Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Thomas Parsli

Sider: [1] 2 3 ... 232
1
Model 3 / Sv: Dårlig veigrep i snø, men...
« på: fredag 15. november 2019, klokken 10:59 »
Jeg har bare eid 10-12 biler, men kan med hånden på hjertet si at Leafen er den beste vinterbilen jeg har eid/kjørt med forhjulstrekk.

Vi bor også et sted hvor det kan bli ekstremt glatt (bratt bakke med svinger), men har kun stått fast en gang siden 2012 (130.000km).
Da måtte jeg stoppe i bakken fordi bilen foran ikke kom opp -den eneste bilen som kom forbi var en firehjulstrekker på piggdekk.

De som har dårlig erfaring med Leaf på vinterføre har muligens vært uheldige med dekkvalget?

2
Leaf 2010-2017 / Sv: Utrolig overpriste biler på Finn.no
« på: søndag 10. november 2019, klokken 21:24 »
Prisene på Finn er ofte så urealistiske at bilene blir liggende. Lenge.

kvdnorge.no gir realistiske priser på Leaf, sikkert pga stort volum.
(Men totalt urealistiske på Tesla Model X uten at jeg forstår hvorfor)

Jeg sjekket et par modeller på kvdnorge.no og det ser ut til at flere legger ut biler med prutningsmån...

3
Tesla SW og AP / Sv: 2019.36
« på: søndag 10. november 2019, klokken 14:56 »
Aner ikke, virker ikke slik på eksperimenteringen deres.  :P Jeg slo den fort av da jeg så den gikk i HI, for det var vel omtrent den type bruk som sprakk ruta til Teslabjørn..
Vil tro det blir mange sprukne frontruter framover hvis bilen ikke tåler at defrost ofte brukes, relativt naturlig å trykke den inn når den er tilgjengelig fra appen.
Når det gjaldt ruta til Bjørn mener jeg bestemt at den hadde en steinsprut i utgangspunktet.
Det genererte jo views så det holdt.
En uskadet rute skal ikke sprekke av varmluft fra varmeapparatet. Det er jo ikke snakk om en varmluftspistol heller.

Ruten hadde en skade, ja.

Ruten på vår Leaf sprakk også en vinter pga. en steinsprut.
Skaden var så liten at vi ikke så den før ruta sprakk (under forvarming).

4
Model S / Sv: Hvordan vet man om en Model S er raven eller ikke?
« på: lørdag 09. november 2019, klokken 14:58 »
Artig når folk sladder reg nr på bildene, men fyller inn detaljert info i annonsen.  :angel:

Enda morsommere når regnummer står i lenken på "Sjekk heftelser på EVxxxxxx" :)

5
Model X / Sv: Flassende vinterfelger på MX
« på: onsdag 06. november 2019, klokken 21:53 »
Hva er anbefalt vedlikehold av felger i følge Tesla? Det skal stå beskrevet i manualen. Har ikke sjekket selv.

Jeg fant ingen punkter i "Model X Brukerhåndbok" (2018.48.12 December 17, 2018) som jeg har som PDF.
Søkte på felger, felg og leste igjennom avsnittet om "Stell og vedlikehold av dekk".

6
Model X / Sv: Flassende vinterfelger på MX
« på: onsdag 06. november 2019, klokken 21:49 »
Nissan Leaf sine originale felger var enda dårligere enn Tesla sin, holdt ikke en vinter. Og da snakker vi om godt vedlikehold, spyling omtrent hver uke med høytrykksspyler med vanntemp på 60 grader.

Våre originale (2012) har ikke flasset.

7
Kjøpe elbil? / Sv: Pendlebil 4 mil hver vei (motorvei)
« på: onsdag 06. november 2019, klokken 19:09 »
Hvilken bil ville dere vurdert i mitt tilfelle og hvorfor?

Hvis du skal kjøre 80km mellom lading, er kanskje Ioniq  bedre enn Leaf.
Hvis du kan lade på jobb og ikke trenger mer enn 40km rekkevidde er en eldre 23kWh Leaf et kupp, forutsatt at den er i god mekanisk stand (NAF-test).


8
Model X / Sv: Flassende vinterfelger på MX
« på: onsdag 06. november 2019, klokken 19:06 »
Skal de skylde på manglende vedlikehold, må de oppgi hvordan felgene skal vedlikeholdes om vinteren for at garanti/reklamasjonsrett skal gjelde.

9
Tesla i media / Sv: Tesla i utenlandske medier
« på: onsdag 06. november 2019, klokken 15:10 »
Sikkerhetssystemer har absolutt noe for seg. Men sikkerhetssystemer stort sett som Model 3 (og øvrige Teslaer) finner man jo på de fleste bilmodeller for tiden.

Mener du det? -At de har datakraften og det nevralt nettverket Tesla leverer som standard på sine biler?

10
Kjøretips / Sv: Kjøring på motorvei
« på: søndag 03. november 2019, klokken 19:57 »
Mytbusters har testet :)

https://www.quora.com/Does-tailgating-drafting-while-driving-save-gas

Ved å ligge 1,24s fra lastebilen kan du spare 11% drivstoff, men risikerer 6.800,- i bot.
Og kjører du nærmere mister du lappen hvis du blir tatt...


11
Model S / Sv: ModelS SR og LR "best i forbruks-test"
« på: søndag 03. november 2019, klokken 09:38 »
Lojalitet til merke kan bli litt mer vinglete i tiden som kommer. Fram til nylig har det ikke vært biler i samme klasse som Model S/X utenom 3. Jeg synes f.eks. EQC er en bil som matcher eller slår Tesla på det meste. Interiør, komfort etc er høyere, lane keeper / ACC er helt kurant.

Jeg synes konkurrentene til Tesla er umoderne/konservative og jeg tror produsentene undervurderer forbrukerene grovt.

For meg er Tesla moderne funkis, mens konkurrentene er brune vegger og vegg-til-vegg teppe.

Model 3 treffer meg ikke helt (jeg får litt «IKEA-følelse»), men jeg hadde sikkert blitt vant til den etter noen uker. Og da hadde alt annet sett ut som 10-20 år gamle biler...

12
Elbiler i media / Sv: Snart kommer VTG til Norge
« på: onsdag 30. oktober 2019, klokken 22:35 »
VTG blir genialt med fremtidens batteriløsninger (de som kanskje kommer om noen år), og idiotisk med dagens Lithium Ion batterier (med begreset antall ladesykler).

13
Tesla / Sv: Sentry Mode i fellesgarasje - sur nabo
« på: onsdag 30. oktober 2019, klokken 22:28 »
Skal man forstå kompleksiteten i dette bør man lese hele denne:

https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/overvaking-og-sporing/kameraovervaking/

Spesielt "3. Hvordan skal kameraovervåkingen utformes?"


TeslaCam og Sentry Mode gjør egentlig bilene våre til overvåkningsplattformer, og dermed til  mål for hacking. Det ruller tross alt over 22.000 mobile overvåkningsplattformer rundt i Norge, majoriteten med hardware og software som gjør ganske avansert bildegjenkjenning...

14
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Nissan Connect fungerer ikke på helt ny bil 62kw Tekna
« på: onsdag 30. oktober 2019, klokken 22:12 »
En ting er ihvertfall sikkert. Hadde jeg på forhånd visst at jeg ikke kunne bruke Nissan Connect hadde jeg aldri kjøpt en Tekna til nærmere 400k.

Selvfølgelig skal du kunne bruke Nissan Connect, dette må bare eskaleres til du kommer til en kompetent person.

Du opplever nå den kundeservicen som gjør at vi aldri kjøper Nissan igjen -eller kjøper noe som helst av BNH. Det er flere andre på forumet med samme erfaring...


15
Model X / Sv: Nå kommer nye forseter til TMX
« på: onsdag 30. oktober 2019, klokken 21:14 »
Vi liker sotete vinduer (kjører mer om dagen enn om kvelden) og mangelen på lagringsplass bak er en "feature" i mine øyne da bilen ikke blir brukt som en lagringsplass av ræl.

Måkedørene synes jeg fungerer utrolig bra, både når det regner og i trange p-hus.
Men jeg har savnet skistativet...

Sider: [1] 2 3 ... 232