Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - TB

#1
Noe av problemet idag er at testene som finnes gir ikke et helt enhetlig svar.
NAF har en fersk artikkel om tema.

https://www.naf.no/elbil/bruke-elbil/stor-test-av-batterihelse
SitatResultatene av testene spriker fra «full pott» hos merkevareverkstedet til 80 prosent i egentesten.
Produsenttesten: 12 av 12 streker
Elbilmek: 88,79 prosent
EV Services: 89,76 prosent
Aviloo: 85 prosent
Egentesten: 80 prosent
AS Elektro: Ingen konkret batterihelsestatus, men en bekreftelse på at samtlige battericeller så ut til å være friske
– Hovedårsaken til de sprikene vi ser er at det ikke finnes en standardisert metode for å beregne batteriets restkapasitet på. Imidlertid synes jeg at merkeverkstedets fulle pott ikke gjenspeiler de øvrige resultatene og hva vi kan forvente av en fem år gammel bil, fastslår Jan Tore Gjøby, som er rådgiver for lade- og batteriteknologi i NAF
#2
Godt å høre bilen endelig kan hentes.
Gratulerer med ny bil.  :)

Når jeg venta på Hyundai KONA Electric 2019 var ventetiden to år.  8)
#3
Tesla SW og AP / Sv: Sjekke batterihelse
søndag 21. april 2024, klokken 23:16
Å lade til 100% er normalen for flere bilmerker med ingen måte å justere landegrensen på.

Tesla bruker å automatisk justere ned, og varsle brukeren om å unngå for mye lading til 100% ?

Henger også sammen med hvilken SoC som vises som 100%, det er variasjon mellom produsenter og kjemi i batteri.
#4
Se post nr to i tråden for lenke til OVMS dokumentasjon.
#5
Om ladeboksen er nylig montert og feil strømnett valgt må den som har tilgang til ladeboksen gjøre endringen. I borettslag eller sameie er dette enten en ansvarlig i borettslag eller sameie, installatøren eller en tredjepart.

Ved installasjon der ladeboksen kobles opp skal uansett installatøren sjekke oppsettet

Det kan også være andre årsaker, eksempelvis om det er tredjepart som håndterer betaling, da må en gjennomføre en registrering hos denne leverandøren før lading kan utføres.
#6
Polestar 2 / Sv: Plassering Autopassbrikke?
tirsdag 16. april 2024, klokken 19:27
Det var noen artikler der Fremtind truet med å øke kostnaden for passering om ikke brikken ble brukt. Usikker om det kom noe mer ut av det.

Poenget med brikkene er lavere kostnader for innkreving. Å behandle bilder krever også noe manuell kontroll, automatikk klarer ikke å lese alt. Brikken kan leses automatisk uansett.

Om de ønsker flere til å bruke brikke er det en enkel løsning:

Rabattavtale krever avtale, som idag.
I tillegg kreves en fungerende brikke.
Om brikken ikke fungerer over lengre periode reduseres rabatten.

Før i tiden var det i Oslo bomringen et lys som varslet om avtalen var gyldig hver gang en passerte. Gult og grønt tror jeg?
#7
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Pris service……
fredag 12. april 2024, klokken 11:40
Det er en spesiell ikke ledende kjølevæske. Hvilken margin verkstedet har er jeg usikker på, ikke usannsynlig en høy innkjøpspris kombinert med grei margin så blir det kostbart.
#8
Sitat fra: Orbit på fredag 12. april 2024, klokken 00:42PS2: Dersom du kan parkere utenfor ring 1, er det jo også mange gateladere å velge mellom. Er du ekstra heldig er det gatefeiing dagen etter du er der, og da er det i praksis gratis parkering på ladeplass siden det er midlertidig skilt med parkeringsforbud neste dag, som betyr fri parkering i dag. (Ladingen i seg selv er alltid gratis, det er parkeringstiden du betaler for)
Her er oversikt over når de ulike gater feies:
https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/veiarbeid-og-vedlikehold/varrengjoring/#toc-1
#9
Kjøpe elbil? / Sv: Når kan jeg forvente å få bilen min?
fredag 12. april 2024, klokken 08:14
Har selger lovet levering til en bestemt dato?
Hvis ikke, greit å minne selger på at du venter, men ikke overdrive - slik det blir masing?  ;D

Frem til forhandler har mottatt bilen din kan ikke forhandler gjøre så mye fra og til. Om de mottar flere biler på samme tid kan du håpe de klargjør din tidlig i rekken, i stedet for sist i rekken. Du er alt lovet du står høyt oppe på prioriteringslisten.

Det vil være mulig å låne bil av forhandler, men tviler på en har krav på det.
Alternativet er å leie bil, eller om du kjenner noen du kan låne bil av.
#10
Kjøpe elbil? / Sv: Når kan jeg forvente å få bilen min?
onsdag 10. april 2024, klokken 19:09
Det er svært vanskelig å svare på for andre enn forhandler.  ::)

Min erfaring med leveranse av Hyundai Kona i desember 2023:
Det tok ca 4 uker fra bilen kom til landet til jeg mottok den, Drammen 8.11, bil utlevert 6.12.
Avstand Drammen til forhandler er 60 km.

Kapasitet for frakt av bil fra Drammen til forhandler - og klargjøring hos forhandler var begrenset.
Etter min erfaring - ting tar tid...

Forhandler skal klargjøre - ta av plast og rengjøre bilen. Noen ganger er det aksjoner som må gjøres, programvare som skal oppdateres, registering osv. Har en bestilt ekstrautstyr som monteres i Norge må det også utføres.

Hvor lang tid det egentlig tar - tja - det varierer nok mye i hht. kapasitet og prioritering hos forhandler.
Når det kommer biler til Drammen kommer det gjerne mange. Talte ca 10 biler nye hos forhandler jeg handlet fra.

Spør forhandler om du kan låne en bil frem til din er klar. Verste som skjer selger sier nei..
#11
Zoe / Sv: Fra ZE40 til ZE50 - Noen spørsmål og funderinger
mandag 08. april 2024, klokken 11:03
Det kan også være Zaptec lader trenger en programvareoppdatering?
Husker Zaptec kom med oppdateringer i 2017-2018 for at forvarming av Kia Soul skulle fungere.

For Zaptec Pro kan en hente ut feil logg her: https://portal.zaptec.com/tools/chargerWarnings
(Krever bruker/passord)
#12
Model Y / Sv: Rengjøring og smøring av bremsekaliper
lørdag 06. april 2024, klokken 13:43
Litt pussig om det er tillegg for å ta hjul av og på? Vanskelig å levere bilen inn uten hjul?

Forstår de tar betalt om sommerhjul ligger i bilen og de bytter over i løpet av servicen.
#13
Kia Niro EV / Sv: 12v batteri
søndag 31. mars 2024, klokken 16:05
Opplevde ikke noe problem selv på 2019 Kona før jeg ikke hadde stengt bakluken helt igjen. Neste gang jeg skulle benytte bilen var 12V batteriet ladet ut. Målte det til 1,3V. Ladet opp igjen og alt fungerte som normalt. Batteri ble på tre års service byttet på garanti.

Koblet til en spenningslogger. Den viser batteri blir regelmessig ladet. Hyundai og Kia ca hver 4 time mener jeg. VW en gang pr døgn, men lengre lading hver gang, total ladetid omlag lik.

Bildet vedlagt viser en VW eup der Vedlikeholds lader er koblet til. Bidrar til at hvile spenning ligger høyere. Men, det vil ikke ta lang tid før spenningen synker ned om det er et høyere forbruk enn normalt, eksempelvis lys eller dør som ikke er stengt eller programvaren ikke klarer å "sove".
#14
Kia Niro EV / Sv: 12v batteri
søndag 31. mars 2024, klokken 10:21
Enig, vedlikeholds lading av en moderne elbil skal ikke være nødvendig. Årsaken til at batteri går tom er en kombinasjon av svak kvalitet på 12V batteri og uheldig ladeprofil i programvare.

Det er også litt for enkelt å gjøre feil som fører til batteri lades ut. Lys, dør eller luke til bagasjerom burde ikke føre til utladning av 12V batteri.

Kia og Hyundai stopper å lade batteriet om det oppdages en "feil". Men , utladning stoppes ikke. Svakt batteri kan enklere gjøre det blir registrert som en feil.

Har batteriet først blitt ladet ut kan en lade det opp med ekstern lader. Da vil bil fungere fint en periode, men batteriet bør uansett byttes har det blitt ladet ut og er svekket.
#15
Tror mange vil være svært godt fornøyd med 500 kr pr kvartal for fri lading. 😇
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA