Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - TB

Sider: [1] 2 3 ... 228
1
Genesis GV60 / Sv: Genesis GV60
« på: I går kl. 20:07 »
Her står Tyskland, Sveits, England og Russland oppført:
https://www.genesis.com/worldwide/en/change-your-region.html

2
Skoda ENYAQ / Sv: Dashcam?
« på: I går kl. 17:11 »
Montere to kamera, med to kanaler hver?
Da vil det ikke være singel point of failure..

3
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Lade model y på vanlig stikkontakt?
« på: ſøndag 27. November 2022, klokken 18:33 »
Har nytt hus og eg ser at alle kursene er på 15 A. Det er ventetid for å montere ein skikkelig lader så eg vurderer å bruke stikkontakten. Farleg eller går det bra?

Skal eg gå for Tesla sin vanleg lader?
Å lade fast via schuko er etter dagens regelverk ikke innenfor.
Ved tilfeldig lading (besøk) kan det gjøres.

Lading via schuko er i seg selv ikke det farlige. Det krever bruk av en kontakt som er egnet til bruken.
Erfaring hvar vist seg dette ikke alltid blir gjort - og regelverk har blitt strammet inn som et føre var prinsipp.

Ladingen bør ikke være satt for høyt, jo lavere jo tryggere er tanken, dvs 6A er tryggere enn 12A.
Unngå skjøtekabler igjennom vindu og dører.
En utendørs kontakt, som ikke har mye annen belastning vil være fornuftig å bruke.
Kabel til kontakt bør ikke gå via mange andre koblingspunkter - blir flere svake punkter.
Avlaste selve kontakten - ikke la vekten av UMC henge i stikk kontakten.

Vil sikkert gå fint å bruke Tesla sin UMC frem til permanent ladeboks er montert om en tar noen forbehold nevnt over.

4
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Indikert rekkevidde, batteriproblemer?
« på: ſøndag 27. November 2022, klokken 18:20 »
Batteriet var nok ikke helt i orden uansett :) Batteriet ble testet av forhandler på tirsdag, onsdag ble det bestilt nytt og på fredag ble det installert. Indikert rekkevidde er nå 390 km.
Hovedbatteri på bestemte årsmodeller av Opel Ampera-e/ Chevrolet Bolt  / Hyundai KONA Electric / Hyundai Ioniq har en produksjonsfeil som gjør de blir tilbakekalt for bytte. Dette har pågått siden ca mai 2021, men bytte av batterier går sakte slik jeg forstår.

Test av hovedbatteri tirsdag, og nytt montert fredag høres litt for effektivt ut. Da burde de vært ferdige med å bytte alle batteriene innen kort tid. Kan det være 12V batteri de testet og byttet med et nytt? Er 12V batteri svakt kan det føre til ulike feil med den elektroniske styring i bilen. Men, 12V batteri har ikke noe med selve fremdriften og rekkevidden å gjøre.

https://www.elbil24.no/nyheter/tilbyr-stotte-til-de-mest-utsatte-bileierne/74940890

5
Skoda ENYAQ / Sv: Lading av 12V-batteriet i Enyaq
« på: Fredag 25. November 2022, klokken 15:52 »
Er rart om Enyaq ikke lader batteriet ved behov, selv om bilen ikke "kjøres".

Dette med å kjøre bilen henger igjen fra eldre bensin biler.
Lavt turtall på tomgang kombinert med unøyaktig laderegulator førte til 12 V i praksis ikke ladet uten litt turtall.
Dermed måtte en "kjøre en tur". Andre metoder var å justere opp tomgang, eller laderegulator.

En elbil bør ordne dette selv. Om den må ha hjelp skal det være nok å la bilen være "på". Det er ingen elektrisk generator som er avhengig av turtall. Men, det kan være programvare styrt hvor høyt 12 V lades, som kan være noe lavt. Noen biler øker spenningen når viskere eller langlys benyttes. Ved å løfte viskere av ruten, og sette dem på kan da lade 12V batteriet - men den egentlige løsningen er at produsenten endrer programvaren.

For å følge med på status har jeg benyttet denne måler: Battery Monitor BM2:
https://www.aliexpress.com/item/1005003391007292.html

Under er skjermbilde fra Battery Monitor BM2, montert på Hyundai KONA Electric 2019 - en dag uten bruk av bilen:

6
Lading i bedrifter / borettslag / sameier / rekkegarasjer. / Sv: Ohmia Charging - revisited
« på: Torsdag 24. November 2022, klokken 17:09 »
Mulig de har sett en tendens til å justere abonnementet opp og ned ofte, og tapte inntekter

Kunne vært løst ved en "karantene", der en ikke kunne bytte for ofte, men beholdt oppsparte kWh..

7
Hyundai KONA / Sv: Kona er død
« på: Torsdag 24. November 2022, klokken 17:05 »
Det er bra Hyundai bytter disse 12V batteriene, vil trolig være en liten kostnad, enn omdømme for ustabil bil.

Hyundai har forholdsvis kort service intervall. Tar inn igjen en del av kostnadene der..?

Noen som har fått byttet 12V uten at service er gjennomført etter oppgitt plan?

8
e-Golf / Sv: e-Golf 2019 - lading hjemmelader. Problemer
« på: Torsdag 24. November 2022, klokken 08:51 »
Ladekabel er merket med maksimal strøm og spenning den er godkjent for.

Hva sier manual til ladeboksen om gult lys?
Finnes mange ulike varianter ladebokser, varierer hva lys og lydsignal betyr.

9
Batteripakken til elsykkelen blir nok trolig mye mer utladet enn i en moderne elbil.
Når elsykkelen stopper er batteripakken gjerne helt tom. Dette vil slite på batteripakken, men det aksepteres da en ny ikke har en så høy kostnad.
 
Når elbilen har 30- 20% igjen er det et buffer igjen - slik at spenningen fortsatt er høy nok til å gi god ytelse.

Jeg har selv kjørt tom C-Zero, der bilens BMS gjør bilen svært treg når skilpadden symbolet kommer.
Det er for å unngå skade på batteri.

De tidligere elbiler, med bly og Ni–Cd hadde en merkbar forskjell mellom fulladet og redusert ladenivå.

10
Skoda ENYAQ / Sv: Lading av 12V-batteriet i Enyaq
« på: ſøndag 20. November 2022, klokken 18:58 »
Kjenner ikke Enyaq spesielt, skriver generelt:

Generelt lades 12 V batteri i elbiler i tre sitasjoner:
- Når bilen kjøres lades 12V batteri, i varierende grad.
- Når hovedbatteri lades.
- Ved behov. (Noen eldre elbiler som ikke lader batteriet, men alle nyere modeller gjør dette.)

At 12V batteri tar lading er trolig at de fleste biler har en litt lavere ladespenning enn separate 12V ladere.

Så lenge det ikke er en feil på bilen skal det ikke være nødvendig. Biler med diesel og bensin motor bruker mye strøm under start, og lading skjer bare når motor går. Det kan dermed bli lite lading med mye småkjøring. Moderne elbiler skal lade 12V batteri ved behov, slik at at det ikke går tomt. At 12V går tomt kan være feil på 12V batteriet, feil på annet utstyr, bil slår seg ikke helt av, bakluke, dører som ikke stenges, feil i programvare osv.

11
Her jeg bor fakturer vi selv etter faktisk strømpris. Regner ut pris pr kWh ved å ta total pris på strømregningen og dele på kWh forbrukt for den aktuelle måneden. Ingen påslag på strømmen. Vi har en fast kostnad pr ladeboks, for tiden 450 kr pr år. Vi kvalifiserer for strømstøtte da måler er eid av borettslag / sameie / garasjelag.
Der måler er eid av et firma som fakturerer vil det ikke kvalifiserer til strømstøtte?

Vi er i sone 1, har siste året hatt kWh pris over 2 kroner bare to ganger.
Her er priser pr kWh fra januar 2021 til okt 2022:
1,17 jan 2021
 1,29
 1,10
 1,18
 1,22
 1,20
 1,32
 1,52
 1,95
 1,77
 1,93
 2,16 des 21 uten strømstøtte
 1,29 jan 22 fratrekk for både strømstøtte for desember og januar 2022, gir for "lav" pris i januar.
 1,48
 1,56
 1,70
 1,80
 1,66
 1,85
 2,34
 1,97
 1,32 okt 22

12
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Ny bolig med Eaase lader - starter ikke
« på: Fredag 11. November 2022, klokken 21:59 »
Kan virke som at Easee er satt opp med krav om tilgang. Prøv å registrere en rfid brikke, eller deaktiver autentisering.

13
Kia Soul EV / Sv: Mistet kapasitet på fremdriftsbatteri - erfaringer?
« på: Fredag 11. November 2022, klokken 21:52 »
Kia har 7 år garanti, bilen er eldre enn dette?

Om noen celler er defekt vil det være mulig å bytte dem. Er alle cellene utslitte vil det trolig være kostbart å bytte av batteri, brukte batterier omsettes for høy pris slik jeg forstår.

14
Solterra / Sv: Levering
« på: Fredag 11. November 2022, klokken 08:18 »
I følge test av Toyota bZ4X var estimert rekkevidde på 407 km, men rekkevidde måler viste 0 etter 307 og 318 km.

Har du testet hvor langt Solterra går før den viser estimert rekkevidde 0 km?

15
Ah, Zaptec APM krever en egen modul koblet til strømmåleren. Vi har ikke kjøpt Zaptec APM.
Kan ikke benytte funksjonen uten denne modul.

Sider: [1] 2 3 ... 228