Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - goggo

Sider: [1] 2 3 ... 84
1
Kia Soul EV / Sv: Parkere Kia E-Soul over lang tid
« på: Torsdag 26. November 2020, klokken 09:51 »
2018 modellen har ikke automatisk lading/topping av 12 volt batteriet når den står lenge parkert, det kom på den nye E-Soulen.

Men 2018 modellen din har noe annet fint - den har en 12volt hovedbryter (gul sak, lett å se) i sikringsboksen ved venstre kne. I instruksjonsboka står det at denne bryteren skal skrus av når bilen skal stå lenge parkert. Når denne er avslått er alt 12 volt utstyr frakoplet, inkludert ting som kupelys  og nøkkelsensorer etc.
Fungerer helt fint, men når du kommer tilbake må du altså låse opp bilen med nødnøkkelen som er inne i den vanlige nøkkelen, så slår du på bryteren og så starter du bilen med startknappen på vanlig måte.
Mine 2016 og 2018 modeller overlevde fint 5 uker midtvinters utendørs på Gardermoen på denne måten, jeg hadde forøvrig null problemer med 12 volt batteriet etter totalt over 60000 km på mine 2 Kia Soul.


mvh
Hugo
 

2
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Kontaktløs VISA for å aktivere ladestolpe
« på: Onsdag 25. November 2020, klokken 10:16 »
Det bør holde for de aller fleste og burde etter min mening være et krav (eller plug and charge type som Tesla), ref. denne tråden https://elbilforum.no/index.php?topic=10963.0 jeg startet på Elbilforum.no under Norsk Elbilforenings oppgaver i slutten av 2013. Jeg er svært skuffet over Elbilforeningen her.

Jeg blir flau over tingenes tilstand når jeg jobber med å få min mor, ei oppegående dame på 67, til å bruke e-Golf i stedet for fossilbil på langturer med behov for hurtiglading, det burde være så enkelt, men det er dessverre fremdeles relativt komplisert både å lokalisere ladere og starte og stoppe lading. Jeg synes det er utrolig skuffende at man ikke har kommet lenger på tampen av 2020, med unntak av Tesla, som jeg vil si langt på vei er der man burde være.

Jeg synes det er viktig at vi elbil entusiaster viser andre hvor enkelt det kan være å hurtiglade, og ikke forsterker inntrykket av at det er så vanskelig :)
Hjelp heller nye elbilister med å ta i bruk en felles RFID som virker på alle norske ladestasjoner.

Her er mitt innlegg i en annen tråd om samme sak.

https://elbilforum.no/index.php?topic=53337.msg926873#msg926873
Si til "gamlingene" (jeg er selv en slik gamling :)  ) at det er lurt å melde seg inn i Elbilforeningen eller NAF så de får en ladebrikke (RFID) fra en av dem.
Så hjelper du dem (det er jo en engangsjobb) å registrerer denne brikka hos alle operatørene så de får en stressfri og enkel bruk av hurtigladestasjonene uten å knote med APPer og SMS betaling etc.
https://elbil.no/lading/registrer-ladebrikken-fra-norsk-elbilforening/
Nøyaktig samme prosedyre for NAF brikka, men NAF har ikke så god hjelpeside for dette.

Så fester de bare brikka på bilnøklene og deretter er det enklere å hurtiglade elbilen ved hjelp av denne brikka enn det er å fylle drivstoff på den gamle bilen.

Hvis de velger NAF medlemskap kan de få gratis NAF kredittkort som du registrerer hos alle operatørene for de så får de også 15% rabatt hos alle operatørene og de får samlefaktura en gang i måneden for all hurtiglading.

Funker som en drøm, og de kan lade hos alle de norske operatørene pluss kommuner etc. Det fungerer også hos Ionity, da det belastes via Circle K.


mvh
Hugo

 

3
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Nye og kommende hurtigladere - post bilder og info her
« på: Fredag 13. November 2020, klokken 17:45 »
De åpnet for noen dager siden :)

Mvh
Hugo

4
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Nye og kommende hurtigladere - post bilder og info her
« på: Fredag 13. November 2020, klokken 10:42 »
Kjørte forbi nye Shell stasjonen på E18 Grenstøl (Tvedestrand) i høljende regnvær i dag tidlig. Denne ser jo veldig bra ut fra et elbil synspunkt. Det er både "parkeringsplass" stalls, og drive through. Og plass avsatt til videre ekspansjon. I alle fall noen av stolpene har både Chademo og CCS, vet ikke om alle har det.
Etter det jeg kunne se var det 3 drivstoffpumper under tak for personbiler og 2 for lastebiler.

Ett minutt video:
https://www.dropbox.com/s/fit1uwkhpv87ut5/VID_20201113_074052.mp4?dl=0

Mvh
Hugo


5
Hyundai Ioniq / Sv: 38KW firmware
« på: Tirsdag 10. November 2020, klokken 11:42 »
så fremstår brukervennligheten på linje med en russisk romrakett fra 1960.

På samme nivå som Hyundai sin flotte Bluelink APP, altså...

Mvh
Hugo

6
Hyundai Ioniq / Sv: 38KW firmware
« på: Tirsdag 10. November 2020, klokken 08:58 »
Ja, du har userprofiles som må velges når du slår på bilen. (enda mer trykking) I tillegg har de lagt på noen mediaspor med lyd som går i loop sånn at du kan høre på skogslyder/havet/snø... veeldig brukbart...not. Jeg har ikke sett noen youtube-videoer av den.

Takk.
Må man velge userprofil hver gang? Og får enda flere lyder ved oppstart?
Da tror jeg min neste service blir hos ikke-merkeverksted, så slipper jeg å få denne oppgraderingen :)

Når jeg kjører på ukjente steder og trenger oppdatert kart så bruker jeg likevel Android Auto, så jeg er ikke avhengig av siste kartversjon i bilen.

mvh
Hugo
 

7
Hyundai Ioniq / Sv: 38KW firmware
« på: Tirsdag 10. November 2020, klokken 08:32 »
Noen som vet om det finnes noen Youtube videoer som sammenligner før og etter versjonene?

Jeg har forstått at den nye SW versjonen for KIA biler med 10 tommer skjerm har fått userprofiles, der man kan ha forskjellig oppsett for hver bruker/sjåfør. Er det slik på den nye Ioniq versjonen også?

mvh
Hugo

8
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Nye BKK ladestasjoner
« på: Onsdag 04. November 2020, klokken 17:04 »
De i Rjukan sentrum er ikke nok, opplevde man i sommer.
Ikke bare i sommer. Til og med en helg sent i September var det lange køer her, både på lørdag og søndag.

mvh
Hugo

9
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Nye BKK ladestasjoner
« på: Onsdag 04. November 2020, klokken 16:08 »
Lars, hvis det fremdeles er slik at dere får litt Enova støtte for ladere i kommuner uten ladestasjoner fra før, så kan jeg tipse om at det fremdeles ikke er noen ladere i Birkenes kommune på Sørlandet.
En liten ladestasjon i Birkeland sentrum tror jeg hadde blitt populær. F.eks en 150KW lader hvor 2 kan lade samtidig, og kanskje et par 22KW uttak. På p-plassen ved gatekjøkkenet er det god plass og da har man fastfood og begge bygdas dagligvarebutikker innen kort gangavstand :)

mvh
Hugo

10
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Nye og kommende hurtigladere - post bilder og info her
« på: Onsdag 04. November 2020, klokken 11:15 »
Forøvrig anbefaler jeg Circle K sin Premiumkopp, som har plass til mer kaffe og holder lenger på varmen, slik at unødige stopp hos fiendene kan unngås. 2021 koppene er i salg nå ;-)
Ja det blir jo betydelig økt tilbud hos "fienden" nå når de åpner ny døgnåpen stasjon ved E18 i Tvedestrand til helga med både kaffetraktere og fine Kempower elbil ladere :)

mvh
Hugo
 

11
Dacia Spring Electric / Sv: Blir Dacia Spring Norges rimeligste elbil?
« på: Onsdag 04. November 2020, klokken 09:31 »
Ser ut som bilen skal produseres i Kina, og ikke på Dacia fabrikken i Romania.
https://www.tv2.no/broom/11727049/

Vet ikke om det blir positivt eller negativt for kvaliteten og hvor mye det påvirker CO2 avtrykket for biler levert i Europa, men dette hadde jeg ikke fått med meg fra andre artikler om bilen.

mvh
hugo

12
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilsalget måned for måned
« på: Tirsdag 03. November 2020, klokken 15:28 »
Her er elbilandelen fordelt på fylkene (fra mn24.no):



Virkelig imponerende at Troms og Finnmark ligger på hele 46 prosent elbil andel mens det fremdeles er så dårlig stelt med ladestasjoner.   Kan dette virkelig stemme?

mvh
Hugo

13
Sett opp en Easee Home med et Vipps skilt med 35-40 kroner? Sjekk om kostnadene er dekket inn i løpet av ett år, hvis ikke så må prisen opp. Noe annet system tror jeg blir for dyrt og ingen bruker.

Støtter denne fullt ut.
Er misunnelig på brukernavnet ditt forresten, hvorfor kommer aldri jeg på noe sånt? :)

mvh
Hugo
 

14
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Nye hurtigladere planlagt i Finnmark
« på: Onsdag 28. Oktober 2020, klokken 13:36 »
Jeg syntes i alle fall at det virket som om folk i USA var mer tilbøyelige til å plugge inn AC kabelen mens de var inne på en butikk eller mens de ventet på hurtiglading, enn det vi ser i Norge.
Det vi ser her er jo at nesten ingen gidder å bruke AC lading, bortsett fra Kirkebø og Teslabjørn og enkelte andre entusiaster da :)
Jeg regner med at dette også er grunnen til at f.eks Circle K ikke installerer AC lading i det hele tatt. Grønn Kontakt har vel også gått bort fra AC stolper på ladestasjoner som ikke er ved kjøpesentra, har de ikke?

Det som hadde vært interessant var om en lokasjon ble satt opp med noen uttak med kabel og noen uten, og så se statistikken over hvilke som faktisk blir brukt. Hensikten med AC ladere er jo bl.a. å avlaste DC  laderne ved stor trafikk, og det skjer i alle fall i veldig liten grad med dagens oppsett.

@Ellemelle, er det virkelig slik at EU krever at det skal være en type2 "socket" og ikke tillater at det er en en ledning med plugg?

Jaja, jeg skal ikke kverulere mere rundt dette i denne tråden nå :)

mvh
hugo
 



15
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Nye hurtigladere planlagt i Finnmark
« på: Onsdag 28. Oktober 2020, klokken 09:58 »

Og disse ekstra 22 KWh stolpene må ha fast type2 kabel :) :)
De av oss som har kjørt elbil i USA vet hvor mye lettere det er for folk å ta i bruk AC ladere som har fast kabel, i stedet for å grave fram sin egen kabel.

mvh
Hugo
De kablene får nok ikke stå i fred, mye god kobber i de.

Kablene er fastmontert, så jeg tror ikke det er noe å bekymre seg for.
Alle AC chargers i USA har fast kabel, og jeg tror ikke tyveri er et problem.
Fordelene med fast kabel er flere, bl.a. er det raskere å plugge inn. Dessuten har de gjerne ganske lange kabler og et sted kablene kan kveiles opp. Dette gjør at det blir mindre knot med å parkere "riktig".

Her er et par eksempel bilder fra Vermont:



mvh
Hugo

Sider: [1] 2 3 ... 84