Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Tara

#1
Kjøpe elbil? / Sv: Det evige spørsmål, hvilken bil skal vi velge?
tirsdag 28. november 2023, klokken 10:55
Jeg er ikke fremmed for tanken på en bil i str id 4 eller denslags, gjerne awd, men ikke er must, mulighet for en henger må den ha, og relativt grei plass til ungene.

(Men jeg håper fortsatt dieseldroget kan leve noen år til, da er det flere biler på markedet å velge i og ungene mine er større, sånn at den beltestolen kan utgå)
#2
Kjøpe elbil? / Sv: Det evige spørsmål, hvilken bil skal vi velge?
mandag 27. november 2023, klokken 22:47
Må lese siste del av denne tråden igjen tror jeg.

For nå venter vi på at Forden skal taues på verksted.
Hva som feiler den får vi kanskje vite i morgen. De fant ikke noe galt da den var på verksted tidligere i november, men den har hatt noen tilfeller av engine malfunction, et par før service og altså to i dag hvor den siste endte i at bilen er dyttet inn på gårdsplassen til en nabo for å ikke stå midt i veien. Så noe feiler den helt klart.

En ti år gammel bil et jo ikke så gammel. Kjørt 144k, så den er jo godt brukt da. Og det er ingen Toyota.

Mannen snakket om dieselpartikkelfilter, det kostet 60k å fikse på Toyotaen for 8 år siden, men det gikk på forsikringa, mye av det i alle fall. Vi får se hva de sier om denne her.

Men etter snakket om det filteret mumlet han om en buss. Altså buzz.

Vi får de. Men s max er ikke bare bare å erstatte elektrisk. Den skal ha plass til 3 unger, en i beltestol og to tenåringer. Den skal gjerne ha plass til en ekstra eller to en gang 7 blandt, men det er ikke en dealbreaker. Enten må den ha større bagasjerom enn s max (derav buzz?) Eller kunne trekke en henger uten at vi må lade hver halvtime. På sommeren i all hovedsak. Sånne turer er mai - september.

Men plass til fem og nok baggasje til å kle oss opp til konfirmasjon (altså noen bunader etc) på andre siden av landet er minimum. Og altså kurant sitteplass for tre i baksetet.

Jeg hadde tenkt det skulle drøye noen år, om 3,5 år flytter eldstemann hjemmefra, om 2,5 kan han ta lappen.
Men denne bilen varer kanskje ikke så lenge.

Jeg får vente til vi får dommen på hva som feiler den. Men jeg kommer til å lese meg opp på familievennlige elbiler med plass til hele flokken min
#3
Kjøpe elbil? / Sv: Det evige spørsmål, hvilken bil skal vi velge?
søndag 24. september 2023, klokken 16:10
Tror heller jeg vil ha tilhenger de to-tre gangene i året jeg trenger det, enn en altfor svær bil.

Men jeg vil bare ha en bil som har plass til alle tre komfortablt. Eller vente til eldste flytter om 4 år eller noe sånt.

Problemet er jo at bil som faktisk egner seg for tre i baksetet er mangelvare. Særlig når den ene er 120 lang og en annen er 165. Og ei midten.

Så vi blir nok å beholde dieseldroget, for der har ungene plass.
#4
Kjøpe elbil? / Sv: Det evige spørsmål, hvilken bil skal vi velge?
lørdag 23. september 2023, klokken 20:21
Ev9 virker både dyr, og selv ikke der der det ut som at de klarer å se til at tre personer kan sitte behagelig på tredje rad. Hva er det som gjør det så umulig ? Det har den ti år gamle bilen vår.
#5
Kjøpe elbil? / Sv: Det evige spørsmål, hvilken bil skal vi velge?
lørdag 23. september 2023, klokken 20:19
Men buzz, svær som den er, har jo heller ikke faktisk tre gode seter på andre rad. Klart man kan ha en unge på tredje rad, men det spiser mye av bagasjeplassen. Argumentet for å kjøpe en buss, eller buzz da, måtte jo være å faktisk få med oss alt til campingferien i bilen (det går ikke lenger i s max, jeg har satt foten ned (etter å strengt tatt ha kjørt hjem uten å kunne sette ned beina, der var ikke benplass på passasjerersiden, der var baggasje. Også under beina på 7 åringen og mellom beina til 12 og 15 åringen. Og takboks. Og det svære bagasjerommet i en smax når andre rad er skudd helt frem hvilket heller ikke er optimalt for unger som har baggasje mellom beina....) neste sommer må vi ha tilhenger dersom teltet og alt tilbehøret skal være med på tur.

De tre ungene er udiskutabelt med. Da en gutt på nesten 16 og jenter på 13 og 8. Den yngste helst fortsatt 7 beltestol på langtur. Jeg kan la henne gå over til pute 7 den høyt elskede id3'n vår (som heter Ida, eller Snella eller Ella), men på langtur sovner hun fortsatt og sidebeskyttelsen stolen gir vil jeg hun skal ha. Og komforten vil hun ha. Noe å hvile hodet på.

Teltet er noe uvisst da han på 15 ikke er så gira (og han som er 45 neste sommer er heller ikke så gira egentlig)

Men baggasje plass trenger vi uansett. Så å ha noen på tredje rad er ikke så aktuelt. Vi skal både i konfirmasjon (bunader) og bryllup (andre festklær) det neste året. Men trolig bytter vi ikke hovedbilen så fort. Så droget som jeg kaller den, dieseldroget, frakter oss nok. Minstemor kaller den max.
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Det evige spørsmål, hvilken bil skal vi velge?
lørdag 09. september 2023, klokken 14:36
Alternativet er å grave til garasje eller å ha det på husvegg. Uansett må det strekkes et stykke gjennom huset.

Huset er fra 1979 så her er ikke noe 400 nett, jeg er glad for at det er byttet til moderne sikringer men det er ikke oppgradert nettet på noe vis.

Smartish lader og en eller annen dings som hjelper oss å holde det under effektledd er tanken og da er tilbudet om Zaptec og Tibber Pulse i en pakke ikke så dumt forbda blir den pulsen billigere enn ellers. Men får ts en prat og lese litt med mannen i morgen når regnet setter inn. Pr nå er bilen greit ladet, tok en tur og brukte litt penger på en hurtiglader og mye mer penger på en sykkel til jentungen.
#7
Kjøpe elbil? / Sv: Det evige spørsmål, hvilken bil skal vi velge?
lørdag 09. september 2023, klokken 06:49
Men er det sånn at Zaptec er så ekstra super smart da, og noe billigere er bedre ? Jeg ser på den fordi den kom tidlig inn på google søk og best i test og gode tilbud her og der.

Jeg har tre - fire kriterier

Det må være trygt.


Det skal være enkelt i bruk, ikke en kilde til frustrasjon.

Jeg ønsker at det er en funksjon for lastbalansering sånn at månedsmaks holder seg under 10kwh, for det utgjør noen tusen i året på nettleie om vi bikker over. Særlig på vinter er det svært sansynlig at vi gjør det om vi ikke begrenser hvor mye laderen trekker.

Og den kan gjerne lade om natten når strømmen er billigst og det er mindre press på nettet.

Vi bor i NO3, så strømmen er ikke grusomt dyr, og strømstøtte får vi ikke så mye av. Men strømmen er definitivt billigst om natta. Nettleien også.

Men punkt 4 er jo ikke noe jeg betaler ekstra for i en "ekstra smart lader", det er vel lastbalanseringen jeg kanskje må betale er par hundrelapper ekstra for ved å bestille en Tibber Pulse sammen med laderen ? Det vil uansett være til stor glede for nerden i meg.

Trolig kan vi spare mer strøm på en smart - plugg til varmtvannsberederen. Det må bare også kunne gjøres trygt. Både i pluggen (ikke noe som utgjør elektrisk risiko) og i varmen (legionella) det lar seg sikkert gjøre. Vi har en 11-12 år gammel bereder kjøpt av forrige eier rett før vi overtok huset. Den holder nok lenge enda, men smart er den ikke.

Mest av alt må vi i alle fall få då plass en ladeboks. Bilen må jo lades.

#8
Kjøpe elbil? / Sv: Det evige spørsmål, hvilken bil skal vi velge?
fredag 08. september 2023, klokken 20:05
Jeg ønsker last - balansering, såpass har jeg skjønt.

Og enkelt. Jeg er ikke noe spesielt teknisk av meg. Jeg og mannen er kontorister. Økononomer (og sunnmøringer. Så vi vi lade på natta når det er billigst og holde total last under 10kwh for nettleien.)

Så smart boks ja. Og tror vi "må" ha tibber pulse eller tilsvarende i tillegg? Men det har jeg ikke funnet fasiten på. Om noen vet det setter jeg pris på å lære det. Altså for å kunne få satt lastbalansering med husets total, og lading når det er billigst. Og tilrettelagt for å muligens utvide med en boks til om det trengs, men det er nok ikke aktuelt på lenge. Men å kunne veksle mellom to-tre biler blir nok nødvendig i løpet av noen år. Og likevel ha lastbalansering uten å måtte inn i ulike biler sine appers dype innstillinger hver gang, og regne på hva de skal få lade, gitt at bilen kan styre det.

#9
Kjøpe elbil? / Sv: Det evige spørsmål, hvilken bil skal vi velge?
fredag 08. september 2023, klokken 18:24
Sitat fra: BubbaJoFet på fredag 08. september 2023, klokken 18:03Laderen er i bilen, og bilen lar deg stille inn antall ampere den skal lade med.
Du trenger ikke smart lader, billigste veggboks koster gjerne halvparten av de smarte, styr heller lading via bilens app.

Bilen kan ikke tenke at den skal lade når strømmen er billigst, den starter når vi setter den i eller kan styres på tid. Greit å vite at den kan styre på ampere, men vil nok ha en smart ladeboks uansett

Koster kanskje bare halvparten, men 3 vs 6 tusen er ikke det store tallet, installasjon kommer i tillegg ut utgjør jo fort mye av prisen for en lader og vi vil ha noen fremtidsrettet med tanke på både denne og neste bil.
#10
Kjøpe elbil? / Sv: Det evige spørsmål, hvilken bil skal vi velge?
fredag 08. september 2023, klokken 12:34
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 08. september 2023, klokken 11:53
Sitat fra: Tara på torsdag 07. september 2023, klokken 16:06
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 06. september 2023, klokken 21:34Sånn apropos ladeboks så ser jeg at Zaptec har redusert prisene kraftig de siste årene. F.eks. på Elektroimportøren kan du kjøpe billig. Men er som regel kabling, sikring og installasjon som koster mest. Men Zaptec vant en test og har mulighet for smart styring. Men nå, etter at en får strømstøtte avregnet hver time, så er det ikke veldig mye å spare på strømstyring.

Tror forresten det økonomisk er vel så smart økonomisk å ha S-Max et par år til med tanke på dagens alternativer, dagens rente og dagens bruktpriser på S-Max.

Tror også det kan være smart å beholde den et par år til, så vi forhaster oss ikke.

Vurderer zaptec ja, har ikke blitt klok på om jeg kan ha lastbalansering som gjør at vi ikke går over neste terskel i kapasitetsleddet uten et wattmeter som tibber pulse etc. Det må uansett beregnes pris til en elektriker som gjør jobben, og vi må bestemme oss for om vi skal ha den i garasjen (Da må det graves ned kabel dit, frittstående garasje) eller på husveggen

Tror Zaptec har alle muligheter. Kan kobles sammen med Tibber om ønskelig: https://zendesk.zaptec.com/hc/nb/articles/4415013428881-Zaptec-Tibber

Ja. Jeg vet den KAN kobles med tibber. Det jeg lurer på er om den må det (eller annen sånn dings) for å kunne begrense den til at det ikke trekker mer enn xkwh sånn at vi holder oss under kapasitetledd på nettleien.

Antar det i alle fall om den skal balansere mot hva resten av huset trekker samtidig, men kan vi gjette og si den maks skal ta 6 siden huset tar 4,f. Eks?

Vi skal ha en runde på å finne ut hva vi skal gå for i helgen.

Så er vi ikke så raske i avtrekkeren, så hvem vet når vi faktisk får en lader.... Bilen har vi hatt en uke nå
#11
Kjøpe elbil? / Sv: Det evige spørsmål, hvilken bil skal vi velge?
torsdag 07. september 2023, klokken 16:06
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 06. september 2023, klokken 21:34Sånn apropos ladeboks så ser jeg at Zaptec har redusert prisene kraftig de siste årene. F.eks. på Elektroimportøren kan du kjøpe billig. Men er som regel kabling, sikring og installasjon som koster mest. Men Zaptec vant en test og har mulighet for smart styring. Men nå, etter at en får strømstøtte avregnet hver time, så er det ikke veldig mye å spare på strømstyring.

Tror forresten det økonomisk er vel så smart økonomisk å ha S-Max et par år til med tanke på dagens alternativer, dagens rente og dagens bruktpriser på S-Max.

Tror også det kan være smart å beholde den et par år til, så vi forhaster oss ikke.

Vurderer zaptec ja, har ikke blitt klok på om jeg kan ha lastbalansering som gjør at vi ikke går over neste terskel i kapasitetsleddet uten et wattmeter som tibber pulse etc. Det må uansett beregnes pris til en elektriker som gjør jobben, og vi må bestemme oss for om vi skal ha den i garasjen (Da må det graves ned kabel dit, frittstående garasje) eller på husveggen
#12
Kjøpe elbil? / Sv: Det evige spørsmål, hvilken bil skal vi velge?
onsdag 06. september 2023, klokken 19:44
Heldigvis har vi ikke hastverk med å bytte bil. Vi har fått denne id3en i hus og hatt den snart en uke og enda ikke ladet selv om den er i daglig bruk 1-2 ganger daglig (til og fra jobb hver dag utenom helga og ettermiddsgsaktivitet noen dager) så rekkevidden er mer enn god nok. Men må få på plass en ladeboks, selvsagt.

En buzz er et alternativ, kanskje vente på awd, usikker på lang lengde eller ei. Eller vi kan gå for en mindre bil så lenge den har et brukbart bagasjerom og kan dra henger. Baggasjerommet til s max forventer jeg ikke, men kan kompensere med henger de to tre gangene i året vi trenger det (tre uker på sommeren og en helg eller to utenom. Men skaffer vi først en henger så blir den nok mer brukt til rydding av garasjen og sånn også)

Men s max en er bare 10 år gammel så den funker trolig noen år til. Ikke noe hastverk.

Ankepunktet mot de fleste biler er sitteplassen for den jenta som sitter mellom en beltesrol og en tenåringsbror. Der blir det ofte ganske trangt. Men gi oss et par år så er kanskje beltestolen byttet uben pute og da er det bedre plass i skulderhøyde. Og enda et par år, så er den tenåringen 18-19 åg og flytter hjemmefra mens yngste blir så stor hun ikke trenger annet enn selen. Og vil-verden er brått annerledes.

Vi kan vente litt og se. Men jeg følger dette regnearket om kommende biler og holder meg oppdatert.

(men fokus nå ligger først og fremst på å bestemme oss for ladeboks og hvor mye "smart strømsparing" vi skal ordne.)
#13
Kjøpe elbil? / Sv: Det evige spørsmål, hvilken bil skal vi velge?
tirsdag 05. september 2023, klokken 06:50
Ja, dem vi har nå har jo en teoretisk rekkevidde på 418, og det et helt greit. Men jeg har ikke lyst på mindre på en hovedbil. Trenger ikke 700, men minst 400.
#14
Kjøpe elbil? / Sv: Det evige spørsmål, hvilken bil skal vi velge?
søndag 03. september 2023, klokken 14:46
Sitat fra: epifant på søndag 03. september 2023, klokken 12:11Hva med Citroën e-Berlingo? Synes overraskende mange overser den som familiebil. Den har vel tre individuelt justerbare stoler i baksetet, samtlige med ISOFIX. Kan fås med 7 seter, og den praktiske Modutop-oppbevaringsløsningen. 280km WLTP er ikke kjempemasse, men sannsynligvis plenty for veldig mange.

All den tid bilen skal brukes til mye bilferie med mye baggasje (muligens med tilhenger avhengig av om de har et større bagasjerom enn smax eller ei) synes jeg 280 er lite. Varebil - som-personbil har vi nok oversett ja, mye nettopp pga rekkevidden. Rett nok stopper vi noen ganger på ferie altså, det gjør vi, men synes det er litt lite. Har ikke hastverk heller da. Kan drøye noen år om nødvendig
#15
Kjøpe elbil? / Sv: Det evige spørsmål, hvilken bil skal vi velge?
søndag 03. september 2023, klokken 08:14
Tusen takk for ssmmelingningene. Jeg har aldri forsøkt å stappe ungene i en Passat. Eller egentlig sett på en og samtidig visst at det var en. (jeg har bok desverre ikke tidenes største interesse for bil. Eller kjennskap)

Problemet med å stappe inn ungene handler mye om beltestolen yngste sitter i. Vi kan la være å bruke isofix på den men den trekkes likevel til midten av setet grunnet utformingen av setene på siden. Setet i midten er flatt, men i alle fall i id3 dekker stolen da beltefestene. Mulig vi må se på en smalere stol, men det er grenser for hvor smale de blir. Hun vokser jo ut av den etterhvert, men det tar tid. Pute er en lovlig tilnærming og vi har kjøpt en sånn ettersom vi stadig har med en venninne til fotballtrening og kamp som er lenger enn henne og for lang for stolen. (de er 8 år gamle. Men mi er 120 cm (og blir sånnsett ikke 8 før jul) og venninna derimot er altså rundt 140+ cm lang og stolen passer best til rundt 135 før det blir trangt for skuldrene)

Men jeg liker å ha ungene i stol så lenge de passer i den, i alle fall på langtur når de kan sovne. Det handler om sikkerhet. Da kjører her heller diesel noen år til. Det er da tross alt begrenset hvor mange år hun kan bruke på å vokse 15-20 cm. I andre enden har vi den 15 år gamle storebroren som jo er forventet å bli bredere over skuldrene i løpet av de samme årene. Men så flytter han vel ut /skaffer seg egen bil etterhvert. Men 3-4 år skal vi enda ha ham i hus. (og skal han ha lappen for manuelt bør vi ha bilen også?)
I midten har vi ei lett og smal jente på 12. Men også hun er forventet å utvikle hofter som tar mer plass i løpet av de neste årene. Og pr nå sitter hun jo altså på meget lite plass i id3 dersom vi putter inn alle tre. Det går for en kort tur, men ikke en lang.

Utvendig bredde sier ikke alltid helt noe om hvor god plass man får, da utforming av setene har noe å si også.

Også. Irriterer det meg at ungen i midten ender med å sitte på en litt hard og rett plass som best egner seg for å brette ned som midtkonsoll med oppholder. Det  gjorde de to jentene vi hadde med oss i bilen i går, eldstemann gadd ikke bli med på tur, men innimellom skal jo alle fem ut på tur.

Og noen ganger i året skal alle fem tvers over landet. Minst 2 eller 3 i løpet av et knapt år. Det blir ikke med id'n i alle fall
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA