Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Thomas Parsli

Sider: [1] 2 3 ... 255
1
Model S / Sv: Ny MS og MX leveres først i mars...
« på: Fredag 22. Januar 2021, klokken 22:56 »
Fordi jeg er redd for å kjøpe rett før ny upgrade kommer, det har jeg klart før. Men bestilte jo også nå fordi jeg har lyst på ny S sånn den er, med litt rabatt er det forhåpentligvis bra kjøp... Usikker rett og slett. Men de må nok uansett gi meg ei uke, litt overraska over at de ønska å levere den ut i Molde i morgen 😅

Så du skal vente en uke, før du ev. avbestiller?

Model Y ble lansert i mars 2019, S/X Raven-modellene i april 2019 og Long Range Plus i midten av februar 2020.

Hvis du venter, bør du nok vente helt til april :D
 

2
Jeg har ikke noe svar dessverre, men dersom det hadde vært mulig å få aktivert varmefolien som er montert på batteripakka, hadde det jo vært en glimrende løsning for å varme opp batteriet før en skulle kjøre. Kanskje noe noen smartere hoder kunne ha laget en knapp til ;)

Varmematten er der for at batterriet ikke skal fryse, husker ikke lenger når den kobler inn/ut men den er neppe egnet til å få opp batteritemperaturen så rekkevidden blir bedre.

Den kopler inn ved -17 om jeg ikke husker feil. Noenlunde i det området der i hvert fall.

Det var -18 ;)

Jeg tror ikke 300 watt medfører økt rekkevidde, hvis det ikke står på hele vinteren da.
Så kan man spørre seg hvorfor Nissan ikke gjør nettopp det...

Slår det inn ved -18 fordi det ikke tåler langvarig bruk?
Er effekten så lav at den ikke påvirker rekkevidden, kun hindrer frostskader?
Hvorfor er effekten så lav?

3
Kjøpe elbil? / Sv: Ny Id4/enyaq eller brukt Tesla X
« på: Fredag 22. Januar 2021, klokken 16:20 »
Nei falkevingedørene er ikke noe viktig bekymring på X`en. Men kan forstå at mange tror de er problematiske mtp kompleksitet.

Min eneste bekymring har gått på gnissing - som ødelegger lakk.
Synes slike lakkskader er ekstremt irriterende - spesielt dersom en fikser dem og så oppstår det nok en gang...

Til å ikke eie en Tesla, bekymrer du deg mye synes jeg?

Tesla justerer dørene så de slutter å gnage på lakken.

Vurderer du å kjøpe Model X?

4
Motorveg er den vegtypen det er minst problematisk å liggja under fartsgrensa på. Dei som kjem bak kan berre leggja seg til venstre med ein gong og susa forbi. På vanlege vegar med mange svingar er det vanskeleg både å køyra forbi og å sleppa fram.

Min erfaring, etter litt for mange langturer med 24kWh Leaf er at å ligge i 70km/t der det er 90km/t er et sted mellom ubehagelig og farlig  :o
Unntaket er hvis du finner deg en trailer/lastebil å ligge bak.

5
Leaf 2010-2017 / Sv: Nissan Leaf 2013-2017 modell - Kjøre Oslo - Bergen om vinteren
« på: Fredag 22. Januar 2021, klokken 16:09 »
Vet du om nettsiden antar at Leaf'en har varmepumpe og batterivarmepakke? Det vil jo påvirke rekkevidden, så det er kanskje mulig å skru dette av og på, men jeg fant ikke ut av det på nettsiden.

Du velger selv bilmodell på ABR, så den blir ganske nøyaktig.
Battervarmeren er kun for å unngå frostskader, den gjør ingen ting for rekkevidden (og kan heller ikke skrus av).

Bruker du ABR får du neppe overraskelser på turen, største utfordring er nok å fikse abonnement hos ladeoperatører :)

Her er turen med en 30kWh, ved -5 grader og regn/snø:

5 ladestopp på til sammen to timer
8,5 timers tur totalt

https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=a27a9cde-d860-4084-b4b3-247b55c93063

6
Kjøpe elbil? / Sv: Ny Id4/enyaq eller brukt Tesla X
« på: Fredag 22. Januar 2021, klokken 11:27 »
Legg til falke dørene ikke er de mest pålitelige og, spesielt de tidlige modellene hadde en del feil med sensor og dører som skraper i lakken på bilen.

Sensorer ble byttet på garanti og lakk ble utbedret, så det bør da ikke være et problem lenger?

På vår bil var det minimal slitasje et sted (høyre bakdør), jeg så det ikke før Tesla justerte døren og bestilte time for lakkering. Etter det er det ingen synlig slitasje etter snart 40000km hvor bakdørene brukes daglig.

7
Tesla SW og AP / Sv: Update 2020.48.35.5
« på: Fredag 22. Januar 2021, klokken 11:22 »
"Note: Before this feature can be enabled, the latest version of Navigation maps must be downloaded via WiFi."

Betyr det at vi til slutt får oppdaterte kart?

De kart-greiene der er Kina-ONLY

Tidligere har Tesla merket regionspesifikke endringer godt, hvorfor tror du denne bare er for Kina?

8
Som emnet sier.. Det kan godt hende at det finnes god informasjon om dette noe sted, henvis meg gjerne dit eventuelt :)

Luftkjølingen er Leaf er riktignok for dårlig på varme dager, men på kalde dager er den god nok til at lading på 16A ikke øker temperaturen nevneverdig...

