Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Thomas Parsli

Sider: [1] 2 3 ... 241
1
Model X / Sv: Levetid bremseskiver
« på: Fredag 29. Mai 2020, klokken 09:20 »
For min del er det lite kjøring i byer, og ikke korrosjon som har ført til at kloss(er) setter seg. Det er rett og slett så tettpakket med hardpakket drit (sand, støv, gjørme el.l.) på innsiden nederst og bakerst i kaliper at den indre bremseklossen ikke får vandring. Klossen blir også skjevslitt siden den sitter mer fast nede enn oppe. Eneste løsningen jeg kan se er å  demontere hjul og spyle godt rent i kaliper når man har kjørt på grusvei eller veier med saltsørpe. Ved spyling vil man etterhvert fjerne smøremiddelet, så man bør vel trekke ut klossene og smøre glideflater når man først har av hjulet også.

Jeg vil tippe at 4-5 slike behandlinger i året bør være nok for min del med ca 30-40000 km kjørelengde i året. Pga. en del kjøring på grusveier (eller gjørmeveier nå på våren) bør jeg nok ta en rengjøring om sommeren i tillegg til ved omlegging mellom hjulsett og 1-2 ganger i løpet av vinteren. Det som er sikkert er at bremsene på Tesla trenger mye mer kjærlighet enn på noen andre biler jeg har hatt, men til gjengjelde er det befriende lite annet som trenger service med faste intervall.

Tesla har helt normale bremser fra Brembo, det eneste spesielle med Tesla er ganske høy retardasjon som gjør at bremsene brukes mindre.

Hvis man gjør en ordentlig bremseservice vår og høst (når man legger om dekk) er det mer enn nok.
Du ser godt om det holder å gjøre dette en eller to ganger per år, kjører du et sted med mye veisalting er det nok lurt å gjøre det to ganger per år.

Men det forutsetter at man gjør en ordentlig jobb.
Man må demontere, rengjøre mekanisk (fil og stålbørste) og smøre riktig (ikke for mye) med riktig smøremiddel.
Etter bremseservice skal kaliper og klosser se strøkne ut.


2
Model S / Sv: En liten dekk- og felgguide
« på: Torsdag 28. Mai 2020, klokken 18:00 »
Dvs at jeg nå har tre Michelin og ett Nokian.

Er dette lov? Trodde at man måtte ha like dekk på samme aksling?

Type (sommer/vinter) og dimensjon.
Lovlig, men lite profesjonelt når man ikke spør kunden...

3
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
« på: Torsdag 28. Mai 2020, klokken 15:29 »

Verkstedene/dekksjapper er åpenbart på helt på jordet, opplever at ting er MYE strammere når verkstedet har tuklet med hjulene enn bolter som jeg vet har riktig moment.


Verkstedene bruker momentstav og jeg tror de ikke alltid gidder å bytte til riktig moment. :(
(jeg kjøpt også momentnøkkel når jeg skulle bytte dekk på Tesla med 175nm)

4
Tesla / Sv: Jeg må skryte av Tesla som forhandler og verksted
« på: Onsdag 27. Mai 2020, klokken 16:21 »
Er nok ABS elbilmek bruker.
Ein får orginale Brembo til 4300,- (autodeler) uten rabatter så 3500,- inkl mva inn til et verksted tipper eg på , da er det 2 timer arbeid igjen så det kunne nok gått for 5300,-

Jeg fant ikke noe til den prisen (vurderer å kjøpe derfra):

2 stk bremseskiver (09.N266.21 1104,21/stk) 2208,42
1 stk bremsekloss-sett (P 09 004): 1311,06
Totalt kr 3519,48 + frakt og mva.

Det blir vel over 5000,- ?

5
Model X / Sv: Levetid bremseskiver
« på: Onsdag 27. Mai 2020, klokken 13:30 »
Jeg var nettopp innom SC i forbindelse med bremseservice og noe reklamasjonsarbeid. Fikk melding om at bremsene var slitt ut foran og måtte byttes. Bilen var gått 25000 KM og litt over ett år gammel. Synes det var vel kjapt for en "slitedel" og bli nedslitt. Har vært i lignende situasjon tidligere med nybil som både hadde gått betydelig lengre og som var eldre, dette ble tatt på nybilgaranti/reklamasjon uten diskusjon. Kom overhode ingen vei. Synes det var dårlig håndtert av Tesla. Et argument som gikk igjen fra deres side var at pga. vinter og salt så må bremsene vedlikeholdes jevnlig. Synes bremsene skal tåle dette.

Vår har gått 25.570km (14 mnd gammel) og bremsene er knapt slitte (tipper de holder over 50.000km).

Hvis bremsene er nedslitt har du enten kjørt ekstremt aggresivt -eller så har salt gjort at klossene blir sittende fast og sliter ned både skivene og klosser.

Har du et bilde vi kan se?



6
Tesla SW og AP / Sv: 2020.20.X
« på: Onsdag 27. Mai 2020, klokken 13:15 »
To mann som snekrer hyller i kjellerbodene er ikke i veien for taktekkeren, men hvorfor er det ikke heller prioritert en taktekker til når det fortsatt lekker?

Det er flere forklaringsvariabler, men jeg skal prøve:

* Det finnes få utdannede taktekkere (utdanningen er lang og taktekkerene utgjør en mikroskopisk del av håndverkerbransjen)
* En nyutdannet taktekker trenger flere år på å bygge opp nok erfaring til å være nyttig
* De få taktekkerene som har både utdanning og erfaring har så gode vilkår at det skal ekstremt mye til for å få de til å bytte arbeidsgiver
* De dyktigste taktekkerene har opsjoner de mister hvis de bytter arbeidsgiver
* To taktekkere jobber bare halvannen gang så effektiv som en taktekker
* Ti taktekkere trenger en taktekker-koordinator for å være effektive, til sammen er de 11 personer som får gjort omtrent like mye som 5-6 dyktige taktekkere
* 20 taktekkere trenger to taktekker-koordinatorer og en taktekker-koordinator-koordinator
* De dyktigste taktekkerene liker ikke å jobbe med taktekker-koordinatorer eller taktekker-koordinator-koordinatorer siden de som regel kan mer om koordinering enn om taktekking
* De dyktigste taktekker-koordinatorene er eldre taktekkere, men det finnes nesten ingen av de

Jeg gir meg der...

7
Model S / Sv: Kjøpe brukt Model S solgt opprinnelig til et firma?
« på: Lørdag 23. Mai 2020, klokken 18:44 »
Er det slik å forstå at om jeg kjøper en brukt bil fra en privat person så gjelder ikke forbrukerkjøpsloven for meg mot Tesla?
Det stemmer i prinsippet.

Nei.
Forbrukerkjøpsloven omhandler produktet -ikke forholdet mellom kjøper og selger.
Det er fem års reklamasjonsrett på biler og den gjelder uansett hvor mange eiere bilen har hatt. https://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§35

Mer forklaring her: https://www.biladvokat.no/forbrukerkjopsloven-35/


8
Tesla / Sv: Jeg må skryte av Tesla som forhandler og verksted
« på: Onsdag 20. Mai 2020, klokken 23:39 »
Kommer vel litt an på hvor du bor, 2200 ish for bremseservice hos Tesla vs 900 hos elbilmek. 9500kr for bytte av skiver og klosser foran hos Tesla vs 5300 hos elbilmek.

Originale skiver og klosser fra Brembo koster over 5000,- så det er kanskje snakk om forskjellige deler?



9
Audi e-tron / Sv: Hvor nøyaktig er speedometeret på Etron?
« på: Onsdag 20. Mai 2020, klokken 21:00 »
Dette er regulert i UN Regulation No. 39 - Rev.2 og den sier bilen aldri skal vise for lav hastighet.

https://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/2018/R039r2e.pdf

Gammeldags speedometre leser hastigheten ved omdreininger på forhjulene, noe som ikke er spesielt presist pga. varierende hjuldiameter. Dette løste man ved å legge inn en konstant margin -typisk 5-7% men noen ganger opp til 10%.

Moderne speedometre er korrigert med GPS og er derfor svært nøyaktig (under 1%), men siden de fleste er vant til at speedometeret viser for mye legger noen produsenter på noen prosent.

Det ville være interessant å se hvor nøyaktig speedometeret er uten GPS, men da må man nesten bruke ulovlig GPS-jammer og teste på en kjent avstand med stoppeklokke. Jeg tipper bilen legger på mer enn 3km/t hvis GPS ikke er aktiv.

10
Tesla / Sv: Jeg må skryte av Tesla
« på: Onsdag 20. Mai 2020, klokken 20:47 »
Alt som har sviktet har blitt fikset på rekordtid mens vi har hatt gratis lånebil.

Usikker på om jeg synes at akkurat en slik kommentar kan anses å være noen god reklame fot et merke?

Nei, det er selvfølgelig bedre om ikke alt blir fikset -og at man ikke får lånebil.

11
Tesla / Sv: Tesla fornøydhets-poll
« på: Tirsdag 19. Mai 2020, klokken 21:34 »
Ble en M herfra. Hadde de løftet service-kvaliteten mer, løftet kvalitetskontrollen på fabrikken litt og gjort noen løsninger på bilen litt bedre hadde det blitt toppkarakter.

For min del ble det S på tross av disse punktene, eller fordi S- ikke var et valg.

Og Nissan (Birger N Haug) vipper mellom "tilfredstilleende" og "nogenlunde" på samme skala.
Kjøper jeg Tesla igjen? Helt sikkert.
Kjøper jeg Nissan igjen? Neppe...

12
Model S / Sv: Tesla model S bagasjelokk defekt - reklamasjon?
« på: Tirsdag 19. Mai 2020, klokken 10:50 »
Er det låsemekanismen som krangler,så kan det hevdes den bør vare lenger . Er det løftesylindrene er det mere tvilsomt å kreve dei dekt.

Du mener at de ikke er ment å vare i fem år?

13
Model S / Sv: Tesla model S bagasjelokk defekt - reklamasjon?
« på: Tirsdag 19. Mai 2020, klokken 09:19 »
OK. Virker ikke som det blir noe reklamasjon her heller. Argumentasjonen er nok at bilen har gått over 140 k og det anses som normal slitasje...


Reklamasjon er fem år fra kjøpstidpunkt, forutsatt normal bruk.
Det er Tesla som må påvise unormal bruk eller skade, og er ikke bilen taxi-kjørt tviler jeg på at de klarer det.

Garantien er begrenset -og det er Tesla som spesifiserer hva den dekker.
Hvis bilen er solgt med en garanti begrenset til 100.000km har Tesla sitt på det tørre. Men du har fortsatt reklamasjonsrett!

Jeg anbefaler deg å reklamere skriftlig etter Forbrukerkjøpsloven §27. Ikke nevn garanti.

https://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§27

14
Model Y / Sv: Spekulering - når kommer den første kundebilen?
« på: Tirsdag 19. Mai 2020, klokken 09:08 »
Hvordan endres det fra miles til km/t på import?

Man velger da bare i menyen(e) om man vil bruke metriske enheter?

15
Lade hjemme / Sv: Lang Schuko lader
« på: Mandag 18. Mai 2020, klokken 22:12 »
Det er uaktuelt med type 2 uttak da det nettopp er lagt opp uttak med vanlig stikkontakt og 10A, så jeg må nesten ha schuko til type 2. Ser elbilgrossisten har disse helt opp til 15 meter, så da må det nesten bli løsningen. Inntil videre får jeg bare lade med skjøteledning (ment for utendørsbruk og 2,5 mm). Uansett takk for tips :+1:

Er det uaktuelt fordi du ikke vil betale?

Å lade 10-12 timer hver dag med skjøtekabel og schuko er direkte teit!
Bytt i det minste til CEE og dropp skjøtekabel, så kan du se både elkontrollen og forsikringsselskapet i øynene hvis den tid kommer.

Sider: [1] 2 3 ... 241