Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Gadgetman

#1
Sent ute, men...   
(Måtte ta en ladestopp eller tre... ) 
Med mindre batteriet har blitt herpa så holder det til 6mil med mindre du kjører varmeapparatet på maks.
(På maks, f.eks 'defrost' trekker det ganske mye, men du verden så fort det tiner frontruta) 
Eg har gjennomsnitt på under 1.8KW/mil på normal kjøring på vinter. 

https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=e2b649e1-1da0-42b0-90e8-086dd484d578 
(Sånn omtrent vanlig rute. Opp til 200meters høyde, så både oppover og nedoverbakker, og tror det er litt flatt også)
Litt kortere enn din rute.
Det man må ta hensyn til er om det er en oppoverbakke man må over på slutten av ruta. Da kan du få problemer siden man bruker mye mer strøm i oppoverbakken og man kansje ikkje har så store reserver på slutten. Åver et høydedrag i starten av ruta går greiere da man får igjen noe av strømmen på nedoverbakken etterpå.

Vil anbefale et grepa sett med hurtigkjettinger, og ingen Martin Skancke fakter. Batteripakka er plassert der tanken og reservedekket er på bensin/diesel variantene, så vektfordeling er ørliten grann uheldig for å tøffe seg. 

Er dette en 5seter eller varebil?   

I varebilen er det nemlig god plass under dørken for et varmeapparat...   
(Eg er ikkje ferdig med installasjonen. Alltid noe som haster mer eller er morsommere å holde på med... )   

#2
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil for familie med 3 barn
torsdag 22. februar 2024, klokken 20:29
Nyeste e-Berlingo har pris som starter rett under 400 store. Alle 3 bakseta har IsoFix, og WLTP er 320Km. Kansje litt i korteste laget?   

Største ulempa er den vederstyggeligheta de kaller 'ny Citroën logo'... 
(Har kjørt Citroën i godt over 30 år. Eg kommer ALDRI til å kjøpe en med den herpa logoen. Og må eg, så bryter eg den av! ) 
Veldig stor fordel er skikkelige skyvedører for baksetepassasjerene.(Skjønner ikkje hvorfor småbarnsfamilier kjøper biler med jalla bakdører. )   

Du kan få den med hengerfeste, men maks 750Kg slep. Og da får du ikkje 7seter på den lengre utgaven.   
#3
Alternativ energi / Sv: Lade elbil fra portable solceller
torsdag 22. februar 2024, klokken 20:12
Sjekka bilda til den Skoda gjengen. Det ser ut som om de bare la solcellepanela ut på bakken?   
Det fungerer jo greit midt på dagen men ikkje morgen og ettermiddag. 

Det er selvsagt mulig de hadde støtter, men har ikkje tatt bilde av de i bruk. 
#4
Elbiler i media / Sv: Elektriske busser - fungerer det egentlig?
onsdag 21. februar 2024, klokken 10:40
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 20. februar 2024, klokken 13:47Ser at Vegvesenet er uenig med deg. De sier strøing er et viktig tiltak. De sier at vanlig strøing hjelper opp mot 50 biler.

Nei. Det står at effekten er BORTE etter 50 - 100 biler, ikkje at det fortsatt er vesentlig effekt etter 50 biler.

I tillegg...   
Det finnes sandstrøere og automatiske kjettingsystemer som kan monteres på tyngre kjøretøy.   
Hvorfor har de ikkje montert slikt på bussene?   
#5
Elbiler i media / Sv: Elektriske busser - fungerer det egentlig?
tirsdag 20. februar 2024, klokken 12:13
Strøing på veg.
Kort og greit, det fungerer ikkje. 
Litt lengre; etter at 10 kjøretøyer har kjørt på strekket er det meste av grusen borte! Etter 100 biler er det ofte ikkje engang mulig å se at det har vært strødd!   
Skal man gruse må man bruke 'Hot sand' systemer som varmer den opp før den spres utover. den varme grusen smelter litt av isoverflaten, så fryser den fast. Da har man fortsatt nærmere 90% av effekten etter 100 biler. Men slikt utstyr er dyrt både i anskaffelse og i drift. Og det er tvilsomt om man får samme effekt i bynære strøk hvor bilene vil følge tett på strøbilen og kjøre over grusen før den får festa seg skikkelig.   
   
#6
Meg og min elbil / Sv: Meg og min Berlingo...
tirsdag 20. februar 2024, klokken 09:50
Det er nå godt og vel en måned siden eg var innom IKEA...   
Før eg dro på tur så sjekka eg dekktrykk og etterfylte(nei, dere har ikkje lyst å vite kva målern viste), og i går, mens bilen sto og ladet så tok eg og sjekka igjen.   
Trykket hadde falt 0.2 - 0.3Bar på alle hjul. 

Eg tror eg skal gjøre det til vane å sjekke annenhver uke fremover...   

Bruker en kompressor fra Biltemas MultiX 18V serie.   
Mulig eg lager en holder for den så den kan ha fast plass i bilen.   
#7
Elbiler i media / Sv: Tesla på Glatta...
mandag 12. februar 2024, klokken 14:20
La ikkje merke til den tråden.   
(Mest fordi eg hopper glatt over det underforumet. )
#8
Elbiler i media / Tesla på Glatta...
mandag 12. februar 2024, klokken 13:31
https://tv.vg.no/video/283384/vinterfore-tesla-far-problemer-pa-glatta-i-snovaeret   

Det er noe av det mest patetiske eg har sett.
Når det er glatt føre, bilen står slik, med ene forhjulet i grøfta og fronten pekende opp bakken da nytter det ikkje å gi flatt jern fremover og brutalt ratte til høyre. 

Skylder på bil og på dekk.   

#9
Kjøpe elbil? / Sv: Elektrisk varebil, maks 150 000 kr.
mandag 12. februar 2024, klokken 13:14
Min 2014 Berlingo kosta meg 70K.   
Batteriet på 22.5KWh gir meg rundt 100Km ved 100% opplading på vinterstid, men det forutsetter lite/ingen bruk av varmeapparat.   
Det er ikkje noen langturbil, ihvertfall på vintern. (ref. min tur til IKEA nylig)   
En nyere en, med samme batteri bør gi 120Km eller mer på vinterføre.
(Nei, eg tror ikkje på de som sier 140Km rekkevidde på vinter)   
MultiSpace utgaven(5seter, baksetene kan legges ned for enormt med plass) kommer greit under budsjett.   
Men regn med å koste på hurtigkjettinger.   
Varebilutgaven er vanligvis 3seter, om passasjerene er veldig slanke og gode venner.   

Med en 2018 eller nyere så kan du godt kjøre en time, lade 30 minutter, kjøre time osv...
Faktisk er det en stor fordel å ta så korte ladepauser som mulig på vinteren da den ikkje har batterivarmer. Bare 5 minutter får 'bare kjapp tur inn og kjøpe kaffe' eller dobesøk før du kobler til lader er ikkje bra om vintern.   

Å ja, og de bruker CHADEMO og Type 1. Men det er en bagatell egentlig, om man planlegger å lade hjemme.
(Zaptec Go eller annen lader uten fastmontert kabel er veien å gå)   

Holder på å montere en Vevor diseldrevet kupevarmer i min...

#10
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hvordan bygge en miljøvennelig elbil?
onsdag 31. januar 2024, klokken 16:49
Aging Wheels Twike har problemer med styringa. Han nevner på slutten av videoen at Twike teamet har kommentert på det og gitt råd om gjenoppbygging av styringa. 
I tillegg så satte han seg på rattlåsen!

Hvorvidt Twike eller Aptera har rett konfigurasjon kommer helt an på vektfordeling.
Men ja, Apteraen ser fin ut.
On den kan importeres hit til landet for ikkje alt for mye mer enn det som det hintes om ($26 - 30K) kan den bli en slager. Kansje...


Når det gjelder 'racer pedelec' så tror eg nok den må klassifiseres som Moped eller lett MC for å være lovlig her i landet.   

Frikar eBike er minst 50% for dyr for å få noe særlig utbredelse.

#11
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hvordan bygge en miljøvennelig elbil?
onsdag 31. januar 2024, klokken 12:15
Noen som har skjønt litt av hvordan bygge en mer miljøvennlig elbil er Twike gjengen... 

https://en.wikipedia.org/wiki/Twike   

Men €33K for en slik er for å si det pent, langt forbi 'i meste laget'   

De holder på med å bygge pprototypen for Twike 5 nå, men trenger investeringer. €1000 eller mer pusher deg høyere opp på  preorder lista for de 500 de planlegger å bygge.
#12
Elbilen i Samfunnet / Sv: Buss i bussfil og vikeplikt
onsdag 31. januar 2024, klokken 12:02
Her er en gøyal en: 
https://vegbilder.atlas.vegvesen.no/?year=2023&lat=62.73863181014398&lng=7.164022604236027&zoom=15&view=map&imageId=Vegbilder_360_2023.2023-09-01T10.13.30_FV00662_S1D160_m00025_360_1 

Busslomme til høyre, og rett etter busslomma er det en veg ned til venstre. Og det er et veldig trafikkert gangfelt rett etter der igjen. (Gymnas eller noe slikt til høyre her)
Ja, mange av bussene kjører ned bakken. Den leder til Storgata og videre til rutebilstasjonen.   
Marerittplass om morgenen når studentene går en og en over gangfeltet, og du står der og venter på å kjøre videre. 
Takk F! at eg har en bil som er rimelig synlig i trafikken.   
Grudde meg til dette krysset hver j*vla morgen de åra eg kjørte moped.   
#13
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Circle K på ville veier?
onsdag 17. januar 2024, klokken 12:39
Har forsøkt flere ganger å bruke laderne hos Circle K på Klett.   
Nei, eg har ikkje appen, heller ikkje Elton Brikke. Eg har forsøkt QR koden og nettside.
Tror eg herja og banna i et kvarter i sommer for å få det til.
Nå i helga forsøkte eg 2 ganger, så gav eg opp og kjørte videre.   
Hadde omtrent 14Km rekkevidde igjen da eg kom til Orkanger.   

Når det gjelder gode steder å ete, så se etter steder hvor langtransportsjåførene stopper.

#14
Kjøretips / Sv: Kjørerute vinterkjøring Molde - Trondheim...
mandag 15. januar 2024, klokken 19:35
Eg pusler innimellom med å montere en diseldrevet kupevarmer... Men har ikkje tenkt å fjerne veggen(som er hel)
#15
Kjøretips / Sv: Kjørerute vinterkjøring Molde - Trondheim...
mandag 15. januar 2024, klokken 10:09
Hvorfor i heite.... kommer bilda 2 ganger?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA