Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - egleh

#1
EQB / Sv: Oppgradert EQB
fredag 12. april 2024, klokken 23:50
#2
Peugeot (PSA) / Sv: e-5008
onsdag 20. mars 2024, klokken 19:37
Sitat fra: suverin på onsdag 20. mars 2024, klokken 19:08Midtsete er jeg enig i var skuff.. Men batteri på 98kWh må vel være mer enn nok?
ser ut for meg som firehjulstrekkeren dessverre bare kommer med det minste batteriet;

https://www.media.stellantis.com/uploads/em/attachment/10108/caractechnewpeugeote5008v3-65fa9a992bfea.pdf

men det ene nyttelasttallet som er oppgitt der er meget bra med mindre de har gått i hyundai sine fotspor...
#3
Peugeot (PSA) / Sv: e-5008
onsdag 20. mars 2024, klokken 18:31
hm. 4wd batteristørrelsen var litt skuffende, samme med setet i midten på 2. rad, hvorfor kunne de ikke gjort som på gamle 5008? blir interessant å se hva de får til av batteriforvarming, om forsetet kan legges ned, samt nyttelast... foreløpig tviler jeg litt på at dette er godt nok til å selge min kjære eqb...
#4
Kjøpe elbil? / Sv: Ny elbil eller brukt fossil i 2024?
tirsdag 05. mars 2024, klokken 16:14
Sitat fra: Syklist på tirsdag 05. mars 2024, klokken 10:28Men det at spørsmålet stilles er et tegn på at politikerne har feilet. Det burde koste mer å drifte en gammel fossibil enn elbil, slik at vi får foruresende fossilbiler av veien. Reduksjonen av diesel- og bensinavgift var et feilgrep.
helt enig. detaljert regnestykke slik det ser ut for meg er som følger

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1VP2gPYjxA0P_37GIg3vi900DqzJJnSrbuztF6cVEqRY/edit?usp=sharing

tror det skal gå an å kopiere og lime inn egne verdier. summa summarum fant jeg at elbil til 600k var ca 10 000 dyrere per år enn å beholde en 5 år gammel 5008. abbonnement noen få lapper dyrere enn det igjen. egentlig overraskende nær det å eie elbil. når det er såpass lite betyr det at usikkerheten i feks verkstedregninger og verdifall sluker forskjellen, og det går på ett og ut!
#5
Kjøpe elbil? / Sv: Ny elbil eller brukt fossil i 2024?
mandag 04. mars 2024, klokken 15:47
Sitat fra: Elektro12 på søndag 03. mars 2024, klokken 18:28Jeg tenker å ha fossil-bilen i 5+ år hvis jeg først kjøper den, men er det galskap i 2024?
nei overhodet ikke. har gjort denne øvelsen mange ganger de siste årene, og alle gangene fant jeg ut at økonomisk, om du tar med tapt avkastning på investering i ny bil, så kommer fossilbilen best ut med noen få tusenlapper per år, selv om jeg bor i en by med solide bompenger og parkeringsgebyr. men valgte likevel elektrisk, da den har mer for pengene, lavere støy, 4wd, kraft, osv. pluss at det er lavere risiko for å rett og slett bli utestengt fra bykjernen på forurensede dager. fordelen med en ny bil er også normalt mindre plunder og stress med å måtte innom verksted slik man kan risikere med en fossil over 5 år. hovedulempen med elektrisk er som du sier at det kreves litt mer planlegging på langtur i forhold til lading, noen biler har gode innebygde løsninger mens andre kan man bruke apper, så det er en litt annen måte å kjøre på, som på en måte føles greit fordi man ikke forurenser. akkurat det med følelsen av elbil tror jeg ikke man skal kimse av, kjenner at humøret blir bra hver gang jeg passerer en bensinstasjon med høye priser, og i lange nedstigninger er det deilig å slippe å bremse vekk skivene og i stedet få påfyll av energi, om vinteren kan du tomgangskjøre av hjertens lyst uten at eksosen plager andre, osv. det er rett og slett en moderne og effektiv måte å forflytte seg på som ikke koster spesielt mye mer enn fossilbiler, i noen tilfeller mindre.
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil for familie med 3 barn
lørdag 24. februar 2024, klokken 11:53
Sitat fra: daktari på torsdag 22. februar 2024, klokken 13:02EQB er bra tips og praktisk bil med masse plass.
Jeg synes batteriet burde vært 15 kWh større. Hvor langt kommer du på motorvei på vinteren med den lasten?
har bare kjørt når det er rundt 0 med slik last på vestlandsvei i moderat 70km/t fart, og da var forbruket ca 2.4kwh/mil, så det er greit nok det, vi kjører sjelden mer enn 20 mil mellom hver rast på langtur, så har  faktisk ikke savnet større batteri ennå, tror egentlig mer ladefart hadde vært mer nyttig, for i vinter i -14 var vi sjelden over 60-70kw ladeeffekt, så det tok tid... 
#7
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil for familie med 3 barn
torsdag 22. februar 2024, klokken 11:12
men vær obs på nyttelasten på mange elbiler. Teslabjørn veide en id buzz til 2600kg med fører, totalvekt 3000, dvs ca 470kg nyttelast inkludert sjåfør. vi skal på helgetur med vår eqb nå, 20kg slalomski, 10kg langrennski, 4 sekker ved ca 50kg, pakkpulk, litt mat, en 50L sekk per person, sengetøy, håndklær... familien veier 340kg, tre store barn. det hadde ikke vært lovlig med buzz. eqb er en av få biler vi kan gjøre dette med takket være egenvekt på ca 2200kg og maxvekt på 2770. har også funnet ut at takgrind er mye mer praktisk enn takboks når man skal ha med store ting på hyttetur, luftmotstand øker noe men kommer lett frem.
#8
Hvis du er skeptisk til kinesere og har tid å vente litt er jo E-5008 fra Peugeot på vei. Har de beholdt seteoppsett med tre individuelle seter og bagasjerom fra forrige 5008 så blir det en fristelse for oss som har tre ungdommer bak. Kjører for tiden EQB og det er en knall bil på alle måter unntatt bredden i baksetet som er litt i trangeste laget. Ellers er det den som har best nyttelast av omtrent alle i den prisklassen om dagen. Vi målte baksetebredde på alt vi prøvde for snart to år siden, og Ioniq5 var faktisk den som var bredest med 147cm i skulderhøyde, men dessverre uholdbar nyttelast. EQB har 141 i skulderhøyde, som Enyaq, mens vår gamle 5008 og Id4 hadde 143. Ser E-5008 rapporteres til å bli 478 lang.
#9
Kjøpe elbil? / Sv: «Dilemma» eller opplagt valg ved kjøp.
tirsdag 06. februar 2024, klokken 15:34
740 + vinter blir raskt 780 med fine felger, og det vil man jo ha på slike biler?
så la oss si du sparer opp mot 150 000 på å kjøpe en 2-3 år gammel modell. verditapet på denne summen over fem år er ca 75000, dvs ca 15 000 i året. tenker du å beholde den noen år vil du allerede etter 2-3 år være utenfor garanti, og kan da på eu kontroll risikere de sier at skivene dine bak har rustet litt mye og det ryker en titusenlapp eller to. dette er tunge biler så om man ikke kjører forsiktig på våre landeveier med telehiv og andre humper, pluss har det litt travelt i rundkjøringene så tenker jeg både dekk og stag i understell får såpass mye juling at det er sannsynlig med slitasjeutgifter allerede når bilen er rett over 5 år. jeg tror nok jeg ville valgt ny bil uten å blunke om prisdifferansen var fra 100 000 og ned. på 150 er det kanskje noen få lapper å spare, men ikke garantert. 
#10
ser det selges ny leaf for rett over 230 000 på finn uten v hjul. ganske så middelmådig på rekkevidde og lading nå, men det er vel kanskje den mest utprøvde og problemfrie elbiler man får tak på i dag?
men er enig i at mg4 ser godt ut, bakhjulstrekk kan være fint på vinterføre, ladefarten er grei og jernfosfatbatteri kan gi et langt batteriliv. så det er smak og behag. selv prøver jeg å unngå sponsing av kina så langt det lar seg gjøre  ;)
#11
finn.no sier det i den prisklassen er vanskelig å oppfylle ønskene dine, ser du får kjøpt tilårskomne tesla model s, men det ville jeg aldri tatt sjansen på, gamle s er høy risiko mht reparasjoner... det andre alternativet kan feks være å lease en byd tang, https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=300410878  har faktisk ikke hørt spesielt mye galt om den, ei heller prøvd den. det kan godt hende leasing er riktig ting å gjøre på de noe uprøvde kina-bilene.
#12
ville også sjekket ut brukte mercedes eqb, du får den med 4wd for noe over 400 000, ganske firkantet bagasjerom, og god nyttelast, du kan lesse hunden bak og massevis på taket uten risk for overlast. har en selv og godt fornøyd, selv om praktisk rekkevidde når det er -15 er bare rett over 20 mil. 
#13
Mercedes/ EQ / Parkering i streng kulde
mandag 11. desember 2023, klokken 09:10
Ser i tech manualen til EQC at batteriet kan skades om man parkerer i -25 og kaldere mer enn 7 dager, så blir litt betenkt mht juleferien som skal tilbringes i et kuldehøl hvor det nylig var -30 flere dager - dette er jo et litt sært problem, men hva gjør dere som er vant til slike temperaturer og ikke har garasje? Vil bilen varme batteriet automatisk om man feks har en nødlader koblet til? Har en EQB så regner med det er helt tilsvarende kjølesystem som EQC har.
#14
Kjøpe elbil? / Sv: Tesla Modely Y Performance vs. ID.4 GTX 4 motion
tirsdag 21. november 2023, klokken 17:15
id4 har vel trommelbrems bak, det kan spare deg for en god del tusenlapper på eukontroll. tesla 3 som har ca samme understell som y gjorde det også særdeles dårlig i 3års kvalitetstest hos tuv, det var hjuloppheng, lys og bremser som var problemet. trodde de hadde fjernet barnesykdommer fra 3 etter 2019, men ser ikke slik ut. personlig er jeg også veldig skeptisk til teslas minimalisme for fører, feks fjerne spak for blinklys, og man får fokus flyttet mot skjerm i midten og ned langt mer enn i mer tradisjonelle miljø. og så har vel ikke y tradisjonelle parkeringssensorer lengre? det er også et minus i min bok.
#15
Sitat fra: rolian på tirsdag 07. november 2023, klokken 13:20Ref rekkevidde, noen som har efaring med rekkevidden på 208, 2008 og corsa på vinter? Snakker vi ned i 250 km?
Ampera er vel da kanskje et av de få alternativene til Kona som kan være innenfor samme prisomårde, og som har tilstrekkelig rekkevidde
ja bare erfaring med 2008, men der er du definitivt nede på 20 mil rekkevidde når det er ca 10 minus, og gjerne kortere, den er veldig komfortabel og god og varm, men ikke like effektivt varmesystem som feks kona som naboen kjører. 2008'n lå gjerne på 3-4kwt/mil i snitt på småkjøring vinterstid, mens naboen var på ca 2, vi målte kwh levert fra easeeboks og delte på km kjørt over noen uker. ellers er 2008 en god bil, stillegående, god bakkeklaring, ok bagasjerom, ...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA