Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Terje Moe

#1
BMW i3 / Sv: Gjenopprette fabrikkinnstillinger
lørdag 31. desember 2022, klokken 13:45
Takk takk, Godt Nytt År!
#2
BMW i3 / Sv: Gjenopprette fabrikkinnstillinger
lørdag 31. desember 2022, klokken 01:29
Jepp, det var tanken, ikke sikkert jeg kommer til å bruke den mye, men bare for sikkerhets skyld. Synes det ser veldig vanskelig ut å komme til + polen på batteriet, men det går vel når man får brettet tilbake det røde dekslet. Det ser også ut til at det er plass på skruen til pluss klemmen for å montere øye terminalene uten å løsne noe på klemmen, bare bruke en ekstra mutter på topp av klemmen. Det ser verre ut med klemmen til -polen, går uti fra at sensoren bør direkte på batteriet og ikke på et karrosseripunkt for å få nøyaktig avlesning? Har egentlig bare sett bilder av biler som har montert 20 ah batterier, men slik jeg forsto det har min 40 ah batteri, kanskje klemmene da kommer litt lenger fram, eller?

Kommer først til å prøve metoden med å låse opp/igjen dør, eller bare låse dør som det foreslås og samtidig montere en ctek battery sense(kjøpt i dag) for å holde øye med battery status, kan lagre opp til 3 mnd data og øverføre dem via bluetooth til telefon, leser ut fyllingsgrad, spenning og temperatur. Går ut fra at man da kan se syklus på hvor lenge det faktisk lades hver gang.



#3
BMW i3 / Sv: Gjenopprette fabrikkinnstillinger
fredag 30. desember 2022, klokken 15:58
Takk for svar begge to.
Jeg surfet litt i går på forskjellige forum og fant dette innlegget på Reddit:https://www.reddit.com/r/BMWi3/comments/lsjo9g/testing_a_12v_battery/, se litt ned på siden under innlegget til mlov90.

Her sies det, enkelt oversatt at beste måten å lade i3  på med ekstern lader er upstream of the IBS, det vil si fra 2 punkter som kommer direkte fra DC/DC omformeren, rett på kablene som kommer fra laderen, se vedlagte bilde. Noen som har noen erfaring med denne måten å lade på?

#4
BMW i3 / Sv: Gjenopprette fabrikkinnstillinger
torsdag 29. desember 2022, klokken 23:31
Hei igjen

Så jeg har kjøpt en lader, Orbit har du et bilde av hvor du mener det er best å koble til lader utenom batteriet? Jeg har ikke 100% bestemt meg for å bruke lader, da jeg kom over noen poster som synes å verifisere hverandre, de beskriver at lading skjer i en begrenset tidsperiode etter oppvåkning av bilen, men ikke konstant, perioden ser ut til å være mer enn 30 min. Prosedyren er enkel hvis en har tilgang til My BMW app, lås opp og lås bilen 1-2 to ganger i uken, så vil det trigge 30 min+ lading.

https://www.mybmwi3.com/forum/viewtopic.php?t=16922
Another alternative that I have been using lately because of infrequent driving during the pandemic is to remotely unlock/lock the doors using the BMW Connected app. This starts the high-voltage system and DC-DC converter, so 12 V battery charging commences. After 30 minutes, I gave up timing how long the high-voltage system would remain on after an unlock or lock event, so I know that it's at least 30 minutes. So I send an unlock immediately followed by a lock command once per week so that the 12 V battery will be charged for at least 30 minutes each week. If one is confident that the BMW Connected app can reliably connect to its server which can reliably connect to one's i3's telematics module, it would be possible to charge the 12 V battery remotely while anywhere with an Internet connection. The 12 V battery's energy capacity is only 20 Ah x 12 V = 0.24 kWh compared with a 60 Ah battery pack's 18.8 kWh energy capacity when new. Even at a 50% charge level, the high-voltage battery pack could charge the 12 V battery from empty to full 39 times assuming no charging losses, so there's no concern about discharging the high-voltage battery pack while charging the 12 V battery remotely.

https://www.youtube.com/watch?v=CsZ8odO8L7c&ab_channel=bmwi3diy

Terje
#5
BMW i3 / Sv: Gjenopprette fabrikkinnstillinger
torsdag 29. desember 2022, klokken 14:31
Takk, takk, henger jo egentlig ikke på greip at mitt 12V batteri da er utladet siden min bil alltid er koblet til strøm, men det er det, nå er det ikke engang nok strøm til å få trigget opplåsning med å bruke hånden inne i håndtaket, må bruke fjernkontroll.

Terje
#6
BMW i3 / Sv: Gjenopprette fabrikkinnstillinger
onsdag 28. desember 2022, klokken 20:42
Takk takk, venter i spenning, for jeg må løst dette på en god måte uten å måtte begynne å tvangkjøre bilen. Jeg har også et spørsmål som sikker er veldig dumt, men skitt au(ingen dumme spørsmål, bare dumme svar, eller?): jeg mener å huske for noen tid tilbake at jeg leste en artikkel om biler som ble gitt strøm vi sigarettplugg når de trengte starthjelp, kan man lade for enkelhets skyld gjennom denne pluggen? Strømmen er vel ikke retningsbestemt, men det kan vel kanskje være andre gode grunner for at man ikke skal gjøre dette, eller at det faktisk ikke virker?
#7
BMW i3 / Sv: Gjenopprette fabrikkinnstillinger
onsdag 28. desember 2022, klokken 19:38
Jeg synes nok der er rart jeg også, men jeg var hos Bilia på Skøyen i dag og fikk pratet med en av deres mekanikere. Jeg forklarte problemet mitt og han sa at det mest sannyligvis var lite strøm på 12V batteriet, så han sa jeg måtte lade det opp, jeg protesterte og sa at jeg (også) hadde lest på en av BMW sine sider at de ikke anbefalte å koble til lader på batteriet når det var montert i bilen. Han stusset over dette og jeg så at han slo det opp i systemet sitt, hvor han spurte om prosedyre for utladet batteri: svaret var, lad opp batteriet eller kjør en lang tur. Han sa også at bilen ikke lader 12V batteriet ved lading av hovedbatteriet som jeg hadde trodd, kun ved kjøring via en omformer, han klagde på at jeg brukte bilen for lite, haha!

Jeg tipper det du sikter til bare er en nødlanding for å få igang bilen/systemet igjen, men ikke en oppladning/toppladning av 12V batteriet, men jeg vet ikke?

Jeg fant også desverre denne, hvor BMW i3 har fått hovedrollen litt ned i artikkelen: https://elbil.no/slik-loser-du-problem-med-flatt-12-voltsbatteri/

Terje
#8
BMW i3 / Sv: Gjenopprette fabrikkinnstillinger
onsdag 28. desember 2022, klokken 17:42
Et lite spørsmål: siden jeg bruker bilen så lite(3000 km på to år) så tenker jeg nå å installere en CTEK I1225 lader for fast montering i bilen for lading av 12V batteriet, men kan man lade 12V batteriet samtidig med hoved batteriet fra veggboksen, eller må jeg vente til hoved batteriet er frakoblet veggboks? Noen som vet hvor mange AH 12V batteriet i en 2021 mod i3 har, eventuelt hvor jeg kan finne det uten å demontere bilen?

Terje
#9
BMW i3 / Sv: Gjenopprette fabrikkinnstillinger
onsdag 28. desember 2022, klokken 15:00
Hei
Takk for svar, trodde ladekabel fra ladeboks ga strøm til både hoved batteriet og 12V batteriet, men jeg skjønner nå at uten bruk av bilen blir 12V batteriet utladet  En merkelig måte å gjøre ting på synes jeg, det burde vel vært enkelt å inkludere en 12V lader i systemet når man alikevel er koblet til strømnettet, spesielt om man skal lagre bilen over tid når man for eks. er på ferie.

Terje
#10
BMW i3 / Gjenopprette fabrikkinnstillinger
søndag 25. desember 2022, klokken 14:34
Hei
Jeg har en BMW i3 2021 mod som har begynt å oppføre seg rart.
Det startet etter at BMW for ca 3-4 uker siden automatisk oppdaterte MyBMW appen, jeg fikk da ikke lenger mulighet for forvarming av bilen, hverken fra appen eller via bilen sin interface. Når jeg trykker ned navigasjonshjulet i midtkonsollen for å bekrefte at jeg vil starte forvarming "nå", så ser jeg en orange hake for et sekund eller så, og så er det borte, jeg får således ikke valgt forvarming.

Jeg fikk epost fra BMW om å restarte systemet ved å holde av/på/volum knappen i bilen inne i mer enn 30 sek, men ingen restart blir inisiert. Jeg fikk også beskjed om å oppdatere BMW tjenestene i bilen, dette har heller ikke hjulpet.

Så i går får jeg plutselig opp en melding om at jeg ikke har kontakt med nøkkelen og at jeg må holde den til rattstammen, så kommer melding om at batteriet snart er tomt for strøm og at jeg må kjøre en lang tur for å lade det opp, dette gir vel for meg ikke så mye mening med en el-bil, hvilket batteri er det snakk om, 12V batteri eller nøkkelbatteri? Jeg tok ut batteriet i nøkkelen når jeg kom hjem og målte det til 3.0V, så jeg skiftet det for sikkerhets skyld med et nytt.

Jeg har nå også slettet bilen fra appen og slettet appen på min iphone og slettet telefonen min fra bilen, men ingenting ser ut til å hjelpe, derfor når jeg gikk inn i menyen på bilen ser jeg at det er en mulighet for å tilbakestille til fabrikkinnstillinger, men ingenting hender når jeg trykker for å tilbakestille, jeg ser også at man kan oppgradere programvaren. Vil oppdatering av programvaren tilbakestille systemet til fabrikkinnstillinger, eller blir gjeldende innstillinger beholdt ved oppdatering?

Noen gode råd for å løse dette, det er nå i vinterkulden jeg trenger forvarming?

Terje
#11
Elbilen i Samfunnet / Sv: Ta ut strøm inne i el-varebil
onsdag 29. juni 2022, klokken 21:16
Hvordan legger man ved bilder her, har prøvd mange måter men ser ikke ut til å funke for meg?
#12
Elbilen i Samfunnet / Sv: Ta ut strøm inne i el-varebil
onsdag 29. juni 2022, klokken 21:13
Heisann
Ja, har hatt båt før i flere år, men det fine med elbil er de kraftige laderne en opererer med nå, slikt er jo ikke tilgjengelig ved vanlig lading av batteri/batteribank. Trenger vel ca sånn 1000-1200 watt over noen timer gjennom dagen.

Den var veldig fin den Forden det ble referert til over, noe dyr men, sånn litt over 600.000.
#13
Elbilen i Samfunnet / Sv: Ta ut strøm inne i el-varebil
onsdag 29. juni 2022, klokken 15:16
Takk, skal se på den transitt`n. Trenger en som har ståhøyde på +180 cm.

Ser denne kabelen kan hente ut fra ladestolpe, men tror vel kanskje ikke ladeoperatør er så glad for denne bruken? https://www.elbilgrossisten.no/collections/tilbehor/products/type-2-til-schuko-adapter-nokkelbryter

Dette er kanskje litt utenfor tema, men siden det begynner å bli brukte tesla og andre elbilbatterier på markedet, hvor vanskelig og dyrt vil det være å for eks montere et batteri på mellomveggen i en fossil varebil og lade/trekke strøm fra denne?
#14
Elbilen i Samfunnet / Ta ut strøm inne i el-varebil
onsdag 29. juni 2022, klokken 12:34
Hei
Hvordan er muligheten for å ta ut strøm fra el-bil batteriet under parkering/lading for bruk av maskiner når man er på jobb. Skal innrede en verkstedbil og har sett på Mercedes eSprinter. Trenger både AC 230V og DC 12-18V.

Har sett det har kommet en kabel for enkelte el-biler som gjør at man kan plugge i kontakten for lading og få ut strøm derfra, men det forutsetter vel at bilen også støtter dette ikke bare kabel?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA