Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - TB

Sider: [1] 2 3 ... 187
1
Hyundai KONA / Sv: Hyundai Kona 39kWh - is it worth the buy?
« på: Torsdag 22. Oktober 2020, klokken 23:16 »
Få tilbakekalling med i kjøpekontrakten, at selger er ansvarlig for eventuelle ekstra kostnader, eller ta tilbake bilen.

Høyst trolig vil Hyundai dekke utbedringen av batteriet, uavhengig om bilen først ble kjøpt i Tyskland, men veit ikke hva som kan oppstå. Har en det i kontrakten står en sterkere (så lenge selger "ønsker" og er i stand til å ta bilen tilbake..)

2
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ekstra ladekabel, trenger jeg det da?
« på: Onsdag 21. Oktober 2020, klokken 23:29 »
Har kjørt elektrisk siden 2012. Med bil med kort rekkevidde, og med svært få hurtigladere måtte ladekabel alltid være med. Nå idag med lengre rekkevidde og hurtigladere "overalt" er risiko mye mindre.  :D

3
Lading i bedrifter / borettslag / sameier / rekkegarasjer. / Sv: Offline Zaptec Pro
« på: Onsdag 21. Oktober 2020, klokken 23:23 »
Fikk forklart at grunnen til den var offline var at det ikke var nok IP adresser, internettleverandøren var innom og utbedret feilen. Nå er laderen på nett hele tiden. Så her ser det ut som at PLC er stabilt, enn så lenge hvertfall.
Ah, for lite DCHP scope er også et artig problem :D
godt det fungerer igjen.

4
Forsøk å bytte parkeringsplass med en nabo. Da kan du enkelt sjekke om din bil lader på en annen boks, og om en annen bil lader på "din" boks.

5
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken småbil passer for meg
« på: Tirsdag 20. Oktober 2020, klokken 21:49 »
Ampera-e ville vært midt i blinken, men dagens appløsning legges ned 31.12 i år. Usikkert om det kommer en erstatning.
Kan OVMS være et alternativ for OneStar app?

https://docs.openvehicles.com/en/latest/introduction.html

6
Lade hjemme / Sv: Easee / Tibber ladestasjon
« på: Mandag 19. Oktober 2020, klokken 23:51 »
Har en Leaf fra 11/12 og nettopp fått montert Easee ladeboks med 32A. Den stopper å lade mye tidligere enn den vanlig ladeboksen som følger med bilen. Med E er den nede på Ca 70km mot Ca 85 med vanlig lader. Hva kan det skyldes? Har ikke smartlading på.

Estimert rekkevidde blir regnet ut fra kjøringen - og ikke hvordan ladingen foregår. Det har blitt kaldere vær i det siste, da går det mer strøm til varme. Eller du har kjørt fortere som også gjør at estimatet går ned?

Regner med at batteri blir ladet til 100% både med Esaee og schuko lader?

7
Lading i bedrifter / borettslag / sameier / rekkegarasjer. / Sv: Offline Zaptec Pro
« på: Mandag 19. Oktober 2020, klokken 23:42 »
Et tips til:
Her jeg bor monterte vi selv Ubiquiti UniFi trådløst utstyr.

For elektriker / installatør var det helt ok. De kan da konsentrere seg om de kabler der det er 230 / 400 V spenning. Med slike spenninger kan ikke ufaglerte koble, så her skal en faglerte ta seg av det.

Ethernet / PoE er maks 48 Volt, og kan monteres av hvem som helst da spenning er under 50V.

Men, som du alt har gjort - undersøkt med elektriker / installatør om nett er inkludert i leveransen.
Er inkludert er det mangel at det ikke fungerer. Kan være det er gjort noe feil i installasjonen, som er enkelt å rette opp.
( Om det er benyttet WiFi til PLC bør den ladestasjon som benyttes ikke være for langt ifra de andre. )

8
Lading i bedrifter / borettslag / sameier / rekkegarasjer. / Sv: Offline Zaptec Pro
« på: Fredag 16. Oktober 2020, klokken 00:44 »
Du bør ta kontakt med de som styrer anlegget hos dere ang. manglende nett tilgang.

Har sett at forbindelse via PLC ikke alltid er like stabilt. Zaptec sier gjerne bruk WiFi når en spør.

Verdiene skal bli normale når Zaptec Pro boksen er på nett, og det blir koblet en bil til, slik at den mottar informasjon om hva som er riktig offline strøm.

(Om du ikke har Zaptech Pro boks med innebygget 4G. En test kan være å dele WiFi via mobil, og koble Zaptec Pro til dette nettverket. Da bør den komme på nett. Men, må huske å sette tilbake igjen til PLC, hvis ikke vil den alltid være offline...)

9
Eldre biler (eksempelvis trillingene) har bare en lampe som sier "lader" - og ikke noe info om hvor fort.

kan se det vi odb2 / app.

men, står ikke hvilken bil trådstarter har..

10
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Kjøp av brukt Ampera e - typiske feil, realistiske priser
« på: Lørdag 10. Oktober 2020, klokken 17:58 »
Ampera e er (litt) større enn Zoe

Her er en sammenligning:
https://youtu.be/wGk18MF5Vpc

11
12 Volt batteriet er trolig utslitt etter 9 år. Men, så lenge bilen står på lading slår DC - DC inn, og da skal spenningen holde seg på ca 14 Volt. Nå koster ikke et nytt 12 Volt batteri så mye - så det vil være rimelig å bytte.

En annen mulig årsak er som Bertel O. Steen skriver, lader er defekt.

Men, se i andre tråder - det kan være mulig å reparere laderen, ikke bare bytte den til en ny til.
Se her: https://elbilforum.no/index.php?topic=52439.0

Om bilen må skotes har den kostet 264 000 / 9 år = ca 30" pr år.
Men, har spart en del liter bensin på å kjøre elektrisk 100 000 km. Så ikke sikkert det blir så galt...

12
Tenkt litt på det med wifi, har noen tanker om utstyr fra Ubiquiti f.eks. 3 stk. nanoHD aksesspunkter. Selvsagt kablet nett frem til disse. PoE switch og en liten ruter (Ubiquiti eller Mikrotik) kan man komme tilbake til. Egentlig så vurderer jeg fortsatt å bare outsource den biten til systemleverandøren for å ikke ha det ansvaret i fremtiden, men har tenkt å kvalitetssikre at de leverer noe ordentlig utstyr.
Vi benytter UniFi Security Gateway 3P, Ubiquiti UniFi UAP-AC-PRO, UniFi AP-AC-Mesh-Pro og UniFi AP-AC-Mesh

Fungerer fint. Å sette det ut tror eg ville blitt kostbart (men har ikke sjekket selv) - og de feil som har vært har stort sett vært å ta omstart noen ganger. Å få en 3. part til å komme å ta omstart er gjerne kostbart.

Om WiFi / nett er nede fungerer anlegget, men lastbalansering går i "nødmodus - og forbruk blir ikke rapportert inn. Det kommer automatisk e-post varsling om forbindelsen er nede mer enn to timer fra Zaptec portalen, regner med at Easee har lignende funksjon.

13
JUSS / Sv: Forsikring på medeier av bil?
« på: Mandag 28. ſeptember 2020, klokken 19:12 »
Kan man forsikre en bil man ikke eier?
I utgangspunktet kan du ikke det. Men det finnes noen unntak der du kan forsikre en bil som står registrert på en annen person enn bileier. Forsikringen må stå på bileier, med mindre:

Bilen er registrert på din ektefelle.
Bilen er leaset.
Bilen er en trygdebil eid av en mindreårig.

https://www.sparebank1.no/nb/bank/privat/forsikring/bilforsikring/sporsmal-svar-bilforsikring.html

14
Med tanke på at det er 25 boenheter med minimum 16A pr garasje blir teoretisk regnestykke slik:

230 V x 16 A * 25 = 92 kW . Om all strømmen kommer fra 1 hovedsikring / abonnement blir det 230 A ved IT nett og 130 A ved TN nett.

Grensen for effektavgift ved Elvia(Hafslund) idag er 125 A IT og 80 A TN

15
Sjekket siste faktura fra Hafslund / Elvia for ladeanlegget her i borettslaget.

Med strømpris, nettleie og avgifter blir det 0,69 kr pr kWh for august.
På vinterstid blir det mer, og har dere store hovedsikringer kommer det også effektavgift.

Så, 1,50 pr kWh trenger ikke være en svært høy pris, som en flat pris pr år.

Vi har valgt å fakturere to ganger pr år, jan-juni og juli-des - så tar vi snittprisen for denne perioden og bruker som strømpris. Vi lager da faktura selv, ikke via noen 3. part.

Skal det bli helt riktig må en ha et automatisk system for å regne ut dagens pris. Det kan sikkert lages, men det koster jo også..

Det kan være det kommer ferdige tjenester for denne typen avregning som henter inn dagens priser, og dermed regner helt riktig. Da kan en få det til - men har ikke hørt om slike tjenester er koblet mot strømpris pr. idag.

Sider: [1] 2 3 ... 187