Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Mhp

#1
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Servo olje
lørdag 12. desember 2015, klokken 13:16
Peilet oljen på servostyringen her om dagen og nivået var veldig lavt, er det noen som vet hvilken type olje man kan etterfylle med?

Noe spesielt jeg må tenke på eller er det bare å etterfylle opp til passe peile nivå

Mhp
#2
Hei

Kunne man ha laget den i bare polyuretan og glassfiber, eller må aluminiumen med for å gjøre den solid nok?
#3
En slik custom tank er jo helt klart det beste, slik at man får utnyttet plassen best. Men da må man vel kunne sveise? Hvordan lager man en slik tank av aluminium?

Mhp
#4
Den jeg kjøpte hadde stått i en Citroen Jumpy fra 2007, men tror det er litt bingo om det vil virke eller ikke. Er rimelig sikker på at Thermo Top Evo feks må startes via et W-bus signal.

Men tror sjansen er god for at det vil virke med en C modell. Men jeg hadde en "backup" plan hvis det viste seg at det ikke ville virke, hadde kjøpt en slik w-bus adapter http://www.ebay.com/itm/161841312325 på ebay.

Stemmer at det er en ekstern diesel pumpe på disse, tror også det er viktig å se etter en som har vannpumpen montert på varmeren da disse skal kunne fungere som parkeringsvarmer også.

Mhp
#5
Den styres foreløpig bare av betjeningspanelet i bilen, pilotsignalet kommer på hvis viften er på og varmen vris til der hvor fargen skifter fra blå til hvit - omtrent "kvart over"

Men det er en smal sak å starte varmeren med et 12v signal fra en bryter inne i kupeen eller en fjernkontroll av noe slag om det er behov for det.

I min andre Think, hvor det originale varmeapparatet fortsatt virker er planen å sette inn en Webasto i serie med varmekolben, og sette en bryter i kupeen hvor jeg kan velge hvilken som skal varme. Planen var da å ganske enkelt sende pilotsignalet via en 2 veis bryter.

Mhp
#6
Sikringen til varmekolben gikk nylig og jeg hadde allerede flyttet den til AC uttaket.. så da var det slutt for strømvarme.

Vurderte å skru ut PCU og bytte sikringene, men tenkte det var mindre jobb å sette inn en webasto og da vil jeg også få lengre rekkevidde om vinteren. Kjøpte en Thermo Top C diesel fra en høgger, den leverer 5kwt max og 2.5kwt på halv fart. Det står også i veiledningen at den trenger minimum 4 liter kjølevæske i systemet.  Jeg var både usikker på hvor mye veske det er i systemet og om 2.5kwt blir for mye så jeg la opp en liten ekstra sløyfe med kobberrør for å øke volumet og kjøling.  Tanken er å sette på isolasjon på rørene de kaldeste dagene.

Feste til Webasto ble laget i 40x40 vinkelstål som er 4mm tykt, helt optimalt hadde vært 3mm. Måtte også dreie opp nye gjenger til feste av braketten. Det var hull men ingen gjenger på den siden.

Styrestrøm henter jeg fra den brune lederen i original kablingen til bilen.

Når jeg fikk Webastoen var den kablet for Can-bus kontroll, men ved å flytte en ledning til pinne 1 startet den fint på 12v pilot signal. Vannpumpen på Webastoen virket dessverre ikke, så jeg koblet på en Think original pumpe i stedet, da fikk jeg påkobling nedover og ikke til siden som passet noe bedre med mitt planlagte røropplegg.

Planen var å bruke en gammel snøfreser tank, men jeg synes den passet dårlig, så jeg kjøpte en vindusspylertank på biltema som en midlertidig løsning. Men den tanken er litt liten (2,5L) og jeg er usikker på om den tåler diesel i lengden, så planen er å finne en som er litt større og beregnet for formålet. Jeg har også brukt en midlertidig drivstoffslange, den jeg har nå er nok for tykk (4mm innvendig). Det virker fint så lenge det er diesel på tanken, men er usikker på om den starter igjen hvis den blir kjørt helt tom. Det er forøvrig anbefalt i manualen å montere diesel pumpen vannrett.

12v strøm henter jeg rett fra batteriet og bruker det originale jordingspunktet.

Eksospotten er festet på en brakket mellom innerskjerm og høyre motorfeste, brukte en av skruene til innerskjermen som feste, har ikke merket noe til eksos lukt så virker å fungere fint.

Tenker litt på å koble den til Defa Smartstarten som jeg bruker til kupevarmer, men bilen står parkert i garasjen så usikker på om det er så gunstig.

Jeg er akkurat ferdig med jobben så vi får se hvor bra dette fungerer over tid, men det var godt å få varme i bilen igjen på vei til jobb i dag.   :)
#7
Det mangler en s på slutten av linken, www.evconnectors.com
#8
Hi

I got the bleeder from this place: http://www.groene-energiewinkel.nl/68030010--messing-sok-15-15-mm-met-aftapkraan.html

It was no problem shipping to Norway, although it was quite expensive.

Getting the hose connector was more difficult, I ended up ordering them from a local plumbing store. 
#9
Hei

Jeg har bestilt et par ekstra av disse ventilene med slangekoblinger. Send meg gjerne en PM hvis det noen som trenger
#10
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Kun Powercharge?
tirsdag 03. desember 2013, klokken 11:24
Hei

Fant du noen gang noe løsning på dette? Jeg opplever også dette nå med en av mine ladere, den vil kun lade på "power charge", hjelper ikke å trykke på knappene, eller å dra ut stikkontakten.

Noen som har opplevd noe lignende?
#11
Hvor mye skal dere ha for å gjøre bare oppgradering til ny FW, og er det noe dere kan gjøre i Oslo region?

Mhp
#12
Elbilmek tar 5 timer for demontering/montering (5000kr)

Jeg har faktisk ikke undersøkt dette med om jeg får noe garanti, regner med at produsenten i Sveits gir noe.. men jeg må vel uansett betale 15000 i transport..
#13
Jeg er i samme båt, med kaputt Zebra batteri. Jeg har fått et tilbud fra Elbilmek på rep av betteriet i Sveits til 40000kr. Men mye av den kosten er transport (ca 15000kr) Hvis man var flere skulle jeg tro at denne ble mye lavere pr batteri.

Tilbudet inkluderer da demontering, transport, rep og montering igjen.
#14
Blåser litt støv av denne  :)

Jeg har sett litt på bilder av tannstangen som sitter i min 2009 modell, og den ligner veldig på en standard Peugeot 106 tannstang. (ikke 206) Har en tanke om at jeg da kan putte inn servoen/pumpe og tank fra en E106

Noen som vet hvilken tannstang som sitter i Think originalt?

Ser at noen nevnte at man må oppdatere "hjernen" i bilen når man monterer servo? Noe spesiell grunn til å gjøre det? Spiller det egentlig noe rolle for bilen om den har servo eller ikke?  :)

Må bilen inn til kontroll hos biltilsynet hvis jeg gjør dette?
#15
Hei
På min 2010Li modell starter radiatorviften ette en liten stund å blåse for fult når jeg velger å lade på 15A, viftene går helt til ladingen er ferdig. Hvis jeg velger å gå ned til 10A lading så stopper viftene med en gang.

Jeg innbiller meg at dette er feil, det er hvert fall ikke slik på min 2009 Zebra bil men hva kan feilen være?

Mhp
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA