Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - TB

Sider: [1] 2 3 ... 180
1
Viktig melding / Sv: Oppdatering av Elbilforum
« på: Tirsdag 24. Mars 2020, klokken 23:03 »
Problemet er da at dette ikke fungerer fra Chrome (siste versjon) - vet ikke hvor mange ganger jeg har lagt inn medlemsnummeret og meldt meg på den j*vla mailinglista uten at det funker.
Ser at når jeg bruker Edge virker det OK, så det er nok browserrelatert.
Bruker Chrome 80.0.3987.149 - og der fungerer begge deler.  Kan det være noen tillegg i Chrome som sperrer informasjonskapsel ?

2
Hyundai KONA / Sv: På sporet av Kona - oppgi din leveringstid her
« på: Onsdag 18. Mars 2020, klokken 22:31 »
Bestilte 25/8 - 2018. I følge Hyundai sin status side så er den fortsatt ikke produsert.
Beregnet leveringstid er i løpet av Q2. Jeg stod/står på den opprinnelige ventelista.
Hvilket kontrakts nummer har du? Ser det står at 179xx fikk bil i slutten av februar.

3
Zoe / Sv: Priser service Zoe
« på: Mandag 09. Mars 2020, klokken 20:34 »
Her er taklasten for samme bil diskutert?
https://elbilforum.no/index.php?topic=18704.msg394773#msg394773

4
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Service kostnader i-MiEV
« på: Torsdag 05. Mars 2020, klokken 21:42 »
se i tråden som ligger helt på topp under delforumet

https://elbilforum.no/index.php?topic=16878.0

5
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Restkapasitet - 2014 iMiev
« på: Onsdag 04. Mars 2020, klokken 23:09 »
Se denne tråden ang. batterimålinger https://elbilforum.no/index.php?topic=33622.0

LEV50N batteri (fra 2012->) kommer godt ut, lite tap - mye mindre reduksjon enn første generasjon LENV50.

Nå er det ikke så mange biler med lang kjørelengde som er målt, men jeg har fortsatt ODB dongle og app, selv om bilen er solgt, så om noen ønsker å måle kan det ordnes. Det er samme tall som verksted leser ut som ODB donble + app leser ut.

6
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Anbefale hjemmelader
« på: ſøndag 01. Mars 2020, klokken 11:02 »
Easee Home ladeboks er rimlig for å være en smart ladestasjon. Om du klarer deg med en "dum" ladestasjon kan du få en noe rimeligere.

Du må uansett få elektriker til å montere, så kan være greit å sjekke hva montering koster. Det hjelper lite å kjøpe en billig ladestasjon, om den blir dyr å montere.

7
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Vinterdekk dimensjon
« på: ſøndag 01. Mars 2020, klokken 08:39 »
Original dimension bak er 175/55R15

Sitat
https://www.dekk1.no/om-dekk/dekkdimensjoner-vognkort
175 - dekkbredden i mm.
55 - høyden på kanten av dekket fra felgen og ut. Denne angis i % av dekkbredden, og kalles profil.
55 profil vil si at høyden i dette tilfellet er 55% av 175 mm, som tilsvarer 96 mm.
R - dekket er et radial dekk, noe som er vanlig på alle nyere biler. Radialdekk vil si at cord-trådene i dekkets stamme ligger tilnærmet vinkelrett på slitebanens rulleretning.
15 - felgens diameter i tommer, og i dette tilfellet er felgen 15” i diameter.

Er felgen skadet, må du kjøpe et komplett hjul, dvs. dekk og felg i samme dimensjon som det andre.
Eller, bytte begge hjul på samme aksel. Da kan du endre felgdimensjon innenfor tillatt avvik.

Er felgen ikke skadet, kjøp nye dekk, og få et dekkverksted til å legge om.
Prisforskjell på rimelige og dyrere dekk til trillingene er ikke så stor i kroner.

8
e-up! / Sv: Vil ikke lade
« på: Fredag 28. Februar 2020, klokken 21:52 »
Forstår det ikke er merkeforhandler som gjør jobben her. En mulighet vil være å få utført diagnose på et merkeverksted. Kan være de kan lese ut mer informasjon med sitt utstyr? Men, det vil jo være et spørsmål om hvem som skal betale merke forhandleren, men nå er det jo lagt ned mye både deler og arbeid i bilen.

Virker som feilkodene har blitt offer for en uheldig oversettelse? Feilkodene kommer ut slik du skriver? Eller har dem blitt oversatt i etterkant?

Kan det være mulig for verkstedet å sette diagnoseapparat til engelsk eller kanskje helst tysk språk?

Da vil en kanskje få mer fornuftige feilmeldinger som kan peke i riktig retning?

noen tanker fra min side...

9
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Vinterdekk dimensjon
« på: Torsdag 27. Februar 2020, klokken 12:07 »
standard dimensjon for dekk er 175/55R15 bak. Dvs 15 tommer felg.

Da vil ikke 14 tommer dekk passe på denne felgen. Men, skal ikke være påståelig her, ble nevnt tidligere i tråden det ikke var alt som var riktig her, så skal være forsiktig med å uttale meg skråsikkert.

10
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Vinterdekk dimensjon
« på: Onsdag 26. Februar 2020, klokken 23:01 »
Var det så mye feil her?

Fra Wikipedia:
(..)
På moderne personbiler består et hjul av en felg og et dekk.
(..)

11
Har du forsøkt å kjøre lengre? Eller er det bare at estimat nå er 77 km, og før 120-130 km?
Hva skjer med estimat om du slår av varmen? (Hjul for varme på grønn prikk.)

Batteri har neppe blitt skadet, tror heller at bilen er forvirret over hvor godt / dårlig batteriet er etter den har blitt nullstilt. Ved å kjøre forsiktig ned mot 2-1, eller 0 streker, og så lade opp igjen med normal lading (ikke hurtig) bør bilen lære hvor mye strøm som går inn i batteri.

Om batteri er ødelagt bør kunne sjekkes med caniOn app.

12
Hyundai KONA / Sv: Har kjøpt Kona - bør jeg angre?
« på: Lørdag 22. Februar 2020, klokken 21:26 »
En stor fordel er at om du virkelig finner ut at bilen ikke er riktig kan du nok forsatt selge den "brukt" til samme pris som du betaler for den. Fortsatt venteliste på Kona.

Ladeluken kan være litt vrang, men det er veldig vær avhengig. Nå går bilen langt, så i det daglige trenger du ikke lade hver dag.

Dekkstøy er nok mer avhengig av hvilken preferanser du har. Jeg byttet fra trilling, og da var jo alt bedre... 😀

At setene er vond har jeg ikke merket. Dyr service, dette med kjøleveske bytte hver 60 000 km var jo litt rart, men det er lov å håpe det blir løst.

13
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Vinterdekk dimensjon
« på: Lørdag 22. Februar 2020, klokken 11:08 »
til trådstarter: Løp og kjøp  :)

14
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Anbefale hjemmelader
« på: Fredag 21. Februar 2020, klokken 22:26 »
Om ikke naboen stjeler strøm regelmessig må bilen som lader stå parkert på din parkeringsplass såpass lenge at dette er et lite problem. Gebyr for feilparkering vil dermed være en bedre måte å få inn tapte inntekter.

Av egen erfaring for noen år siden: En med lite strøm, og ladekabel var blitt stjålet. "Lånte" en annen sin plass, i tro at eier var bortreist. Men, eier kom hjem en time senere. Eier forsøkte å få tak i bileier, trengte å lade sin egen bil. Ikke noen lapp, og gav opp etter at det ikke var noe svar på telefon. Bilen ble da tauet. Den hadde ladet i ca 1 time, det blir ca 3-4 kr.
Men, det kostet ca 3500 kr for å hente ut igjen bilen fra inntauing firma - så det ble kostbar strøm.

Moral: Spør om lov til å lade, og betal for strømmen så blir det mindre konflikter...

15
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Vinterdekk dimensjon
« på: Fredag 21. Februar 2020, klokken 22:09 »
Her står det litt om innpress: https://no.wikipedia.org/wiki/Innpress

Søkte opp felg til VW e-up, samme boltesirkel og innpress, men senterboring er 57,1 mm og anbefalt dekkdimensjon er 165/70R14 og 165/65R15. Det er innenfor godkjent margin, men du må styre med sentreringsring.

Se heller etter dekk i anbefalt dimensjon til trilling.

Så lenge felg ikke er skadet, kjøp deg to nye dekk så har du gode dekk for lang tid fremover. Spesielt for de som har dekktrykk sensor er det beste løsning.

Dekk til trilling koster uansett ikke mye. Ett sett Continental VikingContact 6 kan du få til rundt 1000 kr pr dekk pluss frakt og montering på felg. Av egen efaring, for ca 4700 kan du få nye både fremme og bak ferdig montert.

Sider: [1] 2 3 ... 180