Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Ronny

#1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbil-deler i VG+
torsdag 30. april 2015, klokken 17:20
Min har bikket 83000 uten annet enn 2 viskerblader og batterier i fjernkontrollene, er dere sikker på at Leaf har slitedeler?? ;)
#2
Elbiler i media / Sv: Hasardiøs kjøring
mandag 20. april 2015, klokken 18:31
En politimannwannabe? På flatene går fullastede vogntog lett i 80-90, men straks de ser en oppoverbakke ligger de i 40. Det er en god grunn til å komme seg forbi, enda det tar flere km.
#3
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe brukt eller ny Leaf?
tirsdag 03. februar 2015, klokken 19:26
Jeg hadde valgt en eldre Leaf med dieselvarmer ;)
#4
Leaf 2010-2017 / Sv: Jeg liker
tirsdag 20. januar 2015, klokken 19:35
At den har gått 77000 km og de eneste utleggene så langt er batterier i fjernkontrollene og spylervæske. Like før det blir nye klosser og viskere nå :)
#5
Kjøp og salg av deler og utstyr / 16 A ladekabel ønskes kjøpt
søndag 11. januar 2015, klokken 21:24
Den skal brukes på en Leaf, dvs J1772 (type 1) i ene enden og shucko eller industri i den andre :)
#6
Elektrolux: Det er ikke ofte jeg er uenig med deg, men dette var unødvendig.
#7
Elbiler i media / Sv: - Hetserne av elbil bør dempe seg
torsdag 01. januar 2015, klokken 01:29
Sitat fra: TS på søndag 14. desember 2014, klokken 01:55
Bevis på holdningen og oppfordringer til ulovligheter fra 14.oktober 2014:

Er ikke dette nok til å få gruppen stengt?
#9
Model S 2013 - 2022 / Sv: Konkurrentene sover ikke
tirsdag 25. november 2014, klokken 21:02
Det betyr vel ca 50% større batteri, ny storselger på vei :)
#10
Model S 2013 - 2022 / Sv: Konkurrentene sover ikke
tirsdag 25. november 2014, klokken 20:32
Vi får håpe dette stemmer:
https://www.linkedin.com/today/post/article/20140901135157-69791647-lithium-race-new-nissan-leaf-2016-will-have-the-real-car-look-186-miles-range-and-17k-price-tag
Jeg var helt bestemt på å kjøpe en Infiniti LE i 2012, men den kom desverre aldri...
#11
Elektriske utfordringer / Sv: Fjernlys
lørdag 15. november 2014, klokken 23:25
Sitat fra: RuneW på mandag 03. november 2014, klokken 15:13
Sitat fra: Marius Engel på mandag 03. november 2014, klokken 14:37
2014 acenta. vanlig h4

Ah... Det forklarer saken. Selv har jeg en 2011 Leaf med H9-pærer i fjernlysene og ingen Nightbreaker i H9, dessverre.

http://www.ekstralys.no/products/osram-nightbreaker-unlimited-h9
#12
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Dieselvarmer
lørdag 15. november 2014, klokken 19:38
Sitat fra: K S på lørdag 15. november 2014, klokken 17:55
Sitat fra: pwb på lørdag 15. november 2014, klokken 17:51
Sitat fra: K S på lørdag 15. november 2014, klokken 17:15
Hver sin lyst!

Min er å ha det deilig å varmt i en liten elbil ;-)

Der er vi helt enige. Men jeg ønsker ikke å forpeste miljøet rundt meg. Der er vi helt ulike! :-)

Det er lett å si så lenge du har en elbil med lang nok rekkevidde uten webasto ;)
#13
Sitat fra: smaug01 på søndag 02. november 2014, klokken 13:21
Nei jeg kan ikke det og ikke bruker jeg de heller. Faktisk lyser de så kort foran bilen at jeg nesten ikke klarer å se at de er på engang. Jeg må strekke hals for å se at de er på - på min bil, men det er ikke poenget. Poenget er at det plager ikke meg dersom du velger å bruke de på DIN bil. Det blender ikke meg. At politiet skulle bruke ressurser på noe sånt synes jeg er rene skjære galskapen da det har nada å si for noen andre enn sjåføren selv og knapt nok det. Ja, sjåføren får sikkert noe dårligere forutsetning for å se feks myke trafikanter men da vil jeg si at det er et mye større problem at feks Leaf har så dårlig fjernlys, at folk ikke klarer å bruke blinkelysene, at lysene er dårlig justert(selv liker jeg å ha lysene nærmere justert enn standarden og får vanligvis alltid kick på det ved PKK), at folk ikke sjekker at alle lys fungerer osv.
Vi er jo blitt så fryktelig flinke her til lands å passe på at alle andre ikke bryter loven og irriterer oss over alt mulig rart...fordi det er ulovlig. JEG er ikke sånn. Jeg prøver å passe på at jeg selv feier for egen dør og kjører forsiktig og aktpågivende. At folk parkerer med kjørelys på, er en farlig greie som også er ulovlig men da stopper jeg faktisk opp å sier i fra om at det er veldig skummelt å gjøre siden det sier meg to ting:
Bilen er i bevegelse, jeg trenger ikke å vike til høyre eller bremse ned.
Jeg må dimmme ned for å ikke blende ned sjåføren i "møtende" bil.

TO ganger har jeg nesten meiet ned et annet menneske fordi bilen har på kjørelys og det går mennesker rundt bilen som jeg ikke har muligheter til å se fordi jeg "må" dimme ned og ikke viker til høyre mer enn normalt. Den første ganger var det vinterføre og glatt og jeg kom da i normal fart og måtte nødbremse og slenge bilen til høyre i siste liten. Det gikk bra både med meg og bilen men blodet kokte og hadde det da kommet en smart ass og påpekt at jeg hadde ulovlige lys på bilen vet jeg ikke hva jeg hadde gjort. Den andre ganger var jeg litt mer mistenksom og prøvde så tidlig som mulig å analysere om bilen beveget seg eller ikke. Det var regnvåte veier men ikke glatt. Straks jeg fant ut av det klemte jeg på alt av lys jeg hadde(3x NBB Alpha 225 50W HID i pencil beam som overhodet ikke er lovlig noen steder i verden men er uvurderlig i grisgrente strøk) og så da at folk vimset rundt bilen som sto i ro. Du kan være helt sikker på at jeg ga beskjed om "ugjerningen". Det har altså ingenting med om det er ulovlig eller ikke.

Dette med ulovlig tåke/grøftelys er nok en greie som stammer fra tidligere tider når folk selv ettermonterte slikt for å være kul. Da var man(jeg også)ikke så nøye på om det var faktisk "tåke" eller "grøftelys" man satt på. En lampe kom som oftest i 3 eller 4 versjoner. Tåkelys(lyser lengre og har en veldig markant cutoff), kurvelys(lyser veldig kort men langt ut til sidene, gjør samme nytte som nymotens lys som lyser til høye eller venstre alt ettersom hvilken vei man blinker), kjørelys(i bunn og grunn nærlys, disse kan blende mye dersom de ikke er juster nøyaktig, de har også relativt høy E verdi) og i noen tilfeller faktisk fjernlys(disse blender som hvilken som helst fjernlys, altså helt for jævlig).

+1000!
#14
Jeg synest det er rart dersom dette stemmer, ved hard akselerasjon får du høyere drivverkstap, høyere luftmotstand (frem til samme fart oppnås) og ikke minst mer varmetap i kabler, motor og batteri.
Eneste måte jeg kan skjønne at det stemmer, er visst varmeapparat osv trekker mye strøm, for da kan du spare på å komme fortere frem.
#15
Ladeplasser og ladekabler / Sv: How hard can it be :-\
søndag 02. november 2014, klokken 21:34
Sitat fra: kringon på søndag 02. november 2014, klokken 00:56
Takker -> Slik jeg ser det, kun 1 rapportert tilfelle i Bergen der en Kia Soul har ladet før en ABB-lader har tatt kvelden.

Tror man skal vokte seg litt før man kan uttale seg om at alle kia soul slår ut samtlige ABB-ladere etter lading.

Når det er sagt, så kan man jo alltids lade på en annen lader. Føre var og alt det der :)

Ifølge BKK tålte ikke de nye trippelladerene Soul, en krets ble brent, det skjedde både på Dale og Rema 1000.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA