Hei! Vurderer og gå over til el, men har for lite erfaring og kunnskaper til å ta en informert avgjørelse.
Har ikke mulighet til hjemmelading, men kan lade på UiT for 15/kr timen, med 22kw lader.
Slik jeg tolker det blir man holdt tilbake av ladehastigheten til ombordladeren som ofte er 11kw.
Ser enten for meg og kjøre på universitetet og lade fra morgenen av, eller parkere etter studiedagen og gå og hente bilen senere på ettermiddagen samtidig som jeg lufter hunden.
Uansett, 15kr timen for 11kw, er det så ille da?
Det jeg lurer mest på er hvor mye tid og energi man skal forvente å bruke på bare lading og ladetap pga. kulde? I våres situasjon så brukes enten bilen i perioder i snitt kanskje ca. 100km i uken, t/r butikken, hundetrening og besøk; eller at vi kjører t/r hjemme som er ca. 450km unna. Det er på den lengre pendlingen jeg ser for meg og spare inn kroner kontra bensin. Får lade gratis til returen. Det er også bra utbygd superrcharger nettverk på veien med en lader hver time kjøring.
Hvor mye er realistisk og forvente av energitap på en Model Y på den kaldeste vinteren? Må jeg ta bilen med på UiT flere ganger i uken, og hvor mye tapes på forvarming i kaldeste vinteren? Vil jo helst at en lading skal holde til mer en 2 runder på butikken og et besøk med bruk av forvarming av bilen.
Det er Modell Y som er mest aktuelt for oss da vi har hund og unge på vei; men gjerne gi innspill om det finnes andre biler som er aktuelle. Lommeboka roper allerede ganske høyt når man leter etter en Modell Y med noen år garanti igjen, har ikke klart å funnet noen biler som har like bra kombo av plass og rekkevidde.
Har ikke mulighet til hjemmelading, men kan lade på UiT for 15/kr timen, med 22kw lader.
Slik jeg tolker det blir man holdt tilbake av ladehastigheten til ombordladeren som ofte er 11kw.
Ser enten for meg og kjøre på universitetet og lade fra morgenen av, eller parkere etter studiedagen og gå og hente bilen senere på ettermiddagen samtidig som jeg lufter hunden.
Uansett, 15kr timen for 11kw, er det så ille da?
Det jeg lurer mest på er hvor mye tid og energi man skal forvente å bruke på bare lading og ladetap pga. kulde? I våres situasjon så brukes enten bilen i perioder i snitt kanskje ca. 100km i uken, t/r butikken, hundetrening og besøk; eller at vi kjører t/r hjemme som er ca. 450km unna. Det er på den lengre pendlingen jeg ser for meg og spare inn kroner kontra bensin. Får lade gratis til returen. Det er også bra utbygd superrcharger nettverk på veien med en lader hver time kjøring.
Hvor mye er realistisk og forvente av energitap på en Model Y på den kaldeste vinteren? Må jeg ta bilen med på UiT flere ganger i uken, og hvor mye tapes på forvarming i kaldeste vinteren? Vil jo helst at en lading skal holde til mer en 2 runder på butikken og et besøk med bruk av forvarming av bilen.
Det er Modell Y som er mest aktuelt for oss da vi har hund og unge på vei; men gjerne gi innspill om det finnes andre biler som er aktuelle. Lommeboka roper allerede ganske høyt når man leter etter en Modell Y med noen år garanti igjen, har ikke klart å funnet noen biler som har like bra kombo av plass og rekkevidde.
