Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - HaraldElBil

#1
OPEL (PSA) / Sv: Astra Electric
torsdag 07. september 2023, klokken 12:14
Denne pirret interessen min, men bare rundt 400 km rekkevidde er fortsatt for svakt for langturer, spesielt kombinert med en lastehastighet på bare 100kW.

Pluss for at de ser ut til å ha en del fysiske knapper.

Minus for lav takhøyde / plass i baksetet?

https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/zE1bnK/sjelden-vare-vi-sjekket-ut-opels-nye-el-stasjonsvogn
#2
ID. Buzz / Sv: ID Buzz long wheelbase
fredag 09. juni 2023, klokken 10:09
Sitat fra: El-o på torsdag 08. juni 2023, klokken 22:47
Sitat fra: HaraldElBil på tirsdag 06. juni 2023, klokken 10:24Særlig fjernstyrt parkering kan være interessant, for hvis jeg skal få den inn i vår trange garasje så kan jeg ikke være inni bilen når den kjører inn og ut  :)


Det er ganske enkelt å ta bort Buzz-boxen, så jeg parkerer (rygger) ofte helt til høyre i garasjen sett fra utsida, altså slik at jeg ikke får opp førerdøra. Da kan jeg gå ut sidedøra bak på bilens høyre side, og har god plass for å komme til ladeluka også. Hvor bred er garasjen din?

Har ikke målet foran meg, men basert på at det som regel står en VW Touran der med bredde 1.80, og det er ganske trangt å komme seg ut av den, så ser jeg for meg at Buzz med 19cm ekstra bredde kan bli veldig trangt. Sidedør hjelper kanskje en del ja.

Skal ta med lasermåleren en dag, for jeg må måle høyden også hvis det blir buzz :-)

Det er ikke så mye plass på sidene, dette er gamle garasjer fra 60-tallet. Jeg må allerede presse førerdøra forsiktig mot nettingen for å komme inn og ut.
#3
ID. Buzz / Sv: ID Buzz long wheelbase
tirsdag 06. juni 2023, klokken 14:33
Tenker du på dette bildet?

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Synes det ser litt IOS ut, er det apple carplay de har på skjermen?
#5
ID. Buzz / ID Buzz long wheelbase
tirsdag 06. juni 2023, klokken 10:24
https://cleantechnica.com/2023/06/02/the-official-volkswagen-id-buzz-for-north-america-reveal/

Noen høydepunkter:

  • 25 cm lengre
  • 6 og 7-seter
  • Varmepumpe
  • 85kWh batteri
  • Fjernstyrt parkering, via app?
  • Mer effektiv motor etc som skal gi rekkeviddeboost
  • 1.5kvm panoramasoltak som kan dimmes
  • På bildene viser de ventilasjonsuttak i taket for 2. og 3. seterad
  • Vinduer på 2. seterad kan åpnes (skyves)
  • Dessverre, fortsatt touch-knapper istedenfor ekte knapper

Særlig fjernstyrt parkering kan være interessant, for hvis jeg skal få den inn i vår trange garasje så kan jeg ikke være inni bilen når den kjører inn og ut  :)

#6
Problemet med kinesiske biler, og da skal jeg være forsiktig med å dra alle under samme kam, er kvalitetsfølelse.

Jeg har testet et par av de, og det minnet meg mest om da jeg prøvekjørte Dacia fordi jeg tenkte "jøss, rimelig ja, kan det være noe bra i det?".

MG var f.eks altfor fast fjæring, så da vi tok en prøvekjøring ut av forhandler så føltes det som vi kjente hver eneste stein vi kjørte over. En av de andre merkene (uten at jeg husker navnet) føltes bare som en veldig billig Tesla-kopi.

Det kommer helt sikkert noe bra fra Kina også. Teller Polestar som kinesisk? Er de bra?
#7
ID. Buzz / Klima på bakre seterad
onsdag 31. mai 2023, klokken 16:09
Hadde en hyggelig prøvetur i dag med ID Buzz og må si at den fallt i smak. En ting jeg ikke fikk testet derimot, var hvordan klimaanlegget fungerer for de i baksetet. Kjøler/varmer det greit?

Det er jo ikke ventiler i taket som det var på en skisse, så da må alt komme fra føttene?
#8
Volkswagen VW / Sv: VW går tilbake til fysiske knapper
tirsdag 30. mai 2023, klokken 11:49
Skuffende å se at VW foreløpig ikke har kommet så langt i dette, ID.7 ser ut til å ha de samme håpløse touch-knappene.

#9
Vi var så heldige å ha 6 ladeplasser fra Oslo Kommune med fri parkering/lading. Den er nå skiltet om og i praksis ikke lenger brukt av folk i området. 1 time parkering koster 20 kroner, og med en ladehastighet på 3 kW så blir det en kWh-pris på 6.66 kr.

Tidligere ville man kanskje ha parkert bilen når man kom hjem kl 17 og hentet den ut kl 7 neste morgen, 14 timer.
17-20: 3 x 20 kr
20-07: 11 x 13 kr
Sum: 203 kroner

Avhengig av batteristørrelse og hvor mye du lader så er kWh-prisen alt fra 2 til 11 kroner. Du kommer gunstigst ut av det hvis du må fullade en Model X. Dårligst hvis du har en gammel e-up.

For beboere i et presset boligområde hadde det vært bedre om de la ned ladestasjonene og vi kunne bruke de for vanlig parkeringsplasser. Vi har allerede lading i borettslaget til 2 kr/kWh.
#10
Sitat fra: epifant på fredag 12. mai 2023, klokken 17:57I den ene enden av skalaen ligger en Mii med kmstand 18 775 til kr. 119 900,-. Den har oppvarmet frontrute og er tatt ut 02.03.2020, og ny eier er Autoringen fra 04.05.2023. Sannsynligvis en leasingbil, men ikke en som har stått på et lager i 6+ mnd.

Det må jo sies å være et veldig godt kjøp! Oppvarmet frontrute har den også.
#11
ID. 7 / Sv: ID.7 lansering
mandag 01. mai 2023, klokken 19:13
VW sier 77kWh batteri og opptil 700km rekkevidde.

Det kjøper jeg ikke i det hele tatt. Tipper 500km på en god dag i medvind
#12
Hvordan er ID.Buzz med tanke på eco-mode og redusert oppvarming når batterinivået er lavt?

Jeg er vant til trillingbilene at der skrus varme av når man kommer på ca 12.5% batteri, og da kan det jo være alt fra 30-50km igjen. Det virker som meg som juks for å forlenge rekkevidden, ikke overraskende liker jeg å ha det behagelig og ha varme på frontrutene for å motvirke dugg også de siste 30 kilometerene. Så sånn sett er de siste 10% av batteriet ikke så brukbar.

Tvinger ID.Buzz også på eco/eco+-mode og skrur av oppvarmingen på en gitt batteriprosent?
#13
ID. Buzz / Sv: Rekkevidde - spekulasjoner og erfaring
tirsdag 21. mars 2023, klokken 10:57
Sitat fra: dundun på søndag 05. mars 2023, klokken 10:04
En hver vei Oslo-Kristiansand i streng kulde ja.

Med ca 320 km hver vei så burde vel det holde med et veldig kort stopp da, eller? Hvor lenge ladet du og hvor mange kWh måtte du fylle på?

Men en teoretisk rekkevidde på rett over 400km så hadde jeg faktisk forventet at id buzz ville klare Oslo-Kristiansand uten stopp. Men det er kanskje bare om sommeren :-)

Venter og ser til de kommer med 100kWh-batteri før vi vurderer den litt mer seriøst. Kanskje de klarer å få opp ladehastigheten også i neste revisjon av bilen.
#14
Har Citigo Style, og den har varmetråder i frontrutene noe jeg setter pris på om vinteren.

Ellers er en viktig fordel for meg at det ikke koster noe å bruke appen for fjernstyring (parkeringsvarmer/kjøler/sjekke tall og posisjon), ihvertfall ikke de første 10 årene. Har forstått det slik at e-up/mii må betale for det? Kanskje noen kan bekrefte?

Ryggekamera kan i teorien ettermonteres, men ærlig talt er den skjermen så liten og bilen så liten at jeg ikke har savnet ryggekamera. Er godt fornøyd med å kunne se bakover/bruke sidespeilene/parkeringssensoren bak.

Siden jeg bruker home assistant og det finnes en uoffisiell integrasjon via HACS så var det også en fin bonus at det ikke koster noe for app-bruk.
#15
e-up! / Sv: Fortums hurtiglader og E-Up
onsdag 18. januar 2023, klokken 10:39
Sitat fra: Charge and Drive på mandag 22. september 2014, klokken 12:02
Det er ikke bilene som må oppgraderes men hurtigladerne.

Til info så kan E-up lade på de aller fleste av våre hurtigladere.
Når det gjelde e-Golf må vi gjøre en oppgradering på de laderne som står på McD. Oppgraderingen er planlagt denne uken, så vi håper dette løser problemet.

Hurtigladeren på Gardermoen vil få en generell oppgradering i løpet av uken.

Hei Fortum,

Jeg har en skoda citigo IV fra 2020, og opplever problemer med deres/recharge sine efacec-ladere. Så problemet er tydligvis ikke fikset?

Har hatt bilen på service/oppdatering, så den skal være oppdatert på programvare.

Feilmeldingen jeg får er DTC 10014 (som ifølge efacec-manualen er "overcurrent output".

Saksnummer meldt inn hos Recharge: 00012556

Ellers vet jeg ikke om andre forummedlemmer opplever problemer med disse laderene fortsatt, eller om de bare har sluttet å lade hos Fortum. :-)

(Etter å ha opplevd problemer flere ganger har jeg nå heller begynt å navigere til Mer og Circle-K, da jeg så langt ikke har opplevd å møte en efacec-lader der)

Jeg bistår gjerne i å teste / finne en løsning (holder til i Oslo-området)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA