Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sider: [1] 2 3 ... 105
1
Rogaland elbilforening / Årsmøte i Rogaland elbilforening, 16.04.2020
« på: Torsdag 16. April 2020, klokken 19:19 »
Årsmøtet ble avholdt som nettmøte torsdag 16.04.2020 med 25 medlemmer og 3 gjester.

Saksliste:
Sak 1. Godkjenning av innkalling – valg av møteleder og referent
Sak 2. Godkjenning av saksliste
Sak 3. Behandling av lokalforeningens årsmelding
- Innslag fra Christina Bu med oppsummering av Norges Elbilforening vedr utviklingen i Norge og i Rogaland
Sak 4. Behandling av innkommende forslag
Sak 5. Årsplan for kommende år 
Sak 6. Valg av styre og valgkomite


Etter valg av styre og valgkomite finner vi følgende navn for 2020.
Styret:
 Tommy Skjolde, leder
 Sigbjørn Ullestad
 Knut Magne Dalland
 Per Ove Grannes
 Per A Thorbjørnsen
 Erik DePascal
 Torgeir Skretting

 Arne Johan Larsen (vara)

Valgkomite:
 Xavier Goursaud, fortsetter som leder
 Torgeir Skretting
 Roger Hjelmevoll
 
 
Årsplan 2020:
Styrets satsningsområder i 2020 er:
• å arrangere nyttige og interessante medlemsarrangement
• å kunne støtte medlemmer som henvender seg med div. elbilspørsmål
• å bidra med informasjon rund elbilspørsmål hos Rogalands kommuner og organisasjoner

I 2020 planlegger vi følgende aktiviteter:
    Elbil; dekk, miljø og økonomi
    Ladeprat-arrangement
    Solcellelading for elbil
    Batteriretur/ -avfall
    Lanserings-arrangement hos bilforhandlere
    Hjemmelading av elbiler
    Lading i borettslag og sameier
    Glattkjøringskurs - NAF
    Deltakelse på Miljøsøndag (Stavanger kommune

Hvis dere har kommentarer, forslag til aktiviteter, ønsker å bidra osv, ta kontakt med styret via e-post på rogaland(at)elbil.no eller på Facebooksidene til Rogaland Elbilforening

2
Kjøpe elbil? / Sv: Lanseringskalender - elbil (pr 14.april-2020)
« på: Onsdag 15. April 2020, klokken 22:43 »
Ser ut til at Macan kommer mye senere enn forventet? Lurer på om det kan stemme at den kommer så sent. Intervju med Michael Steiner, R&D sjef for Porsche.

The Macan EV will not go on sale before 2024, and the model will continue to be offered with combustion-engine options, including a plug-in hybrid.

https://electrek.co/2020/04/15/porsche-rd-boss-speaks-about-tesla-batteries-macan-ev-and-why-hydrogen-fails/
Tipper alle de konservative kreftene i de tradisjonelle fossilprodusentene kommer til å gjøre alt de kan for å utsette BEV og forlenge fossil/hybrid nå på grunn av pandemien og de påfølgende effektene.

Ikke umulig at fossilprodusentene holder igjen nå, men samtidig har Electrec et fokus på det amerikanske markedet; heller ikke umulig at Macan EV dukker opp i Europa ett år eller to før USA.
Samme Steiner var også for kort tid siden sitert på at produksjonen av Macan skulle starte på tampen av 2022:
https://www.motor1.com/news/405150/electric-porsche-macan-production-2022/

3
Kjøpe elbil? / Sv: WLTP + EPA rekkevidde for elbiler i Norge (pr 22.feb-2020)
« på: Onsdag 04. Mars 2020, klokken 17:52 »
Hei,

Aha, skjønner :) Ja, jeg syns det er et viktig element i elbiler nå i hvert fall, flott om du vil inkludere dette :)
..
. Her er en tråd hvor man har sett litt på hvilke biler som har aktiv batterikjøling/varming: https://elbilforum.no/index.php?topic=45140.0
Da skal jeg få dette inkludert etterhvert + takk for link :+1:

4
Kjøpe elbil? / Sv: WLTP + EPA rekkevidde for elbiler i Norge (pr 22.feb-2020)
« på: Tirsdag 03. Mars 2020, klokken 09:15 »
Tusen takk for veldig fin oversikt Finnøy (Arne Johan Larsen) :)

Jeg har et spørsmål.. Hva betyr bokstavene under kolonnen "Aktiv" i Google regnearket? Antar det betyr aktiv temperaturstyring av batteripakken, og at X betyr at bilen har aktiv temperaturstyring? Men hva betyr de andre bokstavene (U og K?)?

Hei,
Kolonnen "Aktiv" var egentlig internt notat for meg selv om en elbil var i aktivt salg (X), utgått (U) eller kommende (K) - men jeg synes det var en god en ide å kunne indikere aktiv temperaturstyring av batteripakken. Kommer tilbake med dette etterhvert ;)

5
Skoda ENYAQ / Sv: Nyheter om Enyaq (Vision iV)
« på: Fredag 28. Februar 2020, klokken 13:17 »
Da ble Geneve-messen corona-avlyst, så da spørs det når Enyaq blir presentert.
https://www.tv2.no/broom/11252326/

Siden flere journalister allerede har prøvekjørt Enyaq så kan de ta dette som en nettlansering med webcast (og nedtelling for å få "spenningen") som alternativ til en offisiell avduking med publikum. Omtalen får de uansett av de journalistene som allerede har prøvekjørt og endelig får lov til å fortelle om dette med alle detaljer.

Verre for de produsentene som skulle avduke sitt produkt som ingen har sett i virkeligheten.

6
Kjøpe elbil? / Sv: Lanseringskalender - elbil (pr 16.feb-2020)
« på: Mandag 17. Februar 2020, klokken 22:00 »
Seres SF7?

Gjerne det hvis det kommer mer konkret at den faktisk kommer til Norge ;)
Foreløpig er det bare SF5 som ligger i løypa.
https://www.seresbil.no/

Er litt mer forsiktig med de kinesiske bilene som bare har norsk og ikke europeisk importør når jeg ser hva som (ikke) skjedde med Chery Arrizo 5e - en elbil som jeg til og med har sett og prøvesittet på norsk jord.

7
Skoda ENYAQ / Sv: Nyheter om Vison iV
« på: ſøndag 16. Februar 2020, klokken 19:45 »
Virker som om ting går litt treigere enn forventet:
...
Utsatt USA-lansering av ID.4 fra april til juni i alle fall.
Og det virker ikke som man forventer verken Enyaq eller ID.4 (eller kupeversjonen ID.5) på kommende Geneve-show heller...
..
I og med journalister får prøvekjøre Enyaq nå så håper og tror jeg at denne får 2-3 måneders forsprang på ID.4; dette er i tråd med opprinnelig VAG plan for et par år tilbake. Først ID.3, så Skoda sin SUV, deretter VW "Crozz" i SUV utgave (dvs ID.4).

8
Skoda ENYAQ / Sv: Reservasjon Skoda Vision iV
« på: ſøndag 16. Februar 2020, klokken 19:40 »
36K Euro på det amerikanske markedet for ID.4 virker jo lovende, men det er sikkert en 2WD uten topp utstyr.

https://www.auto-motor-und-sport.de/elektroauto/neuer-vw-id4-aka-crozz-2021-e-tiguan-erwischt/
Jeg regner med at det er for 2WD innstegsmodell med minste batteripakke som man ikke planlegger å importere offisielt til Norge. Må realistisk påregne et prispåslag i forhold til ID.3 med samme batteristørrelse da ID.4 er en større bil.

9
Skoda ENYAQ / Sv: Nyheter om Vison iV
« på: ſøndag 16. Februar 2020, klokken 16:54 »
..]VÅR ELEKTRISKE FAMILIE-SUV SKAL HETE ŠKODA ENYAQ
..

Da kan vi gjette at navnet på coupe (CUV) utgaven blir Enyaq GT og at "SUV" utgaven får navnet Enyaq uten tillegg.
Kamiq er den eneste "SUV" utgaven som så langt også har blitt lansert som coupe utgave (i Kina) og fikk tillegget GT ;)

10
Kjøpe elbil? / Sv: WLTP + EPA rekkevidde for elbiler i Norge.
« på: Lørdag 25. Januar 2020, klokken 09:47 »
Idioti at EU ikke implementerte EPA standarden her også. Den er mer nøyaktig.

Dette er jeg helt uenig i. Problemet med EPA er at det av en eller annen grunn bare er Tesla som scorer bra der. Som regel ganske likt med WLTP eller bedre. Dette skaper en masse usikkerhet i elbilmarkedet, spesielt i USA, men også her til lands. InsideEVs og en drøss lignende sider står veldig sterkt, og selv en meget dyktig og frittalende Teslabjørn er ikke veldig opptatt av å undersøke dette.. Noe som bidrar til å forsinke overgangen til elektrisk, fordi mange tror det er lite å velge i.

En X90D har ifølge EPA 55 miles (88,5 km) lenger rekkevidde enn 2019 e-tron 55 quattro f.eks. Jeg skal like å se den gå 88,5 km. lenger dersom man kjører i følge.. Antakelig kommer de like langt. At Model S 75D skal gå 58 miles (93 km) lenger enn Taycan, som du får 14-15 kWh mer batteri ut av, og som har samme ytre mål og lavere luftmotstand, finner jeg kanskje enda mer merkelig.

...
Hadde det ikke vært for I-Pace scoren, ville jeg sagt at WLTP er dønn solid, selv om den gir en slags best case rekkevidde. Fordi tallene er sammenlignbare fra produsent til produsendt og modell til modell. Tyske ADAC sin Ecotest er også bra.

Hensikten med en målemetode må vel være å gi et realistisk resultat ikke bare best score?
Som du selv skriver: WLTP gir gir en slags best case rekkevidde, men for sluttbruker er det vel bedre å vite at jeg kommer fram til destinasjonen også om det regner eller er motvind i stedet for at det er kun den ene dagen med 20gr, medvind og hjemlengsel rekkevidden oppnås.

Det betyr at vi må være flinke til å gi kred til de som er mest mulige ærlige om rekkevidde, ikke bare fokusere på at modell A går 12 km lengre enn modell B etter denne testen.

En produsent kan selv velge å fremlegge et lavere resultat enn det beste caset de oppnår ihht målemetode.

Jeg er 100% enig med Amatøren i at det var idioti at ikke EU innførte EPA (eller en modifisert utgave av EPA) standarden i Europa. Her var det den europeiske bilindustrien som pushet sine egne lands myndigheter til å få en "snillere" standard fordi alle visste at utslippskravene kom fra 2020 - uansett hvilken målemetode man brukte i bunn.

Et annet viktig detalj med EPA i USA er at bilprodusenter kan saksøkes dersom EPA vedier ikke er mulig å oppnå; dette har f.eks. Ford fått erfare for noen få år siden. Det betyr at noen produsenter heller er mer konservativ og oppgir et lavere tall for å være på den sikre siden.

Om du er uenig i om bil A burde gått lengre enn bil B så vil jeg anbefale at du prøver å få til en nøytral test og se hva virkeligheten viser.

11
Hyundai KONA / Sv: Kona 2020 fra 309 900?
« på: Fredag 24. Januar 2020, klokken 23:27 »
Bytter dekk som betyr bedre rekkevidde;

Hyundai sier at alle bilene som blir produsert fra mars av blir oppgraderte versjoner, noe som også inkluderer bedre rekkevidde om disse leveres med Michelin Primacy 4-dekk.

Da går rekkevidden fra dagens 449 kilometer opp til 484 kilometer, en forbedring på 7,8 prosent.


https://bil24.no/oker-rekkevidden-til-hyundai-kona/

Eller man kan sette de samme dekkene på dagens Kona og få samme effekt (når dekkene er nye - hva skjer når dekkene er litt slitt og ikke like lettrullende??); vinterrekkevidde blir uansett den samme "gamle".
Dette er nok ikke "innenfor" hva man kan bruke i en offisiell WLTP måling; jeg tenker lurium.... -  en magisk oppskrift for selvluring...

12
Ang Tesla Bjørn (TB) så er det jo merkelig at vi skal diskutere om han er nøytral nok?
Hvorfor skulle det være merkelig,  hvis noen har innvendinger?  Må jo være lov det.  Personlig,  har jeg ingenting å utsette på testene hans fordi jeg ikke vektlegger de så høyt. Har ingenting med han å gjøre,  er skeptisk til alle biltestere.

Det jeg reagerte på vår at han, ved spørsmål om vær og føre hadde noe å si på forbruket den dagen så kalte han folk for Audi fanboys.. 
..

Tja, jeg anser han for å være veldig nøytral i sine biltester - en av de beste.
(.. hans kommentar,  din respons - er den noen som følte seg truffet??...)

13
Ja, min erfaring er at det er forholdsvis enkelt å oppnå bedre resultater enn WLTP rekkevidde (blandet kjøring) for de flest biler ved vanlig landeveiskjøring under gode forhold (inntil 70 km/t i snitthastighet). Men det forutsetter at bilens hjuldimensjon ikke er endret og det er tørr vei og sommertemperatur. ...

Personlig synes jeg det er ekstremt vanskelig å komme under WLTP uansett hvilken elbil jeg kjører. Siden 2011 har jeg kjørt 50-60.000km i året men det er for å komme meg fra A til B i forbindelse med jobb, ferie og fritid. Siden jeg bort på vestlandet og har en del turer opp i fjellheimen så betyr det at det er regn, at terrenget ikke er flatt men går opp og ned og at varme/klima  er i bruk akkurat som om det var en fossilbil.

Jeg er alltid skeptisk til de som sier de "alltid" oppnår WLTP (eller tidligere NEDC) rekkevidde hver eneste dag uansett vær og vind; men at det er mulig når alt ligger til rette er en annen ting.

Men det er synd at ikke EU gikk inn for å bruke amerikanske EPA som utgangspunkt når NEDC skulle erstattes som godkjent målemetode for utslipp og forbruk; var nok fransk og tysk bilindustri som hadde for mye lokal påvirkning på egne regjeringer slik at vi endte opp med WLTP.

14
Elbiler i media / Sv: Bilbrann stenger Stavanger Lufthavn Sola
« på: Tirsdag 14. Januar 2020, klokken 18:12 »
Og da kjører VG artikkel om elbilbranner med bilde fra Diesel bil brannen på Sola:

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/70MaL3/elbil-branner-dette-maa-du-vite

De eier ikke ryggrad...slimåler er de  :-1:

VG har bare hentet ekspertisen herfra selvfølgelig (i likhet med TV2, Gjensidige og Broom):
Politiet endrer nå fakta, etter å ha lyttet til ekspertisen på Facebook😃

https://www.vredens-gnag.no/lar-kommentarfeltene-etterforske-sola-brannen/

15
Model 3 / Sv: Feil og mangler på modell 3
« på: Mandag 13. Januar 2020, klokken 17:04 »
https://www.motor.no/artikler/tesla-eieren-matte-hugge-opp-lokket/
Var dette virkelig den eneste måten å gjøre det på?

I helgen var jeg på langtur og akkurat det samme skjedde meg (likt han på Motor linken); hører en lyd fra mekanismen men det rører seg ikke en mm. Har prøvd å presse ned ved åpning, bruke kredittkort, trepinne mm.

Da var jeg på Servicesenter i Stavanger som var veldig velvillige og fikk åpnet frunken slik at jeg fikk tatt ut  innholdet som ikke kunne vente flere dager - og nei; det finnes ingen quick fix på dette. 
De har bestilt nye aktuatorer og det beregnes 1,5-2 timer på å skifte når delene er på lager.

Sider: [1] 2 3 ... 105