Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - goggo

Sider: [1] 2 3 ... 87
1

Ser ut som det begynner å nærme seg at MCS standarden med tilhørende plugg blir klar.
Dette er en egen høyeffektplugg for CCS lading, den støtter inntil 4.5 Megawatt (3000A @ 1500V)
Standarden støtter også plug-and-charge og bidirectional lading (V2G)

Det ser ut til at de store europeiske og amerikanske (inkl Tesla) lastebilfabrikantene er med på dette gjennom Charin samarbeidet, mens Japsene og Kineserne selvfølgelig gjerne vil ha sin nye kombinerte Chademo/GBT standard.

Virker som det er California som ligger fremst i løypa her, jeg lurer på hvordan vi ligger an i Norge.
Kristiansand - Oslo burde jo være en fin prøvestrekning :)

Noen linker:
https://en.wikipedia.org/wiki/Megawatt_Charging_System
https://electricautonomy.ca/2020/10/30/megawatt-charging-system-commercial-vehicles/
https://chargedevs.com/features/daimler-and-pge-develop-the-electric-truck-stop-of-the-future/

 
mvh
Hugo
  [ You are not allowed to view attachments ]  

2
Siste nytt fra elbil.no / Sv: Grønn Kontakt bytter navn. Heretter heter de «Mer»
« på: Tirsdag 16. Februar 2021, klokken 16:42 »
Statkraft/Mer kjøper majoritetsandel i Bee (tidligere Clever) i Sverige:
https://bee.se/statkraft-och-bee-gar-samman-for-mer-elbilsladdning-i-sverige/

Det høres jo fint ut, men får håpe de har planlagt en massiv utbygging av det tidligere BEE nettverket i Sverige da.
BEE sine siter består etter det jeg kan huske kun av enslige 50 KW ladere som ofte er plassert på litt merkelige og bortgjemte steder.

Men for all del - gode nyheter :)

mvh
Hugo



3
Da ser det ut som Tibber har fått en seriøs konkurrent ved at Talkmore selger strøm på omtrent samme betingelser (10 kr mer pr mnd, 0.79 øre billigere pr KWh), men med bedre referral opplegg :)
Hos Talkmore får man nemlig de 500 referral kronene til fratrekk på strømregninga direkte.
https://talkmore.no/Strom/Verving

Selv holder jeg meg foreløpig til Tibber, men er det noen her på forumet som har erfaring med Talkmore Strøm mon tro?

Min Tibber referral er fortsatt https://tibber.com/no/invite/df70d6f5

mvh
Hugo
 


4
Noen her som så debatten om strømselskap kjeltringene på NRK i dag og fremdeles ikke har skiftet til Tibber?

Vel, min referral link er fremdeles aktiv for de som evt vil bruke den :)
https://tibber.com/no/invite/df70d6f5

Og tusen takk til de her som allerede har brukt min link!

Mvh
Hugo

5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Strømprisen på Østlandet til himmels
« på: Tirsdag 09. Februar 2021, klokken 15:07 »
Hvis de skal opprettholde inntektene, og det skal de jo (vedtatt av et samlet storting) så må en reduksjon i pris på en andel av forbruket kompenseres med økt pris på dent øvrige forbruket.
Ja da får det enda større effekt, og det er jo bra :)

Men dessuten er jo hovedargumentet at utbygging av linjenettet må gjøres i forhold til forbrukstoppene. Derfor sparer de utbyggingskostnader hvis de klarer å eliminere de største forbrukstoppene. Så det er ikke sikkert at de må øke prisen på dagtid som du sier for å ha samme overskudd som før.

Min nettleie fra Agder Energi er vanligvis betraktelig høyere enn strømregninga fra Tibber. Det monner derfor ikke så veldig mye at strømprisen varierer over døgnet.
Hvis de virkelig vil ha oss til å flytte strømforbruket bort fra toppene så må de derfor ha variabel nettleie også, i tillegg til variabel strømpris.


mvh
Hugo

6
Elbiler i media / Sv: Infotainmentskjermer i bil
« på: Tirsdag 09. Februar 2021, klokken 08:43 »
Det er jo ikke som om dette er nytt, tidligere var det bytte av CD plater og søke etter radiokanaler manuelt på FM båndet som var problemet...
:) :)
Og samtidig skulle man clutche og gire og herje samtidig som man fomlet med  utbrettbare papirkart eller store/tunge kartbøker, og så var det dette med å få CD platene og kassettene inn og ut av de riktige coverne da.

For i det hele tatt å kunne kjøre så måtte man passe på å stille inn setet slik at man kunne styre med kneet, for den ene hånda var opptatt med giring og den andre med alt det andre...  Om noen måneder nå så har jeg hatt sertifikat i 50 år, og at jeg i det hele tatt overlevde de første par årene i min blå Cortina 1200 er jo et stort under.

Vet ikke hvordan det er med dere andre, men selv er jeg i alle fall veldig takknemlig for all den teknologiske utviklingen vi har hatt og kommer til å få.

Heia Elon!!

mvh
HUgo
 

7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Strømprisen på Østlandet til himmels
« på: Fredag 05. Februar 2021, klokken 08:54 »
I stedet for å kjefte på oss forbrukere så kan Statnett eller NVE eller hvem det nå er selv fikse dette problemet med høyt morraforbruk ved å sette ned nettleia på natta når forbruket er lavere.

Det gjøres noen steder. Hos Glitre f.eks. 14 øre/kWh reduksjon om natta. I tillegg til de kr 2,-/kWh differanse i spot fra natt til dag nå  :o

Jeg betaler gladelig 14 øre/kWh for en prosentandel av strømmen min for å slippe å styre med masse remedier. Det er det ærlig verdt. Jeg er egentlig imponert over at utbygging av nett ikke koster mer. Det blir bare noen hundrelapper ekstra i året. Får ikke mye elektroutstyr for den summen. Og langt mindre elektrikertimer.

De må jo endre såpass mye at folk responderer på det da, 14 øre er som du sier altfor lite.

Her på Sørlandet med Agder Energi så betaler jeg  36 øre/KWh i nettleie døgnet rundt. Pluss 313 kr i fastpris pr mnd.

Hvis de tok bort den variable nettleia f.eks mellom kl 01:00 og 07:00 så ville jeg ha spart et par hundre kr i måneden og jeg hadde da gladelig investert penger i styringsutstyr fra den lokale elektrikerstanden for å flytte enda mere forbruk til denne tiden på døgnet. Det er jeg sikker på veldig mange andre ville gjort også.

mvh
Hugo
  [ You are not allowed to view attachments ]  


8
Elbilen i Samfunnet / Sv: Strømprisen på Østlandet til himmels
« på: Torsdag 04. Februar 2021, klokken 19:53 »
Straumrekord: – Ikkje lad elbilen om morgonen

Nå må dere høre da - slutt med lading og forvarming mellom kl 0800 og 0900 om morgenen!

https://www.nrk.no/vestland/vi-har-aldri-brukt-meir-straum-i-noreg-enn-torsdag-1.15359603

Og fortsatt er under 9% av bilparken el-biler. Hvordan skal dette se ut når andelen er >50%?  8)

I stedet for å kjefte på oss forbrukere så kan Statnett eller NVE eller hvem det nå er selv fikse dette problemet med høyt morraforbruk ved å sette ned nettleia på natta når forbruket er lavere.

Mvh
Hugo

9
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Coop Midt Norge satser på hurtigladere
« på: Torsdag 04. Februar 2021, klokken 17:32 »
Ja dette var bra! Særlig etterlengtet var det i Selbu og
Buvika i Skaun.    :)
Skaun Kommune har inntil nå vist en fraværende interesse for
lading av elbiler mens de har regulert et stort område og
lagt ned noen millioner for å imøtekomme rånernes ønske
om en motorbane med fasiliteter.   ::)
https://www.avisa-st.no/pluss/2018/09/07/Kommunen-med-flest-elbiler-har-ikke-en-eneste-hurtigladestasjon-17456334.ece

Jeg ville også plusset på hurtigladere både i Børsa (Skaun),
Fannrem, Lensvika og Løkken Verk i Orkland.   :D
https://www.avisa-st.no/nyheter/2019/10/07/Har-5-millioner-Ber-om-forslag-til-plassering-av-hurtigladestasjoner-20111475.ece

Haha, herlig bilde på den artikkelen :)

mvh
Hugo
 
  [ You are not allowed to view attachments ]  

10
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Cirkel K hurtigladestasjoner
« på: Torsdag 04. Februar 2021, klokken 16:11 »
Kan også informere om at Circle K har overtatt driften av de to 50 kW laderne som Mer/GK tidligere har driftet på Circle K E18 Lillesand (tidligere Kjerlingland). I tillegg er det satt opp en ny 50 kW hurtiglader som settes i drift når Agder Energinett får frem mer strøm. Fra før av er det også 8 Ionity-ladere og 24 Tesla-ladere på stasjonen.

Se der ja, da ble det mye bedre her. Jeg hadde ikke fått med meg dette sider det fremdeles er grønne GK farger på sidene av buss-skuret over laderne :)

Nå må dere bare gjøre en innsats for å hente tilbake de Leaf eierne som allerede har rømt over til YXen på andre siden av veien når de fikk opp sine lynladere der med Chademo plugg på.
Til nå har det jo bare vært en eneste operativ Chademo plugg på Circle K, og det har vært ganske håpløst for de mange Leaf og ENV200 eierne som gjerne vil lade her.

En annen sak er at nå forsvant de to siste 22 KW laderne her i dette som var (og fremdeles er??) det største elbil-lade-veikrysset i Norge.  Må si jeg synes litt synd på de med eldre ZOE/Mercedes/Toyota uten hurtiglademuligheter, det ser ut som de må venne seg til å kjøre bort fra hovedveiene og finne fram til kjøpesenterne for å få ladet når de er på tur. Er jo greit nok på hverdager, men ikke så hyggelig å sitte en time eller mer med familien i bilen utenfor et stengt kjøpesenter i helga uten så mye som et toalett tilgjengelig.. 

mvh
Hugo

PS! Lars, det er en del håndverkere i området med E-NV200. Jeg vet at de har savnet køfri Chademo lading på Circle K, kanskje det ikke hadde vært så dumt om dere fikk inn en artikkel om denne oppgraderingen i Lillesandposten eller Fedrelandsvennen eller noe.

 [ You are not allowed to view attachments ]  .

11
Siste nytt fra elbil.no / Sv: 2020: Kraftig vekst i antall hurtigladere
« på: Onsdag 03. Februar 2021, klokken 18:52 »
Hadde jo vært interessant med en statistikk over nye ladere pr operatør for hvert år.

Har inntrykk av at BKK satser mer enn alle de andre for tiden, men mulig jeg tar feil.

GK/MER var også ganske aktive en stund, men så virket det som om aktiviteten døde hen etter at Statkraft ble ene-eier?


mvh
Hugo
 

12
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Cirkel K hurtigladestasjoner
« på: Mandag 01. Februar 2021, klokken 08:48 »
@Lars:

Langs Rv9 i Setesdal har Cirkle K en bensinstasjon. Hva med noen ladere der?
Ekstremt mange som stopper der på vei til hytter på Brokke og Hovden, samt de som skal videre mot Bergen etter hvert.

Kun to 50kW Fortum ladere i nærheten... Her bør det være marked!

Ja det er helt utrolig at de andre operatørene har latt Fortum ha lade-monopol i Setesdalen i mange år nå.

Både ved Cirkle K Rysstad og i Valle sentrum noen km lengre opp er det behov for lynladere.
I Valle sentrum var det i fjor sommer ofte kø på laderne, også utenom rush-tidene.
Jeg er sikker på at Lynladere ved Cirkle K Rysstad ville avlaste dette. 

Dessuten: Siden Tesla har "feilplassert" sine ladere i Bygland i stedet for i Valle eller Rysstad så vil det nok bli en god del Teslaer som vil lade på eventuelle lynladere i dette området, og fra Tesla sitt Findus kart ser det ikke ut som de har noen nærliggende planer for nye stasjoner her.

Og strøm burde det jo være nok av i Setesdal, de har jo noen av landets største kraftstasjoner oppi der :)

mvh
Hugo
 

13
Hyundai Ioniq / Sv: Ioniq 2020 - Android Auto Trådløs?
« på: Onsdag 20. Januar 2021, klokken 15:09 »
Finnes allerede for iPhone i ulike varianter, og jobbes med for Android (https://www.indiegogo.com/projects/aawireless#/).
Jeg har bestilt AAwireless for Android, skal rapportere her når jeg får den. Forhåpentligvis i mars eller april, men med crowdfunding så vet man jo aldri :)

mvh
Hugo
 

14
Humor og kanari / Cunninghams law
« på: Fredag 15. Januar 2021, klokken 08:33 »

Leste en artikkel i NRKBETA om Wikipedia og Cunninghams law over pensjonistmorgenkaffen min i dag.

Av en eller annen grunn så tenkte jeg på Elbilforumet med en gang når jeg leste om Cunninghams law.

Og jeg som har trodd at enkelte medlemmer her rett og slett er dumme, eller kanskje ønsker å irritere andre så mye som mulig og så ofte som mulig...
Men nå skjønner jeg jo at de kjenner til Cunnighams law, og bare er ute etter sannheten :) :)

https://meta.wikimedia.org/wiki/Cunningham%27s_Law
Cunningham's Law states "the best way to get the right answer on the internet is not to ask a question; it's to post the wrong answer."

mvh
Hugo

15
Huff og huff, eller skal jeg si "f..n i h...vete"? :)
For i morgen er det prisrekord igjen, i alle fall her på Sørlandet.
På ettermiddagen er faktisk KWh prisen over 2 kr her hos meg, hvis jeg regner inn nettleia også.
Mens på natta er det ca 1 kr, altså halv pris.
Jeg betaler altså mer for strømmen her hjemme kl 5 i morgen ettermiddag enn dere heldige Tesla eiere betaler for å lade på superchargerne :)

Det er et par stykker som har brukt min Tibber referral, og det er jeg takknemlig for, jeg regner med dere er her i dette forumet.
Tusen takk til dere!

De er utsolgt på Homey hos Tibber for tiden, så jeg har ikke fått bestilt meg en slik enda.

Men selv for de av oss som ikke har smart styring av ladingen, så er det veldig mye å hente på å lade bilen på natta (jeg bruker timer i bilen) når strømprisene varierer så mye som nå om dagen.

Jeg må si at det er veldig nyttig å få de forhåndsprisene fra Tibber, jeg har i alle fall blitt mere obs på når jeg bruker strøm. Bare synd vi ikke får prisene for flere dager i forveien, men jeg har gjort det til en slags rutine å sjekke morgendagens strømpris mens jeg ser på nyhetene om kvelden...

mvh
Hugo
https://tibber.com/no/invite/df70d6f5




Sider: [1] 2 3 ... 87