Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - hav4rd

#1
Elbiler i media / Sv: NAF Vinterens El Prix 2024 31. januar 2024
torsdag 01. februar 2024, klokken 19:53
Sitat fra: daktari på torsdag 01. februar 2024, klokken 18:44
Sitat fra: hav4rd på torsdag 01. februar 2024, klokken 15:33Interessante og viktige betraktninger (i år igjen).

Uansett er det viktig å presisere at samtlige biler hadde gått enda lengre hvis hele testen hadde funnet sted på flatmark.

NAF hadde jo rett da de utropte at noen biler gikk "over 500 km hele året", men kanskje enda flere biler hadde gått over 500 km hvis det var en annen høydeprofil.

Det som bilene vinner på å komme over kneika, har de på forhånd tapt (med renter) i bakkene opp til kneika.
Uenig i dette. Min fysikk-forståelse er at det kreves ekstra energi for å "løfte" bilens vekt x høydemeter. Men nedover skal denne potensielle energien dekkes inn ved regen.

(..)


Takk for mange gode momenter som nyanserer min påstand. :) Jeg burde droppet innholdet i parentesen i innlegget mitt!
#2
Elbiler i media / Sv: NAF Vinterens El Prix 2024 31. januar 2024
torsdag 01. februar 2024, klokken 15:33
Interessante og viktige betraktninger (i år igjen).

Uansett er det viktig å presisere at samtlige biler hadde gått enda lengre hvis hele testen hadde funnet sted på flatmark.

NAF hadde jo rett da de utropte at noen biler gikk "over 500 km hele året", men kanskje enda flere biler hadde gått over 500 km hvis det var en annen høydeprofil.

Det som bilene vinner på å komme over kneika, har de på forhånd tapt (med renter) i bakkene opp til kneika.
#3
ID.4 / Sv: Lading, vwid4/easee.
fredag 05. januar 2024, klokken 09:24
Takk for info!

Tenkte jeg skulle be om det ifbm service nå snart. Det har heldigvis skjedd sjeldnere den siste tiden, så jeg lever helt greit med det et par måneder til.
#4
ID.4 / Sv: Lading, vwid4/easee.
tirsdag 02. januar 2024, klokken 16:35
Har opplevd dette selv også en sjelden gang. Antar at endring i ladeinnstilling kan skje på lik linje med nullsilling av ambientebelysning, osv.

Har fått for vane å sjekke ladeinnstilling i bil når jeg plugger i ladekabelen, og har avverget 100 %-lading slik.
#5
Skoda ENYAQ / Sv: Normal dekkslitasje?
tirsdag 07. november 2023, klokken 15:20
Ikke for å spore av en Enyaq-tråd med ID.4-dekktrykk, men det er antakeligvis interessant for begge.

Min ID.4 GTX fra 2022 har anbefalt 2,5 foran og 2,5/2,9 bak, tilsvarende det @vinterdekk viser til.
Undres over at @daktaris 2023-modell har såpass mye høyere anbefalt trykk. Kan det være VWs respons på mange tilfeller med skjevslitasje?

Jeg pleier å ligge 10 % over anbefalt trykk, og har ikke hatt utfordringer med skjevslitasje.
#6
ID.4 / Sv: Bagasjeromsnetting GTX
mandag 30. oktober 2023, klokken 11:01
Vi har ikke komfort+, og ikke fester i tak til netting.

Har kjøpt dette som kompensasjon, og er forøvrig meget fornøyd med det:
https://www.guardsmandogguards.co.uk/product/vw-id-4-dog-guard-2021-onwards-part-no-g1607/

Fås også i norske nettbutikker, men da til en høyere pris.
#7
Elbiler i media / Sv: NAF Sommertest 2023
onsdag 28. juni 2023, klokken 18:57
Det gir mening for meg at man bruker litt mer enn netto kapasitet når det kjøres under 0.

Kan det tenkes at (noen av) kineserne viser forbruk medregnet ladetap? Toyota Bz4x gjorde vel dette i starten før en oppdatering?
#8
ID.4 / Sv: SW 3.2 - erfaringer, tips
søndag 04. juni 2023, klokken 22:26
Har opplevd dette sporadisk også på 3.1.
#9
ID.4 / Sv: ID software 3.0 OTA-bølge er klar til å rulles ut.
lørdag 29. april 2023, klokken 11:57
Sitat fra: IvarAndreas på fredag 28. april 2023, klokken 23:45
Sitat fra: Otkristo på fredag 28. april 2023, klokken 22:32Sorry, nok er nok.
7000kr i service for en elbil som har kjørt 30.000km. Utrolig!
Her er det noe jeg ikke skjønner.. Hvordan kan en bil med ED6.... være registrert i juni 21 når vår med registreringsnummer ED3.... er registrert i november 21?
Bilen er bruktimportert. Registrert første gang i Norge i mars 2022.
#10
ID.4 / Sv: lydanlegg?
tirsdag 11. april 2023, klokken 14:57
Sitat fra: Svk på tirsdag 11. april 2023, klokken 13:24ja, fant ut at mange 1ed også har HUD.
Men denne ser ut til å ha:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=296914688

var ikke dette billig?

Jeg blir overrasket om denne bilen faktisk har oppgradert lydanlegg, selv om det står i annonsen. Bilen er registrert i desember 2021, og jeg tror ikke oppgradert lyd ble produsert så tidlig. Be evt forhandler sende et bilde av brønnen bak.
#11
ID.4 / Sv: lydanlegg?
tirsdag 11. april 2023, klokken 13:12
Sitat fra: Svk på tirsdag 11. april 2023, klokken 12:53Ser ut som HUD/headup display også følger med i denne pakken. så da kan jeg evt se etter det også

Vær oppmerksom på at eldre biler med Infotainmentpakke+ har HUD uten å ha oppgradert lyd. Så det er ingen direkte sammenheng der. Du må nok se i bagasjebrønnen for å være sikker.
#12
ID.3 / Sv: Oppsett av førerdisplay
tirsdag 21. mars 2023, klokken 20:04
Godt å høre at utfordringene har løst seg så langt. Jeg har selv 3.1 (fra fabrikk) og der vises forbruk i skjermen foran rattstammen.  :+1: Vi får håpe VW får fart på OTA etter hvert!
#13
ID.3 / Sv: Oppsett av førerdisplay
tirsdag 21. mars 2023, klokken 14:59
Visning av forbruk kommer i SW 3.0 (eller var det 3.1?). Når du får dette er uvisst, de færreste har vel fått 3.0, selv etter batteribytte på verksted og manuell oppdatering til 2.4.

Vises ikke navigasjon til høyre når denne er aktiv? Det kan også sveipes høyre/venstre på view-knappen i tillegg til å trykke.
#14
Sitat fra: coolhand på torsdag 02. mars 2023, klokken 21:06
Vet dere om denne rabatten også fås ved lading på ladestasjon fra Aneo ? Dette er stasjoner typisk montert i borettslag. Du lader på vanlig måte, men får ikke regningen på strømmen. Regningen kommer fra ladeselskapet, så jeg håper at dette regnes som ladestasjon.

Noen som vet ?

Ja, kan bekrefte at du får DNB-rabatt hos Aneo.  :)
#15
ID.4 / Sv: Forskjellig motoreffekt på id4, -praktiske forskjeller
onsdag 15. februar 2023, klokken 11:02
Hvis trådstarter tenker på nybilkjøp, er det siste innlegget utdaterte.

Versjonen med lite batteri er ikke lenger i salg, og det finnes i dag to motoralternativer på RWD-varianten. Begge har 77 kWh netto batteri.

Jeg har dessverre ikke prøvd begge variantene, så kan dessverre ikke svare på spørsmålene til trådstarter.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA