Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Selle

#1
Born / Sv: Cupra Born Software versjon 3.0
søndag 12. februar 2023, klokken 19:00
Hvis bilen har batterinivå i % på den lille skjermen har den 3.0 eller nyere. Hvis den også har kjørekomputer (forbruk osv) i den lille skjermen har den 3.1
#2
Born / Sv: Cupra Born Software versjon 3.0
lørdag 11. februar 2023, klokken 21:43
At alle biler bygget på MEB plattformen levert med SW 2.3 eller eldre skal inn for bytte av 12v batteri og oppdatering av SW kostnadsfritt er kommunisert av VAG sentralt via media

VW oppdaterte til 2.4 sammen med batteribytte og så til 3.0 via OTA, Skoda har oppdatert direkte til 3.0 på verksted.

Tror ikke det finnes noen offisiell uttalelse fra Cupra om hvilken versjon vi får ved bytte av 12v batteri, men det ryktes om både 3.0 og 3.1 i div facebook grupper
#3
Born / Sv: Cupra Born Software versjon 3.0
fredag 10. februar 2023, klokken 21:13
Nye biler som leveres nå har 3.0 eller nyere. Eldre biler som ble levert med 2.3 blir før eller senere kalt inn til verksted for å bytte 12v batteri samt oppdatering kostnadsfritt, mulig til 3.0, det har også gått rykter om at vi går direkte til 3.1. Når dette skjer er fortsatt uvist
#4
ID.4 / Sv: We Charge ladeavtale
tirsdag 20. desember 2022, klokken 17:36
Sitat fra: igniztion på tirsdag 20. desember 2022, klokken 17:00
Dessverre fungerte ikke We Charge på Porsche-laderne på Rudskogen Motorsenter, i alle fall sist jeg var der. Det hadde vært kjekt når man kommer langveisfra.

De vises i appen, så burde virke
#5
ID.4 / Sv: We Charge ladeavtale
mandag 19. desember 2022, klokken 22:27
Har aldri hatt problemer med å starte lading med kortet mitt, men laderstatus i kartet i appen går det ikke an å stole på, bruker operatørenes egne apper for å sjekke hvor mange ladere som er opptatt osv

Alle Eviny/BKK ladere forsvant fra kartet for meg i forrige uke, har ikke sett dem etterpå. Ladet på Eviny 12.12, hadde ikke kortet med meg så startet fra appen, men den ladingen vises ikke i historikken, blir spennende å se når faktura kommer om jeg blir fakturert for den sesjonen. Sjekket kartet 14.12, da var alle Eviny ladere forsvunnet, har ikke sett snurten av dem etterpå
#6
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Eviny ladestasjoner
onsdag 07. desember 2022, klokken 10:27
Sitat fra: hakotorg på onsdag 07. desember 2022, klokken 08:24
Noen som vet hvor 22kW laderene på jernbanelokket, Stavanger, er plassert?
Ser det står hurtig/lynladere på toppen, men ser ingen 22kW ladere. Er de plassert i etasjen under?

Det er 22kW type 2 uttak på 50kW hurtigladerne
#7
ID.4 / Sv: We Charge ladeavtale
søndag 04. desember 2022, klokken 20:56
Sitat fra: RJK på søndag 04. desember 2022, klokken 18:18
Funker med CMH-kotet, så det var jo litt merkelig siden det er samme selskap i bakgrunn som administrerer løsningene.

Charge my Hyundai er levert av Digital Charging Solutions GmbH. De leverer også til BMW og Audi, men We Charge, Seat/Cupra og Skoda har løsning fra Elli
#8
ID.4 / Sv: Får ikke personlige innstillinger til å sitte !?
lørdag 19. november 2022, klokken 20:26
Velkjent problem dessverre, og utrolig irriterende. Noe tyder på at det spesielt er det siste du endret som har en tendens til å bli resatt. Jeg pleier å sette alt slik jeg vil ha det, så avslutter jeg med å endre på en innstilling jeg ikke bryr meg om. Etterpå går jeg inn på brukerprofiler og synkroniserer manuelt. Når jeg gjør det på den måten pleier den å husk det meste, men av og til blir en random innstilling endret..

Farge på interiørbelysning virker det ikke som om den er i stand til å lagre, den går tilbake til standard i ett sett samme hva jeg gjør
#9
ID.4 / Sv: Da er GTX-en solgt og levert
fredag 11. november 2022, klokken 21:03
Sitat fra: El-inor på fredag 11. november 2022, klokken 17:41

- Bilen/produktet: På det jevne - absolutt ingen GT, mer en cruiser


GT = Grand tourer = cruiser :)
#10
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Eviny ladestasjoner
onsdag 09. november 2022, klokken 21:23
Sitat fra: Lars_F på fredag 23. september 2022, klokken 10:02
Sitat fra: hakotorg på torsdag 22. september 2022, klokken 15:46
Kan du si noe om laderne oppover Setesdalen Lars_F?
Står Eviny sine ladere der Recharge har hatt ladere før? Er det byttet en til en fra 50kW til 200kW ladere?

Ja det stemmer. Vi har overtatt alle Recharge sine lokasjoner i Setesdalen (Hovden, Valle, Rysstad, Bygland, Evje og Hægeland). De fleste steder har vi oppgradert med nye 200 kW lynladere, og vi planlegger også med ny 360 kW lader på Hovden. Vi holder på med omprofilering nå og alle stasjoner vil ha Eviny profil i løpet av kort tid. Alle ladere er på plass i Bilkraft appen.

Kjørte gjennom Setesdal for ett par uker siden, oppgraderingene som er gjort der er veldig bra!

Må trenger vi bare tilsvarende oppgradering i Sirdal. På Sinnes er det kaos hele tiden. Det er for få stolper, og de er plassert for tett slik at der er vanskelig å få utnyttet kapasiteten helt, spesielt i vinter, da hadde brøytemannskapene lagret store mengder snø rett ved laderne slik at det ble enda trangere. En stolpe eller to på Ådneram samt oppgradering av Byrkjedal og Tonstad kunne også lettet på trykket på Sinnes

Savner også HPC ladere langs E39, dere har ingenting mellom Ålgård og Lillesand. Spesielt mellom Ålgård og Moi er det ingen operatører jeg kjenner til som har noe bedre en 50kW
#11
ID.4 / Sv: Kjøretrinnvalg D/B?
onsdag 26. oktober 2022, klokken 15:28
Sitat fra: El-inor på onsdag 26. oktober 2022, klokken 10:09
Når vi først har spesialister på tråden - et spørsmål. Det tar lenger tid å lade bilen fra 80 til 100% enn fra eksempelvis 20 til 40%. Tar det også lenger tid/lenger nedoverbakke å regenerere fra 80 til 100% enn fra 20 til 40%?

Når du nærmer deg 100% reduseres maks regen på samme måte som ladehastigheten. Regen limit vises i displayet, den grønne streken. Lav batteritemperatur vil også begrense regenerasjonseffekten
#12
ID.4 / Sv: Kjøretrinnvalg D/B?
lørdag 22. oktober 2022, klokken 22:06
Sitat fra: daktari på lørdag 22. oktober 2022, klokken 19:55

De som virkelig sparekjører ruller heller enn å holde farten jevn. For at de skal få til et positivt regnskap må de rulle godt over fartsgrensa nedover og ta med den farten bort og opp. Det funker kun i D.


Det går fint i B også, må bare holde foten akkurat på nullpunktet


Bruker omtrent bare B (og ACC), eneste gangene jeg kan finne på å bruke D er på flerfeltsvei hvis jeg ikke har på ACC, er greit å kunne slappe av i foten av og til
#13
ID.4 / Sv: Oppgradering av software, er det svindel?
mandag 13. juni 2022, klokken 22:07
Sitat fra: El-inor på mandag 13. juni 2022, klokken 21:35
Sitat fra: daktari på mandag 13. juni 2022, klokken 21:20
Sitat fra: El-inor på mandag 13. juni 2022, klokken 20:18
Sitat fra: MinID på mandag 13. juni 2022, klokken 19:05
El-inor.
Ble overasket når du tidligere fortalte at du hadde fått bil ulevert med 3.0. Dette fordi bilen fin var påstartet før nyttår. Informasjon noen av oss har snappet opp var at 3.0 bare kom med biler fra uke 8 i år.

Men viktigst å få den før vinteren pga batterioppvarmingen som er overdimensjonert på korte turer. Det er justert på 3.0

Håndbok er vel elektronisk for å kunne oppdatere den med sw endringer.... nå har ikke det vært så stor utfordring ennå.

Fikk du en tykk bok med teslaen din?

Nei, det fulgte ingen tykk bok med Teslaen heller, men infotainmentsystemet til Tesla er langt mer intuitivt og oversiktlig enn det jeg opplever på ID.4. Det er nok kombinasjonen, gammel mann - tuklete infotainmentsytem og kunnskapsløs bilselger som frembringer frustrasjonen.

Et spørsmål til slutt som jeg aldri trodde jeg skulle komme til å stille: Hva er vitsen med å slå av og på tenningen på bilen?
Du skrur jo på med bremsepedalen som en Tesla. Og den skrur seg av når du går ut av setet, hvis den er i P. Skjønner ikke hva du mener? Du har ikke brukt den reserve start/stopp-knappen?

Det er en knapp/bryter på høyre side av rattstammen som jeg oppfatter som en "tenningslås". Jeg forstår bare ikke vitsen med den når bilen starter og går når bremsepedalen trykkes inn og girvelgeren aktiveres.

Meg bekjent så hadde ikke min TM3 en slik "tenningslås"?

Hvis fører hopper ut av bilen kan passasjer trykke på den knappen for å få gang på varmen og slå på radioen. Brukes ikke til vanlig
#14
ID.4 / Sv: Oppgradering av software, er det svindel?
mandag 13. juni 2022, klokken 14:37
Sitat fra: DagfinnN på mandag 13. juni 2022, klokken 10:03
Jeg har ikke ID.4 og er heller ikke ute etter å snakke ned ID.4. Jeg liker faktisk designet på bilen. Men dette med 12 volts batteriet forstår jeg ikke. Hvorfor må man ha et større for å kunne ha OTA oppdatering? Bilen har jo et stort hovedbatteri. Kan ikke dette lade 12 volts batteriet ved behov?

Det offisielle som er sakt fra Vw er at bytte av 12v batteri ikke har noe med oppdateringene å gjøre, alle batterier er beregnet på et vist antall ladesykluser, og erfaringer viser at disse ladesyklusene brukes opp raskere en hva som var beregnet, derfor skal vi få nytt 12v batteri som tåler flere ladesykluser. Med SW versjon 2.3 støttes ikke OTA oppdatering av alle moduler i bilen, derfor må bilene inn på verksted for å bli oppgradert til 2.4, etter at 2.4 er installert kan alle moduler oppdateres via OTA. Siden begge disse oprasjonene krever verkstedsbesøk er det praktisk for VW å ta begge deler samtidig, men de har ikke noe med hverandre å gjøre

Kilde er videoene som Battery Life la ut på youtube etter å ha vert på ett informasjonsmøte med VW
#15
ID.4 / Sv: Hva forventer DU av oppdatering 3.0?
onsdag 23. mars 2022, klokken 17:56
https://youtube.com/c/BatteryLife

Denne YouTube kanalen har en grei gjennomgang av 3.0. Han har også en demonstrasjon av lane assist etter 3.0
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA