Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Fleksnes10

#1
BMW i3 / Sv: BMW i3 - 2016 mod - helt død, hjelp!
fredag 10. mars 2023, klokken 17:02
Hei alle sammen og takk for engasjementet. Litt sent svar, men bilen er oppe og nikker 😄 Bestilte batteriet Orbit linket fra Thansen, så stor takk til deg og din hjelp! Det var såre enkelt å bytte batteriet selv og har foreløpig ikke vært noen problemer. Det andre må ha vært helt dødt.

Har bestilt en OBDII-adapter, men tiden får vise om jeg faktisk vil bruke den. Specs'a på nye batteriet er så og si helt likt.

Vet ikke helt hvordan jeg skal merke tråden som løst, men vil si at det er [LØST] takket være der, og spesielt Orbit! Ha en fin helg alle sammen 🥳
#2
BMW i3 / Sv: BMW i3 - 2016 mod - helt død, hjelp!
søndag 05. mars 2023, klokken 10:45
Sitat fra: Orbit på søndag 05. mars 2023, klokken 09:58
Er enig i at dette høres ut som et 12V-problem. På flere steder har utetemperaturen falt mye de siste dagene, så et svakt batteri kan ha fått nådestøtet. På i3 trenger du ikke ta ut batteriet (eller ha egen lader) for å lade 12V, det holder å ha tilgang til strøm:
Sitat fra: Orbit på søndag 05. februar 2023, klokken 14:53
"Utlading av batteri" er varsel nettopp for at 12V-batteriet taper seg mye mer enn forventet i spenning mens bilen er parkert. Om bilen nå er død, så er det en innebygd nødlader for 12V i i3 som kan redde deg dersom batteriet fremdeles tar litt lading. Det krever at du låser opp ladeluken manuelt (dersom den er låst), og plugger inn vanlig ladekabel et par timers tid (det blir ikke noen livstegn den første halvtimen eller så).

Selve batteriet er ikke helt hyllevare, men forhandlere og f.eks. GS bildeler har dette tilgjengelig. Det sitter litt plundrete til, men er fullt mulig å bytte selv. Batteripoladapterne flytter du over fra det gamle til det nye batteriet.

Nå har du jo allerede hatt batteriet ute, så da skulle det vel heller ikke være noe problem å bytte batteriet selv? Jeg har også sett litt varierende beskjeder på om batteriet må kodes inn eller ikke. Det går uansett "kun" på å få optimal lading, så du skal få liv i bilen også uten koding. Du kan kode inn batteriet selv med Bimmercode eller lignende (krever OBD2-plugg).

I tillegg til GS bildeler over, tror jeg også dette batteriet hos thansen skal passe (men sjekk detaljer her selv).

Takk for raskt og godt svar! Tror den enkleste (og billigste) løsningen er å bestille batteri selv og bytte dette ut. Har sjekket opp dimmensjoner, og den du linket til passer bra. Har bestilt batteriet og venter i spenning :) Krysser fingrene på at det fungerer.

Skal oppdatere tråden med resultat.
#3
BMW i3 / [LØST] BMW i3 - 2016 mod - helt død, hjelp!
søndag 05. mars 2023, klokken 09:38
Hei,

Har forsøkt å lese meg frem til mulig løsning, men har ikke funnet noe som passer meg helt, og håper noen kan bidra med tips og/eller løsning  :)

Jeg kjøpte en brukt BMW i3 2016-modell sen høst 2022. Har gått smertefritt å bruke den og jeg har vært fornøyd.

For noen dager siden skulle samboeren min kjøre på jobb og da var bilen helt død. Det var ingen respons på elektronikken i bilen.

Min umiddelbare tanke var at 12v-batteriet hadde ladet seg ut. Jeg tok ut batteriet og plugget det til en mobil billader. Batteriet har ladet i mange timer, og det var noe respons på laderen. Har forsøkt å koble på batteriet igjen, men det er fortsatt ingen respons. Ingenting fungerer, er som at noen har utløst en EMP like ved bilen.

På BMW-appen er sist kontakt med kjøretøyet 28.02.23, kl. 08:39. Den står som helt tom på "tanken".

Bilen er koblet til laderen, men står parkert slik at jeg ikke får tilgang til nødutløseren.. :)

Er avhengig av bil nr. 2, og frykter at siste alternativ er å få bilen berget til verksted og få noen til å se på den. Synd jeg ikke kan bare skifte 12v-batteri selv  ::)

Edit: Jeg brukte bilen dagen før den døde, fikk ingen varsel underveis og har ikke fått noen varsel på batteri i tiden før. Kom som lyn fra klar himmel. Tror ikke jeg glemte å skru av noe som har tappet strøm, men kan ikke utelukke det heller.

Edit 2: Korriger meg gjerne på det å bytte batteri selv, leste på et forum at batteriet må kodes. Har heller ikke funnet et sted hvor jeg kan kjøpe batteri - send meg gjerne link dersom jeg tar feil :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA