Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Krokstein

#1
ID.4 / Sv: Wecharge priser
fredag 06. september 2024, klokken 09:59
Etter min edit kommentar trykket jeg ferdig registreringen. Det feilet i siste steg. Så jeg måtte ta et steg tilbake og prøve igjen. Da gikk det gjennom og avtalen ble fornyet den dagen....men....plutselig var summen tilbake til 6,99 for ionity, og ikke 5,40 som jeg trykket "OK" på når jeg godkjente avtalen

For en vits
#2
ID.4 / Wecharge priser
onsdag 04. september 2024, klokken 17:25
Jeg gikk i vår over til wecharge free fordi prisene de tilbyr er ganske hinsides det man ellers finner. For Ionitity kan man nå lade uten avtale for 5,40 - men om jeg skulle finne på å bruke wecharge kortet så står det 6,99 på avtalen min

Jeg mistenker at det skulle stått 5,4 på avtalen også og ser at det er den prisen som står på websiden, men mine priser har tydeligvis "hengt seg opp". Noen andre som har samme, eller har dere andre fått 5,40 på free avtalen

PS! Jeg har månedsavtale (og det står i app at det er en månedsavtale), men jeg hadde 45 dager igjen på "månedsavtalen" når jeg sjekket for drøyt to uker siden...hahaha...Det er ikke bare i bilene de sliter med programvaren altså)

Edit: Jeg sendte en melding til Elli for litt siden. Muligens noen har lest den og gjort noe for plutselig var jeg "kastet" ut av eksisterende avtale og måtte opprette på nytt. Den nye avtalen (free) kom da opp med 5,40 som forventet
#3
ID.4 / Sv: We Charge ladeavtale
torsdag 21. mars 2024, klokken 09:38
Sitat fra: igniztion på mandag 18. mars 2024, klokken 10:51We Charge justerer prisene sjeldent. Mener de har justert prisene 3 ganger på de 3 årene jeg har hatt ID.4.

"Fordelen" med We Charge er at kortet fungerer på mange flere leverandører enn bare Ionity og at de støtter Plug & Charge, noe Ionity ikke gjør med sine egne abonnement.

Ladeklubben til Elbilforeningen har både Plug & Charge og bedre priser enn We Charge - men er langt fra noen prisvinner om man ser opp mot abonnementene som tilbys av Tesla, Ionity o.l. direkte.

Jeg bruker mest Tesla til lynlading. Ionity har ofte for mye kø på utfartsdager. Kjøper en månedsabonnement hos Tesla om vi skal på langtur, og sparer det inn i løpet av et par ladinger.

Det er noen praktiske fordeler med We Charge, men det er vanskelig å la seg imponere over prisene de kommer med så når jeg avtalen min går ut om kort tid blir det nok bare til at jeg skifter til "Free". Greit å ha we-charge kortet i reserve, men primært blir det vel å satse på andre kanaler tenker jeg.
Stusser fremdeles på hvorfor ikke vw benytter muligheten til å presse ned prisene på disse avtalene for å øke salget av sine egne biler i et vanskelig marked.
#4
ID.4 / Sv: Lading, vwid4/easee.
tirsdag 09. januar 2024, klokken 13:54
Sitat fra: hELgenen på søndag 31. desember 2023, klokken 19:44Jeg har opplevd nå ved 3 anledninger at ladegrense settes til 100% UTEN at jeg har initiert dette selv i app eller på bil. Første gang var vel foeæe ca 1 år siden. 2 og 3 gang var i dag. Oppdaget i dag at bilen plutselig hadde ladet fra 80% til 91% og stod å ladet. Gikk inn i app innstillinger og satt lading til 80%. Trykket lagre. Lading stoppet. 5 minutter etterpå oppdaget jeg igjen ar bilen ladet. Gikk inn i app og nå stod det 100% som ladegrense. Da ble jeg forbannet og dro ut ladepluggen. Hvordan i svarte kan bilen selv endre ladegrense? Det må være enten en bug i app eller ett sikkerhetshull som er opphav til denne idiotoppførselen.

Flere som har opplevd noe lignende?
Er bare jeg som har app på mobil og mobilen har vært i lomma hele tiden...Bilen har stått stille siste 24 timer med 80%

Har easee lader

Har opplevd det et par ganger ja, men med unntak av en gang har jeg oppdaget endringen av innstilling før ladingen skjedde. Jeg oppdaget det ved at det kom opp et varsel på "globusen" mens jeg kjørte og når jeg leste varselet sto det noe sånn som at på grunn av at battery care mode var aktivert så ville ladegrensen ved NESTE lading bli satt til 80%. Underforstått forsto jeg da at grensen for forestående lading hadde blitt endret til 100%...og ganske riktig.

Det har kanskje skjedd 3-4 ganger på et år så noe stort problem er det ikke.
#5
ID.4 / Sv: Ladingen overskrider satt grense på 80%
fredag 01. desember 2023, klokken 23:51
Har opplevd noen ganger at bilen plutselig ønsker å lade over satt grense på 80%. Jeg merker det ved at bilen kommer med en melding om at den etter neste lading vil sette grensen tilbake til 80% (battery care mode). Når jeg da går inn og ser på oppsettet i bilen ser jeg at den har blitt satt til 100% og jeg skrur den bare ned igjen før lading så er det greit.

Har ingen god konklusjon på hvorfor det blir slik, men jeg MISTENKER at det er appen som stiller seg opp til 100% og sender dette til bilen.
#6
ID.4 / Sv: Oppfølgning av sw 3.2 - kvaliteten på vw
torsdag 26. oktober 2023, klokken 13:12
Vanskelig å forstå tankegangen dersom vw har valgt en ny plattform med software som er 100% ikke-kompatibel med eksisterende sw. Det BURDE jo være slik at nye software releaser sendes til flere generasjoner av biler - og så vil det selvfølgelig være slik at noen funksjoner krever ny hw og ikke vil kunne aktiveres på eldre modeller.
Men hva slags designvalg de har gjort vet de bare selv.
#7
ID.4 / Software oppdateringer
onsdag 19. juli 2023, klokken 23:01
Oppdateringer av software er jo en gjenganger. Som oftest at folk venter på oppdateringer som aldri kommer. Det er ikke voldsomt med oppdateringer hos meg heller, men det kommer noen innimellom og det jeg irriterer meg mest over er egentlig at et er så vanskelig å finne hva som egentlig har blitt gjort. Er det noen nye funksjoner? Er det noe som jeg må gjøre i ettertid? ...eller er det bare "under panseret" ting som jeg ikke trenger å tenke på?

Aner ikke

Idag kom det f.eks en oppdatering. Null info om hva som skulle oppdateres - bare at bilen måtte parkeres og låses i 10 minutter. Etterpå sto det at bilen måtte gå på nett får å ferdigstille oppdateringen som jeg tolket hadde navnet "OUH7_08"

I ettertid er det heller ikke mulig å vite hva slags oppdateringer som allerede er installert.

Finnes det et "hemmelig" sted på nett, eller i bilen, hvor man kan bli noe klokere på dette?
#8
ID.4 / Sv: Når setter VW ned prisene?
onsdag 12. juli 2023, klokken 13:12
Sammenlignet med samme periode i fjor er ikke registreringstallene på ID.4 så helt gale. Det er vel ned 12-13%, men en stor andel av dette henger nok sammen med at biler som normalt sett ville blitt registrert i 2023 ble registrert de siste dagene i fjor, mens de fremdeles sto på kaia. Med disse i 2023 tallene ville det ikke vært så store forskjeller i registreringene fra 2022 til 2023.
Når det er sagt, så skal det vel litt til å gjenskape de store registreringstallene som var på senhøsten 2022 så for 2023 er det vel rimelig å forvente at det går ned. Med mindre det blir forslag om ytterigere økning i mva....
#9
ID.4 / Sv: Den nye Volkswagen-appen
mandag 10. juli 2023, klokken 20:07
Prisene på dagens wecharge avtaler er jo hinsides. Kan ikke skjønne annet enn at det må være endel vw forhandlere som river seg i håret. I sin "kamp" for å selge mer biler og nærme seg Tesla sine volumer må jo dette være det de trenger aller minst.
#10
ID.4 / Sv: Planlegge lading i navi
mandag 10. juli 2023, klokken 15:28
Sitat fra: igniztion på mandag 10. juli 2023, klokken 14:40Bra forklart. Har kommet frem til det samme selv etter et par langturer i det siste.

Når det gjelder priser, så er det flere av oss som har mange måneder igjen på eksisterende We Charge avtale med 1,60,- på Ionity og 3,60,- på alle andre med We Charge avtale, så disse filtrene er veldig greie for oss enn så lenge.

Prisene på wecharge ble oppjustert noe før jeg fikk bilen, men det er fremdeles noenlunde levelig (i forhold til dagens priser.

Men - det er jo alltid greit å spare noen ører der man kan så jeg lurer på om noen har klart å legge til coop-avtalen på MER slik at man får coop-rabatt selv om man lader over wecharge avtalen?
#11
ID.4 / Sv: Den nye Volkswagen-appen
mandag 10. juli 2023, klokken 10:21
Sitat fra: atrus på fredag 07. juli 2023, klokken 21:51Det kommer støtt og stadig oppdateringer til We Connect, som nå heter Volkswagen. Planlegging av turer skal ha blitt bedre. I en viss grad har det vært forbedringer, men fremdeles er det elementære mangler som gjør at man nesten må klype seg i armen.

Har et aktivt We Charge-abonnement som er reigstrert i appen. Har satt på filter hvor jeg kun vil «se» ladepunkter som er er en del av We Charge. (Hvorfor jeg ikke velge å se både Ionity og de andre i We charge samtidig, er en sak for seg).

Planlegger en lengre tur som krever ladestoppp. Hva gjør appen? Jo den foreslår et ladestopp hos Cirkle K som 1) ikke er en del av We charge-nettverket, og som 2) er definitivt er den dyreste operatøren i Norge. At det skal være så vanskelig å koble variablene 'abonnement', 'we charge-netttverk' (inkl Ionity) og 'reiseplanlegging' i en og samme app er jo ubegripelig.

Ikke helt bra nei!

Jeg tror du får ladeforslag som passer til WeCharge om du plotter inn reisen i bilen. Kan ihvertfall aldri huske at den har foreslått Circle K der. Isåfall er det jo merkelig at ikke samme logikk er gjenbrukt i appen.

Når det er sagt; For de som ikke har wecharge avtale allerede og vurderer å tegne en avtale med dagens priser så er det ikke sikkert at wecharge er det rimeligste der ute akkurat. Kanskje programmererne rett og slett har resignert og likegodt foreslår andre operatører ;)
#12
ID.4 / Sv: Erfaring med +/- ACC
fredag 07. juli 2023, klokken 09:58
Jeg trykker forsiktig for +1 og sveiper oppover for +10. Litt enklere å skille da
#13
ID.4 / Sv: El. seter.
onsdag 05. juli 2023, klokken 12:36
Sitat fra: AKBR på tirsdag 04. juli 2023, klokken 17:2522mod. Id4 pro. Noen som har råd ang. seteautomatikk. Sete på høyre side spesiellt går ikke tilbake og frem igjen
når passasjer setter seg. Virker bare i halvparten av tilfellene. Har sw 3.1.

Høres jo ut som en feil dersom det bare virker noen ganger. Med mindre den som forlot bilen sist hadde ekstremt lange ben og hadde setet i bakerste posisjon i utgangspunktet ;)
#14
ID.4 / Sv: SW 3.2 - erfaringer, tips
fredag 30. juni 2023, klokken 16:45
Jeg kan på en måte skjønne at de holder kortene nokså tett til brystet angående versjoner som enda ikke er lansert, av konkurransemessige hensyn. Men hvorfor det skal være så vanskelig for vw sine kunder å finne ut hva som er inkludert i versjoner som faktisk ER lansert (eksempelvis 3.6) er merkelig.
Strukturen på informasjon fra vw er ikke "over norm" som de ville sagt på Kompani Lauritzen. Jeg oppfatter meg som relativt kyndig på IT, men jeg sliter litt med å holde oversikt over de ulike tjenestene som finnes til ID familiene og hvordan de henger sammen.
#15
ID.4 / Sv: SW 3.2 - erfaringer, tips
onsdag 28. juni 2023, klokken 15:46
Sitat fra: igniztion på onsdag 28. juni 2023, klokken 12:28
Sitat fra: casall på fredag 23. juni 2023, klokken 10:20Jeg har i dag 3.0, og får beskjed av Møller at jeg ikke skal inn for å oppdatere til 3.2, men at den vil komme over OTA. Det stemmer vel kanskje? Men ingen har vel enda fått 3.2 over OTA?

Dersom bilen ble levert med 3.0 eller høyere fra fabrikken, gjelder ikke den nåværende servicekampanjen om oppgradering til 3.2 hos forhandler. VW sier fortsatt at disse bilene skal få oppdatering OTA. Basert på historikken så langt er det ikke usannsynlig at også disse vil måtte inn for oppgradering, men det kan ta tid før VW kryper til korset.

Jeg fikk bilen levert med 3.2 og er jo litt spent på om de faktisk får OTA til å svinge på de modellene. Nye biler nå leveres såvidt jeg skjønner med 3.5 så man skulle jo tro at det ganske raskt kom en update til eksisterende biler også. At vw sliter med gamle biler/software er dessverre kjent, men de trenger vel å få vist seg frem med kjapp oppdatering på nyere biler ihvertfall for å vise markedet at det er et tilbakelagt stadium...men nei. Har ikke skjedd enda. Holder ikke pusten mens jeg venter.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA