Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - TB

Sider: [1] 2 3 ... 172
1
Om du ikke finner igjen chipen må du nok bytte nøkkelen.

2
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Hva er varmekilden i trilling - iOn?
« på: Fredag 13. ſeptember 2019, klokken 00:01 »
Å bytte pumpen bør ikke være komplisert, og kan sikkert finne en brukt pumpe fra en vraket bil?

3
Ladeplasser og ladekabler / Sv: sikkert et dumt spørsmål om ladere som er intelliget
« på: Mandag 09. ſeptember 2019, klokken 21:01 »
I følge tall som er presentert vil ikke elforbruket øke med mer enn - 3-6% fremover med kraftig elektrifisering av bilparken. At lading av ladbare biler skal gjøre at totalt forbruk på nattestid blir nesten likt som på dagtid er neppe realistisk?

AMS er innført for å utsette og unngå unødvendig utbygging. Nettleien har for forbrukere vært flat. Det skal det bli endringer på. Det skal lønne seg å bruke strøm uten store topper i forbruket.

Hvilken modell som faktisk blir valgt for nettleien er fremdeles ikke avgjort.

4
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Pris på lading i borettslag
« på: Mandag 09. ſeptember 2019, klokken 20:50 »
Oppsummert:
Avhengig av flere faktorer vil det variere hva riktig pris er.  :)

5
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Pris på lading i borettslag
« på: ſøndag 08. ſeptember 2019, klokken 21:55 »
Om du har betalt for installasjon selv er det gjerne mest riktig å betale faktisk pris på strøm. Flere har rapportert om at styrene i mange borettslag og sameier velger å sette bort fakturering til 3.part eller forretningsfører. Det medfører gjerne noen påslag.

Borettslag jeg bor i fakturer garasjer, parkering og lading selv, uten noen påslag. (Men, klart noe av budsjettet går til administrasjon.)

6
Hyundai KONA / Sv: Hovedlysene på Kona
« på: ſøndag 08. ſeptember 2019, klokken 10:51 »
Takk for info.
Tolker bilder og tekst som Kona kan være utstyrt med både automatisk og manuell høyde justering av lys.
Vil anta alle biler levert i Norge har automatisk. (Brukt importerte kan være uten)

Da svært mange blinket igår er det noe som tyder på at høydejustering ikke er helt som den skal. Vil undersøke med forhandler.

7
Hyundai KONA / Sv: Hovedlysene på Kona
« på: ſøndag 08. ſeptember 2019, klokken 09:49 »
På side 3-94 og 3-95 står det om nivåbryter for hovedlys. Den kan være manuell eller automatisk.


8
Hyundai KONA / Sv: Hovedlysene på Kona
« på: ſøndag 08. ſeptember 2019, klokken 09:36 »
Takk for tips. Men, Kona Electric har ikke bryter / hjul nr 7.
Det er lysstyrke i instrument panel som er første bryter til venstre.

Høyde for lys skal justeres automatisk?

9
Hyundai KONA / Sv: Hovedlysene på Kona
« på: Lørdag 07. ſeptember 2019, klokken 22:08 »
Kjørte første tur over litt lengre distanse idag. Mange biler som blinker. Kjørte på dagtid, så bare i tunneler. Er det bare pga gode lys, eller for høyt justerte lys? Legger merke til trafikkskilt lyser opp mer enn jeg tror er normalt, men nå var lysene på C-Zero trolig ikke allverden å sammenligne med?

Noen som har fått justert sine lys?

10
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Tips til lang Type 2 ladekabel
« på: Lørdag 07. ſeptember 2019, klokken 13:05 »
I følge Electrolux er utfordringen PWM signalet. Da kan en komme i situasjoner der en bilmodell fungerer, og en annen ikke. Tilsvarende med ladestasjonen.

Om det fungerer for trådstarter betyr det at kombinasjonen av ladestasjonen og bil fungerer godt.

Ville være mulig å lage en kabel med innvendig innebygget PWM signal forsterker. Da burde ikke lengden være et problem.

Markedet for slike kabler blir nok smalt.

11
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ladeboks som kan stoppe lading ved en gitt %?
« på: Fredag 06. ſeptember 2019, klokken 07:28 »
Timer kan bryte kontroll signal til ladeboksen, der er det lav spenning.

Da unngår en problemstillingen.

12
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Tips til lang Type 2 ladekabel
« på: Torsdag 05. ſeptember 2019, klokken 22:15 »
Spørsmål er om det finnes måter å få bilen nærmere ladeboksen, eller ladeboks nærmere bilen?
Om det blir mer kostbart, så gir svaret seg selv?

Tips: sjekk med elbilhjelpen.no, laget ladekabel til meg på mål for noen år siden da jeg ville ha en ekstra kort en.

13
Ladeplasser og ladekabler / Sv: sikkert et dumt spørsmål om ladere som er intelliget
« på: Torsdag 05. ſeptember 2019, klokken 22:10 »
I borettslag, sameier - dvs. større fellesanlegg vil det være noe å hente på "Intelligent ladeboks" som kan kommunisere med de andre.

For hjemmelading -kan en "halvintelligent" settes opp med en bryter som gir "halv og full hastighet", noen har også flere valg. Normalt er det nok med redusert effekt, men om en har det travel kan en slå av komfyr, vaskemaskin, og andre store forbrukere - og sette bilen på "full hastighet".

Om en aldri trenger dette - gå for en enklest mulig ladeboks.

14
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ladeboks som kan stoppe lading ved en gitt %?
« på: Torsdag 05. ſeptember 2019, klokken 22:05 »
Får jeg spørre om hvorfor en ønsker en slik funksjon? Konan vår har innstilling for dette i bilen, men har ikke forstått hvorfor dette er interessant for hjemmelading? På ladestasjon med minuttpris blir vel de siste 10% dyre minutter, men hjemme ....?

Litium batterier svekkes av varme og høy ladespenning. Spesielt begge deler samlet.
Å unngå at bilen står med høy spenning (100% batteri) over lang tid bør en unngå. Dermed fordel med å justere ned grensen.

Men, når eg hentet min Hyundai Kona electric var selger klar på at Hyundai ikke har noen krav rundt dette.

Ref: https://www.hyundai.no/modeller/kona-electric/
Hyundai gir en garanti på 8 år eller 200 000 km på litium-ion polymerbatteriet (det som inntreffer først).

Men, om batteri blir svekket, men forsatt fungerer - hva som skjer da er jeg usikker på.

15
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ladeboks som kan stoppe lading ved en gitt %?
« på: Torsdag 05. ſeptember 2019, klokken 21:54 »
Nå er jeg ikke en gang elektriker, så dette er bare noen tanker jeg gjør meg.
Alle batterier jeg har vært borti selv har alltid startet lading med lav spenning, naturlig nok, og høy strømstyrke.
(..)
Dette gjør jo at billige, enkle ladebokser kan ha denne nyttige funksjonen.

Eller er det noe jeg ikke har skjønt?

Dine tanker er mye riktig, men det er en feil i resonnementet:

Det som blir omtalt som "lader" eller ladeboks er egentlig bare litt kontroll elektronikk som styrer et rele for vekselspenning av og på. Den ekte lader, og likeretter samt BMS (battery management system) sitter i bilen.

Bilens elektronikk kjenner dermed spenning og teller energimengden som lades inn på batteri. Flere biler har dermed en funksjon der en kan sette en grense hvor høyt en skal lade batteriet. Men, tråden omhandler Nissan Leaf 2018 modell som ikke har denne funksjonen i bilen.

Å få ladeboksen til å gjøre jobben som bilen burde gjøre er ikke like enkelt, da den nødvendige informasjonen ikke er tilgjengelig for ladeboksen - den sender bare vekselspenning til bilens lader.

Men, ulike metoder kan benyttes:
- Profilering, ved å se når bilen lader mer sakte kan en anta at ladingen snart er ferdig.
- Telle energimengde, eller "stopeklokke" om en kjører samme distanse hver dag, eller justere hvor lenge bilen skal lade.
- API mot bilens APP. (Fordrer bilen har en fungerede app.)
- ODB2 dongel i bilen, som ladeboksen kan hente ut informasjonen den trenger fra.
- Og sikkert andre varianter.

Men, det er ikke rett frem, som gjør at det ikke en enkel standard funksjon som alle ladebokser har.  ;D

Sider: [1] 2 3 ... 172