meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Mastiff

#1
RJK, ja, det var planen. Og det vil være en kortere kabel der som de andre skal bruke.  :laugh: Men takk, jeg får se hva de svarer, når de svarer.
#2
RJK, 25-30 meter ekstra, minst. Så det ville betydd at jeg måtte satt opp en egen ladeboks for plassen min, 6000 pluss elektrikerarbeid. Det kan være aktuelt om noen år, når jeg ikke har 5 mill i huslån (jeg selger meg ut når jeg pensjonerer meg og flytter fast til hytta), men ikke på de første tre årene.

Turfsurf, Mennekes lager vel ikke noe over 7,5 meter, tror jeg. Voldt er en av de få som leverer lang nok kabel som de sier skal funke på alt. Jeg la inn en melding på siden deres, så får vi se hva de sier om overkjøring.
#3
Kanskje en variant kunne være å bruke en trekvarttoms hageslange utenpå. Jeg vet ikke om det går an å skru opp kontakten på en ladekabel og trekke gjennom, ellers må jeg jo snitte den opp på langs og legge den rundt. Den beholder jo uansett formen, så det burde ikke være noe problem. Om jeg må bytte en sånn en gang i året er heller ikke det store offeret.
#4
Stig-Arne, jeg får ikke lov til å legge noe sånt på parkeringsplassen, den eies av noen andre igjen. Da må det i så fall flyttes med en gang det ikke brukes, og da er jeg egentlig like langt, for det vil være akkurat like lite konevennlig som denne parkeringsplassdansen.  ;D

RJK, jeg låser kabelen i ladeboksen (Easee har en funksjon for det). Jeg har en Easee midt i byen (bokstavelig talt midt i, 30 sekunder fra torget), og den har hengt i fred fordi den er låst. Den på hytta står også sånn til at man må vite hvor det er for å finne den. Å grave i den ett år gamle oljegrusen får jeg heller ikke lov til.
#5
Vi setter opp en felles ladeboks i hyttefeltet, men for å slippe å sjonglere altfor mye med parkeringen tenkte jeg på å la ladekabelen gå over halve plassen når jeg lader selv (det er en annens parkeringsplass laderen blir plassert på, den som er nærmest hytta strømmen kommer fra). Med en timeters kabel går det helt greit. Men så er spørsmålet om den kabelen tåler å bli overkjørt et par ganger om dagen i høysesongen fra midten av juni til slutten av august, og tilsvarende i helgene i mai og september. Det er lagt oljegrus der på plassen. Vil det gå greit, eller bør jeg finne en annen løsning? Kanskje legge den inni et trekkerør av passende størrelse?
#6
Nå tror jeg at jeg gir opp... Jeg fikk ikke varsel på dette heller! Selv om det står "motta E-ost og varsler".  >:( Uansett, det gikk seg til. Jeg har ikke hatt noen problemer etter det. Og garantien min gjelder fram til 2029, jeg har kjøpt den beste bruktimportgaranien som fins.  ;D
#7
Det blir nok ikke aktuelt med mer enn to ladere, men jeg satser på å få tak i en brukt Core, takk!
#8
Beklager, jeg fikk ikke varsel om dette svaret!  >:( Det skjedde faktisk ingenting, bilen varslet sporadisk i noen dager om at det var et problem med kjølingen for batteriet og så forsvant det også. Det varselet har jeg ikke hatt på flere måneder, og jeg har ikke hatt noen flere problemer. Det er vel det som kalles "ghost in the machine", antar jeg.
#9
Jeg skal sette opp ladebokser for meg selv og noen hyttenaboer. Dette skal kobles til mitt inntak, og så legger vi en TFXP 4G10 de 45 meterne bort til parkeringsplassen. Jeg har veldig gode erfaringer med Easee-laderen jeg har i huset og kunne tenke meg å bruke den samme, for å ha forskjellige ladekontoer på hver hytte, så vi har et oversiktlig regnskap mot slutten av sesongen. Boksene må i tillegg balanseres i forhold til hyttestrømmen min, så det ikke hopper opp på for høy effekttarriff. Vanligvis klarer vi oss greit med under 10 kw, men jeg må vel godta opp til 15 på sommeren, når det er flere på hyttene samtidig. Så da blir det snakk om å balansere samlet lading mot hytteforbruket og i tillegg balansere laderne mot hverandre, så ikke den ene bilen får all ladingen.

Men sånn som jeg har forstått det må man ha Easee Core. Eller har jeg misforstått, og holder det med Home eller Up-versjonen av laderen sammen med Tibbers Pulse? For å få ned prisen på systemet, vil jeg kjøpe mest mulig brukt på Finn, elektrikeren har ikke noe imot å montere det selv om jeg stiller med delene, jeg har veldig god kontakt med min lokale trikker.  ;D Så da må jeg nødvendigvis vite hva jeg kjøper.

Får man ladeoversikt for hver bil hvis man legger inn flere biler i Tibber, så det kan vises derfra? På Easees app kan man se for hver bil, men der står jo ikke prisen. Merkelig at det ikke er koblet til kraftprisene...
#10
I går fikk jeg tekstmelding med varsel om "Høyvoltbatteriet må lades omgående for å unngå skade". I tillegg så det sånn ut på appen:

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Vi satte den til lading, og den ladet i normal hastighet over natte, til 90 % (vanligvis lader jeg til 80, men for sikkerhets skyld...). I dag kjørte fruen rundt 4 mil fra Mandal til Kristiansand, og bilen slukte batteri. Den brukte over 30 % på de fire milene, noe som vel tilsvarer rundt 12 mils rekkevidde på den ladingen! Så hun dro innom Shell på vestsiden av Kristiansand og ladet der på hurtigladeren. Kom aldri opp i mer enn 30 kw, og etter 40 minutter var den oppe i 80 %. Da hun kjørte ut, fikk hun varsel om varmt batteri, antar jeg:

Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget.

På den neste mila har hun nå brukt tre prosent! Kan det tyde på at det er en feil i det systemet som skal varme opp og kjøle ned batteriet, eller kan dette være "troll i trompeten" av typen programvarefeil som ble ordnet av å lade en stund på hurtiglader igjen, om enn på lav hastighet?
#11
EQC / Sv: Oppdateringer for system eller kart
søndag 02. april 2023, klokken 17:09
Går det an å laste ned Mercedes-kartet fra nettet uten å ha tjenesten online kartoppdateringer aktivert? Eller er det da også sperret for manuell nedlasting fra nettet?
#12
EQC / Sv: Batterigaranti importbil vs "norsk"?
søndag 02. april 2023, klokken 16:57
Sitat fra: Toalmar på søndag 26. mars 2023, klokken 08:25BOS vil nok ikke ta regningen for en eventuell garantijobb på en importbil, de gjorde i hvert fall ikke det tidligere. Importerte en C-klasse 2012 modell i 2013 som jeg måtte ta noen garantijobber på. Jeg måtte betale regningen og få igjen via Tyskland, men her kan jeg selvsagt ta feil.
Håper verden har gått fremover og at BOS har endret seg på dette punktet.


Nei, verken verden eller BOS har endret seg der. ;D Jeg måtte bytte styresnekke. Det ble dekket av goodwill fra Tyskland (antakeligvis fordi de visste at de uansett måtte dekke det på Junge Sterne, som jeg hadde i tillegg i ett år til, før den Platinum Import-garantien jeg kjøpte da jeg bruktimporterte, begynner å gjelde neste år og fram til 2029). Så jeg betalte 50 høvdinger med VISA-kortet (og fikk nok bonuspoeng hos SAS til å sende fruen en tur hjem til familien i Kirkenes) og fikk så tilbake pengene et par uker senere.

Angående hovedspørsmålet fikk iallfall jeg beskjed om at batterigarantien var den samme i hele Europa, med 8 år/160 000. I tillegg har jeg fått ganske klar beskjed av folk som kan det der mye bedre enn meg at batteriet etter all sannsynlighet ikke blir det første som ryker på en elbil, det har en holdbarhet som til og med imponerer ingeniørene.
#13
EQC / Sv: Oppdateringer for system eller kart
tirsdag 28. februar 2023, klokken 15:21
Jeg har sett varselet, men ikke meldingen, nei. Før har det vært et fareskilt, mener jeg å huske.
#14
EQC / Sv: Oppdateringer for system eller kart
mandag 05. desember 2022, klokken 17:39
Jeg kom aldri så langt som til å merke de barnesykdommene. jeg hadde en tur på motoreien i 150 med Mercen og prøvde så Tesla Y (3 er ganske lite aktuelt når man har en mastiff på 80 kilo pluss som må passe inn bak), og den bråkte mer i 100. Så da leverte jeg tilbake Teslaen og sa pent takk for prøven. En helt annen sak er at jeg aldri vil venne meg til å kjøre uten ordentlig dahsbord, med bare en midtskjerm...
#15
EQC / Sv: Oppdateringer for system eller kart
mandag 05. desember 2022, klokken 09:09
Sjokkerende... Men som igjen blir det vel umulig å finne ut hva f... de oppdaterte. Der tror jeg Tesla er bedre. Hadde de bare kunne skru sammen biler like godt som de skrur sammen oppdateringer, er det ikke sikkert jeg hadde kjørt Mercedes. Men støynivået i en Y er bare latterlig.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA