Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Egil S

#1
Da er det snart april og jeg var ute og ladet hos Ionity for å se om Powerpass avtalen min fungerte etter sammenslåingen av appene.

Da ser jeg noe hyggelig, max energy content har steget til 74500wh, det er opp 1000wh i forhold til i begynnelsen av måneden og ikke ulikt det jeg hadde i fjor høst og sommer, har ikke troen på at det vil stige noe mer, men hyggelig å se at noe av kapasiteten har kommet tilbake.

I tillegg laget jeg meg en grei car scanner side for å følge med på ladingen (selv om ladekurven blir opp-ned og tallene negative).

ladefarten var ikke allverden da jeg startet med rundt 33% SOC.
Tallene jeg merker meg er
Max energy content 74500 som er en økning.
80% SOC er 55400wh, det er opp fra 54675wh i desember, men det er under de 56900wh jeg hadde tidlig i oktober.
#2
Skoda ENYAQ / Sv: Krakkelering av baklykter
fredag 22. mars 2024, klokken 15:50
Tok en nøye kikk på mine og de var fine.
Du tenker i hjørnet i bunnen på de på luken, den gjennomsiktige delen?

Jeg sjekket alle 4 og de var helt OK.

Nå er min bil knapt 1,5år, det er en Coupè, står i varm garasje, aldri hatt fukt/kondens i lyktene, det er PPF folie på den blanke delen av lyktene, bakluken åpnes sjelden, kanskje en gang i uken, den er også elektrisk så jeg smeller den ikke igjen heller.

Men ut fra facebook gruppene er dette et ganske vanlig problem ja.
#3
Macan / Sv: Porsche Macan
onsdag 20. mars 2024, klokken 15:14
Var innom Porsche i Stavanger.

De regnet med de ville ha Macan i utstilling og demo i juni/juli.
Det skulle muligens være et "lukket arrangement" i mai med førpremiere der det var mulig å se bilen.

Bestilte man en nå kunne man få bil over sommeren.
#4
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 16. mars 2024, klokken 15:04Det du sier om hms mangler er skremmende å lese. Jeg håper virkelig at dette med sikkert arbeidsforhold og fokus null skader, nå også har fått fokus i disse landene. 

Arbeidsulykker med dødelig utfall var dessverre ganske vanlig.
Noen ganger var det èn person, andre ganger kunne det være snakk om grupper over 10 personer.

Vet de hadde noe finurlige måte å pynte på statistikken.
En sveiser som satt på kaikanten å sveiste ble påkjørt av en lastebil, det ble klassifisert som "trafikkulykke", stygt kvestede personer ble ofte fraktet utenfor porten på verftet, døde de der eller på sykehuset hadde ikke ambulansen hentet dem på verftet (men utenfor) så da havnet ikke det i statistikken heller.
Noen kolleger av meg hadde gått mot en container som sto litt rart på bakken, hadde tydeligvis ramlet ned etter et mislykket kranløft, det var endel folk rundt, når de kom nærmere stakk det et bein sånn ca fra kneet og ned ut fra under containeren og det rant noe vått på bakken.
Når de som sto rundt så de forskrekkede nordmennene hadde han ene bare sakt "No worries, new man tomorrow".
Det var en rigg som sleit seg under fylling av en tørr dokk, de offisielle tallet er at 11 personer var "savnet", men ikke omkommet så da kom de ikke på statistikken.
En dame skulle rengjøre i noen høyspent tavler (11.000V), den ene sto det strøm på......
Da vi spurte noen hvordan det gikk fikk vi høre at hun hadde det kjempefint, hun var sprekere enn noen gang og det hadde vært noe av det beste som hadde hent henne.

Vi hadde en oljelekkasje på en av riggene, ikke lenge etterpå satt det en kar rett over spill trauet som var fullt av olje og sveiste, glødende sveiseperler falt ned i oljekaret, vi fikk stoppet han. Litt senere kom det en kar med en spade og en 10l bøtte, han skuffet opp oljen i bøtta, var sikkert 100-200l oppi der, når bøtten var full kikket han seg litt forfjamset rundt, gikk bort i en åpning og tømte bøtta ned i havnebassenget, så gikk han tilbake å fylte en bøtte til.
En dag høre vi et voldsomt skrik og litt rabalder, så kom det et stort flak med hvit maling flytende ut fra under riggen, var nok en maler som enten falt av stillaset eller stilaset kollapset, usikker på om han overlevde, kun et fåtall kunne svømme fikk jeg høre og med fullt arbeidsutstyr gikk han muligens rett til bunns.

En annen fascinerende sak var at i trafikken var dette med person forsikring ganske ukjent.
Hvis du kjørte på noen og drepte de, måtte du betale ca 15.000kr i erstatning til de etterlatte, mye penger.
Hvis de overlevde ble du økonomisk ansvarlig for medisinsk behandling for denne personen så lenge den levde, som kunne ruinere deg resten av livet.
Noe som førte til at hvis noen kjørte på noen, så forsikret de seg ofte at den personen var død, det var billigere, som resulterte i at en som ble påkjørt og lå å skreik gjerne ble kjørt over en gang til så det ble stille.


Historiene er mange.
#5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbil vs fossilbil Norge anno 2023
lørdag 16. mars 2024, klokken 13:42
Jeg måtte oppgi markedspris på min gamle bil når den ble veteran.
Da ble det dyrt, den gikk fra 1000kr til 300.000kr, da fikk jeg 300.000kr mer i formue enn jeg hadde tidligere.
Jeg måtte også verdsette bilen til markedsverdi i veteranbilforsikringen.

Jeg kjenner også til Ertvaags, bilsamling, jeg tviler på hans Lamborghini Miura fra 60/70-tallet er verdsatt til noen skarve tusenlapper, markedsverdien er jo mange millioner, den sto utstilt på ONS (oljemessa) i Stavanger for noen år siden, trodde han hadde flere gamle klassikere i samlingen sin.
#6
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 16. mars 2024, klokken 08:15Takk Egil for din innsikt på området. Slikt setter jeg stor pris på. Førstehåndsinfo fra deg om de kinesiske forholdene er gull verdt her inne :+1:

I 10 år jobbet jeg èn måned på og èn måned av rundt i hele verden.
Jeg var første gang i Kina i 2007 frem til 2016 tilbrakte jeg totalt 16 måneder i Kina.
De fleste av de mellom 2007 og 2009 før jeg tilbrakte noen år i Korea og Singapore før jeg hadde noen turer til Kina igjen i 2016, er godt kjent med asiatiske forhold.
Kina gjorde store framskritt fra 2007 til 2016, jeg vil anta de har fortsatt denne utviklingen de siste 8 årene.
De var flinke på sysselsetting, kjøpte et par joggesko og for å få til det måtte jeg innom 5 personer. Det gikk masse folk å plukket søppel i gatene og langs veiene (de hadde ikke søppelspann noe sted).
HMS var et ukjent begrep, trafikkregler var i beste fall "veiledende", menneskeverd var ganske forskjellig fra oss, den gangen levde de etter "skjebnen", var du utsatt for en ulykke og døde var det skjebnen som ville det slik (Derav total mangel på HMS). Arbeidsulykker var vanlige, ingen tok hensyn til andre på arbeidsplassen.
Nå må jeg si at fra 2007 til 2009 var det et kraftig løft og i 2016 var de kommet enda lenger, men langt fra norsk standard.
En annen ting vi la merke til var at alt var gjort 90%, hvordan noe så ut spilte ingen rolle dersom det var inni et skap eller bak et panel.
Et sikringsskap så bokstavlig talt ut som et "kråkereir", det var ingen grunn til at det skulle se bra ut, det var jo ingen som så det.
Det har gjort meg noe skeptisk til Kinesisk kvalitet, man vet liksom ikke hva som ligger bak fasaden.
Men som jeg sier, utviklingen i det landet gikk ekstremt raskt, så det kan ha skjedd mye der de siste 10 årene, de er flinke til å tilpasse seg der borte og om vestlige land har presset de på kvalitet og krav så kan jeg garantere at de har tilpasset seg raskt.

Samme så jeg i Korea, første gang jeg var der i 2008 var de få som snakket engelsk, når jeg kom tilbake i 2013 forsto de fleste selv om ikke alle pratet engelsk.
I korea er det knapt et bruktbil market, folk kjøpte ny bil og etter 8-10 år kjøpte de en ny, kvaliteten var dårlig, Hyundai hadde faktisk to separate produksjonslinjer frem til rundt 2010, èn for innenlandsmarkedet og èn for eksport med en høyere kvalitet.
I 2013-2015 var K-Pop 90% koreansk og noen engelske ord i refrengene, nå er de på hitlistene her i Norge.

Man kan si mye om disse landene, men driftige og tilpasningsdyktige er de.
#7
Macan / Sv: Porsche Macan
lørdag 16. mars 2024, klokken 13:06
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 16. mars 2024, klokken 07:29
SitatVar det jeg hadde en mistanke om.

Sikkert lurt å melde sin interesse her så ringer de deg for prøvekjøring så fort når den kommer. Ellers blir det å stå i kø med de andre som stikker innom

https://pages.loopify.com/?pageId=ElwyMayATsgp9rwVz0DSU3U1RZ9OeORJx7c7wYm2mRxBmwuDHFz-17NuobKsx71QAaJsG35i6YLsBQzV7jG2Gw%3D%3D&fbclid=IwAR2-7khDFthL3bM6TG4RPhRxuKdrO19VJa_OrChxRb8UeNoxT8EpQJyMwnc_aem_Aa2YFw44RLdVHHydzqUJhDxXu8j71dxVt9WYLAuNWpBC2JbhJrhsXqSiKehgZKq_ARc

Jeg har det ikke travelt, trenger ikke handle før til vinteren, om elbilen blir solgt raskt når den legges ut så har jeg den gamle bilen om motorsykkelen å kjøre med i sommer.
Å fått sett på en i utstillingen er nok i første omgang for å få et innblikk i størrelse om designet faller i smak og slikt.
#8
Det kan være du har rett, var kanskje litt sliten i hodet etter en jobb uke i går kveld.
Det er nok ikke luft som går gjennom batteriet, men væske, vet ikke hvordan jeg fikk for meg at det vare luft :)  Jeg skal editere innlegget hvis jeg får lov.

Mulig 42C er ideell temperatur, jeg la iallfall merke til at ladefarten begynte å synke når batteriet passerte 30C.
Ut fra ladekurven til Enyaq RS med software 3.1/3.2 skulle man egentlig ikke falt under 100kW før ved 51-52%.

Øverst ser man når kjølingen foregår, nederst er batteritemperaturen og nest nederst er SOC (BMS)

Merk forøvrig at jeg hadde klimaanlegget av under ladingen slik at bilen skulle få alt til å styre temperaturen på batteriet.
Har man klimaanlegget på i bilen har det prioritet over temperaturstyringen av batteriet.
#9
Dagens ladeobservasjoner, her kommer mye info men jeg legger ikke ved alle screenshots, har sikkert 15 stykker fra hele seansen.

Startet hjemmefra med 12% SOC og 10C varmt batteri (varm garasje). Satte varmeapparatet på 26C.
Jojo kjørte bilen i Sport modus 20km til Ionity 300kW lader og hadde et forbruk på ca 30kWh/100km før ladingen for å få opp temperaturen i batteriet.

Startet lading ved 4% SOC i displayet (3,4% Display, BMS 8,8% og 2350Wh Energy content i følge car scanner) og 16C varmt batteri.
Ladefart på 111kW som øker gradvis.
Ladefarten topper seg på 124kW ved 30C og 26% SOC.
Ved 46% SOC og 40C varmt batteri faller ladefarten under 100kW. Batteriet holder 42C til ladingen er ferdig.
Ved 60% SOC er farten 80kW
Jeg ladet til 90%, 66,307kWh 4%-90% på 46 minutter, det vil jeg si er akseptabelt.

Mine observasjoner.
Når ladingen startet guffer bilen på med varme, inn temperaturen til batteriet steg til rundt 30C, bilen kan helt klart varme batteriet, om den vil.
Når batteriet passerer 40C begynner den å kjøle batteriet med ca 3kW, men denne funksjonen er dårlig.
Ut fra det jeg kunne se startet den å senke temperaturen inn til batteriet.
Den senket denne gradvis ned til 16C, så stoppet den, jeg observerte så inn temperaturen stige og ved 26C startet den kjøling igjen, slik fortsatte det i sykluser, det hadde ingen innvirkning på batteri temperaturen, den var konstant 42C.
Jeg tror det er en medvirkende årsak til at vi har så dårlig ladehastighet etter en stund.
Kan nevne at batteri ut temperaturen lå rimelig stabilt rundt 28C.

Batteriet ser ut til å lade raskest rundt 30C.
Hadde bilen varmet batteriet til 25C før lading hadde man fått veldig bra fart.
Og istedenfor å bare periodevis kjøle batteriet, burde den bare ha holdt inn temperaturen på 16C og faktisk senket temperaturen på batteriet under 40C.

Egentlig burde den sørget for at batteriet var 25C før lading og ikke oversteg 35C under lading.
Noe som hadde tatt en software ingeniør ca 30 minutter å programmere.
#10
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbil vs fossilbil Norge anno 2023
fredag 15. mars 2024, klokken 20:08
Sitat fra: Mobileum på fredag 15. mars 2024, klokken 17:32Min V12 (BMW 750i) hadde 110 liters tank. I 1991 kostet det kr. 6.50 pr. liter, altså kr. 715,00 for full tank. Det holdt til Oslo-Trondheim-Alvdal. (715.- tilsvarer i dagens kroneverdi 1.500.-).

Den var mye, min BMW 850i har "bare" 90l tank.

Sitat fra: RJK på fredag 15. mars 2024, klokken 18:34Gjennomsnittsprisen for 95 oktan er 21,49 ifølge drivstoffappen.no, mens Egil S sine tall antyder minst 23,90 per liter for 98 oktan. Det ville altså tilsvart hhv. 2 363,90 og 2 629,- for den samme tanken med bensin!

En slik bil har fort litern på mila (da er jeg nok snill), så samme antall mil tilsvarer fort 240 kWh på en tilsvarende størrelse elbil. Med 260 kWh og 3,82 kr per kWh, så ville det kostet 993,20 om all energi er ladet hos Ionity med Ionity Passport. Legg til 69,- for månedsabonnementet, så er man på 1062,20 kr.

Altså fremdeles godt under halv pris, selv når man ikke korrigerer for ev. hjemmeladet strøm. Har råd til ettpar CK-burgere og drikke for den besparelsen, og enda har man ikke kommet lengre enn til nærmere 50 % av prisen.

;) 8)

Da er du VELDIG snill, jeg ligger på 1,3-1,5l/mila på pen kjøring og 1,8-2+ om jeg har det litt gøy eller forviller meg inn i sentrum.
På langkjøring kommer jeg ned mot 1,2l/mila, bilen går billigst rundt 2000 omdreininger og 110km/t.
Men den bilen går 1500-2500km i året, så jeg fyller vel tanken en håndfull ganger i løpet av en sesong.
Har hatt bilen siden 2006, kjørt den 48.000km på 18 somre, 15.000 av dem var de første 2 årene.
De siste 10 årene har den gått 20.000km, 6000km siste 5 årene.

Mener ut fra husken at litersprisen lå på ca 22,80kr/literen på skiltet på Shell.
i nettbanken ligger det reservert 861,44kr, mens i Trumf appen står det 36,2liter og 827,47kr.
i Trumf er det 22,85kr/literen, noe som stemmer godt over ens med det jeg mener jeg så på skiltet.
Nettbanken tilsvarer 23,79kr/literen noe som ikke stemmer, jeg er 100% sikker på at det sto 22kr først så det må være feil, men reserverte beløp er gjerne ikke alltid helt riktige.

Mitt regnskap for 2023, ikke noe jeg normalt regner på, men tallene var lett tilgjenglige siden jeg begynte med helt ny elbil i nyttårshelgen.
Elbilen:
ca 13.000km ladet for ca 5700kr inkludert powerpass abonnement, bortelading og hjemmelading til 1,7kr/kWh inkl moms og nettleie.
BMW 850 (1500km) og Ducati motorsykkel (4000km), fylt for 11.000kr i følge Trumf app.

Elbil er helt klart mye billigere å kjøre med, de fossile gir meg flere "smil pr mil", og om det koster 6000kr å kjøre 200mil på en sommer med veteranbilen så er det greit.
#11
Macan / Sv: Porsche Macan
fredag 15. mars 2024, klokken 19:39
Sitat fra: Jalla på fredag 15. mars 2024, klokken 17:41Du er nok for tidlig ute, for det er ikke registrert noen Macan i Nore så langt i år. Tror det er sagt en gang i mai.

Var det jeg hadde en mistanke om.
#12
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbil vs fossilbil Norge anno 2023
fredag 15. mars 2024, klokken 17:16
I går kjørte jeg den gamle v12'en til Shell og fylte på drøyt 36 liter 98-oktan.
"taxtameteret" stoppet rett over 860kr.
Kjenner jeg ikke har savnet å bruke 3-4000kr i måneden på drivstoff, mye bedre å bruke 3-500kr i strøm (inkl abonnement på ladetjeneste).

Som transport middel er elbil overlegen, men entusiasten i meg må ha noe fossilt å kose seg med innimellom.
#13
Mulig jeg har skrevet dette før, men Kina har jo hatt veldig lav arbeidskost.
De har betalt arbeiderne sine, i våre øyne småpenger.
Når jeg jobbet i Kina for ca 15år siden, tjente en kinesisk sveiser/mekaniker rundt 3000-3500kr i måneden, ca 1/10 del av en tilsvarende nordmann den gangen.
Jeg tror nok at de betaler de endel bedre nå, men om de har hatt en tredobling så er det fremdeles rundt 10.000kr i måneden.
Ingeniører og slikt har nok høyere lønninger, men sannsynligvis halvparten av hva de har i Europa.

Man kan derfor anta at kinesiske produsenter har halvparten av utviklingskosten (personal kost) til de europeiske produsentene, og 1/6-1/4 del av kostnaden for fabrikkarbeidere.

Får de subsidier i tillegg er det klart de har et enormt konkurransefortrinn.
#14
Macan / Sv: Porsche Macan
fredag 15. mars 2024, klokken 16:58
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 13. mars 2024, klokken 20:40
SitatJeg som også kikker litt etter en V8 bensin turbo ser derimot at disse bilene er latterlig priset.

Egil :+1: jeg tror det gjelder veldig mange premium fossil bruktbiler.

Tror det er endel som tenker «jeg kjøper min siste fossil nå som en kosebil og da drar jeg på litt og så bruker jeg litt ekstra kr på meg selv»  ;D


Litt der jeg er altså :)

Beklager avsporingen fra Macan.

Jeg ser jo at avgiftene gjorde et hopp i 2023 og nå igjen i 2024 som slår særdeles lite gunstig ut på fossile biler av den typen.
Jeg bygget for moro skyld en BMW M8 i konfiguratoren og denne bilen har blitt ca en halv million dyrere i forhold til for 2-3 år siden og at det gjerne har en innvirkning på bruktprisene, men annonsert pris og solgt pris er to forskjellige ting.

Tilbake til Macan.
Noen som vet om Porsche forhandlerne har fått inn noen utstillings/demo biler?
Jeg tenkte ta en runde i påsken å kikke litt og kanskje prøvekjøre litt potensielle biler.
#15
Skoda ENYAQ / Sv: Sound system
fredag 08. mars 2024, klokken 20:32
Det kommer jo litt an på hva du er ute etter.

Jeg har bil med Canton, det hadde ikke tilfredstilt 30-år gamle smått audiofile meg, men nå som jeg er på full fart mot 50 er dette anlegget helt greit.
Det mangler litt punch i bunnen, men lydbildet generelt er ganske bra, er ofte overrasket over hvor høyt jeg spiller for det føles ikke så høyt da lydbildet er veldig rent.

Canton anlegget er meget skuffende når bilen er ny, mitt begynte å komme seg rundt 3000km, ved 8000km tror jeg det var ferdig innspilt og bra.
Standard innstillingene er ikke bra, du må tune det inn selv på Equalizeren og man må velge lyttesone for å få det bra.

Dørene kan skrangle litt når man spiller høyt.

Så er Canton bra nok? ikke hvis du vil kjenne bassen i kroppen og slite med å se ut av bakspeilet.
Men vil du ha bra lyd som er behagelig å høre på i timesvis så fungerer det utmerket.

Jeg har vel satt subben på nest høyeste volum, mens equalizeren er de to laveste bass frekvensene rundt 1/4 av maks.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA