Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - lillemarius

#1
BMW i3 / Sv: My BMW - ny app
torsdag 03. juni 2021, klokken 16:42
Jeg har samme spm. Veldig rart dersom denne funksjonen er borte.
#2
BMW i3 / Sv: Bremseskiver
torsdag 20. mai 2021, klokken 08:19
Jeg har kjøpt deler fra AUTODOC i Tyskland og har vært fornøyd både med pris og kvalitet. Fraktfritt over en viss sum. Må regne med over en uke leveringstid, men ofte er det greit når en kan planlegge jobben. Sist kjøpte jeg bremseskiver av merket Zimmermann som er noe dyrere (men billig norsk målestokk), og jeg mener bestemt at de har holdt seg bedre enn skivene jeg har hatt tidligere.
#3
BMW iX3 / Sv: Tester av iX3 (media)
søndag 09. mai 2021, klokken 16:29
Ladehastighet var ikke testet, men teoretisk beregnet, og det viste selvsagt best resultat for Tesla. Tesla er også best på effektivitet og rekkevidde som er målt i testen. BMW følger på plassen bak når det gjelder effektivitet, og deler andreplassen med Ford på rekkevidde (Ford 2 km bedre.)
#4
BMW iX3 / Sv: Tester av iX3 (media)
lørdag 08. mai 2021, klokken 17:48
    Auto Motor Und Sport har testet BMW iX3, Ford Mustang, Jagur I-Pace, Mercedes EQC, Tesla Y og Volvo XC40 i nummeret som nå er i salg (Heft 10, 22.april). Her er iX3 en klar vinner! Med unntak av akselserasjon gjør den det jevnt over veldig bra sammenlignet med de andre. De har en egen måte å måle energieffektivitet på, der de tester ulike kjøremønster og vekter disse til et gjennomsnitt. Her får iX3 nest beste skår etter Tesla.
 [ You are not allowed to view this attachment ]  
 
#5
BMW i3 / De første 150 000 km
tirsdag 04. mai 2021, klokken 22:01
Da har vår i3 fra februar 2014 rundet 150 000 km. Dette er en av de første i3 som kom til landet. Jeg kan ikke huske at andre har rapportert hvordan tilstanden er på en i3 med så mange år og km bak seg, så derfor en liten rapport.

Bilen har gått i jobbpendling til Bergen sentrum og er ellers brukt til mye småkjøring. Pendleavstanden er om lag 75km t/r, og en slik pendleavstand er fortsatt uproblematisk uansett vær og føre. Vi har også hatt noen langturer fra Bergensområdet til Oslo, Ålesund og Trondheim. Det har gått helt fint, men til vanlig har vi brukt bil nr.2 til slike turer. Det meste av de 150 000 km ble gjort unna før pandemien, altså på 6 år. Bilen har vært ladet på hjemmelader 7,4kW, og den er stort sett stått på landing hver natt. Rekkevidden har ikke tapt seg mye på disse årene. Jeg har ikke noe mål for dette, og det er ikke helt lett å vurdere da det endres jevnt over hele levetiden. Men tipper 10% (?). Vi er godt voksne uten barn hjemme, så stort sett har vi vært én eller to i bilen. Til slik bruk er plass ikke problem i det hele tatt med mindre en driver med husbygging og slik som krever henger osv. Med baksetene nede er jo lasterommet svært stort til daglig bruk. 

Jeg har alltid likt interiøret i bilen. Den har mye luft foran føreren, og treverket i kombinasjon med skinn gjør det rett og slett trivelig i bilen. Interiøret har holdt seg veldig fint, og på mange måter er det like moderne i dag som da bilen var ny. Det er kjekt!

Det har vært svært lite feil på bilen. BMW har rett nok skiftet noen deler i motorrommet og ladeporten, men det har ikke kostet oss noe. Ganske tidlig knakk ene fjæren framme, men det gikk også på garantien. Ut over det er det slitedeler som er skiftet. Det er dekk, bremseskiver/bremseklosser og fjærbenlager som på alle biler jeg har hatt. Støtdemper skiftet jeg for et par dager siden sammen med fjørbenlagerne, og det må en jo forvente gjøre senest etter 150 000 km. For meg som ellers kun har kjørt forhjulstrekkere, er et interessant å se at det ikke har vært skiftet andre forstillingsdeler (styreledd/hjullager) så langt. Den eneste "uventede" feilen er at mansjetten på ene caliperen bak fikk hull slik at stempelet rustet. Dette er jo standard calipere som står på andre BMW, og således er det noe som uheldigvis skjer av og til. Det er veldig dyrt dersom BMW skal ordne det, men til orientering er delkostnaden for overhaling av caliper bare noen hundrelapper bestilt fra Tyskland.

Økonomisk har dette bilholdet vært svært bra. Utgifter til reparasjon og servicekostnader er veldig lave. Innsparing på drivstoff, el kontra diesel, er vel omtrent 100 000 kr til nå (!). Så kommer lavere takster på bompenger, årsavgift, parkring, ferger osv i tillegg. Bilen kan vel selges for kanskje 100 000 kr. Vår vurdering er at denne bilen kan gå med lite problem i mange år, og selv med den svært begrensende rekkevidde elbiler fra 2014 har (typisk 100km +) dekker det vårt behov for daglig kjøring helt fint. Derfor selger vi den ikke.

BMW i3 er en svært god bil for sitt bruk. Den er liten og kjapp med svært liten svingradius, og den trives derfor godt i trange omgivelser. Samtidig er fører og passasjerområdet stort og godt utrustet, og det er BMW-kvalitet tvers gjennom. Den eneste virkelige svakheten er at ACC kobler ut når det kommer lav sol i mot og i en del andre tilfeller. Men alt dette er gammelt nytt for de som følger dette forumet.

En egenskap ved i3 som burde vært framsnakket mer er at rekkeviddeestimatet virkelig er til å stole på når en har lagt inn destinasjon i kartet. Her har BMW gjort en virkelig god jobb med algoritmene, og det er veldig viktig når en kjører elbil. Det må selvsagt justeres noe for førererfaring som for eksempel å vite at styrtregn dreper veldig rekkevidde. Men etter å ha fått litt erfaring med bilen, har jeg vært veldig trygg på om jeg rekker fram uten ladestopp eller ikke. Det er mange som kan skrive under på at det ikke gjelder alle elbiler.

Så altså - godt fornøyd etter 7 år og 150 000 km, og vi satser på et fortsatt liv med vår gode og trivelige i3.

 [ You are not allowed to view this attachment ]  
#6
BMW i3 / Sv: i3 med høy km stand
torsdag 01. april 2021, klokken 17:15
Vår i3 runder 150.000 i disse dager. Det er en av de første som kom, altså 60Ah registrert februar 2014. Konklusjonen er at bilen holder veldig godt. BMW har hatt noen aksjoner og rettet feil kostnadsfritt (ladeport og elktronikk/motor). Ellers er det deler som er skiftet pga slitasje/salt. Det gjelder bremser og fjærbenslager, og ut fra egen erfaring er det omtrent som for andre biler. Ellers har bilen holdt seg utrolig godt, og for eksempel interiøret er som nytt. Har skinnseter. Mitt råd er det samme som for alle biler: Sjekk grundig bremsene, også kalippere. Bytt fjærbenslagere om det ikke er gjort, og skift da støtdempere framme i samme slengen. Så kan selvsagt andre ha andre erfaringer. Men vi er så fornøyd at vi beholder bilen noen år til. Det viktigste er egentlig om bruken du planlegger svarer til rekkevidden. Vi har pendlet 80km daglig (fram til corona).
#7
BMW i3 / Sv: Eldre i3
søndag 17. juni 2018, klokken 19:48
Kjøpt vår 2014, nettopp passert 100 000 km. Kjempebil!
Følgende er byttet på garanti: Knekt fjør framme, ladekontakt og håndtak til dør baksete (kosmetisk problem). Ellers byttet klosser og skiver én gang.
#8
Sitat fra: TorS på lørdag 25. juni 2016, klokken 14:25
Sitat fra: ganton på fredag 29. april 2016, klokken 15:28
Låsen til ladekontakten (den som låser den fast til bilen) sluttet å virke. Måtte bruke nødsnora for å få koblet fra ladekabelen, men bilen nektet å lade uten at kontakten kan låses (forståelig). Så da ble det Viking-transport 5 mil til nærmeste service-verksted. Fikk forresten såvidt opp bakdøra nok (inne i garasjen) for å komme til nødsnora, fikk jo ikke startet/flyttet bilen siden ladekabelen stod i (catch22), nåtte vel ha kappet kabelen og dratt ut bilen fra garasjen da... Parkerer heretter med bedre margin på høyreside.
Nå skjedde det samme med meg. Jeg skal på langtur i morgen. Mener jeg leste at noen hadde tatt av dekselet til ladekotakten og fikset dette selv etter at nødsnora var brukt?

Jeg opplevde dette i går. En eller annen på forumet hadde nevnt at verkstedet løste dette ved å demontere innerskjerm. Jeg gjorde det, og da var det enkelt å ordne den blå snora. Det var relativt greit å ta av hele innerskjermen. Ellers må jeg si at dette er jo rett og slett en elendig patent. Noen som har fått ordnet dette permanent på verksted? Bør jo absolutt komme en fiks på dette.
#9
BMW i3 / Sv: Ladeutstyr - veggbokser
torsdag 03. desember 2015, klokken 14:37
Skal installere vegboks fastmontert 32A. Vurderer type. Har hovedskiringer i huset 50A. Ser at BMWs Wallboks Pro kan settes opp slik at den reduserer automatisk effekten dersom maks effekt for hovedskiringer er i ferd med å overskrides. Den er også tilpasset lokal energi som solceller (evt med batteribank) og lignende. Men den er trolig dyr i innkjøp. Noen som har installert eller vurdert denne boksen? Noen som har tips til andre bokser med effektregulering i forhold til hovedskiringer? Lenke til manual:
http://www.bmwgroup.com/360electric/assets/downloads/BA_WBPRO_version_3_15.09.14_en-uk.pdf

#10
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
tirsdag 06. oktober 2015, klokken 18:24
Sitat fra: TorS på mandag 05. oktober 2015, klokken 20:04
Jeg er på høstferie til Samnanger (nabokommune til Bergen). Jeg har fortsatt ikke fått testet køstyringsassistenten. Er det noen som vet om den virker på noen veier i Bergen?

Den virker på motorveien i Åsane mellom det nye krysset i Vågsbotn og Sandviken. Men hastigheten må være under 40 km/t. Så du får oppsøke køen!
#11
BMW i3 / Sv: Hvor fort kjører vi 500km med en i3?
lørdag 03. oktober 2015, klokken 20:23
Jeg hadde tur Bergen - Østfold, 528 km. Se egen tråd. Min erfaringer er at 4 ladninger er rikelig på sommeren. De tar 25 min. Det betyr en halvtime ekstra med kjøring av og på veien. Altså 2 timer med pauser. Jeg kjørte akkurat like fort som med dieselbil. Med den kjører jeg oftest med én pause på 1 time. Altså 1 time ekstra med i3.

Mine konklusjoner er:
Du kan like godt kjøre i3 som andre biler på langtur med to viktige unntak. Dersom du kjører for eksempel Bodø-Trondheim om natta og er to til å bytte på å kjøre, er det greit å slippe pauser i det hele tatt. Det andre er vinteren. Da øker strømforbruket, og det er skikkelig trasig dersom det er kø eller trøbbel med hurtigladere.

Erfaringen fra langturen er at det var veldig ok med fire pauser. Og så er jo i3 herlig å kjøre da!
#12
Har hatt vår i3 i snart 1,5 år. Kjørt 34 000 km. Er kjempefornøyd! Vi har opplevd en svakhet. ACC kobler ut av og til. Ellers ingen ting! Det er mye positivt med bilen en ikke tenker på til daglig. Totalt rustfri,pålitelig rekkeviddemåler som tar hensyn til hvor på kartet du skal, verdens laveste forbruk av 'drivstoff' som gir kortere ladetid, 7,4kW lader, svært liten svingradius, osv. Personlig setter jeg stor pris på den sterke regenereringen som muliggjør kjøring med én pedal uten noen form for hendler eller annet. Dette er mulig pga kombinasjon av lett vekt og svært sterk motor. For oss som pendler hver dag til Bergen sentrum med 1-3 voksne, er dette en perfekt bil.
#13
BMW i3 / Sv: Dagstur Bergen-Oslo
mandag 03. august 2015, klokken 18:31
Full ladehastighet i Eidfjord. Ca 25 min fra 18% til 85%. Vi var to voksne og ca 30-40 kg bagasje. Til Oslo bare én voksen.

Når det gjelder Sokna - Ål så er det noe stigning og det var motvind. Hadde som sagt 5% igjen etter å ladet til bare 85 på Sokna. Lading til 95 ville gitt god margin. Flott at dere setter pris på rapporten! Prøver gi litt tilbake for alt jeg har lært på forumet.
#14
BMW i3 / Sv: Dagstur Bergen-Oslo
søndag 02. august 2015, klokken 20:41
Da er jeg tilbake i Bergensområdet. Samme ladestasjoner. Og utrolig nok akkurat samme snittforbruk totalt sett. Mye trafikk og kø. Måtte vente på en bil som ladet i Eidfjord. Ellers gikk alt glatt.
Lader til 85% på Sokna, hadde 5% igjen på Ål etter rolig kjøring. Så dette er en litt kritisk etappe. Kan være knapt kanskje å velge alternativet med lading på Gol i stedet for Ål. Det tryggeste er nok å lade til 85% på Gol og toppe opp litt på Ål. Jeg ladet til 85 på Ål og hadde da 18 i Eidfjord. På det minste på Dyranut målte jeg ikke, men ut fra displayet kanskje 12-14%??  Ladet bare 7 min på Dale. Det var rikelig.

Det jeg sitter igjen med av inntrykk, er at pausene virker helt ok på slike langturer. Kunne klart meg med tre i stedet for fire, men det er  egentlig ikke noe problem. Skulle hatt flere ladere på alle ladepunt for å minimere risiko for kø og tekniske feil, da hadde jeg vært svært komfortabel med å velge i3 framfor diesel på alle slike turer sommerstid.
#15
BMW i3 / Sv: Dagstur Bergen-Oslo
fredag 31. juli 2015, klokken 08:46
Litt mer fra en trivelig tur:

Nordhordland - Dale:
80 km (inkl kjøring til Åsane og litt småkjøring før turen startet)
13,1 kWh/100km
Lade 46% til 84%. 14 min.

Dale - Eidfjord
111 km. 13,0 kWh/100km. Lade 24% til 98%. 37 min.

Eidfjord - Ål
121 km. 13,7 kWh/100km. Lade 18% til 85%. 25 min.

Ål - Sokna
115 km. 11,7 kWh/100km. Lade 21% til 88%. 25 min.

Sokna - Knapstad
123 km. 10,7 kWh/100km. Saktelading over natten hos slekt.

Hele turen
528 km. 12,2 kWh/100km.

Det var omtrent vindstille. Litt regn, men opphold det aller meste av strekningen. Temp for det meste 12-18 grader, dermed hverken varme eller kjøling. Rundt 20 grader siste etappe. Altså egentlig helt perfekte forhold.

I går skrev jeg at jeg ikke sparekjørte, men det er selvsagt ikke helt sant. Jeg sparekjører jo alltid uten egentlig å tenke på det. Kjøre jevnt, unngå bremse osv. Det jeg mente var at jeg fulgte trafikken, kjørte forbi når nødvendig og ellers brukte samme tid på strekningen som om jeg hadde kjørt dieselbilen.

Merk at det på Sokna er to hurtigladere, de andre stedene er det bare én som kan lade i gangen. Fulgte litt med på forhånd, og det ser ut til at det er oftre opptatt på Voss enn Dale.

Edit: Har nå lagt inn ladetiden også.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA