Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Thomas Parsli

Sider: [1] 2 3 ... 247
1
Mach-e / Sv: Lading av Mustang March-e
« på: ſøndag 18. Oktober 2020, klokken 10:39 »
Er det kommet ut info om hvor kvikk ombordlader den har?

11 eller 22 kw?

Ford oppgir 11kW.

2
Polestar 2 / Sv: Førstehjelpspute
« på: Lørdag 17. Oktober 2020, klokken 13:13 »
Hvilket faller naturlig når man tar innover seg Polestars nedarvede fokus mot sikkerhet.

 :o

Litt vanskelig å tyde, men slektskapet til Volvo har kanskje gått deg hus forbi, dertil Polestars eksplisitte ambisjoner hva gjelder sikkerheten? Noe av årsaken til at jeg gikk for denne. Det blir nok 5 moderne stjerner i NCAP skal du se.

Vanskelig å tyde når du skriver «mot sikkerhet» istedenfor «på sikkerhet»...

3
Rogaland elbilforening / Sv: Påkjørsel motorvei ved Mosvannet
« på: Lørdag 17. Oktober 2020, klokken 12:59 »
Hvis man er klar over at det kun er 508-skilt som er spesielle for elbiler, unngår man å kjøre ulovlig slik overraskende mange gjør i Oslo (slik har det vært i de 15 årene jeg har kjørt elbil):

* Bryter «Påbudt kjøreretning»
* Bryter «Påbudt kjørefelt»
* Bryter «Gjelder kun buss i rute»

4
Rogaland elbilforening / Sv: Påkjørsel motorvei ved Mosvannet
« på: Lørdag 17. Oktober 2020, klokken 10:13 »
Hvis det er skiltet med «508.1 Buss» er det et kollektivfelt og elbiler har lov å kjøre der. Mens taxi ikke har lov.

Hvis det er underskilt f.eks «Gjelder kun buss i rute» har selvfølgelig ikke elbiler lov å kjøre der.

5
Tesla SW og AP / Sv: Slutt på fantom-bremsing?
« på: Torsdag 15. Oktober 2020, klokken 11:44 »
Jeg tror heller ikke de klarer å ordne opp i dette problemet før vi får en "rewrite", Men hva skjer da med de som ikke får rewrite på grunn av eldre hardware?

Problemet med fantom-bremsing er (tilsynelatende) maskinlæring så det er slettes ikke usannsynlig at Tesla får orden på dette uten at vi må over på HW4 (eller en gang HW3).

6
Tesla SW og AP / Sv: FSD
« på: Tirsdag 13. Oktober 2020, klokken 20:45 »
Er det ikke bare å betale for FSD, så er din up to date igjen? Hva koster det fra EAP? Kan være verdt det tenker jeg. Da får du vel HW3 også.

Oppdatering kostet 20k i en lang periode, nå koster det over 40k :(
Det er det ikke verd, i min øyne.

Vi betaler muligens 40k den dagen FSD faktisk fungerer - det er noen noen år til....

7
Polestar 2 / Sv: Polestar tok fyr under lading
« på: ſøndag 11. Oktober 2020, klokken 10:36 »
Det er en to-siders tråd om samme sak her:
https://elbilforum.no/index.php?topic=53331.0

8
Elbiler i media / Sv: Elbil tok fyr under lading utenfor bolig, 4 dager gammel
« på: ſøndag 11. Oktober 2020, klokken 10:25 »
Men selv ikke Tesla hadde så store problemer fra dag 1 som Polestar.

Polestar har vel solgt flere biler over en kortere periode enn Tesla gjorde?

Det er innlysende at Polestar har levert ut uferdige biler (både hardware og software) og det overrasker meg om ikke alle feil var kjent.

9
Model Y / Sv: Model X vs Model Y
« på: ſøndag 11. Oktober 2020, klokken 10:17 »
...
Når man foreslår EQV som et alternativ til Model X eller Model Y er det greit å være klar over hvor store forskjellene er.
Rekkevidden er (sannsynligvis) 150-200km kortere og hurtigladningen er under halve hastigheten.
110kW er imponerende treigt i 2020 - ladekurven imponerer heller ikke :(
Trådstarter sier at han skal prøve å "finne noen gode brukte Model X’er fra 2018 og nyere". Da er ikke den rekkevidde og ladehastigheten så veldig forskjellig.

Ny EQV begynner på 750.000,- som er 100.000,- mindre enn en ny Model X. Tesla har også flere inventory 5-setere til redusert pris.
Til prisen av en EQV finner man 2019 og 2020-modeller med langt raskere lading og bedre rekkevidde.

(Men det trådstarter egentlig sier er «ny Model Y» eller «brukt Model X til samme pris». Da er ikke EQV et alternativ, siden den koster over 200.000,- for mye)

10
Elbiler i media / Sv: Elbil tok fyr under lading utenfor bolig, 4 dager gammel
« på: ſøndag 11. Oktober 2020, klokken 10:02 »
Det kan nok gi brann, men ikke under panseret! Ledning inn til bil må uansett antas å være av god kvalitet (ingen elbiler har vel Schukokontakt i selve bilen?):

Skjøteledning, gjerne en som er litt for lang og ble brukt til gressklipperen før den havnet i bilen (slitt, med dårlig kontakt).
Så legger man kontakten (mellom ladekabel og skjøteledningen) under panser eller på et hjul for å unngå kortslutning i regnet.

11
Elbiler i media / Sv: Elbil tok fyr under lading utenfor bolig, 4 dager gammel
« på: ſøndag 11. Oktober 2020, klokken 09:56 »
Jeg synes merket har hatt utflaks med så mange til dels alvorlige feil fra start på så få utleverte biler.
Du står selvfølgelig fritt til å kalle det noe annet :)

Samme uflaksen som Tesla har hatt?

Når man halverer tiden brukt på produktutvikling og testing, er det ikke uflaks når noe går galt.
Når man selger produkter med kjente feil (fordi det lønner seg), er det ikke uflaks når noe går galt.
Når man ikke tilbakekaller biler med kjente feil eller retter feilene så raskt som mulig (fordi det lønner seg), er det ikke uflaks når noe går galt.

12
Elbiler i media / Sv: Polestar 2 test i motor
« på: ſøndag 11. Oktober 2020, klokken 09:18 »
Jeg skjønner ikke at du gidder å ta deg bryet med å kommentere testing og WLTP når du åpenbart ikke har noe som helst kunnskap om det. Men det er jo selve essensen på Internett det. Alle tror det vet alt 😂

Og desto mindre man vet, desto sterkere meninger har man.

Det jeg ikke skjønner er hvorfor så mange bruker mer tid på å skrive om WLTP (uten å ha peiling) og så lite tid på å lese faginformasjon.
Det er åpenbart morsommere å skrive fjas enn å lese teknisk litteratur...

13
Model Y / Sv: Model X vs Model Y
« på: Lørdag 10. Oktober 2020, klokken 12:42 »
Kan du legge ut informasjon om ladekurven?

Nei - jeg har bare sett ladetidene (0-10% og 10-80%) Mercedes har gått ut med. Der så ut som EQC. (Jeg burde brukt et annet ord enn "ladekurven")

(10-80% oppgis til 40 min. på EQC og 45 min. på EQV)

14
Model Y / Sv: Model Y vs Ford Mustang Mach-E
« på: Lørdag 10. Oktober 2020, klokken 12:38 »
Hei alle sammen,

hva syns dere om den nye Ford Mustang Mach-E som ble presentert for ikke lenge siden?
Man får en SUV med 610km rekkevide og alt utstyr for 513kr, altså billigere enn Model Y uten FSD og med kun inkludert utstyr og mindre rekkevide.

Er spent på diskusjonen!

Pris:
Bilene er ganske like i pris når du sammenligner AWD-modeller med tilsvarende tilbehør.
(Det skiller tusenlapper, men ikke mange titalls tusen)

Rekkevidde:
Ford oppgir "up to 600 km" basert på beregninger, ikke en gjennomført WLTP-test.
Men Ford Norge kjørte 484km Oslo-Trondheim med AWD-modellen og hadde 14% igjen, noe som tilsier 570km (https://www.youtube.com/watch?v=Lh3zrTgwcaE).
Det er rimelig at Ford Mustang Mach-E har bedre rekkevidde når bilen har 25% større batteripakke enn Model Y.

Eneste nedsidene jeg ser med Ford Mustang Mach-E er kun 5-seter og at lading er begrenset til 150kW :)

15
Model Y / Sv: Model X vs Model Y
« på: Lørdag 10. Oktober 2020, klokken 11:55 »
Noe må man gi av, for å få en særdeles romslig bil. Rekkevidden er noe kort, og ladefarten kunne vært enda bedre, ....

Når man foreslår EQV som et alternativ til Model X eller Model Y er det greit å være klar over hvor store forskjellene er.

Rekkevidden er (sannsynligvis) 150-200km kortere og hurtigladningen er under halve hastigheten.

110kW er imponerende treigt i 2020 - ladekurven imponerer heller ikke :(

Sider: [1] 2 3 ... 247