Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - goggo

Sider: [1] 2 3 ... 91
1
Ioniq  :)

Mvh
Hugo

2
Lading i Sverige og Danmark / Sv: Lading i Danmark - Samletråd.
« på: Lørdag 16. Oktober 2021, klokken 10:05 »
En liten dagstur til Nordjylland i går, så jeg måtte jo teste de nye lynladerne der selv om jeg egentlig ikke hadde noe behov for å lade...

Circle K Aaalborg Øst (Hadsundvej 212, Aalborg)
Fin beliggenhet like ved motorveien, lett tilgjengelig både for sørgående og nordgående trafikk.
Men bare en ladestasjon, på en moderne Circle K stasjon!!! Hva er det dere tenker på Circle K???
Den har 1 x Chademo og 2 x CCS, men det er kun mulig å parkere 2 biler der så i praksis kan bare 2 lade samtidig. Dessuten var den ene CCS pluggen merket som defekt.
Det var jo selvfølgelig kø der (2 Teslaer og 1 Leaf i går ettermiddag) siden den jo foreløpig er gratis å bruke.
Så jeg snakket så vidt med en av de som sto i kø og så kjørte jeg bare videre. Burde kanskje ha tatt et bilde eller sjekket spec. på den laderen, men det gjorde jeg altså ikke :)


SPERTO lader ved Meny butikken i Hjørring (Fredrikshavnsvej 42, Hjørring)
Igjen, bare en eneste ladestasjon her også - den har 2 x CCS plugger og ingen Chademo.
Jeg plugget til ved siden av en norsk E-Tron, og betalte med mitt Hyundai abonnement/kort.
Usikker på hva det kostet da  ladeøkten ikke har dukket opp i min "ChargeMyHyundai" konto enda.
Ellers så anbefaler Sperto at man betaler med Plugsurfing.


mvh
Hugo

3
Hyundai KONA / Sv: Hyundai Kona EV tilbakekalt i Korea etter mistenkt batterifeil
« på: Fredag 08. Oktober 2021, klokken 16:49 »
Hmm...    Nå har jeg riktignok Ioniq men jeg henger meg på her i denne tråden :)

Jeg fikk også kuponger for 1500 kr, men det står at de bare er gyldige til 9.april 2022, altså 6 mndr.

Jeg er egentlig mest fristet til å kjøpe 12 måneders abb. på Ionity for 1620,- kr nå, og så kan jeg lade for 1.65 pr KWh i 12 måneder framover.  Men det går kanskje ikke? Den Ionity avtalen faktureres kanskje pr mnd?

mvh
Hugo

4
Dette er jo en gjenganger som vi har opplevd i mange år nå,  jeg blir så forbanna når operatørene ikke makter å løse enkle ting som dette.
De fremstår jo som fullstendige amatører!! Er det bare blåruss og ingen ingeniører hos dem i det hele tatt?

Jeg kan bare ikke begripe at ikke Elbilforeningen og NAF og våre kjære politikere jobber for å tvinge alle operatørene til å åpne laderne når kommunikasjonen går ned.

ABB sier jo selv her at det er opp til operatørene å åpne for dette, jeg antar det er tilsvarende hos Tritium og Delta og de andre leverandørene.

med forbanna hilsen
Hugo

5
Kjøpe elbil? / Sv: Android Auto (wireless)
« på: ſøndag 03. Oktober 2021, klokken 20:50 »
Null problem med "tunnel modus" på min Android Auto - den treffer ganske bra mhp. når jeg er ute av tunelllen igjen.
Ok, da er kanskje AA forskjellig implementert på forskjellige biler, jeg får bare beskjed om lost GPS signal eller no slikt og så bruker den laaaang tid på å ta seg inn igjen når jeg kommer ut av tunnelen.


Mvh
Hugo

6
Kjøpe elbil? / Sv: Android Auto (wireless)
« på: ſøndag 03. Oktober 2021, klokken 19:25 »
OK, da missforsto jeg hva du mente. Kan ikke se jeg opplever det samme med min, men det kan være fordi du sikkert har den bredere skjermen som kom med 2020-modellene, ihvertfall på Kona. Men tror Ioniq fikk de samtidig.

Her vises skjermen med Google Maps i Android Auto (bilde 1) og med det innebygde kartet (bilde 2)

Hvis det innebygde kartet er noenlunde oppdatert så foretrekker jeg det.

Det er også en annen ulempe jeg har funnet ut, og det er at når telefonen ligger på den trådløse ladeplata i bilen så mister den GPS signalet veldig lett, og Google Maps har tydeligvis ikke "tunnel modus" der den fortsetter å navigere selv inne i tunneler eller hvis GPS signalet faller ut. Dette fungerer jo overraskende bra på det innebygde kartet, og på et eller annet vis klarer bilen da å forstå hvordan jeg kjører i veikryss inne i fjellet slik som f.eks i Baneheitunnelen i Kristiansand.

jaja - men AAWireless boksen fungerer i alle fall perfekt :)

mvh
Hugo

  [ You are not allowed to view attachments ]  
  [ You are not allowed to view attachments ]  


8
Kjøpe elbil? / Sv: Android Auto (wireless)
« på: ſøndag 03. Oktober 2021, klokken 16:36 »
Da har jeg hatt min AAWireless enhet i noen måneder og den fungerer helt fint.
Har Ioniq 2020 (38KWh) og AAWireless fungerer som forventet, det er veldig fint å kunne lade telefonen trådløst samtidig som jeg bruker Android Auto.

Men på grunn av den idiotiske implementasjonen av Android Auto på Hyundai/Kia biler med 10" skjerm, der bare en liten del av skjermen kan benyttes så blir det ikke til at jeg bruker den så mye.

mvh
Hugo
Takk for tilbakemelding.

Vet at disse enhetene ofte er begrenset til hvilken rotasjonsinnstilling man har, ved speiling av skjerm. og auto fører ofte til at bildet viset i portrett pga retningen telefonen blir liggende i laderen.

Er det noen mulighet til å "låse" bildet i landskapsmodus, enten på tlf eller på AA? Har det noen innvirkning på hva som vises i skjermen til bilen? Får du landscape ved å legge/holde tlf sideveis?

AA vises i landscape modus uansett, det er ikke det som er problemet.
Problemet er at bare 2/3 av skjermen benyttes til Android Auto, resten viser en idiotisk Android Auto logo.
Dette er måten det er implementert i bilen, og har nok ikke noe med telefonen å gjøre.

mvh
Hugo

9
Da ser det ut som Tibber har fått en seriøs konkurrent ved at Talkmore selger strøm på omtrent samme betingelser (10 kr mer pr mnd, 0.79 øre billigere pr KWh), men med bedre referral opplegg :)
Hos Talkmore får man nemlig de 500 referral kronene til fratrekk på strømregninga direkte.
https://talkmore.no/Strom/Verving

Selv holder jeg meg foreløpig til Tibber, men er det noen her på forumet som har erfaring med Talkmore Strøm mon tro?

Min Tibber referral er fortsatt https://tibber.com/no/invite/df70d6f5

mvh
Hugo


Heisann, nå må dere slutte å bruke min Tibber referral :)
Jeg logget meg på Tibber APPen i dag og ser at jeg har fått en ny referral i løpet av sommeren, selv etter at jeg avsluttet mitt Tibber abb...   

Jaja, jeg har nå brukt Talkmore Strøm i sommer på grunn av deres gode referral løsning med cash-bonus i stedet for "dingse-bonus" :)
Men etter å ha fått for 1500 kroner i gratis strøm fra Talkmore så har jeg nå gått tom for venner som vil skifte til Talkmore, så nå har jeg tegnet avtale hos Circle K og regner med å bli der i 5 måneder (som er bindingstid med 500 kr i start-bonus) før jeg går ut og shopper i markedet igjen.

For de som hurtiglader en del og har Circle K ladere langs de rutene de kjører mye så ser deres strømavtale gunstig ut, så jeg prøver dem nå. https://www.circlek.no/strom


Lykke til i strøm-jakten!!

mvh
Hugo


10
Kjøpe elbil? / Sv: Android Auto (wireless)
« på: ſøndag 03. Oktober 2021, klokken 11:02 »
Da har jeg hatt min AAWireless enhet i noen måneder og den fungerer helt fint.
Har Ioniq 2020 (38KWh) og AAWireless fungerer som forventet, det er veldig fint å kunne lade telefonen trådløst samtidig som jeg bruker Android Auto.

Men på grunn av den idiotiske implementasjonen av Android Auto på Hyundai/Kia biler med 10" skjerm, der bare en liten del av skjermen kan benyttes så blir det ikke til at jeg bruker den så mye.

mvh
Hugo

11
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Nye priser og nytt navn på BKK / Lyse / Bilkraft
« på: Lørdag 02. Oktober 2021, klokken 09:20 »
Det er rett og slett et ikke fungerende marked

Nemlig, og det er slik operatørene ønsker det for å slippe priskonkurranse.
Jeg er faktisk ganske forbanna på at ikke "noen" (NAF?,  Elbilforeningen?, Forbrukerrådet?, Enova?, Justervesenet?, politikere?, andre?) tar tak i dette problemet og hjelper oss forbrukere til å oppnå et fungerende marked med en oversiktlig (=pris pr KWh) prising. 

NB: Dette er ikke først og fremst en kritikk av BKK, som  er en av de ladeoperatørene jeg setter mest pris på med sin aggressive utbygging og gode APP bl.a.
Kanskje derfor jeg ble så skuffa over at de ikke ønsker å være best i klassen når det gjelder pris-struktur også, slik de er på så mye annet.

mvh
Hugo




12
Lading i Sverige og Danmark / Sv: Lading i Danmark - Samletråd.
« på: Lørdag 02. Oktober 2021, klokken 08:32 »
Noen som nylig har vært i Danmark og ladet hos Circle K sin egne lynladere? De har nå 4 eller 5 lokasjoner oppe med yterlige 15 - 16 planlagt ferdigstilt  i år. Lurte på om de fremdeles er inne i testperioden med gratis lading? Skal selv på biltur sørover snart. Kan tenke meg å prøve enten Aalborg eller Århus (Tranbjerg), sistnevnte ligger imidlertid et stykke fra motorveien.

Fikk denne info fra Circle k kundeservice i Norge nå:
Akkurat nå er lading i Danmark gratis så man plugger bare i kabel så starter ladingen automatisk. I sverige er også ladingen gratis, men man må ha den svenske ladeappen samt svenskt nummer for å registrere seg som bruker - så om man skal lade som Norsk kunde kan man ringe inn til den Svenske kundeservicen slik at de hjelper med å starte lading. Der jobbes med engangsbetaling som kommer om ikke lenge.

 https://www.circlek.dk/el

mvh
Hugo


13
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Nye priser og nytt navn på BKK / Lyse / Bilkraft
« på: Fredag 01. Oktober 2021, klokken 20:32 »
Synd at de ikke går til ren KWh prising når de først endrer.
Men det er vel for å gjøre det vanskelig for oss forbrukere å sammenligne prisene mellom operatørene...

Nå blir det kun tillatt med ren KWh pris i Tyskland, forhåpentlig blir det snart slik i hele EU/EØS.
https://chargedevs.com/newswire/abb-chargers-meet-german-eichrecht-standard-for-transparent-dc-charging-costs/

Meanwhile, Germany developed and approved its own calibration law (known as Eichrecht), which requires that charging be paid for by the kilowatt-hour (time-based or per-session tariffs are not allowed), and that meters used for billing must be periodically calibrated and visible to customers.


Mvh
Hugo

14
Hyundai Ioniq / Sv: Kjøpt ioniq, What to do?
« på: Torsdag 30. ſeptember 2021, klokken 10:38 »
Gratulerer med fin og driftssikker bil, min 2020 modell har nå gått 45000 km på 1,5 år uten et eneste problem.

Du burde i alle fall sjekke din bil her (legg inn reg-nr) for å se om du er så heldig/uheldig at du skal få nytt fremdriftsbatteri og om du må begrense lading til 90% inntil det skjer. 
https://hyundai-innkalling.no/

Jeg har fått en foreløpig dato for batteribytte på min bil  til november i år, men har forstått at det er forsinkelser så vi får se når det blir.

 Når det gjelder Bluelink appen, så skal du bruke den nye som heter "Hyundai Bluelink Europe" og har mørkeblå logo. Av en eller annen grunn så ser det ut som den gamle appen (lyseblå logo) fremdeles ligger ute på Google Play Store.

Det "charge my hyundai" greiene kan du bare glemme i første omgang, tror ikke det er noen som forstår vitsen med dette for oss som har "gamle" Ioniqer...
 
Ioniq med 38KWh batteri lader jo seint på hurtigladere i forhold til de fleste andre nyere elbiler, så for oss er det mest økonomisk å lade på Circle K sine ladere som har ren KWh prising.
Circle K har også gode rabatter hvis du er NAF medlem, og NAF har gratis ladebrikke og gratis kredittkort til sine medlemmer som er grei å bruke og gir gode rabatter hos de fleste operatørene i Norge.
Elbilforeningen har jo en tilsvarende brikke (men ingen laderabatter tror jeg), hvis du foretrekker å være medlem hos dem.

Lykke til med fin bil, og pass på så ikke elektrikeren flår deg. Alltid best å be flere om tilbud, da det er store variasjoner i pris :)

mvh
Hugo

15
Hyundai KONA / Sv: Hyundai Kona EV tilbakekalt i Korea etter mistenkt batterifeil
« på: Tirsdag 28. ſeptember 2021, klokken 17:32 »
Det eneste nye for meg her er at det er flere aktører inne i bildet.

Regner med at LG Chem  må dekke mye av dette, de er jo de som har driti på draget når de lagde batteriene til Kona/Ioniq og GM Bolt.

mvh
Hugo

Sider: [1] 2 3 ... 91