Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Finnøy (Arne Johan Larsen)

#1
Spesifikasjoner og/eller priser har kommet på løpende bånd i mars, bl.a.: Q6, i5 touring, Dolphin, Torres EVX, Emeya, Countryman, Frontera, E-3008, E5008, Polestar 4, Macan, Taycan MY25, R5, ID.3/ID.7/ID.BUZZ GTX, D-Max BEV, Epiq

Google dokumentet ligger i første post har oversikt og spesifikasjoner over alle elbiler som kommer, er - eller har vært - på markedet i Norge:
https://elbilforum.no/index.php?topic=38371.0

Se også ferdig sortert liste basert på pris.
Elbil i salg 2024 sortert på salgspris.
Estimerte/usikre verdier er merket med rød skrift.
#2
Nye modeller og ikke minst nye priser for bl.a. for Scenic, 600e, Model Y.
Sjekk også Honda e:Ny1 som etter prisnedgang utfordrer Leaf, MX30, MG4 og JAC e-JS4.

Google dokumentet ligger i første post har oversikt og spesifikasjoner over alle elbiler som kommer, er - eller har vært - på markedet i Norge:
https://elbilforum.no/index.php?topic=38371.0

Se også ferdig sortert liste basert på pris.
Elbil i salg 2024 sortert på salgspris.
Estimerte/usikre verdier er merket med rød skrift.
#3
Sitat fra: eisa01 på onsdag 21. februar 2024, klokken 17:06
Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på søndag 11. februar 2024, klokken 18:29Har også tatt med hvilke biler som har aktiv varming av batteriet før hurtiglading enten den aktiveres automatisk for ladestopp i navigasjon (A) eller manuelt (M). Her har heldigvis Elbilforeningen hatt noen gode tester som viser hvor nyttig dette kan være.
Takk!
Ser det er noen merket med AA (typo), L og T. Hva betyr de?

Tja hvordan gir man enkle merkelapper ;)
De minst effektive metodene er:
L = Lav effektivitet fra manuelt aktivert batterivarmer (f.eks. e-Soul og første generasjon Kona)
T = Tidsinnstilling av avreise min 3 timer før avreise vil varme opp batteriet (f.eks. i3 og Cooper SE)

Deretter kommer mer effektive metoder:
M = Manuelt aktivert
A = Automatisk aktivert basert på destinasjon til hurtiglader i navigasjon
AA = A-karakter på effektivitet på Automatisk aktivert basert på destinasjon til hurtiglader i navigasjon (fra resultater av tester som bl.a. Elbilforeningen har utført)
#4
Det brukes stor kreativitet blant noen importører får å kunne oppgi lavest mulig WLTP siden NAF/Motor bruker dette som hovedmålestokk der «vinner» og «taper» er hvem som har mest/minst avvik fra WLTP labtesten (som kjøres i 23 grader uten bruk av varmeapparat/AC). I tillegg inkluderer NAF/Motor med rekkevidde som km kjørt selv om farten er uforsvarlig pga «krabbemodus» og det inkluderes km kjørt etter visning i instrumentpanel viser 0%. Her trumfer nok antall klikk god forbrukeropplysning i mine øyne siden veldig få vil kjøre en bil på tur og regne med km etter 0% i den praktiske rekkevidden fra man starter og til de når sin turdestinasjon.

Uansett noterer jeg hva importørene mener skal være oppgitt WLTP i rekkeviddetester og jeg tar dette som utgangspunkt i min oversikt.

I tillegg er alle nye biler med som oppdaterte Taycan, i5 Touring, Scenic osv.

Har også tatt med hvilke biler som har aktiv varming av batteriet før hurtiglading enten den aktiveres automatisk for ladestopp i navigasjon (A) eller manuelt (M). Her har heldigvis Elbilforeningen hatt noen gode tester som viser hvor nyttig dette kan være.


Siste oppdatering av Google dokumentet som gir komplett oversikt ligger via første post her:
https://elbilforum.no/index.php?topic=34844.0
#5
Sitat fra: eisa01 på lørdag 10. februar 2024, klokken 10:19Elbilforeningen tok faktisk en titt på dette: https://elbil.no/elbilforeningens-vintertest-2024-flere-biler-kom-tett-pa-sommerfart-ved-lading/

Elbilforeningen sine tester på dette området er uten tvil blant de aller beste på dette temaet, men det er bare altfor få biler de tester om gangen;) Samtidig kan det antas at alle nye MEB baserte har tilsvarende mulighet som ID.7 og at alle Stellantis med samme drivlinje som Avenger har tilsvarende egenskaper osv.
#6
Model Y / Sv: Klimaanlegg - Kaldt på lårene (Avstemning)
søndag 21. januar 2024, klokken 23:46
Sitat fra: Andreas84 på fredag 05. januar 2024, klokken 18:43Er det kun bilen min eller er det flere som sliter med kald luft på lårene.

Når bilen kjører kommer en kald bris i lårhøyde. På langturer må jeg kjøre med jakke eller teppe over lårene. Det er også kaldt til føttene litt lenger bak fra pedalene (merkes når jeg har føttene lenger bak når jeg cruiser).

Jeg har prøvd flere forskjellige instillinger. Auto og manuell, høy og lav styrke, forskjellige grader etc.
Kald luft til lårene uansett innstilling og vanskelig å finne dørhåndtak i mørket er mine to minuspoeng til Model Y.
(Mitt tredje minsuspoeng var manglende hengerfeste, men det kom etter et halvt år..)
LR Y fra aug 2021 som har rullet over 50K
#7
Sitat fra: eisa01 på torsdag 04. januar 2024, klokken 14:59Fins det noen oversikt over biler som har forvarming av batteri før hurtiglading? Enten automatisk basert på navigasjon, eller mulig å aktivere av brukeren selv?

Føler dette begynner å bli en av de få tingene som "teknisk" skiller elbilene fra hverandre som elbiler, siden de aller fleste har god ladehastighet osv nå

Hei!

Har foreløpig ingen strukturert oversikt over biler som skiller på forvarming av batteri før hurtiglading basert på om det er automatisk basert på navigasjon eller kan aktiveres av brukeren selv. Noen kan få dette som en OTA oppdatering (slik som Tesla), mens andre må ha "hardware" klart slik som nye 2024 modellene av MEB-baserte biler.
Skal lete litt hvor lette eller vanskelig å få innhentet dette og evt legge til enten i denne lanseringskalenderen eller i rekkeviddoversikten (WLTP/EPA osv)
#8
Nye modeller og utgaver er med: MG4 Trophy Extended, XPower, Opel Astra electric, Smart #1, Ford Capri, Cadillac Lyriq, Stellantis sine MPV utgaver, Citroën Ë-C3, Kia EV5 osv.

Google dokumentet ligger i første post har oversikt og spesifikasjoner over alle elbiler som kommer, er - eller har vært - på markedet i Norge:
https://elbilforum.no/index.php?topic=38371.0

Se også ferdig sortert liste basert på pris.
Elbil i salg 2023 sortert på salgspris.
Estimerte/usikre verdier er merket med rød skrift.
#9
Kjøpe elbil? / Sv: Oversikt av WLTP rekkevidder m.m. oppdatert nov 2023
lørdag 02. desember 2023, klokken 23:10
Sitat fra: lars667 på lørdag 02. desember 2023, klokken 17:09Hei, sitter og vurderer Solterra pga behov til bil med skikkelig bakkeklaring og bra komfort (solgte Y-en bl. a. pga manglende komfort, men også dårlige betingelser på lån og div). Men disse tallene i tabellen her er bedrøvelige for Solterra og BZ4X. Er de oppdatert etter at disse bilene fikk en oppdatering som tar i bruk større deler av buffer etc.?

Jeg oppdaget at Solterra ikke var oppdatert, mens BZ4X hadde blitt oppdatert. Tydelig at Subaru er mer nøktern og ærlig enn Toyota. Tross alt er det Subaru sin fortjeneste at 4-hjuls drift er i toppklasse, mens høyt forbruk og stor buffer kan tilskrives Toyota. Har oppdatert verdier for Solterra nå basert på siste informasjon de selv har lansert og uavhengige testere.
#10
Sitat fra: Orbit på onsdag 29. november 2023, klokken 13:49
Sitat fra: HeavyDude på onsdag 29. november 2023, klokken 10:36Jeg er helt fersk mht elbil. Jeg har bestilt en Q4 etron 2024, og har fått opplyst at den kun har varming av kupe hjemme, ikke batteri, mens oversikten her sier etron har varming av batteri hjemme ? Mulig det krever varmepumpe ( som jeg ikke har bestilt, tilleggsutstyr) ?

Oversikten du viser til er gammel og var for det som den gang het kun "e-tron", som nå er "Q8 e-tron". Dagens tabell (første post i denne tråden) tilsier at Q4 e-tron i modellår 2024 også skal få batterivarming, men jeg kjenner ikke detaljene her.

De fleste mellomstore MEB baserte bilene får en oppgradering for modellår 2024 (MY24) som innbefatter batterivarming som ikke har vært tilgjengelig på disse bilene tidligere. Dette gjelder MY24 utgaver av Audi Q4, VW ID.4/ID.5 og Skoda Enyaq.
#11
Nye priser er oppdatert på Model Y, Q4 og oppdatert billigste Leaf.

Google dokumentet ligger i første post har oversikt og spesifikasjoner over alle elbiler som kommer, er - eller har vært - på markedet i Norge:
https://elbilforum.no/index.php?topic=38371.0

Se også ferdig sortert liste basert på pris.
Elbil i salg 2023 sortert på salgspris.
Estimerte/usikre verdier er merket med rød skrift.
#12
Model Y / Sv: Prisstigning Model Y
fredag 06. oktober 2023, klokken 11:16
Sitat fra: TheRealCoinman på fredag 06. oktober 2023, klokken 06:36Nye priser i dag.

Model Y SR   +20000
Model Y LR   +24208
Model Y P    +25000
...

Godt nytt for alle konkurrenter som nå kan redusere sine "kampanjepriser"...., dårlig nytt for alle som har tenkt å kjøpe elbil i de "normale" prisområdene for familiebiler.
#13
Sitat fra: Palpalpal på torsdag 28. september 2023, klokken 23:27Hei
Dette er et fantastisk bra dokument  :)

Lurte på om du tror Ford e-tourneo Custom kommer for salg i år som annonsert, eller om den utsettes lenge?

Må jo bare gjette: For ca 1 år siden sa Ford at de forventet kundelevering av e-Transit Custom og e-Tourneo Custom i Q4 2023. I disse dager har reklameplakatene om Ford e-Transit Custom dukket opp, men det er ingenting konkret på Ford Norge sine sider.
Når det kommer mer info på Ford sine sider med priser og varianter vil det åpne opp for mulighet for bestilling som sendes til fabrikken for produksjon før de blir sendt til Norge. Dette tyder på at det vil gå noen måneder.

Oppdaget først nå at jeg hadde oversett pressemelding fra 9. februar i år om at de elektriske variantene ikke forventes utlevert før Q1 2024 (pressemelding om prod start av ICE utgaven av Transit Custom)
#14
Sitat fra: Jan-Børre Olsen på søndag 03. september 2023, klokken 06:52Dette må ha vært mye jobb,wow!
Som ny eier av en Ariya Evolve+ e4orce ser jeg at tallene er noe pessimistisk :-)
Jeg fikk riktignok satt 19" på min så det hjelper nok en del men når jeg kjørte fra Tromsø til Laksefjord i Finnmark hadde jeg et forbruk på 17,3kWt/100km til Alta på tørre veier. Det er en del 90 soner og man krysser tre fjellpass(bla Kvænangsfjeller). Fra Alta til Laksefjord(ca 25mil) fikk jeg mye regn og vind og totalen havnet på 18,5kWt.
Kjørte bilen i normal modus men bare klima på førersiden.
Bilen var lastet med vinterhjulene i tillegg.

Beklager seint svar.
Det er med vilje at jeg satter tallene noe "pessimistisk" siden jeg mener praktisk rekkevidde skal være noe du oppnår også i dårlig vær og med minimum 5% restkapasitet. Hvis jeg kjører på ferie eller en rundtur så vil jeg heller være sikker på at jeg kommer fram med noe reserve, enn at jeg kjører bilen tom fordi jeg var overdrevet optimistisk mhp rekkevidden.

I tillegg vil batteriet lansomt tape kapasitet slik at etter noen år og/eller mange tusen km blir rekkevidden  noe kortere enn når bilen var ny.

Når du oppnår forbruk på 17,3 på en Evolve+ e4orce så er dette litegrann bedre enn forbruket du måtte hatt for at bilen kjørt tom ville nådd WLTP kombinert tallet. Det er dette utledede tallet du kan finne i kolonnen: "netto WLTP typ forbr" altså utledet forbruk basert på netto batteri dividert på offisielt rekkeviddemål (som kjent er det offisielle WLTP forbrukstallet inkludert ladetap ved å lade bilen).

Får du et faktisk forbruk lavere enn det utledede forbrukstallet, så vil du få en kjørelengde som matcher WLTP så lenge tilgjengelig batterikapasitet ikke er redusert.

(Beklager disse lange forklaringene, hvis noen kan utrykke dette enklere så tar jeg gjerne imot forbedringsinnspill).
#15
Siste konkrete nyheter fra IAA Mobility-messen i München samt at priser er oppdatert.

Google dokumentet ligger i første post har oversikt og spesifikasjoner over alle elbiler som kommer, er - eller har vært - på markedet i Norge:
https://elbilforum.no/index.php?topic=38371.0

Har også ferdig sortert liste basert på "typisk utsalgspris" inkl vinterdekk, hengerfeste osv.
Elbil i salg 2023 sortert på "typisk utsalgspris".
Estimerte/usikre verdier er merket med rød skrift.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA