meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - gm996

#1
Jeg endte til slutt opp med en iX 50 etter MYE tenking, lesing, prøvekjøring og nøling.

Jeg tror fortsatt at jeg liker Q8 best, rent subjektivt, men jeg liker den ikke 200k kroner bedre. Og for oss som ikke er vant til elbil, føles det sannsynligvis mer "riktig" i Q8 som i større grad minner om en fossilbil.

Det som klart trekker iX50 ned er bagasjeplass, og hadde bilene vært omtrent likt priset hadde jeg sannsynligvis valgt Q8 pga det. Jeg er veldig spent på hvordan det vil fungere. Vi er godt vant til å pakke MYE på turer og ferier. iX50 har romsligere baksete, på bekostning av bagasjerom. Q8 har noe større bagasjerom, på bekostning av baksetet.

Direkte sammenlignet vinner iX50 på det meste annet, i alle fall på papiret. Rekkevidde, hengervekt, hurtiglading, effekt. Om jeg faktisk merker noe til dette i hverdagen er jeg mer skeptisk til. Det er sjeldent jeg skal trekke tyngre enn 1800 kg, det er sjeldent det er veldig viktig for meg å lade til 80% på 31 minutter kontra 35 minutter, osv. Da er det større risiko for at jeg merker at bagasjeluken ikke klarer å lukke seg. Vi får se!

Til syvende og sist ble det egentlig helt umulig å velge mellom de to, og det falt ned på pris, rett og slett. Begge er definitivt gode biler, og jeg anser begge to som ganske "trygge" valg.

Takk for innspill i tråden her. Overtar bilen i løpet av et par uker 👍
#2
Nå sklir dette kanskje litt over fra Audi til BMW her, skal heller opprette ny tråd dersom det blir for mye off-topic. Men ang BMW - er Jæger og Bavaria konkurrenter i dette markedet? Kan jeg forvente å få konkurrerende tilbud fra de?
#3
Sitat fra: daktari på tirsdag 18. juni 2024, klokken 07:47Det er ca 200.000 rabatt på BMW iX50 hvis de fortsatt har kampanjen. Sjekk "leveringsklare biler" på nett.
https://finn.bmw.no/r/I20-iX

Tenker du at disse prisene som er oppgitt er med rabatt, eller at man kan forvente 200k rabatt "ekstra" på disse?? Nå ser jeg hva daktari mente. Prøvekjørte iX50 nå i dag - absolutt en god bil. Ankepunktet er bagasjerommet. Jeg syntes Q8 er litt snau på bagasjeplass, og iX50 er enda mindre. (Ingen av dem er jo "små" da, men når man har pakket i en XC70 med plass til alt i 10 år så blir man litt godt vant.)

Spent på pris. Jeg heller fortsatt litt mot Q8, men jeg er veldig i tvil om hvor rasjonell og objektiv jeg klarer å være her, sånn egentlig.
#4
Takk for innspill begge to. Q6 ser lovende ut, enig i det.

Fruen er fan av BMW, og har bekjente som er veldig happy med den også. Men får det ikke til å stemme at iX50 er billigere i kjøp enn Q8? Godt utstyrt havner den på rundt 1.1-1.2M basert på litt kjapp research.

En "frykt" jeg har ift Q8 er å kjøpe en litt utdatert bil.
#5
Er på gang med å bytte ut vår trofaste Volvo. Skulle gjerne fulgt Volvo videre, men har ikke lyst på hybrid og leveringstid på EX90 er for lang. Ser dermed på andre merker, inkludert Audi. Har fått tilbud på Q8 e-tron 55 S og 50 S. Litt ulike utstyrspakker osv. Tilbud på 55 S er på litt over en million, litt over 800 k for 50 S.

Uten detaljer er det nok vanskelig å vurdere for andre om dette er gode priser eller ikke. De virker ganske kalibrerte mot pris på tilsvarende brukte biler på finn (rundt 900 for 55 S). Men det viktigste spørsmålet mitt er egentlig: Gitt at du kjøpte (ny) bil i dag, og trengte en familie-størrelse SUV (god bagasjeplass, komfort i baksete, osv) - ville du kjøpt Q8?

Hva er argumenter for/mot? Hvilke andre alternativer ville du sett på?

Og, for de som har Q8: Hvilket utstyr er i "Må ha!"-kolonnen, hva er "kjekt å ha" og hva kan man trygt droppe?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA