Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Thomas Parsli

Sider: [1] 2 3 ... 263
1
Tesla SW og AP / Sv: 2022.12.x
« på: Onsdag 20. April 2022, klokken 20:54 »
Mon tro hva jeg har gjort galt mot Elon siden jeg fortsatt har 2022.8.2?

Og vår Model X fikk 8.3 i dag  :o

2
Leaf 2010-2017 / Sv: Forvarming kw
« på: Tirsdag 12. April 2022, klokken 10:18 »
Ti års erfaring (2012-modell) viser at forvarmingen tapper batteriet noe :)

Teoretisk worse case på en kald vinterdag:
Lader du på 10A får du i 2200W, da mister du 2800W fra batteriet. Forvarmer du en halvtime kan du «miste» 1,4kWh - dvs rundt 5-7km rekkevidde.

3
Model 3 / Sv: En av Norges mest solgte biler er en rustfelle
« på: Tirsdag 12. April 2022, klokken 09:56 »
Jeg tror også rustbeskyttelse er lurt - og kommer nok til å ta det på vår etter 4-5 år (orker ikke å krangle med Tesla om bortfall av garanti).
Lanolin hvert 2-3 år fremstår som en god investering.


5
Model 3 / Sv: Batteritype Model 3 Kina
« på: Fredag 01. April 2022, klokken 13:19 »
Lurer på om dette LFP batteriet på model 3 Standard har bedre forutsetninger for å tåle supercharging på daglig basis med tanke på slitasje?

LFP tåler høye temperaturer bedre og har 3-4x høyere ladesykler, så alt taler for at svaret er ja. Fasit får du om 2-3 år :)

6
Model X 2014 - 2022 / Sv: Skvulpelyd etter regnvær
« på: Lørdag 19. Februar 2022, klokken 21:37 »
Det er vel også dreneringhull i dørlistene, så trykk på de for å sjekke at det ikke ligger vann i listen fordi dreneringshullet er tett.

Morsomt hva som er normalt på en Tesla 😂

7
E-HS9 / Sv: Hongqi E-HS9
« på: Mandag 03. Mai 2021, klokken 07:59 »
Hongqi E-HS9: 0,345 CD
Tesla Model X: 0,25 CD

Husk at den reelle luftmotstanden er CdA - altså Cd multiplisert med arealet.
Og for meg ser arealet betydelig ut :(

Skal den leveres i Q4 antar jeg Tesla-Bjørn har en video en gang i løpet av sommerferien…

Hurtigladning (ladekurven) blir spennende å se i praksis, oppgitt maks-effekt er latterlige 120Kw :(

8
Tesla / Sv: Kjøpe brukt model x eller vente på model y?
« på: Onsdag 28. April 2021, klokken 13:57 »
Det er nå en vesentlig prisforskjell på X100D og S75D.

Nettopp.

9
Tesla / Sv: Kjøpe brukt model x eller vente på model y?
« på: Onsdag 28. April 2021, klokken 08:38 »
Det er to ting som gjør at jeg angrer på at vi ikke kjøpte 100:
- mange langturer uten destinasjonslading.
- mange langturer med større henger, ofte kombinert med manglende destinasjonslading.

100 ville redusert smerten noe, men ikke fjernet den. Uten henger og med destinasjonslading er det uproblematisk å leve med 75.

Vi har aldri angret på å ha kjøpt 100D, men så var vi også utrolig lei av lade-utfordringer etter å ha kjørt P106 og Leaf i mange år.

Vi ville definitivt kjøpt 100D igjen (selv om prisforskjellen er stor), mens en Model S sannsynligvis ville blitt en 75D.



10
Tesla / Sv: Kjøpe brukt model x eller vente på model y?
« på: Tirsdag 27. April 2021, klokken 13:06 »
For en helg på hytta så var 6 seter X en mindre kapabel bil enn TMS til min overraskelse.

Min erfaring er motsatt :)
Vi hadde Model S (lånebil) til hytta forrige påske og vår egen Model X (6-seter) ned.
Begge bilene var pakket til randen (2 voksne, 3 barn, bagasje og langrenn/slalåmutstyr til 6 personer) og jeg så ingen forskjell i praktisk volum. Men Model X var mer komfortabel for alle bortsett fra den ene som satt bakerst.

Har også hatt Model S en halv sommerferien og selv om det er en litt morsommere bil, var vi utrolig glade for å få tilbake Model X. Skal jeg kjøre fort på landevei en Model S bedre, men på langkjøring er faktisk Model X langt bedre.


11
Tesla / Sv: Lang ventetid på service - unikt for Drammen?
« på: Tirsdag 27. April 2021, klokken 10:41 »
Tesla sliter med å skaffe deler, spesielt på Model X ser det ut til.
To ganger har vi fått flyttet verkstedtimen hos et karosseriverksted fordi Tesla ikke klarer å levere deler. Og vi ventet opprinnelig mange uker...

Problemet er globalt, skyldes Covid19 og kommer på toppen av de vanlige problemene hos Tesla...

12
Lading av Tesla / Sv: CCS oppgtadering. Hvorfor betale?
« på: Tirsdag 27. April 2021, klokken 10:29 »
Har en TMX produsert oktober 2017 og vurderer å oppgradere til CCS.

Lader bilen hjemme med en type 2 kabel, nok for hverdagsbruk.

Hvis jeg oppgraderer til CCS:
1. Kan jeg fortsatt lade bilen hjemme med en type 2 kabel?
2. Kan jeg fortsatt lade bilen i Teslas V2 ladere?

Du beholder kontakten i bilen, men får med et adapter (https://www.tesla.com/sites/default/files/CCS/CCS_Combo_2_Adapter_no-NO.pdf).
Med adapteret (etter at bilen er modifisert) kan du lade på CSS, uten adapteret er alt som før.

13
Elbiler i media / Sv: Bremsesjekk på E6
« på: Tirsdag 27. April 2021, klokken 08:27 »
Du skriver som om du tror at å slå på blinklys gir deg forkjørsrett.

Er det virkelig så vanskelig å være saklig?

14
Elbiler i media / Sv: Bremsesjekk på E6
« på: Mandag 26. April 2021, klokken 23:33 »
Ved 00:14 i videoen ser man Miev blinke ut til venstre etter å ha kjørt på motorveien, men han ser ut til å vente til avstanden til Jaguaren blir tilstrekkelig stor.

Teslaen aksellerer og legger seg ut, det er da ca 2 sekunder til Jaguaren.

Ved 00:18 kommer Miev over midtskiller og da har Teslaen faktisk reduser avstanden til Jaguaren (nå er den ca 1,5 sekunder).

Det er da åpenbart at Miev ligger foran, starter feltskiftet før Teslaen og at Teslaen faktisk prøver å kjøre forbi en bil som har begynne en forbikjøring?
Riktignok er Miev treig.

Jeg håper politiet bøtelegger begge to, ev. tar førerkort fra Miev.

15
Kjøpe elbil? / Sv: Tilhenger - hva er kriteriet?
« på: Mandag 26. April 2021, klokken 15:35 »
Hei, dere.

Jeg ser stadig at flere elbiler kan ha tilhenger. Mange med små vekter.
Hva slags kriterier er det for at f.eks. Enyaq 80x, som er 4x4, ikke kan ha mer enn 1200 kg?

Ikke si typegodkjenning....

Manglende vilje hos produsent.

De ser bare problemer/utfordringer og mener tapt salg er så lite at det ikke er verd det.
Norge er i en særstilling når det gjelder hytter, hager og fritidsbåter. Spesielt sammenlignet med Asia.

Og for flere av produsentene er elbil ganske nytt, så de er forsiktige.


Sider: [1] 2 3 ... 263