Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Elmo

Sider: [1] 2 3 ... 547
1
e-up! / Sv: Klimaanlegg starter alltid på 22 grader
« på: Tirsdag 30. Juni 2020, klokken 23:20 »
Jeg antar det er mulig på nyeste også.
Vår nye Seat Mii har akkurat de samme SW-bugs på klimaanlegget som vår eUp levert des.2014, så det er nok eksakt samme på alle.

2
ID. 3. / Sv: Oppdatering fra Volkswagen
« på: ſøndag 28. Juni 2020, klokken 15:11 »
Synes bilen har vært en lang rekke av nedturer. Specs, design, interiør, forsinkelser og til sist, pris.
:+1: enig

3
Elbil og økonomi / Sv: Nabobil og forsikring når bilen min er skadet
« på: Torsdag 25. Juni 2020, klokken 21:14 »

4
e-up! / Sv: Klimaanlegg starter alltid på 22 grader
« på: Torsdag 25. Juni 2020, klokken 15:52 »
Synes jo heller at default burde vært at den var av da, slik at man måtte gjøre et bevist valg for at den skal være på.

Hvordan kan en temperatur-innstilling være AV ??  ???

5
e-up! / Sv: Klimaanlegg starter alltid på 22 grader
« på: Torsdag 25. Juni 2020, klokken 12:37 »
Det er en bug (syns jeg) som har vært der siden ca midten av 2014 og som de har tatt med seg til Citigo og Mii.
De aller første eUp'ene var ikke sånn, så ikke godt å vite om de fikset eller introduserte en feil da de endret.

6
Lading av Tesla / Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?
« på: Onsdag 24. Juni 2020, klokken 19:38 »
Noen sa at boksen er for å koble sammen flere superlader så bilen kan lade fra inntil 4 ladere i parallell

7
Tesla / Sv: Tesla Semi
« på: Onsdag 24. Juni 2020, klokken 16:48 »
Sakset fra ett annet delforum

Fant ikke noen bedre tråd å ta det i, men skutt au: Detektivarbeid om Semi-lading. Det har dukket opp et bilde av ladeløsningen for Tesla Semi.
https://www.teslarati.com/tesla-semi-megacharger-supercharger-setup-sighting/

  [ You are not allowed to view attachments ]  

Kort sagt en slags skjøtekabel mellom semien og pluggen som henger på en vanlig SC-lader. Pluggen som sitter i semien ser ut til å være klargjort for 2 stk slike skjøtekabler. Pluggen ser også ut til å henge i en slags krok. Ladelokket vipper nedover slik at det samler snø om vinteren. Når ladingen er ferdig lukker det oppover og pakker snøen inn i ladeporten. Det designet må åpenbart endres når Californierne får tilbakemelding fra vinterland.

Legg også merke til hvordan Semien stiller seg foran en rekke med gjennomkjørings SC-ladere. Det virker ikke helt gjennomtenkt eller som noen ferdig løsning. Jeg antar Semi har ladeport på begge sider av trekkvogna slik at den kan lade med opp til 4 stk SC-ladere samtidig for å få opp mot 1 MW. Men det er antagelig alt for smalt mellom gjennomkjørings-SC til å få den mellom der. Tesla må jo ha hatt en plan for lading av Semi i minimum 3 år, så det er rart det ikke er bygget noen brede gjennomkjørings-SC-er de siste årene. Dvs. at de må nok ha tenkt annerledes enn det jeg tenker nå.

8
Fiat / Sv: Fiat 500e med huritglading?
« på: Onsdag 24. Juni 2020, klokken 16:46 »
Spør dem på facebook   https://www.facebook.com/elbilmek/

9
Mii electric / Sv: AC lading Mii
« på: Lørdag 20. Juni 2020, klokken 08:43 »
Med L1-L1, L2-L2, L3-N så mener jeg å illustrere at man kobler en faseleder (kall den gjerne L1) til klemmen merket L1 i ladeboksen, en annen (kall den gjerne L2) til L2 og den tredje (L3) til N. Altså at den er koblet for IT 3-fas. Er i hvertfall slik TWC kobles.
OK, da misforstod jeg. Trodde du snakket om fasene på IT nett  :-[

10
Mii electric / Sv: AC lading Mii
« på: Fredag 19. Juni 2020, klokken 21:36 »
Det være du som skrev L3-N.
Jeg forsøkte å skrive
- mener du L1-L2, L2-L3, L3-L1
- men mobilen ville noe annet

11
Mii electric / Sv: AC lading Mii
« på: Fredag 19. Juni 2020, klokken 19:36 »
Så, på min ZapCharger Pro koblet i IT 3-fas (L1-L1, L2-L2, L3-N), så vil jeg (mest sannsynlig) i praksis få ladet med ~7kw på Mii-en, ikke sant?
Er den virkelig L1-L1, L2-L2, L3-N og ikke L1-L1, L2-L2, L3-L1 ??

Er det 16A eller 32A du har ??

12
ID. 3. / Sv: Oppdatering fra Volkswagen
« på: Fredag 19. Juni 2020, klokken 19:32 »
Ikke mye info fra VW eller om ID.3 i de siste innleggene  :-1:

Det finnes en annen tråd som sammenlikner ID.3 med konkurrentene

13
Mii electric / Sv: AC lading Mii
« på: Fredag 19. Juni 2020, klokken 09:48 »
Nå har jeg koblet om min Easee til 3 fas 230V IT. Og når jeg da lader med 7,2kW belastes fasene: L1 28,5A L2 16,4A L3 16,2A.

Ser nå ut som en bekreftelse på at IT 3-fas fungerer på samme måte som e-golf, spør du meg.
Hva er eventuelt utfordringen med det?

Det Holmis viser til her er i praksis 1fas 32A.  Du spurte vel om 3fas 16A ??

14
Mii electric / Sv: AC lading Mii
« på: Torsdag 18. Juni 2020, klokken 16:15 »
Hva skjer om man forsøker å lade Mii på ladeboks koblet i IT 3-fas (L1-L1, L2-L2, L3-N)?
Vil den klare å trekke ~8kw, på lik linje med feks Tesla Model S/X (og e-Golf?) da?

Om du leser hele tråden så ser du utfordringene med nettopp det

15
ID. 3. / Sv: Oppdatering fra Volkswagen
« på: Onsdag 17. Juni 2020, klokken 22:35 »
Kansellerte idag. Kønr 301

Sider: [1] 2 3 ... 547