Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - GeirHM

Sider: [1] 2 3 ... 76
1
Model X / Sv: Water spots - endelig har jeg en løsning på problemet
« på: Fredag 30. April 2021, klokken 10:52 »
Det ble til slutt vanskelig å komme langt nok unna. :-) 

2
Model X / Sv: Water spots - endelig har jeg en løsning på problemet
« på: Lørdag 24. April 2021, klokken 21:39 »
Ja, alle tre har blitt vasket på samme sted. Vi får vannet fra Glitrevann i Finnemarka (Drammen). Jeg tror ikke det er veldig hardt eller kalkholdig. Snarere tvert i mot. De som har behandlet bilen min får alle sine produkter fra Autoglym og de har konsultert med produsenten som avviser at det kan ha noen sammenheng med deres nybilbehandlng og kjemikaliene de bruker. Men jeg vet de har en annen Tesla kunde med de samme problemene som jeg har.

Jeg kommer framover til å være mer varsom når jeg skyller vekk snø og salt og sørge for at jeg bare får vann nederst på bilen. Og at det aldri igjen blir vask uten ordentlig tørking. Så får jeg se om jeg da unngår disse flekkene. For det så ikke  bra ut.

3
Model X / Sv: Water spots - endelig har jeg en løsning på problemet
« på: Lørdag 24. April 2021, klokken 17:43 »
Humhum, da jeg dro fram svigerfars løvblåser (arvegods) trodde jentene mine at de måtte få meg tvangsinnlagt. 🤭😂😂

Mer seriøst, innser jeg at skal jeg vaske på ordentlig, kan det ikke bli kontaktløst.

4
Model X / Sv: Water spots - endelig har jeg en løsning på problemet
« på: Lørdag 24. April 2021, klokken 17:24 »
Ja, jeg har nok meg selv å takke. Jeg har bilen i varm garasje, så derfor skyller jeg bilen ofte. Jeg har høytrykkspyler lett tillgjengelig, så jeg spyler unna på to minutter. Omtrent hver dag. Men jeg tørker ikke. Jeg må lære meg begrensningens edle kunst: aldri vann over ripa (midt på døren, spottene sitter alltid på partiene over denne magiske grensa).

Men samtidig, jeg har lest at keramisk nybilbehandling gjør det lettere å få slike flekker. Og dermed enda viktigere å tørke. Men, vil du tørke en bil som bare har vært kontaktfritt vasket? Og om du gjør det, hva gjør du for å unngå riper? Min ekspertrådgiver sier at jeg skal bruke vanlig hageslange på siste skylling fast. Det er nok et godt råd.

Til slutt, vi har også en Zoe i Midnight Silver. Jeg vasker den på samme vis, dog ikke like ofte, og den får aldri water spots. Den har ikke noen jålete keramisk nybilbehandlng.

Uansett, water spots fjernern fra disse kjemiske gutta er reine magien. Jeg har prøvd drittdyre greier fra CarPro som ikke hjalp i det hele tatt. Derfor, til alle andre duster der ute: Denne dusten har funnet sin løsning. Bare husk å bruke gummi! På henda, altså.

5
Model X / Water spots - endelig har jeg en løsning på problemet
« på: Lørdag 24. April 2021, klokken 16:47 »
Jeg har hatt tre Tesla'er, alle i midnight silver, og jeg har alltid slitt med water spots. Det er et sant helvete å bli kvitt. Men nå har jeg funnet en løsning som ikke krever full maskinpolering. Jeg brukte Chemical Guys Water Spots fjerner, en geleaktig masse jeg smørte utover med en mikrofiber svamp i rette bevegelser i rektangulære områder og lot stå litt før jeg påførte en detailer spray og tørket av. Til slutt skyllet jeg bilen og tørket den grundig. Resultatet var helt magisk! Øverste bildet viser taket av bilen før jeg startet og den nederste viser den slik den er nå.

Jeg vet ikke sikkert hvorfor jeg får så mye av disse flekkene. Men det er et faktum at alle har blitt behandlet med en keramisk nybilbehandling (men ikke den samme!). Jeg er også mer enn gjennomsnittlig flink til å vaske/skylle bilen om vinteren, uten at jeg er like flink til å tørke den. Det straffes jeg nok for. Jeg er blitt anbefalt å begrense skylling til under list, og når jeg vasker bruke vanlig vannslange og ikke høytrykkspyler i siste skylling. Og tørke. Også ved kontaktfri vask.

Her er link til et av mange steder som selger den water spots fjernern jeg brukte (jeg bruker prisjakt før jeg kjøper): https://www.garasjetid.no/chemical-guys/spi10816/chemical-guys-water-spot-remover-fjerner-vann-og-kalkflekker-473ml

NB. Viktig med bruk av engangshansker el. lign.

6
Model X / Sv: Hei finansministeren, hva gjør jeg nå??
« på: Mandag 19. April 2021, klokken 19:57 »
Ikke mange. Jeg foretrekker å gå barbeint. :-)

7
Model X / Sv: Hei finansministeren, hva gjør jeg nå??
« på: Mandag 19. April 2021, klokken 15:35 »
Livet går videre. Her er en sammenligning mellom forbruket til finansminsteren (bilen, ikke sjefen) og evighetsmaskinen som kan være av interesse. Bildet fra Finansminsteren øverst. Jeg har tatt for meg det bilen selv oppgir (altså ikke inkludert varme og slikt som TeslaFi vil inkludere) ved dekkskifte fra vinter til sommer på min TMX100 fra april 2018 og min TMX Long Range Plus fra oktober 2020. (Måned angir når på året bilene ble produsert).

Sammenligningen viser at forbruket er redusert med omlag 10 % og antakelig er forskjellen enda litt større.

Grunnen til at forskjellen nok kan være noe større har å gjøre med at vår nye bil kom på veien 30 november og fikk på vinterhjula først da. Normalt skifter jeg til vinterhjul i første uka av oktober. I denne perioden (to måneder og ca 3000 km) er forbruket mye lavere enn det er midtvinters). Finansministeren brukte da også i snitt 240 wt/km i denne perioden, mens altså totalforbruket for forrige vinter med samme bil var 258 wt/km.

Det som er like sikkert som amen i kjerka er at når bilen (evighetsmaskinen, finansministeren og vår Model S før det, Blade Runner) alle sammen sløser vekk omlag 2 kWt i døgnet når de står på fjellet ikke tilkoblet strøm og fryser fordi det er inn i granskauen kaldt. Sånn er det og sånn blir det sikkert til all tid. Når bilen derimot står i varm garasje halveres sløseriet. Minst.

Vi planlegger nå et off-grid system på hytta med et monster av et diesel strømaggregat (vannkjølt som bruker 3,5 liter i timen på å forsyne bilen med 9 kW i timen). Aggregatet skal samtidig være kjernen i el-forsyningen til hytta som selvfølgelig skal være basert på solcellepanel og et batteri basert på gamle elbilbatterier. Jeg må bare finne ut av hvorfor engelskmenn betaler 60k for aggregatet mens vi er på berget må ut med 90k. Her vil nok jeg gjerne være engelsk. Akkurat der er finansministeren (sjefen, ikke bilen) helt enig.

8
Model X / Sv: Hei finansministeren, hva gjør jeg nå??
« på: Mandag 18. Januar 2021, klokken 14:25 »

9
Model X / Sv: Hei finansministeren, hva gjør jeg nå??
« på: ſøndag 17. Januar 2021, klokken 22:31 »
Det er de som gjerne ser at svinebestanden reduseres. Det er nok at det er svinekoteletter i butikken.

Den situasjonen jeg har rota meg inn i kan sees som et særtilfelle av en slik tankelogikk. Det moralske flertallet ER opptatt av lys og slikt i hytta. Det sees også at det er lite av dette midtvinters. For lite, til og med. Men jeg har pådratt meg et tillitsunderskudd. Om jeg er for direkte og åpen i min iver etter å anskaffe et slikt aggregat så erstattes mine koblingsforsøk (det gir mer strøm til hytta) av historikken: "Hvorfor skal jeg tro på deg denne gangen?" Til dette kommer det faktum at det moralske flertallet liker stearin. Det er jo så romantisk. Mitt håp ligger også her. Får jeg til nok stearinøyeblikk styrkes min transaksjonskapital og reduserer tillitsunderskuddet.

Så alt koker ned til stearin og tid.

10
Model X / Sv: Hei finansministeren, hva gjør jeg nå??
« på: ſøndag 17. Januar 2021, klokken 19:57 »
😄 Er det ikke dette som ER politikk? Forsiktig transaksjon av varme øyeblikk i forståelse for heeelt nøvendige realia?

Men det gjenstår fortsatt mye stearin.

11
Model X / Sv: Hei finansministeren, hva gjør jeg nå??
« på: ſøndag 17. Januar 2021, klokken 18:30 »
Det jeg leser om Honda bensin og Hyundai diesel lover godt. De kalles strømaggregat. Og det fremheves at de leverer strøm tilpasset kravene til elektroniske apparater. Hyundai har ett til 34k som tilogmed leverer 3fas som jo er spesielt bra for X og S modellene. Dette lover godt.

Jeg er ikke heelt klar for å fremme saken i statsråd. Foreløpig nøyer jeg meg med forsiktige antydninger ved uformelle stearinlysøyeblikk. En slag forarbeider for å si det slik.

12
Model X / Sv: Hei finansministeren, hva gjør jeg nå??
« på: Lørdag 16. Januar 2021, klokken 17:45 »

Det hadde i tillegg vært spennende å høre hva en må forvente av forbruk av diesel/bensin per kWt inn på batteriet? Dieselaggregater er i regelen dyrere enn bensin, men er forbruket pr kWt produsert lavere? Det er jo slik at det er lovlig med oppbevaring av mer diesel enn bensin på egen eiendom.



Dette svarte jeg på tidligere, med Honda som leverer 2200 watt på maks.
3,6 liters tank gir 3,2 timer driftstid. Tenker man da at man faktisk får 2000 watt inn på bilen pr. time, så gir det deg 6,4 kWh inn på batteriet på en tank. Og 3,6 liter bensin koster 54 kr med 15 kr literen.

Det gir det jo da en pris på 8,43 kr/kWh

Nå er det jo langt fra sikkert at du faktisk får så mye som 2000 effektive watt inn på bilen, men det gir da en pekepinn

https://hondastromaggregat.no/

Dieselaggregat gir nok mer kW/liter, men er jo sannsynligvis dyrere i innkjøp

Beklager overseelsen! 🙃 Men jeg har forstått det slik at de fleste aggregat alltid presenteres med effekt basert på maks ytelse. Det er imidlertid ikke så informativt tror jeg, fordi jeg har forstått det slik at de er bygget for å gå på omlag halv ytelse over tid. Men jeg kan absolutt ta feil her! Slike små aggregat er derfor nødløsninger for korte ladeøkt. Eksempler på demonstrasjon av slike finnes på YouTube. Men altså av kortere sesjoner. Hytta vår har et slikt bensinaggregat av tvilsom kvalitet. Jeg har aldri turt å bruke det mot bilen.

Når jeg ser på opplysningene til det dieselaggregat fra Hyundai de selger på hyttetorget så står det at noe sånt som at det på halv fart bruker den innebygde tanken på 12 liter i løpet av ti timer. Kan det bety at jeg får 3 kWt x 10 timer = 30 kWt? Og det til ca 10 kr literen?? Altså 120 kr! 4 kr pr kWt er vel noe i nærheten av Fortums priser? Anleggsdiesel hos Circle-k koster litt under tiern.

Om det er slik er kanskje ikke investeringen i et slikt aggregat halvgæli? Særlig om det kan inngå i et offgrid system.

13
Model X / Sv: Hei finansministeren, hva gjør jeg nå??
« på: Lørdag 16. Januar 2021, klokken 14:35 »
I tillegg vil jeg bare påpeke dette. Problemet med solceller er at de gir omtrent ingen ting når det er på det kaldeste på hytta. Og da er det spesielt vakkert der oppe. Men også veldig korte dager. Heller ikke jkirkebo får nok ut av sitt anlegg da. Mer overraskende er det at selv om han har et kraftig aggregat ga han inntrykk av at han ikke brukte det til lading. Han ladet heller på hurtiglader.

Det stemmer. Selv jeg må bruke aggregat til lading av hyttebatteriene i desember og januar. Men det brukes kun til lading av bilen i nødsfall, er vel sikkert 3-4 år siden sist nå. Hurtiglading kan være dyrt, men aggregatstrøm koster det dobbelte av det igjen og er dessuten lite miljøvennlig. Så vi lader godt opp før vi drar på hytta og ganske tidlig igjen på veien hjem igjen.

Men, for sikkerhets skyld, er det noe i veien for å lade på denne måten?
 
Det hadde i tillegg vært spennende å høre hva en må forvente av forbruk av diesel/bensin per kWt inn på batteriet? Dieselaggregater er i regelen dyrere enn bensin, men er forbruket pr kWt produsert lavere? Det er jo slik at det er lovlig med oppbevaring av mer diesel enn bensin på egen eiendom.

Til slutt, vi liker å kjøre litt når vi er på hytta. For å komme til andre skiløyper på vinteren og for å kunne ferdes på landeveissykkel i sommerhalvåret bl.a. For å få det til må vi hadde en mulighet til å lade på hytta. 80-90 km t/r semihurtiglader i tillegg blir drøyt.

(Edit: redigert språk)

14
Model X / Sv: Hei finansministeren, hva gjør jeg nå??
« på: Lørdag 16. Januar 2021, klokken 12:03 »
Kommer nok an både på ladekladd og aggregatet, men når du snakker om aggregat i 30k-klassen så vil jeg tro det er uproblematisk.

Men må jo si at det er ganske vilt at det skal være nødvendig. Har vurdert det samme selv, men da å hive aggregatet som står på hytta over på scooteren og kjøre å sette bilen på lading, men har vel enn så lenge tenkt at det er mye bry i stedet for noen minutters hurtiglading.

Hahaha! Jeg har ikke scooter...

Mer seriøst. Vi må oppgradere hytta med et offgrid opplegg. Solceller, batteri OG dieselaggregat. Det anlegget vi arvet gjør at vi nå er over på LED kulykter fra Biltema. Fordi de blybatteriene som er der er omtrent på alder med generasjonen vi arver. Jeg fantaserer om å bruke motorsagen på gluggene de kaller vinduer og dette med litt mer strøm. Uansett i dette inngår aggregat. OG skjøteledning. Billigere enn scooter... 😊
Problemet er at så lenge Model X-en verken klarer å konvertere seg til en Tatra, eller har propell på taket, så har jeg ikke sjanse til å få den opp til hytta. Verken sommer eller vinter. Må derfor ha både scooter, aggregat og finne et alternativt vis å lade bilen på. Ganske lei av å være grønn(ere) og økonomisk, dessverre.

Vanligvis vil du klare deg fint uten et svært aggregat med dagens solceller og batterier, men forstår godt ønsket om å lade bilen. jkirkebo lader bil på offgrid-anlegg, med solceller, men anlegget hans er for mildt sagt spesielt interesserte. Vi har ikke så store krav på hytta, annet enn kjøleskap, kjøkkenvifte, lading av dippedutter og godt med lys. Har bare to slike: https://www.sparelys.no/index.php?option=com_virtuemart&Itemid=39&page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=3490&category_id=87&gclid=CjwKCAiAuoqABhAsEiwAdSkVVM24fIiLTTB3tIrpnwt9-769XOLYL8O8RSQo3y_fheLZk_XFarUABBoCKfAQAvD_BwE

"Man måsta jamføre" som en ensom liten gutt sier i "Mitt liv som hund" en svensk klassiker hvor han finner trøst ved å sammenligne sin egen situasjon med den stakkars bikkja Laika som svevde i en sovjetisk sputnik i bane rundt jorda. Din hyttesituasjon er en enda større utfordring for en elbilsjåfør.

I tillegg vil jeg bare påpeke dette. Problemet med solceller er at de gir omtrent ingen ting når det er på det kaldeste på hytta. Og da er det spesielt vakkert der oppe. Men også veldig korte dager. Heller ikke jkirkebo får nok ut av sitt anlegg da. Mer overraskende er det at selv om han har et kraftig aggregat ga han inntrykk av at han ikke brukte det til lading. Han ladet heller på hurtiglader.

Når det gjelder batterier har jeg festet meg ved disse: https://www.alternativenergi.no/categories/litium-kraftpakke-12-24-eller-48v

Men alt koster pæng.

15
Model X / Sv: Hei finansministeren, hva gjør jeg nå??
« på: Fredag 15. Januar 2021, klokken 20:21 »
(...)
Har bare en luft-luft på 950W i frittstående garasje også, med uisolert dobbelport, holder fint 20 grader der inne.

Noe mer referanse til denne?

Sider: [1] 2 3 ... 76