Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Supernullet

#1
Skoda ENYAQ / Sv: Softwaretråden
fredag 17. mai 2024, klokken 19:30
Sitat fra: Bigdrago på fredag 17. mai 2024, klokken 19:14Da skal alle med 3.0 og 3.1 blir oppdaterte til 3.7.

Endelig :+1:
#2
Skoda ENYAQ / Gratulerer med dagen
fredag 17. mai 2024, klokken 19:26
Gratulerer med dagen til alle elbil-eiere, og spesielt til alle Skoda Enyaq-eiere. Og selvfølgelig til alle andre også 😀. Shampis og øl er godt i varmen, men la bilen stå etterpå... 🇳🇴🥳🌞🎈🥂🍾💥
#3
Skoda ENYAQ / Sv: Softwaretråden
torsdag 09. mai 2024, klokken 17:37
Sveitsiske Matthias Speicher med YouTube-kanalen Speicher Elektrisiert har byttet ut sin 2021 Skoda Enyaq 80x Sportline med en flunka ny Enyaq RS 85x (med SW-versjon 4.1). Jeg har sett mange av videoene (på engelsk). Han har mange gode poenger og tips for oss Enyaq-eiere, og kanskje særlig på software-området. Tipper Skoda ble lei av alle omtalene om mangler og feil ved softwaren, og gav han et innbytte-tilbud han ikke kunne si nei til. Han fikk i hvert fall en solid rabatt, uten noen bindinger på hva han skal si og mene (i flg. han selv). Han lover å ikke glemme oss med SW-versjon 2.x eller 3.x. Jeg har fortsatt SW-versjon 3.0.0. Fikk en liten OTA-oppdatering i går, men det var kun feilrettinger, mv. i 3.0-versjonen. Det er bra at Matthias følger opp SW-problemene for oss som fortsatt har gamle SW-versjoner, det trenger vi. Han når jo helt frem til Skoda sentralt...

Første episode i ny sesong med ny bil: https://youtu.be/M-9E6qNbcwc?si=9p-B79z9L1zZgeXu
#4
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtiglading er et ran!
torsdag 02. mai 2024, klokken 19:51
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 02. mai 2024, klokken 18:48
Sitat fra: Egil S på torsdag 02. mai 2024, klokken 17:05Med mitt borteladingsmønster skal det mye til at det ikke svarer seg med elbil, selv med noen dyre borteladinger, men jeg mener prisene må ned, det føles feil når strømmen koster under 50øre hjemme og 5kr ute, da kjennes det ut som noen har litt vel god margin på det de selger.
Ser den Egil :+1: men vi privat har jo strømstøtta men det har vel ikke disse som leverer strøm til hurtigladerne? Eller har de det de også?
Nei, Ladeselskaper, og næringslivet forøvrig, har ingen strømstøtte.

Det lyn-/hurtigladerstasjonene har - er en nettleietariff for litt større næringskunder med et effektledd på nettleien som er vesentlig høyere priset per kW/måned (beregnes av det høyeste effektuttaket i kW over en klokketime per måned) enn kapasitetsleddet oss privatkunder og mindre næringskunder betaler. Dog er energileddet lavere, men i tillegg kommer også et høyt fastledd per måned utenom effektleddet. Lyn-/hurtiglading kan gi skyhøyt samtidig effektuttak over en klokketime når mange lader samtidig, og da blir nettleieregningen således temmelig høy når man deler denne effektkostnaden ut på antall kWh hver måned, og sannsynligvis veldig mye høyere enn de 50-70 øre/kWh som oss vanlige forbrukere betaler i nettleie (inkl. kapasitetledd). Det er vel temmelig sannsynlig at slik samtidig lading skjer minst en gang per måned for alle multiladestasjoner. Dette må jo regnes inn i tillegg til øvrig nettleiekomponenter (fastledd, energiledd, forbruksavgift, enovaavgift og mva), strømpris, investerings-, drift- og vedlikeholdskostnader. Samt at jeg går ut fra at ladeselskapene også skal ha en viss avkastning og overskudd på investert kapital. Så ned mot en krone eller to vil jeg tro vi aldri vil se. 3-4 kroner/kWh kan kanskje være realistisk å håpe på hvis strømprisen stabiliserer seg over tid på under 40-50 øre/kWh.

Men hva vet jeg, jeg er jo Supernullet 😏
#5
Skoda ENYAQ / Sv: Softwaretråden
mandag 29. april 2024, klokken 21:43
Jeg mener jeg tidligere har sett noen innlegg om multifeil-varsler i displayet under kjøring for Enyaq, uten å finne det igjen...

I dag fikk jeg plutselig opp haugevis av feilvarsler (sikkert minst 15) mens jeg kjørte, og det kom bl.a. opp varsel med "Kontakt verksted". Det skjedde samtidig med at jeg bremset ganske kraftig i en relativt bratt nedoverbakke for å "slipe" av litt rust på bremseskivene, slik jeg pleier å gjøre jevnlig. Alle varslene var dog "gule". Kraften forsvant nesten helt, selv om jeg fortsatt kunne kjøre rolig fremover. Jeg kjørte inn på nærmeste busstopp og resatte infotainment-systemet, uten at det hjalp noe som helst. Gikk så ut av bilen, lukket og låste, og så inn igjen og startet opp. Da fikk jeg kun opp 2-4 varsler på nytt og ikke 15+, og kraften var tilbake som vanlig. Kjørte da den siste drøye km til jobben og parkerte. Da jeg skulle hjem var det ikke lenger noen varsler i det hele tatt, og jeg kjørte 4-5 mil uten noen varsler eller andre problemer. Dette er vel en forbigående feilmelding, en slags "hikke" i fbm. nedbremsingen, som kanskje flere har fått?
#6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbil vs fossilbil Norge anno 2023
søndag 28. april 2024, klokken 15:45
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 28. april 2024, klokken 14:39Godt poeng :+1: hører forøvrig at hybridbiler har fått et skikkelig oppsving i Sverige :o sikkert pga elbil med god rekkevidde plass og awd er fortsatt dyre

Her i Norge selges det vel ikke mye hybridbiler sammenlignet med elbiler? Noen få prosent kanskje?  Eller roter jeg nå igjen?
Nybilsalget i 2023 - andel i prosent (ref. tek.no):

  • Elbiler: 82,4 %
  • Bensinbiler: 1,2 %
  • Dieselbiler: 2,5 %
  • Hybridbiler: 13,9 % (både ladbare og ikke ladbare)
  • Hydrogenbiler: 0,0016 % (2 stk.)

Totalt antall nybilregistreringer i 2023: 126 953 biler

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/3E2JL0/dette-ble-de-mest-solgte-bilene-i-2023
#7
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq 85x
fredag 26. april 2024, klokken 17:39
Sitat fra: bobil1 på fredag 26. april 2024, klokken 15:03Noen som har erfaring med å endre valg av felg etter bestilling? Møller sier det kan medføre en forsinkelse på 2-4 uker å endre fra 19" Proteus til 19" Regulus, men at det er lite sannsynlig. Jeg har fått leveringstidspunkt på ca juli/august.

Jeg forstår ikke køsystemet for produksjontidspunkt de har på fabrikken. Og da kan det gå begge veier.

Da jeg fikk utlevert min Enyaq, etter ventetid på 1 år og 10 måneder, sa selger at det at jeg hadde beholdt standard 19" Proteus felger sannsynligvis hadde forsinket bilen, kontra om jeg hadde valgt 19" Regulus eller 20"/21" felger. Men selger sa de aldri fikk vite på forhånd hvilke type felger fabrikken periodevis hadde for lite av, og når dette inntraff. Om jeg hadde endret hadde det likevel ikke vært sikkert jeg hadde fått bilen tidligere...

Jeg husker jeg fikk beskjed om at hvis jeg skulle beholde 360-kamera så ble produksjon av bilen utsatt på ubestemt tid, selv om min bil på det tidspunktet var den lengst ventende hos min forhandler. Jeg fjernet da 360-kameraet, men likevel skjedde ingenting på 3-4 måneder. Så sa selger at de fleste bilene som hadde fått produksjonsbekreftelse hos dem de siste par måneder faktisk var med 360-kamera. Så da la jeg inn igjen 360-kamera og fikk produksjonbekreftelse kun dager etterpå. Altså vanskelig å forstå seg på...

#8
Skoda ENYAQ / Sv: Svart, svart, svart...
torsdag 25. april 2024, klokken 17:58
Sitat fra: moonbuggy på torsdag 25. april 2024, klokken 17:15Med fare for banne i kirken, men det er vel ingen som synes Enyaq er en pen bil?
En høyrest klumpete bil er slik fordi den er praktisk. Å glore den til med pyntegimmicks, gjør den ikke penere, det fremhever bare utgangspunktet, en klumpete praktisk bil.
Men, men for all del, det er bare min menig....

Vel, alt er relativt. Smaken er som baken, som EirikM skrev i går. Noen synes til og med at Hyundai Ioniq 5 er pen, selv om det er vanskelig å skjønne...
Og så skal det ikke mye til å være penere enn f.eks. Tesla...  :laugh:
#9
Skoda ENYAQ / Sv: Svart, svart, svart...
torsdag 25. april 2024, klokken 17:23
Sitat fra: Egil S på tirsdag 23. april 2024, klokken 21:00Men moderne biler kjenner jeg at chrome rett og slett byr meg i mot, jeg kjøpet alltid biler med sorte lister, dog blanke sorte lister.
Ikke det at jeg higer etter mest mulig krom på bilen, langt derifra. Min første bil midt på 80-tallet var en så lite ungdommelig sportslig bil som en 70-talls knall oransje VW Derby (Polo m/rumpe). Som jeg kjøpte for 1000 spenn, noe jeg fikk tilbake da jeg leverte bilen til vraking 6 år senere. Den gang erstattet jeg krom-listene på sidene med flere svarte fartsstriper, la på et svart stoff nede på sidene (litt tilsvarende det svarte feltet nederst på sidene på standard-versjonen av Enyaq), satt på ekstra 1000-metere, mm.  ;D ::)

Nå, 40 år senere, bryr jeg meg temmelig lite om det er noe krom utvendig på bilen. Jeg har ikke engang tenkt at takrails i krom er skjemmende, ei heller krom-rammen rundt den svarte «grillen». Hadde jeg hatt «crystal-face» i stedet for svart «grill» så kanskje jeg hadde likt svart ramme bedre? Jeg har dog flere ganger tenkt at krom-listene rundt vindusfeltet på hver side kanskje kunne vært svarte, uten at det plager meg noe som helst i hverdagen...
#10
Skoda ENYAQ / Svart, svart, svart...
mandag 22. april 2024, klokken 22:52
Hva er greia med at alt skal være helt svart, helt ned i minste detaljer - inkl. logoer, mm? Jeg skjønner det ikke helt ???  Men hva vet jeg, jeg er jo Supernullet... ::)

Jeg liker både litt krom og litt farger på bilene, standard SUV med høy taklinje helt bak fremfor Coupé-variant, høyreist bil med god bakkeklaring fremfor lav og senket, standard/komfortabel suspension fremfor hardere sportslig suspension med sportsunderstell/DCC, standard-ratt fremfor sportsratt, standardseter fremfor sportsseter, helt tak i stedet for glasstak, 19'' standard Proteus sølv-felger i stedet for mer fancy 20" eller 21", osv.

Ikke synes jeg "all black" er særlig pent heller, kanskje heller en liten tanke "harry" etter min smak. Her er vel mange uenig? Noen som er enig?

Hadde jeg vært ute etter en mer sportlig bil for "aktiv kjøring", enn en komfortabel familie-SUV, hadde jeg nok sikkert kjøpt noe annet enn Skoda Enyaq. Enyaq markedsføres i hovedsak som en solid komfortabel familiebil, selv om det også finnes såkalte vRS- og Sportline-versjoner i sortimentet. I den sammenheng synes jeg siste Enyaq-innslag på elbil.no om RS SUV-versjonen var interessant: https://elbil.no/test-av-skoda-enyaq-rs-suv-en-nesten-perfekt-familie-racer/

Så kunne det selvsagt vært nyere og bedre programvareoppdateringer på min 2022 Enyaq 80x (har fortsatt SW-versjon 3.0.0), og andre småting. Men det er en helt annen skål, eller skal jeg heller si en helt annen tråd...

#11
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq Coupe RS 2023 mod. byttet til 2024 mod.
torsdag 18. april 2024, klokken 20:02
Sitat fra: Contango på onsdag 17. april 2024, klokken 19:00Spørsmål fra Tesla tråden: Støtter Skoda appen fjernstyring av låsene? Jeg lurer på om bilen jeg får støtter dette og finner ingen klare svar på nettet.
Jeg har en 2022-modell 80x, og jeg kan ikke fjernstyre låsing av bilen fra appen. Kun fra nøkkelbrikken. Nå har vel de nye 2024-modellene (85..) automatisk låsing når nøkkelbrikken beveger seg vekk fra bilen (slik bl.a. Tesla har), noe jeg heller ikke har på min litt eldre 80x. Jeg må huske å touche sensoren utvendig på dørhåndtaket for å låse når jeg forlater bilen (evt. klikke på nøkkelbrikken), noe som kan glippe av og til. Jeg kan dog se statusen på dører, vinduer mv. i appen.

Jeg har heller ikke hørt at man kan låse/låse opp via appen på nye 2024-modeller, siden det er samme appen uavhengig av årsmodell. Kanskje dette kommer senere...  ::)
#12
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq Coupe RS 2023 mod. byttet til 2024 mod.
mandag 15. april 2024, klokken 17:00
Sitat fra: Bigdrago på mandag 15. april 2024, klokken 14:56Bare jeg som har planlagt å beholde nybilen i 15 år?😅
Ikke bare deg, nei. Planen er å ha min i mange år til, men man vet jo aldri helt. Økonomien er jo vesentlig bedre nå enn for 20 år siden, så det kan hende fristelsen blir for stor, eller det skulle oppstår vesentlige problemer eller store kostnader med bilen. Men akkurat nå føles fortsatt bilen som "ny" (kjørt kun 12-13000 km).

Min forrige bil ble 18 år gammel, kjøpte den brukt og hadde den i nesten 15 år før den ble levert inn til vrakpant. De siste 4-5 årene var det lite feil, lave kostnader og egentlig ingen problemer med den bilen, før den røk på siste EU-kontroll (ville kostet mer enn det smakte å få den på veien igjen). Heldigvis var det kort tid før Enyaqen ble levert  ;D
#13
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq Coupe RS 2023 mod. byttet til 2024 mod.
søndag 14. april 2024, klokken 13:59
Sitat fra: torerik på fredag 12. april 2024, klokken 23:38Interessant, takk for rapport! Venter på 24-modell selv - tror fremdeles 5 mnd senere at jeg tok et bra valg.
Det tok du temmelig sikkert, så lenge du ikke har hovedfokuset på raskest mulig akselerasjon og mest mulig "aktiv" kjøring. Enyaq ser bra ut også, og L&K ser lekrest ut av alle Enyaq-versjoner. Personlig liker jeg SUV-versjonen bedre en coupé-versjonen, og også standard-versjonen fremfor Sportline-versjonen (sett bort fra L&K-versjonen), men det er jo smak og behag.

Min Enyaq 80x er mer enn rask nok, har vel knapt nok trykket gassen i bånn (da mest bare for å teste akselerasjonen). Og nye 85x er raskere enn min. Er du ute etter en trygg, behagelig og komfortabel reise? Da er Enyaq et meget godt valg. Med god plass, mange gode praktiske løsninger, ganske lite kupéstøy, suverene Matrix-lys, og mer enn gode nok kjøreegenskaper både i sving og på glatt føre. Jeg har en 5-600 meter lang bratt bakke opp til huset, der biler ofte står på kryss og tvers og kommer skliende ned igjen sideveis om vinteren. Jeg har aldri hatt noen problemer med å komme opp med min Enyaq, har vel knapt nok hatt noe som helst hjulspinn i det hele tatt, i motsetning til min gamle bil. Jeg er virkelig imponert.

Jeg har endel ekstrautstyr, slik som HUD, navigasjon, 360-kamera, komfortpakke+, familiepakke+, bagasjeromspakke, delingsnett, EcoSuite interiør, hengerfeste, skvettlapper foran og bak, ++, men valgte ikke DCC (den gang jeg bestilte var det mange flere enkeltstående utstyrsvalg enn nå). Jeg kjører med 19"-hjul både sommer og vinter. Jeg synes likevel bilen oppfører seg meget godt og behagelig på både ujevn og svingete vei uten DCC, så jeg er fornøyd.

I tillegg så får du nyere og bedre SW enn meg, jeg har fortsatt SW-versjon 3.0 på min 2022-modell. Likevel ser jeg ingen grunn til å bytte ut bilen på lang tid ennå, selv om jeg kunne tenke meg nyere programvare-versjon...
#14
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq 85x
tirsdag 27. februar 2024, klokken 21:35
Jeg kaller dette relativt "kort" leveringstid likevel for en populær elbil. Skoda Enyaq selger fortsatt ganske bra i det meste av Europa, og blir eksportert til stadig nye land i andre deler av verden. I mange andre land øker elbil-andelen jevnt og trutt, i noen land mer enn andre, selv om det totale salget av nye biler (inkl. fossil-biler) synker endel også i Europa. Og Norge er vel ikke lenger like høyt prioritert og forfordelt mht. tilsagn om antall nye elbiler. Man kan sikker få diverse andre merker raskere enn Enyaq, men jeg ville i hvert fall ikke byttet ut med en Kina-bil...

Selv ventet jeg i 1 år og 10 måneder fra bestilling, før jeg fikk bilen for halvannet år siden (80x). Den gangen var det brikkemangel som forsinket leveringen mest. Jeg er fortsatt svært godt fornøyd med kjøpet, og koser meg hver gang jeg sitter bak rattet. Det var verdt å vente. Har ingen planer om å bytte den ut heller, selv om det har vært litt mangel på software-oppdateringer, og litt "hikke" i mobil-appen.
 :)
#15
Skoda ENYAQ / Sv: “Lad til foretrukne tider” som standard?
fredag 19. januar 2024, klokken 20:25
Sitat fra: VoltWay på onsdag 17. januar 2024, klokken 12:46Er det mulig å bilen til å lade til foretrukne tider som standard? Jeg har lagt inn hjemmeadressen som ladested og satt opp ladetid fra 00:00 til 07:00, men når eg stopper bilen står den på "Lad umiddelbart" i menyen du får opp når tenningen slås av og om jeg plugger i kabelen så begynner den å lade. Jeg må trykke der for å endre til "Lad til foretrukne tider" for at den faktisk skal gjøre det.

Jeg lader stort sett til faste tider, mellom kl. 22 og 06 på hverdager eller i et litt lenger tidsrom i helgene ved behov. Har noen forhåndsdefinerte tidsintervall ferdig innstilt i appen, som man også men finner igjen på skjermen i bilen.

Jeg må hver gang jeg har plugget til og autorisert for lading (Zaptec Go) sjekke om det står "Umiddelbar lading" eller "Foretrukken tid" i appen. Er jeg ferdig med en ladeøkt og kobler fra er det stort sett vanlig at det neste gang står "Umiddelbar lading" i appen, men faktisk ikke alltid.

Jeg har vanskelig for å se mønsteret her. Gjør jeg andre endringer i appen, som å slå på forvarming eller endre tidspunkt for "Foretrukken tid", så har den en tendens til å slå over på "Umiddelbar lading" igjen. Det skjer også ofte hvis jeg slår av ladingen manuelt i ladestasjon-appen før innstilt tidsintervall utløper. Men det skjer sjeldent hvis tidsintervallet bare utløper, og jeg ikke rører noe før ladingen starter opp igjen for neste ladeintervall uten å koble fra i mellomtiden (jeg bruker ikke nødvendigvis bilen hver eneste dag).

Altså, jeg vet ikke hva som skal til for alltid å beholde "Foretrukken tid" som fast default-valg, så du ble vel ikke noe klokere av dette  ::)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA