventory-biler som har gått noen titalls km?

Vi fikk vår levert i løpet av to uker samtidig som Tesla leverte ut hauger med Model 3, så det er sannsynligvis snakk om prioritering. Bilen skal i utgangspunktet bare klargjøres.

Hvis det derimot er en brukt bil (https://www.tesla.com/no_NO/inventory/used/ms) er vel det håpløst...
Kanskje det skal byttes deler (som er i bestilling), kanskje har de oppdaget karosserie eller lakkskader de vil fikse.

Hvis du ikke har en kontrakt med leveringstidspunkt tror jeg det er umulig å få kompensasjon.
Hvis du var forespeilet to uker og har solgt den gamle bilen, er det kanskje mulig å mase seg til lånebil -hvis Tesla føler de har gjort feil.

14
Model S / Sv: Tesla i norske medier
« på: Onsdag 04. ſeptember 2019, klokken 10:02 »
https://www.motor.no/artikler/elbil-den-store-lade-og-rekkeviddetesten-sommer-2019/

Motor.no har testet lading av elbiler. I 2019 er forspranget større enn noensinne og det er i praksis bare Tesla som har et velfungernde ladesystem.

For alle andre merker gjelder fortsatt lav effekt, ladekøer, ødelagte ladere, betalingsproblemer osv osv

Etter mer enn ti år med ladeproblemer fikk vi nok og kjøpte Tesla.
Vi bruker fortsatt Leafen til småkjøring, men skyr hurtiglading som pesten!

15
Lading av Tesla / Sv: Ladekurver for de ulike modellene
« på: Tirsdag 03. ſeptember 2019, klokken 23:48 »
Glad jeg har X75D om 100-pakken lader såpass dårligere. For lading nedover Europa var aldri noe problem. Bilen måtte alltid vente på passasjerene.

Grafene på https://forum.abetterrouteplanner.com/blogs/entry/30-tesla-supercharging-summer-2019-update/ viser vel at 100D er raskere enn 75D?

Sider: [1] 2 3 ... 228