Det eneste som fungerer er å kjøre med godt pådrag, hurtiglade eller kjøre ganske langt  hver eneste dag (da holder du temperaturen oppe).

Forvarming (av kupe) trekker heller ikke nok strøm til at batteriet blir varmt, spesielt ikke tilkoblet lader (da prøver den å bruke laderen istedenfor batteriet).

Parker i garasje så ofte du kan, lad med 32A hvis du kan og bruk bilen hver dag.
Ut over det er det lite du kan gjøre :(



9
Jeg har ikke noe svar dessverre, men dersom det hadde vært mulig å få aktivert varmefolien som er montert på batteripakka, hadde det jo vært en glimrende løsning for å varme opp batteriet før en skulle kjøre. Kanskje noe noen smartere hoder kunne ha laget en knapp til ;)

Varmematten er der for at batterriet ikke skal fryse, husker ikke lenger når den kobler inn/ut men den er neppe egnet til å få opp batteritemperaturen så rekkevidden blir bedre.

10
Lading av Tesla / Sv: Tur til Hellas
« på: Torsdag 21. Januar 2021, klokken 17:57 »
På en sånn tur ville jeg nok heller kjørt Model X ja. Bedre plass, mindre støy, panorama rute.
For å komme raskest til mål kan det dog være Model 3 er bedre. Selv om X'en har betydelig større batteri.

Jeg har kjørt lange turer (500-1000km) med både Model X og Model S, og selv om Model S er morsom på svingete veier må jeg si Model X er betraktelig hyggeligere på langtur.
Det er faktisk overraskende godt å sette seg i en X etter å ha kjørt S...

Jeg antar Model 3 ligger i den andre enden av skalaen - og at Handyman bør være grønn av misunnelse  :P


11
Kjøpe elbil? / Sv: Ny Id4/enyaq eller brukt Tesla X
« på: Torsdag 21. Januar 2021, klokken 16:03 »
Og en må jo se det oppimot bil i samme prissegment og verdifallet en har på en splitter ny bil. Du kan reparere svært mye på en bil for verdifallet første 1-2 år i den prisklassen....

Konklusjonen til bla. Dine Penger (som har regnet ordentlig på dette) er jo at de årlige kostnadene på en ny bil og en brukt bil er ganske like pga. det høye prisnivået i Norge. (Forutsatt et eierskap over fem år)

Så en brukt Model X vil koste omtrent like mye over 8 år som en ny Model X, man fordeler bare kostnadene annerledes over eierskapet.

Og en ny Model X koster altså dobbelt så mye som en ny ID.4...

12
e-Golf / Sv: Høyvoltsbatteri deksel
« på: Torsdag 21. Januar 2021, klokken 15:41 »
1700,- for å kontrollere var litt dyrt, men er den en 2er eller 3er-feil må den jo utbedres.

Hvis fartsdumper på offentlig vei skader bilen, tror jeg du kan kreve erstatning (kommune/fylke)!



13
Kjøpe elbil? / Sv: Ny Id4/enyaq eller brukt Tesla X
« på: Torsdag 21. Januar 2021, klokken 15:36 »
Det som gjør bildet ennå mer uoversiktlig er at Tesla løpende endrer bilene. Dermed kan det være ennå vanskeligere og dyrere å få tak i rett del. En ting er å endre software - noe helt annet er når 2017 modeller har ulike hardware komponenter

Kan du prøve å forklare hva problemet består av - jeg skjønte ikke problemet?

Det er forøvrig heller ikke bare Tesla som gjør endringer på biler under produksjon, Tesla gjør det bare oftere enn konkurrentene...

14
Tesla SW og AP / Sv: Model3 våkner
« på: Torsdag 21. Januar 2021, klokken 15:32 »
Vi vet aldri hva som skjer på server siden og kriteriene der, disse kan bli endret utenom oppdateringer på bilen slik at tiden for å få bilen til å sovne kan bli lengre, men jeg tipper 99% på at bilen våkner for å vedlikeholdslade 12V batteriet ditt.

Hvis det er årsaken, bør den sove like lenge hver gang (fra den sovner).
Og hvis man lader batteriet (med en smart lader til 500,-) bør det endre oppførselen.

Det må da være enkelt å prøve?

15
Kjøpe elbil? / Sv: Ny Id4/enyaq eller brukt Tesla X
« på: Torsdag 21. Januar 2021, klokken 15:26 »
Volkswagen kommer til å fikse programvaren i bilen.  De har allerede rettet opp masse problemer på ID.3.

Selv om de fikser problemer, vil de ha programvare (og skjerm) som var moderne for fem år siden. Det gjelder forøvrig både VAG og Mercedes, Porsche Taycan har jeg ikke sett på men de har produsert mye rart før (UX/Design).

Fordelene Tesla gir deg er mer plass og ladenettverk, men ladenettverket må de åpne om ikke alt for lenge uansett.

Nei, det *må* de faktisk ikke.
Og hvis EU tvinger de til å åpne opp for konkurrenter (som betaler seg inn), vil det ikke gjelde *eksisterende* superladere.
Så fordelen med SuC vil nok bestå i svært mange år fremover.


Sider: [1] 2 3 ... 255