Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - d_instebo

#1
Tesla / Sv: S vs 3
søndag 02. januar 2022, klokken 15:16
Jeg ville aldri kjøpt en brukt S foran en ny bil. S er sikkert en strålende bil, men du betaler veldig mye penger for mer usikkerhet. Om plass er utfordringen ville jeg gått for en Y. Dersom du egentlig trenger X så ville jeg ikke kjøpt noen av bilene, men ventet til jeg kunne kjøpt X. Dersom du er student så tror jeg uansett at det kommer til å la vente på seg med mindre du har en vesentlig sideinntekt.
#2
Lade hjemme / Sv: Billigste, lovlige lademulighet i garasje
lørdag 04. desember 2021, klokken 16:55
Nei, hvis det ikke er noe å spare så går jeg selvsagt for en ny ladeboks, og satser på at installasjon ikke blir like dyrt som den første. Takk :)
#3
Lade hjemme / Sv: Billigste, lovlige lademulighet i garasje
onsdag 01. desember 2021, klokken 19:44
Veldig nyttige svar. Takk alle sammen.

Kabelen skal ikke "langt" av sted, men den skal et stykke. Sikringsskapet er på veggen til garasjen, og dagens lader er som sagt festet på garasjeveggen. Det jeg ikke har sagt er at garasjen er en garasjerekke på fire, og jeg har garasjeplass i garasje nummer to. Så jeg må godsnakke med naboen, men det tror jeg skal gå fint. Jeg antar 15 meter kabel, ukvalifisert gjetting. Siden den må føres gjennom naboens garasje antar jeg at desto mindre tverrsnitt, desto bedre, men elektriker kan vel fint justere makskapasiteten på ladeboksen i garasjen, slik at det er forsvarlig ift varmgang i kablene og så videre.

Jeg får legge inn en forespørsel hos elektriker og få et prisoverslag på forskjellige løsninger. Enda en Easee er vel en no-brainer dersom det ikke er så store prisforskjeller.
#4
Lade hjemme / Billigste, lovlige lademulighet i garasje
onsdag 01. desember 2021, klokken 17:39
Hei

Jeg bor i et hus med 400V TN trefase. Hovedsikring er på 3x40A. Vi har to parkeringsplasser: En utenfor huset ved garasje, og en parkeringsplass i garasjen.

Jeg har nå gått til innkjøp av min andre elbil. Jeg har en Renault Zoe fra før, og har nå kjøpt Tesla Model 3. Vi har allerede en Easee lader på egen 32A-kurs, begrenset maksimalt til 20A av elektriker. Denne er montert på garasjeveggen utenfor huset.

Siden min samboer pendler og lader hver natt har det allerede blitt litt kø ved laderen. Det er ikke nødvendig å lade begge bilene samtidig, men det er veldig stress å flytte biler, spesielt dersom vi helst ønsker å lade når strømmen er billigst.

Den ene bilen brukes til pendling, den andre bilen brukes bare noen få kilometer om dagen (10-15 km). Ladehastighet har således ikke noe å si.

Det jeg lurer på, er hva som er den anbefalte, billigst mulige lademuligheten i garasjen. Er det mulig å trekke kabel fra den eksisterende 32A-kursen, og montere enten industristikk eller vanlig stikk-kontakt, og benytte Tesla Mobile Connector?

Jeg trenger ærlig talt ikke mer enn 6-10 Ampere. Behovet er at den lader -litt- og at jeg kan sette på forvarming uten å trekke fra batteriet.

Er det noe å spare her, eller bør jeg bare gå for enda en Easee-boks med montering for 14-15 000?

På arket i sikringsskapet står det "På dette anlegget er det montert kombinerte sikringsautomater/jordfeilbrytere".
Å trekke kabelen regner jeg med at ikke skal by noe problem. Dette er ikke å regne som en komplisert installasjon, og lar seg gjøre på en halv arbeidsdag.
#5
Lading av Tesla / Sv: Ladekabel sitter bom fast
onsdag 01. desember 2021, klokken 10:40
Ok. Da har jeg ringt dem og sagt fra. Det var også mitt første møte med Tesla sin tekniske support. De tror det er noe galt med ladeporten, og skulle selvsagt komme hjem til meg og fikse det. For en som bor litt usentralt, så setter de her en helt ny standard når det kommer til service. Jeg er vant fra tidligere med å måtte bruke feriedager eller avspasering på slikt. Det er vel ingen andre merker som er i nærheten.
#6
Lading av Tesla / Sv: Ladekabel sitter bom fast
onsdag 01. desember 2021, klokken 08:59
Ladet med den blå medfølgende Type2-laderen i natt. Gikk ut, trykket på "lås opp ladeport", jeg hører at låsemekanismen åpner seg, og fortsatt sitter den kabelen bom fast. Ble igjen stående der som en klovn i 3-4 minutter, røsket frem og tilbake, startet og stoppet lading 4-5 ganger før kabelen til slutt løsnet.

Jeg fatter ikke hvordan dere låser opp ladeporten. Hva er hemmeligheten?
#7
Lading av Tesla / Sv: Ladekabel sitter bom fast
fredag 26. november 2021, klokken 12:49
Sitat fra: TB på torsdag 25. november 2021, klokken 23:08
Kan årsaken være at når bilen låser opp så står låsehaken litt i spenn mot kabel, slik at kabel ikke kan tas ut?

Det er gjerne litt varierende toleranser her, så har merket det kan skje. Se om kabel beveger seg når du låser opp?
Prøv også dytt litt på kontakten når du velger å låse opp.

Lett å fremprovosere fenomenet jeg forsøker å forklare:
Dra i kabel, samtidig som du låser opp, da vil ikke kabel bli låst opp.

Om du finner hvor den tar, og kan utvide litt med fil, sandpapir, eller tilsvarende. Litt silikon til slutt på plasten.

Takk for tilbakemelding. Det kan hende at det er noe som er i spenn, ja. Jeg får være litt mer nøye når jeg plugger i, og kanskje denne kabelen ikke passer hundre prosent.


Sitat fra: geear på torsdag 25. november 2021, klokken 23:12
Har du samme problem med ladekabelen som fulgte med Teslaen?

Har ikke prøvd den originale kabelen enda fordi jeg har ønsket å fremprovosere disse "låsingene" og lære meg hvorfor det skjer. Men jeg må nok forsøke den også etter hvert, og håper den kommuniserer bedre med bilen.
#8
Lading av Tesla / Ladekabel sitter bom fast
torsdag 25. november 2021, klokken 21:39
Hei. Hentet min M3 på fredag, og lader hjemme med Easee og en vanlig Type 2-kabel som fulgte med vår Renault Zoe. Jeg sliter litt med å bli klok på hvordan jeg løsner ladekabelen eller avslutter ladeøkt på enklest mulig måte.

Som regel går det fint. Jeg åpner appen og trykker «Lås opp ladeport», jeg hører at låsemekanismen åpner og jeg tar ut kabelen. Men innimellom står jeg der og ser temmelig dum ut. Jeg trykker «stopp ladeøkt», «Lås opp ladeport», jeg hører noe åpner seg, men kabelen sitter likevel bom fast.

Inni bilen står det at ladeporten er åpen, men kabelen sitter likevel bom fast. Jeg må så starte en ny ladeøkt, stoppe lading igjen, låse opp porten, forsøke på nytt (uten hell), starte ladeøkt og til slutt åpnes låsemekanismen.

Hva er det jeg gjør feil? Hvordan sørger jeg for å åpne ladeporten slik at kabelen er løs hver gang jeg ønsker å koble fra? Hvordan går dere frem, og er det noe galt jeg burde melde fra om?

Endret: Jeg vil bare presisere igjen at som regel så løsner ladekabelen, og jeg har erfaring med elbil fra før (Renault Zoe), så jeg er ikke blodfersk med elbil og skjønner at ladekabelen er låst når bilen lader..
#9
Du har full anledning til å sjekke den utvendig, siden bilen tross alt står der. Dersom du har innsigelser til noe innvendig er det ikke verre enn at du sjekker den etter at du har signert, og går inn og påpeker hva du ikke liker.

NB. Dekkene ligger inni bilen og baksetene er lagt ned. Jeg gadd ikke å lempe dekkene ut, men du står selvsagt fritt til å gjøre akkurat det du måtte ønske. Jeg gikk ganske grundig gjennom bilen utvendig og fant ingenting å påpeke, og etter hvert heller ingenting innvendig heller.

Dersom jeg finner noe så registrerer jeg det i appen og så regner jeg med at Tesla er serviceinnstilt og fikser det.
#10
Model 3 / Sv: Rattvarme SR+ MIC
torsdag 25. november 2021, klokken 13:44
Fikk utlevert bilen på fredag. I dag tidlig når jeg skulle varme opp bilen hadde jeg tilgang til rattvarme og varme i baksetene.
#11
Jeg hadde en lignende situasjon da jeg hentet ut bilen for litt siden. Bilen var bestilt (via Teslas nettside) på mitt navn. Men min samboer er den som tjener brorparten av grynene i huset - så vi tok opp lån i hennes navn. Det likte ikke Tesla som ikke klarte å koble bestillingen med finansieringsbeviset, så de endret bestillingen til min samboers navn. Men det var aldri planen at min samboer skulle hente bilen. Etter mye om og men skrev min samboer fullmakt som jeg tok med.

Når du møter opp i Drammen er det en diger QR-kode utenfor døren som det er umulig å gå glipp av. Den scanner du med mobilkamera og åpner linken. Der skal du svare på noen spørsmål, blant annet om du henter bilen på vegne av andre. Velg "ja", og navnet på den du henter på vegne av. Jeg vil så anta at du bare kan gå inn og presentere deg med signert fullmakt. Etter noen minutter får du en epost hvor du må signere overtagelse med bank-id, og etter det tar det noen minutter før du får en sms om at alt har gått bra, og da kan du åpne appen som du bruker for å låse opp bilen. Har du problemer kan alltid de inne i butikken hjelpe deg.

Av bilene som er helt ny, så er det er ikke så veldig mange biler som står parkert utenfor. Hvis du har tilgang til registreringsnummeret (som du kan søke opp på vegvesen.no ved hjelp av VIN) så finner du fort den bilen som du skal hente.

Enden på visen for min del var at Tesla ikke trengte fullmakt. Bestillingen var i mitt navn likevel.
#12
Bestilling og levering / Sv: Tesla Model 3 levering kvartal 4 2021
torsdag 18. november 2021, klokken 13:59
Jeg sendte epost til deliveryno@[...] hvor jeg spurte om å få endret leveringsdato etter å ha sittet i over en time i tlfkø. Fikk aldri noe svar på henvendelsen engang. Det hører med til historien at det tidspunktet jeg ønsket å endre til i etterkant viste seg å ikke passe det heller, og at jeg etter mye om og men faktisk ønsket å få bilen levert til opprinnelig avtalt tid. Øøh.
#13
Model 3 / Sv: Reelt alternativ til Model 3 "Standard"
søndag 14. november 2021, klokken 12:18
Hva med MG ZS EV Luxury, WLTP 440 km til 329 890?
For vår del var det det eneste reelle alternativet, men vi endte med M3 etter en samlet vurdering.
#14
Bestilling og levering / Sv: Tesla Model 3 levering kvartal 4 2021
torsdag 11. november 2021, klokken 10:45
Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 11. november 2021, klokken 09:21
Sitat fra: d_instebo på torsdag 11. november 2021, klokken 08:29
Noen som vet om det er noen vits å besøke en Tesla-forhandler i Oslo og omegn for "opplevelsens skyld"? Jeg har ingen avtale om prøvekjøring, har aldri sittet i en Tesla før og har allerede avtale om levering. Utfordringen er at min bedre halvdel ikke kan være med på levering pga jobb, så vi vurderer å ta en tur for å se litt, både på M3 og de andre modellene. Er det verd det, og hvilken er i så fall mest interessant?

Problemet er nok at de fleste tesla butikker i oslo området er ganske små, tror den på bærum er størst. De har nok noen modeller man kan prøvesitte i pluss at de har noe merch og.

Ålreit. Jeg skjønner at det er begrenset plass i Oslo. Ser på Google Street View at Tesla Store i Brumunddal er ganske stor, så får dra dit heller. Den virker i alle fall å være litt mer enn bare en ren uleverings- og prøvekjøringsfilial.
#15
Bestilling og levering / Sv: Tesla Model 3 levering kvartal 4 2021
torsdag 11. november 2021, klokken 08:29
Noen som vet om det er noen vits å besøke en Tesla-forhandler i Oslo og omegn for "opplevelsens skyld"? Jeg har ingen avtale om prøvekjøring, har aldri sittet i en Tesla før og har allerede avtale om levering. Utfordringen er at min bedre halvdel ikke kan være med på levering pga jobb, så vi vurderer å ta en tur for å se litt, både på M3 og de andre modellene. Er det verd det, og hvilken er i så fall mest interessant?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA