Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - erlendsellie

#1
Model Y / Sv: Hundebur og annet hundetilbehør
søndag 12. desember 2021, klokken 13:19
Sitat fra: friendsmag på lørdag 11. desember 2021, klokken 19:26
Sitat fra: erlendsellie på fredag 10. desember 2021, klokken 13:24
Sitat fra: panser på onsdag 08. desember 2021, klokken 14:27
Sitat fra: erlendsellie på torsdag 14. oktober 2021, klokken 10:45
Da har jeg vært og hentet et spesialbestillet Trønderbur til vår Breton og Border Collie. Ikke fått testa hundene i buret enda, men det ser ut som det skal gå greit. Når de to skal ligge sammen skal jeg ikke bruke skilleveggen, men om jeg tar med Bretonen min på jakt sammen med en annen hund, er det greit å sette inn skilleveggen.
Buret er også ganske lett i vekt, så greit å ta ut av bilen og sette i hytte eller lavvo for eksempel.
Får også tilgang til baggasjebrønnen.
Ser veldig bra ut, synes jeg.

Sleit litt med å laste opp bilder her nå, men ligger flere her:
https://imgur.com/a/xvvKq2S

Sitter og legger inn bestilling av likt bur. Hvordan har du festa det? Laget egne fester under, eller brukt festene i seteryggen?

Festet i seteryggen, sitter veldig godt synes jeg.

Hva blir en sånn prismessig?
9200 for vårt bur.

Sent from my LE2123 using Tapatalk

#2
Model Y / Sv: Hundebur og annet hundetilbehør
fredag 10. desember 2021, klokken 13:24
Sitat fra: panser på onsdag 08. desember 2021, klokken 14:27
Sitat fra: erlendsellie på torsdag 14. oktober 2021, klokken 10:45
Da har jeg vært og hentet et spesialbestillet Trønderbur til vår Breton og Border Collie. Ikke fått testa hundene i buret enda, men det ser ut som det skal gå greit. Når de to skal ligge sammen skal jeg ikke bruke skilleveggen, men om jeg tar med Bretonen min på jakt sammen med en annen hund, er det greit å sette inn skilleveggen.
Buret er også ganske lett i vekt, så greit å ta ut av bilen og sette i hytte eller lavvo for eksempel.
Får også tilgang til baggasjebrønnen.
Ser veldig bra ut, synes jeg.

Sleit litt med å laste opp bilder her nå, men ligger flere her:
https://imgur.com/a/xvvKq2S

Sitter og legger inn bestilling av likt bur. Hvordan har du festa det? Laget egne fester under, eller brukt festene i seteryggen?

Festet i seteryggen, sitter veldig godt synes jeg.
#3
Model Y / Sv: Mobil som nøkkel problematikk
tirsdag 16. november 2021, klokken 17:44
Persistent Notifications, som det heter, blir ofte brukt av apper på Android for å tvinge systemet til å holde appen kjørende. Om du slår av denne varslingen, klarer ikke appen å holde seg våken.
På min telefon med Android 11 kan jeg velge å minimize enkelte varslinger, og da synes den nesten ikke.
Plagsomt ja, men nødvendig slik OS'et er skrudd sammen nå.
#4
Model Y / Sv: Hundebur og annet hundetilbehør
mandag 25. oktober 2021, klokken 21:23
Sitat fra: Aldrimer på mandag 25. oktober 2021, klokken 19:52
Er det noen som har sett eller laget en løsning som gjør at det er mulig å både bruke bagasjeromsbrønnen og hundebur? Altså ett eller annet kit som gjør at man kan bygge opp buret med støtte fra brønnen.

Med en litt uplanlagt familieforøkelse, så blir Teslaen litt liten 🙈 da det må inn en søskenvogn itillegg til buret og da må alt tilgjengelig rom brukes til oppbevaring.

Så du løsningen min med bur fra Trønderburet? Jeg har fremdeles full tilgang til brønnen med bur inni.
Vi var på langtur sist helg med 2 voksne, 2 barn og 2 hunder. Sitte-delen til vogna gikk i frunken, og understellet i baggasjerommet sammen med buret. Baggasje til oss, barn og hunder gikk i brønnen og sidelommene, og vi hadde fremdeles mer plass i baggasjerommet med vogna og i gulvet til baksetene. Hadde vi hatt behov for enda mer utstyr, kunne vi også satt på skiboksen.
En søskenvogn er nok større enn vår Emmaljunga NXT90, men jeg tror du skal finne en løsning.
#5
Model Y / Sv: Følger det med ladekabel?
torsdag 14. oktober 2021, klokken 22:33
Sitat fra: geear på torsdag 14. oktober 2021, klokken 22:13
Men hva måler de det mot? Snitt spotpris over en måned? Den dyreste perioden i døgnet? Eller fra det øyeblikket du har plugget inn bilen, som om man mente å starte lading da?
Det har jeg lurt på selv, men ikke spurt de om. Jeg tror det er min gjennomsnitts-spotpris for måneden eller generell gjennomsnittspris for hele måneden.
#6
Model Y / Sv: Følger det med ladekabel?
torsdag 14. oktober 2021, klokken 22:02
Sitat fra: geear på torsdag 14. oktober 2021, klokken 21:39
Wwwhat? Så 20% rabatt er ikke 20% rabatt, men det de garanterer å spare ved "smartlading"?? Så om man "sparer" 20% eller mer på å ikke lade på de DYRESTE tidspunktene, så er det ingen rabatt å hente? Jeg trodde de ga 20% rabatt på strømmen, selv om det ikke helt gir mening med tanke på at de ikke har fortjeneste. Så om man lader til lavpristidene med andre ladere, enten det er via Tibber powerup (via bil med nett), hjemmelaget styring eller manuelt starte lading på riktig tid, så er det altså ingenting å spare på å ha Easee?

De garanterer en besparelse på 20% i forhold til spotpris, om du smartlader med Eease. Om Tibber ikke klarer å spare 20% eller mer, så får du uansett det i rabatt på strømregningen så lenge du har brukt smartlading via Eeasee, selv om de taper penger på det den måneden. Så om spotprisen har vært konstant på 100 øre den siste måneden, så betaler du 80 øre for strømmen som gikk gjennom Eease.

Men, om du bruker Tesla-integrasjonen eller Easee for den saks skyld for smartlading, med de variasjonene i spotprisen vi ser i disse dager, vil du sannsynligvis spare mer enn 20% selv. I natt blir spotprisen i midt området helt ned på 2.18 øre, kontra dagens maks på 28 øre, ekskludert avgifter.
Tidligere i uken var prisen stort sett rundt 60 øre. Jeg har begynt å sette lade-grensen i appen til 50% på ukedager, og 90% i helger, siden vi ser mye lavere priser når det nærmer seg helg nå for tiden enn ellers. Da lader jeg opp rundt 50% av bilen til under 10 øre, kontra 50-60 øre, og det vil jo gi en veldig god besparelse.

Dette kan kanskje kalles nerding. Jeg har også en egen strømpris-algoritme(ikke Tibber sin) som styrer temperaturen på de fleste rom i huset, basert på variasjoner i spotprisen gjennom en dag.
#7
Model Y / Sv: Følger det med ladekabel?
torsdag 14. oktober 2021, klokken 20:08
Sitat fra: RJK på torsdag 14. oktober 2021, klokken 20:00
Sitat fra: erlendsellie på torsdag 14. oktober 2021, klokken 19:31
Sitat fra: RJK på torsdag 14. oktober 2021, klokken 08:43
Sitat fra: Tahamre på torsdag 14. oktober 2021, klokken 08:36
Sitat fra: geear på onsdag 13. oktober 2021, klokken 21:39
Sitat fra: Tahamre på onsdag 13. oktober 2021, klokken 14:22
Så om en kjøper Easee lader er det best å kjøpe en separat kabel fra elbilgrossisten med knapp på, istedenfor å kjøpe en kabel fra Easee/tibber? Det følger vel ikke med kabel på Easeeboksen?
Hvorfor kjøpe Easee + kabel, når du kan få den nye utgaven av Tesla Wall Connector, til halve prisen, MED kabel integrert, og knapp på? Eneste grunnen jeg ser er hvis man ikke har stor nok hovedsikring til å takle elbillading samtidig med andre laster. TWC er mer smidig i det daglige, OG billigere.
Har vurdert det også, men den har vel ikke smartlading med Tibber, som jeg hadde tenkt å gå over til når jeg kjøpte Easee. Skulle gjerne visst om det var noe å spare på Easee og Tibber opp mot Norgesenergi og TWC 3, TWC kan du vell sette til å lade kun på natten og da er vel strømmen billigst.
Slik jeg forstår det, kobler du Teslaen/Teslakontoen din mot Tibber, så får du smartstyring uansett hva ladeboksen din støtter, så lenge det ikke er en felleslader med begrensninger som betalingsløsning.

https://tibber.com/no/store/produkt/tesla-lading

Du får smartlading via Tesla-kontoen, men Tibber sin garanti med 20% besparelse gjelder kun om du smartlader med Easee.

Selv valgte jeg Easee fremfor TWC på grunn av fremtidssikring. Veldig fornøyd med min Model Y nå, men er jo ikke sikkert jeg kjører Tesla om 5 eller 10 år. Og kan jo være det dukker opp en elbil til etterhvert, og jeg får et behov for å ha 2 ladere - da er Easee genialt med lastbalansering mellom bilene.
Setter du opp TWC som "generisk", så vil den i utgangspunktet funger med alle andre biler som har Type 2 ladeinntak. Og TWC har vel støtte for flere slaveladere av samme type, som Easee har. Selv jeg som har Kona ville faktisk vurdert å kjøpe en TWC om jeg skulle satt opp en selv.

Dessuten synes jeg TWC er en av de peneste og samtidig nusselig størrelse på, samtidig som jeg oppfatter den som en av de mest komplette laderne. Oppfatter den som ganske rimelig siden den har B-vern innebygget, og som sagt støtter 3-fase både på IT/TT og TN-nett, og da helt opp til 32A på både 230 V og 400 V. Usikker på om Ease-laderen har inneygget vern, eller om dette kommer i tillegg.

I sort er TWC dessuten ganske snasen utseendemessig, selv om en hvit sikkert blender bedre inn om man har hvit vegg den settes opp på. Virker som Easee-laderen tar endel mere oppmerksomhet, noe jeg ikke setter pris på ved en lader. Easee-laderen er endel større, og mer klumpete i utseende i mine øyne.

Om du egentlig vil tjene inn differansen selv om du oppnår 20 % rabatt på strømmen i en periode, har jeg mine tvil om. Men det må man nesten regne på. Men så vet jeg ikke hvor lenge du får beholde den rabatten.

Jada, smaken er som baken. Easee har også innebygget vern og støtte for 32A på begge nett.
Sist måned sparte jeg 22% på smartlading, så det var jo uansett bedre enn det de garanterer med Eeasee, så akkurat den måneden var det null å spare på den garantien. Men etter å ha fulgt med spotprisen lenge, ser jeg jo at prisen er nesten helt flat over lengre perioder, og da er det veldig greit å ha en garantert rabatt.

I mitt tilfelle så betalte jeg kun fraktpris på 119 kroner for Eaasee, så for meg var det en no-brainer. Takket være vervebonus fra Tibber. Tenker dog på å kjøpe en kabel med utløsning av ladekabelen, men for øyeblikket fungerer det greit nok med en automasjon i smarthuset som låser opp ladekabelen når jeg åpner ytterdøra hjemme.

Må si jeg også liker stats'ene jeg får i Eeasee-appen som gir meg forbruk for hver dag eller måned, men det får jeg jo også via Tibber.

Var det ikke noe med at om man setter opp TWC som 'generisk', så begrenser det også ladehasigheten noe?
#8
Model Y / Sv: Følger det med ladekabel?
torsdag 14. oktober 2021, klokken 19:31
Sitat fra: RJK på torsdag 14. oktober 2021, klokken 08:43
Sitat fra: Tahamre på torsdag 14. oktober 2021, klokken 08:36
Sitat fra: geear på onsdag 13. oktober 2021, klokken 21:39
Sitat fra: Tahamre på onsdag 13. oktober 2021, klokken 14:22
Så om en kjøper Easee lader er det best å kjøpe en separat kabel fra elbilgrossisten med knapp på, istedenfor å kjøpe en kabel fra Easee/tibber? Det følger vel ikke med kabel på Easeeboksen?
Hvorfor kjøpe Easee + kabel, når du kan få den nye utgaven av Tesla Wall Connector, til halve prisen, MED kabel integrert, og knapp på? Eneste grunnen jeg ser er hvis man ikke har stor nok hovedsikring til å takle elbillading samtidig med andre laster. TWC er mer smidig i det daglige, OG billigere.
Har vurdert det også, men den har vel ikke smartlading med Tibber, som jeg hadde tenkt å gå over til når jeg kjøpte Easee. Skulle gjerne visst om det var noe å spare på Easee og Tibber opp mot Norgesenergi og TWC 3, TWC kan du vell sette til å lade kun på natten og da er vel strømmen billigst.
Slik jeg forstår det, kobler du Teslaen/Teslakontoen din mot Tibber, så får du smartstyring uansett hva ladeboksen din støtter, så lenge det ikke er en felleslader med begrensninger som betalingsløsning.

https://tibber.com/no/store/produkt/tesla-lading

Du får smartlading via Tesla-kontoen, men Tibber sin garanti med 20% besparelse gjelder kun om du smartlader med Easee.

Selv valgte jeg Easee fremfor TWC på grunn av fremtidssikring. Veldig fornøyd med min Model Y nå, men er jo ikke sikkert jeg kjører Tesla om 5 eller 10 år. Og kan jo være det dukker opp en elbil til etterhvert, og jeg får et behov for å ha 2 ladere - da er Easee genialt med lastbalansering mellom bilene.
#9
Model Y / Sv: Hundebur og annet hundetilbehør
torsdag 14. oktober 2021, klokken 19:17
Sitat fra: Handyman på torsdag 14. oktober 2021, klokken 19:02
Sitat fra: erlendsellie på torsdag 14. oktober 2021, klokken 10:45
...Når de to skal ligge sammen skal jeg ikke bruke skilleveggen, men om jeg tar med Bretonen min på jakt sammen med en annen hund, er det greit å sette inn skilleveggen.....
Bra moral at du ikke legger opp til unødige fristelser og utroskap.  ;)

Haha, ja ikke sant!
Det som skjer i baggasjerommet, blir i baggasjerommet.
#10
Model Y / Sv: Hundebur og annet hundetilbehør
torsdag 14. oktober 2021, klokken 15:37
Sitat fra: Ohm78 på torsdag 14. oktober 2021, klokken 13:08
Hei
Hva er innvendige dimensjoner på dette og hva kostet det?

Kosta 9200 for alt. Hadde spart et par tusen om jeg hadde droppa uttakbar skillevegg og 2 dører.

Trooor høyden ble 64CM, og dybden 56CM. Og bredden er jo 94 cm, som er full bredde på baggasjerommet. Innvendige mål er bittelitt mindre, men det er tynne vegger, så det er ikke så ulikt utvendige mål.
#11
Model Y / Sv: Hundebur og annet hundetilbehør
torsdag 14. oktober 2021, klokken 10:45
Da har jeg vært og hentet et spesialbestillet Trønderbur til vår Breton og Border Collie. Ikke fått testa hundene i buret enda, men det ser ut som det skal gå greit. Når de to skal ligge sammen skal jeg ikke bruke skilleveggen, men om jeg tar med Bretonen min på jakt sammen med en annen hund, er det greit å sette inn skilleveggen.
Buret er også ganske lett i vekt, så greit å ta ut av bilen og sette i hytte eller lavvo for eksempel.
Får også tilgang til baggasjebrønnen.
Ser veldig bra ut, synes jeg.

Sleit litt med å laste opp bilder her nå, men ligger flere her:
https://imgur.com/a/xvvKq2S
#12
Model Y / Sv: 2 bakovervendte barneseter
fredag 08. oktober 2021, klokken 09:16
Sitat fra: JLindberg på torsdag 07. oktober 2021, klokken 14:23
Sitat fra: erlendsellie på onsdag 06. oktober 2021, klokken 14:59
Sitat fra: casall på onsdag 06. oktober 2021, klokken 14:22
Hei,

Noen som benytter 2 bakovervendte barneseter? Funker det greit? Er det da i det hele tatt mulig for en voksen å sitte i midten?
Funker bra! Dette med 2 cybex sirona S. Jeg får selv plass i mellom, det gjør jeg ikke i vår Passat.
Dette er vel også 2 ganske breie stoler, tror jeg.


Er det to cybex sirona S montert med isofix?

Riktig!
Det ene blir nok byttet ut med et Axkid Minikid 2 eller lignende snart, men dette fungerer bra nå. Anbefaler Isofix-guider for mye lettere montering.
Jeg har laget en egen profil for 'easy entry' for baksetet også, som stiller førersetet så lang frem det går.
#13
Model Y / Sv: 2 bakovervendte barneseter
onsdag 06. oktober 2021, klokken 14:59
Sitat fra: casall på onsdag 06. oktober 2021, klokken 14:22
Hei,

Noen som benytter 2 bakovervendte barneseter? Funker det greit? Er det da i det hele tatt mulig for en voksen å sitte i midten?
Funker bra! Dette med 2 cybex sirona S. Jeg får selv plass i mellom, det gjør jeg ikke i vår Passat.
Dette er vel også 2 ganske breie stoler, tror jeg.

Sent from my LE2123 using Tapatalk

#14
Model Y / Sv: skuffende rekkevidde
søndag 03. oktober 2021, klokken 19:33
Sitat fra: Vaduz på søndag 03. oktober 2021, klokken 19:30
Sitat fra: erlendsellie på søndag 03. oktober 2021, klokken 18:10
Merkelig. Jeg kom akkurat hjem fra tur nå, Trondheim - Meråker - Trondheim, med et forbruk på 136wh/km, som igjen tilsvarer en rekkevidde på 514 mil, gitt at batteriet er på 70kwh. Dette med innslag av grusvei opp til jaktterreng.
Kjørte med ca 100%, og sov 3 netter i bila med camp mode. 47% når jeg kom tilbake, men camp mode trakk mer på denne turen enn selve kjøringen.

Sent from my LE2123 using Tapatalk

Er vel ikke veldig relevant å sammenligne landevei og riksvei kjøring med motorvei eller?
Nei, det er kanskje sant. Men, blanding av landevei og motorvei er ganske greit å sammenligne med WLTP da hvertfall. Noe grusvei trekker jo også ned.

Sent from my LE2123 using Tapatalk

#15
Model Y / Sv: skuffende rekkevidde
søndag 03. oktober 2021, klokken 18:10
Merkelig. Jeg kom akkurat hjem fra tur nå, Trondheim - Meråker - Trondheim, med et forbruk på 136wh/km, som igjen tilsvarer en rekkevidde på 514 mil, gitt at batteriet er på 70kwh. Dette med innslag av grusvei opp til jaktterreng.
Kjørte med ca 100%, og sov 3 netter i bila med camp mode. 47% når jeg kom tilbake, men camp mode trakk mer på denne turen enn selve kjøringen.

Sent from my LE2123 using Tapatalk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA